AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Har i 3 år bodd gratis i hytta til min mor. Mot at vi har bodd gratis har vi heller en avtale om at vi skal kjøpe materialer / pusse opp hytta. Er dette lovlig? Har søkt om skattelette og fikk spørsmål fra skatteetaten om husleie? Kan jeg bare skrive ca 5000 i måneden eller noen sånt? Kan jo egentlig ikke bevise det. Men viktigst - er det lov? Er det sånn at mamma må skatte av at vi bor gratis eller at vi pusser opp eller noe sånt? Anonymkode: e7a91...978
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Skrevet 27. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i 3 år bodd gratis i hytta til min mor. Mot at vi har bodd gratis har vi heller en avtale om at vi skal kjøpe materialer / pusse opp hytta. Er dette lovlig? Har søkt om skattelette og fikk spørsmål fra skatteetaten om husleie? Kan jeg bare skrive ca 5000 i måneden eller noen sånt? Kan jo egentlig ikke bevise det. Men viktigst - er det lov? Er det sånn at mamma må skatte av at vi bor gratis eller at vi pusser opp eller noe sånt? Anonymkode: e7a91...978 Det syns jo på kontoen din om du betaler ut 5000,- hver måned til noen da. Anonymkode: e9049...190 4
altflyter Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 Tviler på at det er ulovlig å få bo gratis. Din mor er bare pliktig til å skatte av faktiske inntekter på husleie. Det som derimot ER ulovlig er å lyve til skatteetaten om utgifter du ikke har. Og jo. De både kan og vil med stor sannsynlighet sjekke om det stemmer at du betaler leie. De kan sjekke transaksjoner fra kontoen din og om de ikke finner noen husleiebetaling, så kan du både få bot og bli straffet. 20
Missfitness Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i 3 år bodd gratis i hytta til min mor. Mot at vi har bodd gratis har vi heller en avtale om at vi skal kjøpe materialer / pusse opp hytta. Er dette lovlig? Har søkt om skattelette og fikk spørsmål fra skatteetaten om husleie? Kan jeg bare skrive ca 5000 i måneden eller noen sånt? Kan jo egentlig ikke bevise det. Men viktigst - er det lov? Er det sånn at mamma må skatte av at vi bor gratis eller at vi pusser opp eller noe sånt? Anonymkode: e7a91...978 Du kan sikkert komme unna med det, det er mye som går bra hvis en ikke stiller for mange spm. Men, det kan slå tilbake på både deg og moren din hvis de mot formodning skulle begynne å grave. Vil tro at moren dådin skal skatte av de 5000 du evt sier du har i utgifter, så worst case kan de jo sjekke om hun har oppgitt dette som inntekt. Trolig gjør de ikke der, men dumt hvis. Endret 27. mai 2018 av Missfitness 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 Det er en annen ting du må passe på også og det er om eiendommen er regulert som fritidseiendom, hvis du bor der hele året og kommunen finner det ut så vanker det veldig høye bøter. Det er forskjellige regler fra kommune til kommune. Det kan faktisk gå så langt at det ender med tvangssalg, du må også huske at det er ulovlig å bo fast en annen plass en der du stå registrert med fast bopel i folkeregisteret. Anonymkode: e29af...b65 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 Du risikerer å havne i fengsel hvis du lyver om husleia for å få støtte eller redusert skatt. Det er knapt noe som straffes mer alvorlig enn å svindle staten for penger. Anonymkode: 2ddf6...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 * med mindre man er lege, da er det visst greit. Anonymkode: 2ddf6...4ec 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en annen ting du må passe på også og det er om eiendommen er regulert som fritidseiendom, hvis du bor der hele året og kommunen finner det ut så vanker det veldig høye bøter. Det er forskjellige regler fra kommune til kommune. Det kan faktisk gå så langt at det ender med tvangssalg, du må også huske at det er ulovlig å bo fast en annen plass en der du stå registrert med fast bopel i folkeregisteret. Anonymkode: e29af...b65 Det er det da ikke. Som student bor jeg mange titalls mil fra der jeg er registrert i folkeregisteret, men det er ikke ulovlig. Anonymkode: e6f0f...90f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 Du har ikke engang lov å bo i fritidsbolig, så det der er ikke smart i det hele tatt. Anonymkode: 5df50...714 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har i 3 år bodd gratis i hytta til min mor. Mot at vi har bodd gratis har vi heller en avtale om at vi skal kjøpe materialer / pusse opp hytta. Er dette lovlig? Har søkt om skattelette og fikk spørsmål fra skatteetaten om husleie? Kan jeg bare skrive ca 5000 i måneden eller noen sånt? Kan jo egentlig ikke bevise det. Men viktigst - er det lov? Er det sånn at mamma må skatte av at vi bor gratis eller at vi pusser opp eller noe sånt? Anonymkode: e7a91...978 Den avtalen du har inngått er privatrettslig. Da kan du inngå hvilke avtaler du vil. Men når du er så lite smart at du søker om skattelette så er du i ferdi med å gjøre deg selv både husløs og til lovbryter. Hyttefelt skal brukes til fritidsbolig. Nå har du opplyst myndigheten i din griskhet om at du bor i en fritidsbolig på permanent basis. I tillegg prøver du å få skattelette på noe du ikke betaler og ikke har rett på. Snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Anonymkode: e8a8c...218 11
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke engang lov å bo i fritidsbolig, så det der er ikke smart i det hele tatt. Anonymkode: 5df50...714 Hvordan vet du hva hytten er oppført som? Selv har heg to hytter, og der jeg har innlagt vann har jeg lov å bo fast og tilohmed leie ut. Den står oppført som sommerhus eller lignende men det er en liten hytte. Anonymkode: 20a2d...53b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #12 Skrevet 27. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det da ikke. Som student bor jeg mange titalls mil fra der jeg er registrert i folkeregisteret, men det er ikke ulovlig. Anonymkode: e6f0f...90f Det er noe helt annet. Hytteeiendommer er ikke regulert som fulltidsboliger. Derfor er det ulovlig å bo der 24/7 året rundt. Anonymkode: 3f8ad...112 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #13 Skrevet 27. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det da ikke. Som student bor jeg mange titalls mil fra der jeg er registrert i folkeregisteret, men det er ikke ulovlig. Anonymkode: e6f0f...90f Det gjelder andre regler for studenter. Den generelle regelen for de som ikke er studenter er at man er forpliktet til å være folkeregistrert der man faktisk bor. Anonymkode: 67a43...71b 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #14 Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er noe helt annet. Hytteeiendommer er ikke regulert som fulltidsboliger. Derfor er det ulovlig å bo der 24/7 året rundt. Anonymkode: 3f8ad...112 Men det er noe annet enn det den jeg siterte påsto. Der skrev vedkommende at det ikke er lov å bo et annet sted enn man er folkeregistrert, uavhengig av om de er fritidsbolig eller ikke. Anonymkode: e6f0f...90f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #15 Skrevet 27. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er noe annet enn det den jeg siterte påsto. Der skrev vedkommende at det ikke er lov å bo et annet sted enn man er folkeregistrert, uavhengig av om de er fritidsbolig eller ikke. Anonymkode: e6f0f...90f Man SKAL være registrert der man faktisk bor, men det er unntak for studenter. Anonymkode: 67a43...71b 3
Gjest making.a.mess Skrevet 27. mai 2018 #16 Skrevet 27. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har i 3 år bodd gratis i hytta til min mor. Mot at vi har bodd gratis har vi heller en avtale om at vi skal kjøpe materialer / pusse opp hytta. Er dette lovlig? Har søkt om skattelette og fikk spørsmål fra skatteetaten om husleie? Kan jeg bare skrive ca 5000 i måneden eller noen sånt? Kan jo egentlig ikke bevise det. Men viktigst - er det lov? Er det sånn at mamma må skatte av at vi bor gratis eller at vi pusser opp eller noe sånt? Anonymkode: e7a91...978 Det er ikke lov å bo på en hytte. En hytte er en fritidseiendom. Regelverket sier du kan tilbringe tid der 11 mnd i året. Om du oppgir at du betaler husleie på 5000 pr mnd så er jo det fint for deg i form av skattelette, men din mor blir ikke så glad for hun vil bli lignet for denne inntekten......
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #17 Skrevet 27. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe helt annet. Hytteeiendommer er ikke regulert som fulltidsboliger. Derfor er det ulovlig å bo der 24/7 året rundt. Anonymkode: 3f8ad...112 1 minutt siden, making.a.mess skrev: Det er ikke lov å bo på en hytte. En hytte er en fritidseiendom. Regelverket sier du kan tilbringe tid der 11 mnd i året. Om du oppgir at du betaler husleie på 5000 pr mnd så er jo det fint for deg i form av skattelette, men din mor blir ikke så glad for hun vil bli lignet for denne inntekten...... Om hytten har innlagt vann og ellers er beboelig så har man faktisk lov. Jeg bor tidvis på hytten selv og har faktisk hatt adresse der tidligere. Så lenge hytten kvalifiserer som sommerhus så er det null problem. Anonymkode: 20a2d...53b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #18 Skrevet 27. mai 2018 http://www.dnbeiendom.no/altombolig/jus/tomteregulering/hytta-som-helarsbolig/ Anonymkode: 67a43...71b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #19 Skrevet 27. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Om hytten har innlagt vann og ellers er beboelig så har man faktisk lov. Jeg bor tidvis på hytten selv og har faktisk hatt adresse der tidligere. Så lenge hytten kvalifiserer som sommerhus så er det null problem. Anonymkode: 20a2d...53b Det kommer an på hvilken kommune hytta ligger i. Anonymkode: 2ddf6...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #20 Skrevet 27. mai 2018 Dere kunne kanskje fra nå av ordne det slik at du betaler en viss sum i husleie pr mnd, men at hytteeieren betaler penger tilbake til deg for materialer og arbeidsinnsats? Men du kan IKKE skrive at dere har betalt husleie i tiden som har gått, når dere faktisk ikke har betalt husleie. Anonymkode: fe300...214 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå