Gå til innhold

Har du kjøpt bolig alene (med barn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om dere som har kjøpt bolig alene kan fortelle litt om økonomien deres, så jeg kan sammenligne litt med egen økonomi?

Leier nå leilighet, etter samlivsbrudd med to barn. Det er helt greit og går fint, men ønsker på sikt å prøve og komme meg inn på boligmarkedet. Usikker på hva som er realistisk for meg. Har litt egenkapital, men ikke nok til en bolig som er stor nok her jeg bor.

Er det mange som har kausjonister på lånet sitt? Hvordan fungerer det?

Blir glad for alle som ønsker å dele litt. Selv om alle svar selvsagt ikke vil  stemme overens med min økonomi, så føler jeg det er til stor hjelp for å få sortert litt tanker akkurat nå :)

Anonymkode: 7fe52...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kausjonist fungerer slik at hvis du ikke klarer å betale avtalte renter og avdrag på lånet, så krever banken at kausjonisten betaler.

Anbefaler at du ber om en rådgivningstime med banken din for å få en gjennomgang av økonomien din og kartlegge hva som er realistisk. Da får du bedre råd enn å sammenligne med andre her eller i andre nettfora.

Anonymkode: 53fb3...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om dere som har kjøpt bolig alene kan fortelle litt om økonomien deres, så jeg kan sammenligne litt med egen økonomi?

Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004. Fikk låne hele beløpet uten noen kausjonister (det var andre tider da). Fikk lånet basert på inntekten jeg hadde som ufaglært miljøarbeider. Har kjøpt og solgt mange boliger siden den gang, og har det tjent noen millioner på det. Faktisk mer enn jeg har hatt i lønnsinntekt i samme tidsrom.

Har i dag tre utleieleigheter og en enebolig verdt ca 7 millioner. Jobber fortsatt som miljøarbeider med inntekt på 400.000 i året. Har ikke boliglån lenger. Alt er gjort alene, men ingen barn da.

Anonymkode: 1be73...bdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for 3 år siden. Inntekt 500k, studielån utenom på ca 250k. Alene med ett barn. Ingen kausjonist. 

Fikk låne hele beløpet den gang, 1,7 mill. 

 

Du bør nok ta kontakt med flere banker for å kartlegge din økonomi og få råd derfra. Sett også opp ditt eget budsjett for å få bedre oversikt. Sammenlikne gjerne ditt budsjett med SIFO-budsjettet.

 

Dersom du er kommunalt eller statlig ansatt, kan du også søke boliglån via klp eller slp.

Anonymkode: c7973...759

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Vil gjerne høre fra flere! 

Har avtale hos rådgiver i min lokale bank neste uke, så får høre hva de sier der. Tviler på jeg får det lånet jeg ønsker. Men kanskje med kausjonist? Har også (kanskje) mulighet til å låne litt mer til egenkapital i nær familie. Vil bare ikke spørre før jeg vet hva jeg trenger. Har mest lyst til å unngå det selvsagt. 

Kan vise til at jeg har betalt alle regninger i tide i alle år, og at jeg har klart å legge meg opp en liten buffer. Har ikke levd så sparsommelig som jeg burde, og angrer litt på det nå da. Men vet hvertfall at jeg har litt å gå på der.

Er bare så lei av å leie nå. Føles som å kaste penger ut vinduet, så noen andre får betalt ned lånet sitt i stedet for meg selv 😕

 

TS

Anonymkode: 7fe52...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klp var forresten et godt tips! Takk!

Anonymkode: 7fe52...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har avtale hos rådgiver i min lokale bank neste uke, så får høre hva de sier der. Tviler på jeg får det lånet jeg ønsker. Men kanskje med kausjonist? Har også (kanskje) mulighet til å låne litt mer til egenkapital i nær familie. Vil bare ikke spørre før jeg vet hva jeg trenger. Har mest lyst til å unngå det selvsagt. 

