AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Del Skrevet 27. mai 2018 Hva foretrekker du? Har du gjort deg opp noen tanker? Diesel Bensin Hybrid Elektrisitet Gass Hydrogen Anonymkode: 06d11...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. mai 2018 #2 Del Skrevet 27. mai 2018 Min neste bil er nok elektrisk. Hydrogen er vel knapt mulig å få tak i. Gass finnes det faktisk infrastruktur for her jeg bor, også på hytta. Men det er lite å spare og bilene er dyrere (?) Hybrid er også aktuelt, men slik jeg kjører så trenger jeg ikke så lang rekkevidde. Bensin har jeg nå. Diesel er vel bare å glemme? Politisk bestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line40 Skrevet 27. mai 2018 #3 Del Skrevet 27. mai 2018 Vi bor ikke i byen og har mye kjøring , så kjører selv Volvo V90xc Diesel 2018 mod. Venter noen år til før vi går for noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 27. mai 2018 #4 Del Skrevet 27. mai 2018 Siden jeg pendler og bor litt landelig, blir det nok Diesel eller bensin. Har erfaring fra hybrid, ok så lenge ting fungerte. Diesel er det beste, bare så synd at det er noe svineri. Så her kunne staten gjort noe fornuftig å sluttet med avgifter på biodiesel. Hull i hodet at ett miljøvennlig drivstoff skal straffe seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Del Skrevet 27. mai 2018 3 minutter siden, kikkana skrev: Siden jeg pendler og bor litt landelig, blir det nok Diesel eller bensin. Har erfaring fra hybrid, ok så lenge ting fungerte. Diesel er det beste, bare så synd at det er noe svineri. Så her kunne staten gjort noe fornuftig å sluttet med avgifter på biodiesel. Hull i hodet at ett miljøvennlig drivstoff skal straffe seg. Biodiesel er bra for CO2-utslippene. Problemet med biodiesel er at det i stor grad konkurrerer om dyrkningsarealer med matproduksjon og bidrar til ødeleggelse av regnskogen, siden mye palmeolje går med til dette. Og som det sto i avisene for ikke så lenge siden: Nå har vi hatt kjempefokus på å unngå ikke-bærekraftig dyrket palmeolje i matvarer og godteri, men vi har begynt å putte den på tanken i stedet så hva er poenget? For å svare på spørsmålet: For fremtiden har jeg faktisk tro på hydrogen, som gir elbilens fordeler men kan "lades" like raskt som en fossilbil. Men teknologien og infrastrukturen er ikke ferdig utviklet på en stund. Her og nå er elbil et veldig godt alternativ om man kjører en del i byene, med tanke på lokal forurensning. Infrastrukturen med hurtigladere er også ganske godt utbygd. (Jeg er foreløpig ikke overbevist når det gjelder totalregnskapet.) For meg, derimot, som bor landlig til, har relativt liten total kjørelengde i året men likevel er avhengig av å kunne kaste meg i bilen og kjøre noen mil på et øyeblikks varsel, er en bil med en ny, gjerrig bensinmotor førstevalget. Anonymkode: 22cd1...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 27. mai 2018 #6 Del Skrevet 27. mai 2018 Jeg foretrekker egentlig diesel, men bilen jeg har nå er hybrid. "Motorhybrid" som lades mens jeg kjører. Det optimale hadde vært dieselhybrid, men det finnes jo ikke . El-bil er uaktuelt slik jeg bor. Dessuten er jeg skeptisk til elbiler. Dels har man rekkeviddeproblemet dersom man ikke bor i sentrumsnære strøk og hvis man kjører langkjøring slik jeg gjør jevnlig. Dels er jeg rett og slett usikker på hvor miljøvennlig el-biler er når man tar med produksjon av batteriene og kondemnering av dem etterpå i regnestykket. Jeg har sett regnestykker der breakeven ligger på 3-4 år, og da er det en grei sak, men jeg har også sett artikler som hevder det motsatte, nemlig at batteriene utgjør såpass stor miljøbelastning at vinninga går opp i spinninga. Nå vil selvsagt det siste gjelde også for hybrider, men jeg antar for det første at batteripakkene der er noe mindre enn på en ren el-bil og jeg slipper i det minste rekkeviddeangst på langturene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. mai 2018 #7 Del Skrevet 27. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva foretrekker du? Har du gjort deg opp noen tanker? Diesel Bensin Hybrid Elektrisitet Gass Hydrogen Anonymkode: 06d11...d98 Det er batterielektrisk som er fremtiden. Fossilt drivstoff vil nok være der i en stund til, mens hydrogen er dead on arrival. Ubrukelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. mai 2018 #8 Del Skrevet 27. