Gå til innhold

Skal leietaker klippe plenen??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heii, Jeg skal prøve å forklare slik at dere forstår.

Jeg har leid en leilighet siden august i fjor. Hun jeg leier av klippet plenen i går, men klippet bare 2/3 av plenen. Den siste delen er ved terrasse døren vår, så den delen klippet hun bare en stripe (for å komme over til den andre delen.  I fjor klippet hun hele plenen, og jeg begynte å stusse på om jeg må klippe "min" del? Det står ikke noe i kontrakten om at jeg har tilgang til hageflekk, men hun har sakt at vi kan bruke den siden barna sjeldent bruker den. 

I kontrakten vår fra huseiernes landsforbund står det ikke at vi skal klippe plenen, men jeg ble brått usikker når hun lar vær å klippe 25(?) kvm2 som er på utsiden av vår ene inngang, når hun klipper de andre 80 (?) kvm2

 

Anonymkode: 845cc...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det ikke noe om det er du ikke pliktet nei. Men å være grei mot andre er en annen sak, hjelpe til :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, nirvania said:

Står det ikke noe om det er du ikke pliktet nei. Men å være grei mot andre er en annen sak, hjelpe til :)

Man burde ikke kjøpe plenklipper for å klippe en liten bit med gress når det aldri ble sagt at hun skulle klippe

Anonymkode: 713a2...9db

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står i kontrakten at plenen er ditt ansvar, så er den ikke det. Syntes dog naboen din er litt merkelig. Hadde jeg skulle klippet plenen, så hadde jeg tatt hele når jeg først var i gang. Tar ikke mange ekstra minuttene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så handler det om hva som står i kontrakten. Hvis du leier billig hadde jeg klippet plenen. Men hvis du betaler etter markedet eller over, da hadde jeg lat være.

 

Har selv leid veldig billig for en del år siden. Da hjalp jeg gladelig til med både snøfresing og klipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nirvania skrev:

Står det ikke noe om det er du ikke pliktet nei. Men å være grei mot andre er en annen sak, hjelpe til :)

Er ikke så interessert i å kjøpe gressklipper når jeg er student og leier skal leie leilighet i 2 år til. Er en helt annen sak med snømåking. Står ikke i kontrakten noe om det heller, men jeg måkte snøen som var fra min inngangsdør til bilen, g flere ganger hele parkeringen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bare spørre om å låne gressklipperen? Det oser "dette gidder jeg ikke gjøre, det er ikke mitt problem" av deg her, noe som er lite positivt.

Anonymkode: 84e2b...3e4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare spørre om å låne gressklipperen? Det oser "dette gidder jeg ikke gjøre, det er ikke mitt problem" av deg her, noe som er lite positivt.

Anonymkode: 84e2b...3e4

Er ikke det at jeg ikke gidder, som du påstår at jeg tenker. Men jeg gidder ikke å kjøpe en gressklipper for 2000+++kr dersom jeg ikke trenger å klippe plenen. Jeg hadde gledelig tatt plenklippen i ny og ne, men da vil jeg ha beskjed om det. Jeg måkte mer snø enn hun jeg leier av i vinter. Både "min" og "hennes" snø. Blir noe annet med gressklipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smn1995 said:

Er ikke det at jeg ikke gidder, som du påstår at jeg tenker. Men jeg gidder ikke å kjøpe en gressklipper for 2000+++kr dersom jeg ikke trenger å klippe plenen. Jeg hadde gledelig tatt plenklippen i ny og ne, men da vil jeg ha beskjed om det. Jeg måkte mer snø enn hun jeg leier av i vinter. Både "min" og "hennes" snø. Blir noe annet med gressklipping.

Igjen, unskyldninger som ikke holder vann. Jeg skrev nettopp at du kan låne hennes og du svarer med at du ikke vil kjøpe? Typisk lat student er inntrykket jeg får, lite villig til å finne løsninger, mest opptatt av å finne problemer

Anonymkode: 84e2b...3e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, unskyldninger som ikke holder vann. Jeg skrev nettopp at du kan låne hennes og du svarer med at du ikke vil kjøpe? Typisk lat student er inntrykket jeg får, lite villig til å finne løsninger, mest opptatt av å finne problemer

Anonymkode: 84e2b...3e4

Unnskyld deg, er den typiske studenten lat? Med 100% studier og omtrent krav til minst 20% jobb ved siden av for å få betalt husleie?

 

Anonymkode: 83477...d5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Selv om du hadde - i hht kontrakt - vært pliktig å klippe plenen, forventer i alle fall jeg at husvert holder nødvendig redskap for å utføre oppgaven. Det samme gjelder måking. Har leid mange forskjellige steder og har ALDRI eid en snømåke. Det har husvert holdt.

Dersom det ikke står noe om at du har tilgang til uteområder eller har forpliktelser angående vedlikehold av disse så finner jeg det merkelig at ikke husvert klipper alt. Men det kan jo være det var det vedkommende rakk/orket i går. Resten gjenstår til neste gang de har ork?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 said:

Men det kan jo være det var det vedkommende rakk/orket i går. Resten gjenstår til neste gang de har ork?

Ja, det er jo veldig lett å tro det verste når man ikke vet, men abre merker at noe er annerledes. Men kan jo være en helt uskyldig, naturlig grunn bak hele greia

Anonymkode: 713a2...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør henne du, kanskje du kan klippe alt en gang i måneden om sommeren og så tar hun resten av klippingen? Kan jo være at hun ble sliten, fikk besøk, skulle noe annet, tenkte du leser til eksamen, hva som helst grunn til at hun ikke klippet alt.

Anonymkode: 2db9c...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Unnskyld deg, er den typiske studenten lat? Med 100% studier og omtrent krav til minst 20% jobb ved siden av for å få betalt husleie?

 

Anonymkode: 83477...d5f

Ja. Jeg har vært student i 3 år selv og arbeidspresset var betydelig lavere enn å være i jobb. Flertallet av studentene var også det jeg vil karakterisere som late, sammenlignet med arbeidslivet. 100% studier i Norge er en vits sammenlignet med mange andre land, feks. Kina og Japan.

Anonymkode: 84e2b...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Jeg har vært student i 3 år selv og arbeidspresset var betydelig lavere enn å være i jobb. Flertallet av studentene var også det jeg vil karakterisere som late, sammenlignet med arbeidslivet. 100% studier i Norge er en vits sammenlignet med mange andre land, feks. Kina og Japan.

Anonymkode: 84e2b...3e4

Det kommer helt an på studiet, jobben, hva man gjør det til og litt hvilke evner man har. Jeg syntes alltid studiet var mer slit, og jeg jobbet gjerne 7 timer med faget hver eneste dag (bortsett fra helgene). Å jobbe 100% har alltid vært mer chill og etter arbeidsdagen er ferdig trenger man ikke tenke jobb, mens studiet følte man alltid at man kunne lese og lære mer. 

Man kan alltids få en ok karakter ved å lese minimalt, men det kommer igjen litt an på hva man studerer

Anonymkode: 713a2...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

Igjen, unskyldninger som ikke holder vann. Jeg skrev nettopp at du kan låne hennes og du svarer med at du ikke vil kjøpe? Typisk lat student er inntrykket jeg får, lite villig til å finne løsninger, mest opptatt av å finne problemer

Anonymkode: 84e2b...3e4

Lol nei, dette er en juridisk problemstilling der spørsmålet er hva man er kontraktsfestet bundet til å gjøre og ikke gjøre. Er det ikke ens oppgave trenger man da for svingende ikke gjøre det heller, har ingenting med hvorvidt man er lat eller ikke.

Anonymkode: e49c8...2cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at utleier ikke bare gikk tom for bensin? 

Selv så ødela jeg gressklipperen på fredag og plenen er ser ut som en labyrint. 

Håper ikke hybel boeren sitter å funderer på hva det betyr. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på studiet, jobben, hva man gjør det til og litt hvilke evner man har. Jeg syntes alltid studiet var mer slit, og jeg jobbet gjerne 7 timer med faget hver eneste dag (bortsett fra helgene). Å jobbe 100% har alltid vært mer chill og etter arbeidsdagen er ferdig trenger man ikke tenke jobb, mens studiet følte man alltid at man kunne lese og lære mer. 

Man kan alltids få en ok karakter ved å lese minimalt, men det kommer igjen litt an på hva man studerer

Anonymkode: 713a2...9db

Det kommer også helt an på hva slags type jobb man har. 

Jeg kjenner absolutt igjen den luksuriøse følelsen man hadde da man gikk fra studier til jobb, og kjente på luksusen man hadde når man var ferdig på jobb - da var man jo ferdig for dagen..! Stor motsetning til da man studerte, og alltid hadde dårlig samvittighet for noe man kunne ha studert eller løst, oppgaver som kunne vært løst osv.

Så byttet jeg jobb. Til en type jobb, hvor jeg alltid har mulighet til å gjøre litt ekstra, lese meg litt mer opp eller levere enda bedre kvalitet. Og da er det i grunn det samme som å være student, og kravet til leveranse er der uansett. Så da jobber man litt mer enn 100 %, og tidvis MYE mer, som på studiene.

I bunn og grunn er det fortsatt opp til meg selv, når jeg føler meg komfortabel med kvaliteten på resultatet og tenker at godt nok er godt nok.

Off-topic sikkert, beklager :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier ønsket kanskje bare ikke forstyrre dersom dere var hjemme når plenene ble klippet?

Anonymkode: fdfb6...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...