TS

Anonymkode: 7fe52...a6c

Anbefaler deg å kontakte flere banker. Jeg personlig anser ingen som er ansatt i en bank som rådgiver, jeg anser dem som selgere...

Bruk også finansportalen, de er uavhengige :)https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

 

Det generelle kravet nå er vel 15% egenkapital? Det som da ble gjort i mitt tilfelle, var at jeg fikk to lån. Ett som dekket de første 85% til 'normal' rente, et annet lån som dekket egenkapitalen til en høyere rente (7,99%).

Jeg kjøpte da en bolig som trengte oppgradering. Fikk boligen under prisantydning, og etter noen måneder og litt oppussing (egeninnsats) fikk jeg en ny prisvurdering. Da var prisantydningen på boligen vesentlig høyere og hele lånet kom da inn under 85%-kravet og alt ble slått sammen til ett lån til 'normal' rente :)

Må legge til at jeg bor i en av de mindre byene i landet, hvor boliger også går billigere enn i de store byene.

Anonymkode: c7973...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Vil gjerne høre fra flere! 

Har avtale hos rådgiver i min lokale bank neste uke, så får høre hva de sier der. Tviler på jeg får det lånet jeg ønsker. Men kanskje med kausjonist? Har også (kanskje) mulighet til å låne litt mer til egenkapital i nær familie. Vil bare ikke spørre før jeg vet hva jeg trenger. Har mest lyst til å unngå det selvsagt.

Anonymkode: 7fe52...a6c

 

Jeg har ikke kjøpt bolig med kausjonist selv, men har stilt opp for andre ved et par anledninger.

Da har jeg altså kausjonert for 15% av kjøpesummen slik at de to lånene (85% + 15%) slås sammen for den som kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004. Fikk låne hele beløpet uten noen kausjonister (det var andre tider da). Fikk lånet basert på inntekten jeg hadde som ufaglært miljøarbeider. Har kjøpt og solgt mange boliger siden den gang, og har det tjent noen millioner på det. Faktisk mer enn jeg har hatt i lønnsinntekt i samme tidsrom.

Har i dag tre utleieleigheter og en enebolig verdt ca 7 millioner. Jobber fortsatt som miljøarbeider med inntekt på 400.000 i året. Har ikke boliglån lenger. Alt er gjort alene, men ingen barn da.

Anonymkode: 1be73...bdf

Det er jo ingen som har sjans til å få det der til i dag, så hva er da egentlig poenget med å legge ut slike poster? 2004 er lenge siden - det er 14 år siden.

Anonymkode: 10e71...907

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte etter samlivsbrudd. Hadde da 1 mill i egenkapital, mener årslønna da (2010) var på litt i underkant av 500.000. Ingen annen gjeld. Fikk låne maks 1.400.000, lånte 1.300.000. To barn. Kjøpte enebolig. 

Anonymkode: 1e6df...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min første bolig i Oslo i 2004. Fikk låne hele beløpet uten noen kausjonister (det var andre tider da). Fikk lånet basert på inntekten jeg hadde som ufaglært miljøarbeider. Har kjøpt og solgt mange boliger siden den gang, og har det tjent noen millioner på det. Faktisk mer enn jeg har hatt i lønnsinntekt i samme tidsrom.

Har i dag tre utleieleigheter og en enebolig verdt ca 7 millioner. Jobber fortsatt som miljøarbeider med inntekt på 400.000 i året. Har ikke boliglån lenger. Alt er gjort alene, men ingen barn da.

Anonymkode: 1be73...bdf

Du var heldig med timingen! invisterte du i selveier eller andel?:)

Anonymkode: 3c878...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke svarene her er gyldige med mindre det er noe som er kjøpt nå nylig. Boligmarkedet for bare 5 år siden kan ikke sammenlignes med idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aleneforeldre og jeg kjøpte selv, som andre sier gå til flere banker, enorm forskjell. 