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: For fremtiden har jeg faktisk tro på hydrogen, som gir elbilens fordeler men kan "lades" like raskt som en fossilbil. Men teknologien og infrastrukturen er ikke ferdig utviklet på en stund. Hydrogen har ikke elbilens fordeler. Man kan ikke bare plugge den inn hjemme og ha "full tank" neste morgen. Det koster minst tre ganger mer (like mye som bensin/diesel), har et ekstremt mye høyere utslipp av CO2, osv. Og ja, det koster mye å bygge ut infrastruktur, og disse midlene er det bedre å bruke på elbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 27. mai 2018 #9 Del Skrevet 27. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Biodiesel er bra for CO2-utslippene. Problemet med biodiesel er at det i stor grad konkurrerer om dyrkningsarealer med matproduksjon og bidrar til ødeleggelse av regnskogen, siden mye palmeolje går med til dette. Og som det sto i avisene for ikke så lenge siden: Nå har vi hatt kjempefokus på å unngå ikke-bærekraftig dyrket palmeolje i matvarer og godteri, men vi har begynt å putte den på tanken i stedet så hva er poenget? For å svare på spørsmålet: For fremtiden har jeg faktisk tro på hydrogen, som gir elbilens fordeler men kan "lades" like raskt som en fossilbil. Men teknologien og infrastrukturen er ikke ferdig utviklet på en stund. Her og nå er elbil et veldig godt alternativ om man kjører en del i byene, med tanke på lokal forurensning. Infrastrukturen med hurtigladere er også ganske godt utbygd. (Jeg er foreløpig ikke overbevist når det gjelder totalregnskapet.) For meg, derimot, som bor landlig til, har relativt liten total kjørelengde i året men likevel er avhengig av å kunne kaste meg i bilen og kjøre noen mil på et øyeblikks varsel, er en bil med en ny, gjerrig bensinmotor førstevalget. Anonymkode: 22cd1...cb5 Hva med at vi produserer selv? Staten kan f eks starte opp projektet og selge etter hvert. Vi har masser med areal og masser med åkre som ikke er i bruk. Vi kan dyrke hamp for eksempel. Samtidig sliter treindustrien, masse potensiale der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 27. mai 2018 #10 Del Skrevet 27. mai 2018 58 minutter siden, Cata skrev: Det optimale hadde vært dieselhybrid, men det finnes jo ikke Audi Q7 e-tron. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. mai 2018 #11 Del Skrevet 27. mai 2018 5 timer siden, kikkana skrev: Hva med at vi produserer selv? Staten kan f eks starte opp projektet og selge etter hvert. Vi har masser med areal og masser med åkre som ikke er i bruk. Vi kan dyrke hamp for eksempel. Samtidig sliter treindustrien, masse potensiale der. Hva er poenget? Elektrisitet er tingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 27. mai 2018 #12 Del Skrevet 27. mai 2018 6 timer siden, Cata skrev: Jeg foretrekker egentlig diesel, men bilen jeg har nå er hybrid. "Motorhybrid" som lades mens jeg kjører. Det optimale hadde vært dieselhybrid, men det finnes jo ikke . El-bil er uaktuelt slik jeg bor. Dessuten er jeg skeptisk til elbiler. Dels har man rekkeviddeproblemet dersom man ikke bor i sentrumsnære strøk og hvis man kjører langkjøring slik jeg gjør jevnlig. Dels er jeg rett og slett usikker på hvor miljøvennlig el-biler er når man tar med produksjon av batteriene og kondemnering av dem etterpå i regnestykket. Jeg har sett regnestykker der breakeven ligger på 3-4 år, og da er det en grei sak, men jeg har også sett artikler som hevder det motsatte, nemlig at batteriene utgjør såpass stor miljøbelastning at vinninga går opp i spinninga. Nå vil selvsagt det siste gjelde også for hybrider, men jeg antar for det første at batteripakkene der er noe mindre enn på en ren el-bil og jeg slipper i det minste rekkeviddeangst på langturene mine. Joda, Volvo har en, og Mercedes har, og kommer med flere. Diesel kommer til å henge med lenge enda, selv om enkelte hopper i stolen for det minste som pressen skriver om. Kommer ikke til å kjøre noe anna i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klompi Skrevet 27. mai 2018 #13 Del Skrevet 27. mai 2018 Holder meg til dieselbilen min, jeg. Bor langt utenfor allfarvei og er uansett avhengig av bil pga så å si inteteksisterende kollektivtilbud. Elbil er uaktuelt, så jeg foretrekker diesel fordi dieselprisen er lavere enn bensinprisen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 27. mai 2018 #14 Del Skrevet 27. mai 2018 Pendler og kjører mye, så diesel. Skulle vi dog kjøpt oss ny bil og flyttet nærmere Oslo, ville vi helt klart ha sett på en el, eventuelt hybrid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå