Gjest Chicchi Skrevet 26. mai 2018 #1 Skrevet 26. mai 2018 Jeg satte inn en kobberspiral for to år siden da jeg ble sammen med kjæresten min. Siden da har jeg opplevd ekstrem PMS hver måned og har generelt blitt mer nervøs, angstfull, sjalu og stressa. Jeg har skyldt på forholdet og kjæresten, tenkt at det er han som gjør meg sjalu. Andre ganger prøver jeg å tenke at jeg er så glad i ham og redd for å miste ham at jeg blir litt ekstra eiesjuk. Men jeg har aldri slitt med sånn i tidligere forhold. Disse symptomene forverres ti dager før mensen. Jeg klarer ikke å stanse det, og blir helt fortvilet hver gang. Nå, etter to år, ser jeg koblingen til mensen og lurer på: har noen andre her inne det sånn? Ble PMS verre da dere fikk kobberspiral?
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mai 2018 #2 Skrevet 26. mai 2018 Det er ingen hormoner i kobberspiral, så den kan ikke påvirke PMS.
Gjest Chicchi Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 20 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Det er ingen hormoner i kobberspiral, så den kan ikke påvirke PMS. Men den skiller ut kobber i kroppen og jeg lurer på om dette kan påvirke humøret.
lillemy02 Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 4 minutter siden, Chicchi skrev: Men den skiller ut kobber i kroppen og jeg lurer på om dette kan påvirke humøret. Nei den skiller jo ikke ut kobber i så måte. Blir ikke som en hormonspiral som skiller ut hormoner. Kobberet i kobberspiral er konstant. Har det selv og føler ikke ting er blitt annerledes. Men problemene dine kan også komme av alder. Gikk du på hormonprevensjon før?
Sassenach Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 5 minutter siden, Chicchi skrev: Men den skiller ut kobber i kroppen og jeg lurer på om dette kan påvirke humøret. For meg høres det høyst usannsynlig ut. Hadde du derimot satt inn hormonspiral, så tror jeg det kunne vært en påvirkende faktor. Gikk du tidligere på hormonprevansjon før du gikk over til kobberspiralen? Hvis det er tilfellet, så kan det være kroppen din brukte opp til ett år å normalisere egen hormonproduksjon. Tegn på dette kan være f.eks. en ustabil syklus og økt mengde kviser. Det kobberspiralen på sin side gjør er å potensielt bidra til at menskramper, blodmengde og lengde på menstruasjon blir verre. Av egen erfaring var det som om en sky lettet fra horisonten så fort jeg sluttet med hormonprevansjon, men det som hjalp aller mest på humøret var å forlate eksen som gjøre meg usikker og nedfor. 😊
Gjest Chicchi Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 7 minutter siden, Sassenach skrev: For meg høres det høyst usannsynlig ut. Hadde du derimot satt inn hormonspiral, så tror jeg det kunne vært en påvirkende faktor. Gikk du tidligere på hormonprevansjon før du gikk over til kobberspiralen? Hvis det er tilfellet, så kan det være kroppen din brukte opp til ett år å normalisere egen hormonproduksjon. Tegn på dette kan være f.eks. en ustabil syklus og økt mengde kviser. Det kobberspiralen på sin side gjør er å potensielt bidra til at menskramper, blodmengde og lengde på menstruasjon blir verre. Av egen erfaring var det som om en sky lettet fra horisonten så fort jeg sluttet med hormonprevansjon, men det som hjalp aller mest på humøret var å forlate eksen som gjøre meg usikker og nedfor. 😊 Jeg har hatt den i to år, og synes at humøret bare har forverret seg... Hadde håpet jeg kunne skylde på kobberspiralen og ikke forholdet
Gjest Chicchi Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 13 minutter siden, lillemy02 skrev: Nei den skiller jo ikke ut kobber i så måte. Blir ikke som en hormonspiral som skiller ut hormoner. Kobberet i kobberspiral er konstant. Har det selv og føler ikke ting er blitt annerledes. Men problemene dine kan også komme av alder. Gikk du på hormonprevensjon før? Japp, gikk på P-piller, sluttet med prevensjon i et halvt år og satt inn kobberspiral så fort jeg gikk inn i et stabilt forhold. Er 28 nå.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 Man kan få PMS når som helst i livet (så lenge man har en syklus selvfølgelig), så det kan godt hende du bare har utviklet det nå. Jeg fikk det når jeg var i starten av 30 årene. Helt grusomt å være så irritert på alt og alle, må virkelig ta meg sammen for å ikke la det gå utover noen. Anonymkode: 54a6e...004
lillemy02 Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 1 time siden, Chicchi skrev: Japp, gikk på P-piller, sluttet med prevensjon i et halvt år og satt inn kobberspiral så fort jeg gikk inn i et stabilt forhold. Er 28 nå. Det som kan være er at p pilla holdt humøret ditt kunstig lavt eller høyt mens du nå faktisk har din naturlige pms som du faktisk har helt naturlig. 2
duplexx Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 Jo, den skiller ut kopper. Hvis du har for mye fritt jern i kroppen og kroppen ikke kan transportere kopperet kan underlivet ditt bli «dårlig». Mitt ble HELT ødelagt. Jeg har for mye kobber i kroppen. Mens andre venninner som ikke har NOK kobber har tålt denne spiralen godt.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 (endret) 17 timer siden, Chicchi skrev: Jeg har hatt den i to år, og synes at humøret bare har forverret seg... Hadde håpet jeg kunne skylde på kobberspiralen og ikke forholdet Tror nok du må skylde på forholdet. Sjalusi, angst og stress er ikke egentlig en del av PMS-pakka; man blir "bare" overfølsom, lett irritert, sint osv. Tror du bør se på om du har det bra i forholdet ditt. Ingen av symptomene dine kan skyldes kobberspiralen. De skyldes dine naturlige hormoner og eventuelt andre eksterne årsaker. Endret 28. mai 2018 av Anonymus Notarius
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå