Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Innenfor helseutdannelser, hva kan lønne seg å utdanne seg til? Det er jo så mange yrker det er nesten umulig å få jobb nå om dagen har jeg hørt.

Jeg er interessert i å jobbe med mennesker, (derfor helse), men jeg må også ærlig innrømme at jeg vil ha en jobb med lønn som gjør at jeg slipper å få problemer senere pga mangel av penger (samboeren min tar en utdannelse der lønnen er meget lav, så da vil jeg gjerne kompensere for dette). :)

Drømmen min er absolutt å bli lege, men som mange andre så har jeg ikke gode nok karakterer til å komme inn nå som jeg har fullført vgs :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan anbefale embedsstudiet i psykologi. Interessant utdannelse og man er garantert jobb. Man trenger gode karakterer fra årsstudiet for å komme inn på profesjonsutdannelsen, så belag deg på et flittig første år. Etter det, så er det mye mer bedagelig :)

Gjest Seleena
Skrevet

Følg drømmen din!!!

Ta opp fag på vgs? Privatist?

Helseutdanningar du tjenar godt på kan vere medisin, psykologi og fysioterapi. Vertfall dei eg kjem på.

Tek du sjukepleien får du grunnlønn på 167 000,-, og vidareutdannar du deg får du litt meir. 30 000 meir i året trur eg! Foreks: helsesøster, jordmor, psykiatrisk, barn osv......

Men hold på den legedrømmer om det er det du vil bli og har "gidda" å gå om igjen på vgs eit år.

Skrevet

Takk :) Jeg har vurdert å gå om igjen. Men det ble ikke noe av. Jeg tar opp 9 fag nå for å øke snittet mitt, og jeg skal kanskje jobbe i to år i helsetjenesten for å tjene opp ekstrapoeng, men jeg er redd for å gjøre dette til ingen nytte. Jeg er redd for å ikke klare medisinstudiene. Jeg mener..Siden jeg ikke klarte å få bra karakterer på vgs, hvordan skal jeg da klare medisinstudiene, med skrekken min for muntlig eksamener..Ja..jeg er rett og slett redd for å velge feil :veldigsur:

Skrevet
Tek du sjukepleien får du grunnlønn på 167 000' date='-, [/quote']

Greit nok at lønna ikke er all verden, men det må da være 267 000,- det skal stå her. En hjelpepleier starter på 215 000,- ...

Skrevet

Tek du sjukepleien får du grunnlønn på 167 000,-, og vidareutdannar du deg får du litt meir. 30 000 meir i året trur eg! Foreks: helsesøster, jordmor, psykiatrisk, barn osv......

267 000 mener du vel? :wink:

Har du sett på lege i utlandet? Litt lavere krav..

Gjest Seleena
Skrevet

267 000 mener du vel?  :wink:

Jepp sjølvsagt! :kul:

Godt tips å starte i utlandet om du ikkje er redd for å flytte utanlands. Eg har ei venninne som skal gå fysioterapi, men som aldri i verden kjem inn her. Ho har 4 i snitt seier ho. Ho skal søkje i Nederland, om eg ikkje hugsar feil :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Tror ikke fysioterapeuter tjener så mye mere enn en vanlig sykepleier ihvertfall ikke om han ikke driver privat, og det er jo begrenset hvor mange private klinikker vi trenger....

Skrevet

Hva med å tenke litt videre "helse"? Du kan for eksempel utdanne deg til optiker (er det ikke optometri utdannelsen kalles, tro). Den kunne man i allfall få på Kongsberg - tror den er der ennå. Da kan du starte for deg selv etter en tid, og ha mulighet for å tjene bra.

Eller hva med radiograf? Eller et annet medisinsk-teknisk yrke?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan jo studere farmasi. De tjener bra.

Gjest Gjesten
Skrevet

Medisinsk teknisk ingeniør, det er i Stavanger og berre der, så det er ikkje så mange av dei her til lands. Og dei er svært ettertrakta og når dei etter kvart får jobb i det private så tener dei svært godt :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...