Bank 1 ville ikke gi meg

Bank 2 ville gi meg 400k mindre enn jeg ønsket

Bank 3 kunne gi meg 300k mer enn hva jeg ba om.

Jeg fikk i tillegg litt startlån siden jeg var aleneforeldre.

Anonymkode: 6e3c3...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alene med to barn, fikk toppfinansiering av kommune (husbanken) og resten av min bank. fikk lån tilsvarende 4 x årsinntekt.

Anonymkode: eee17...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble alene med en tenåring da jeg skilte meg for et par år siden, og da jeg og eksen solgte rekkehusleiligheten vår, fikk vi i underkant av en million hver i egenkapital med oss, hvert til vårt. Jeg fikk (såvidt det var) boliglån på 1,7 mill i min egen bank, som jeg har vært kunde i omtrent siden jeg var myndig, dvs 30 år da. Langt og trofast kundeforhold, de kunne se at jeg var en pålitelig betaler med orden i økonomien. Så jeg fikk lånet, med nød og neppe. Kanskje ikke den beste renta på markedet. Kjøpte meg en tre-roms blokkleilighet i Oslo. Var heldig som fikk leilighet i det hele tatt til en pris jeg klarte, jeg var eneste budgiver og fikk boligen til prisantydning i 2016.

Så i etterkant tenkte jeg å sjekke lånemarkedet for å se om jeg kunne få noe bedre rente. Prøvde i 3-4 andre banker, og alle ga meg avslag. Så jeg har fremdeles boliglånet min egen bank ga meg. Sendte dem en henvendelse en gang og la ved en nyhetsartikkel som var relevant, og da fikk jeg satt ned renta litt.

Da jeg fikk boliglånet, ba jeg om avdragsfrihet i tre år, fordi jeg ville spare til å pusse opp. Så jeg begynte å spare. Men så har markedet endret seg, og nå snakkes det om renteøkning fra høsten av allerede. Da tenkte jeg at jeg får overleve uten oppussing, og tidligere i våres tok jeg de 200.000 jeg hadde på oppussings-sparekonto og nedbetalte et jafs på boliglånet. Har litt igjen på bufferkontoen, men en buffer man ha, så de får stå (45.000).

Jeg tjener brutto ca 400.000 i året og er uføretrygdet, så jeg går ikke nevneverdig opp i inntekt. 

Dagliglivet fungerer helt greit og vi klarer oss helt fint. Jeg er aldri helt blakk i slutten av en "lønnings-syklus", har alltid penger igjen på konto dagen før neste "lønning".

Jeg reiser ikke på noen ferier, så det går ikke noe penger til sånt. Dette er både fordi jeg ikke vil prioritere å bruke så mye penger på en kort ferieuke eller to, men også fordi jeg egentlig ikke føler behov for det. Tenåringen min er av den hjemmekjære typen, og jeg har spurt han flere ganger om han ønsker at vi skal dra noe sted (for da må jeg spare opp til det i forkant), men han avslår, og sier han heller vil være hjemme.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte alene med 1 barnehagebarn i 2015. Årsinntekt på ca 450.000 og fikk låne 1.2 i den banken som gikk høyest. Nok EK til 15%-kravet. Ble "straffet" ganske hardt budsjettmessig (SIFO/barnehage) på grunn av  barnet, ellers hadde jeg fått høyere lån.

Ingen kausjonist siden jeg hadde nok EK så det kan jeg ikke svare på.

Anonymkode: 55a4b...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker så mye for alle de gode svarene dere har kommet med! Veldig interessant for meg å lese. :)

 

Men må innrømme at det er litt nedtur og da. Ser jo at en bolig med det lånet jeg måtte hatt da, mest sannsynlig ikke er oppnåelig. Er litt overrasket over hvor lite mange av dere har fått i lån.... Men skjønner selvsagt godt at det må være sånn.

Så jeg får nok ta til takke med kjellerleiligheten min en god stund til ja! 😝

Anonymkode: 7fe52...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...