Gå til innhold

Nysterilisert hunnkatt, har noen spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat sterilisert hunnkatten min. Kom hjem fra dyrlegen klokka 12 og hun er fremdeles veldig trøtt og sliten.

Har vakla litt hit og dit for å finne liggeplasser, og har nå inntatt sofaen. Men hun ligger veldig sammenkrøket og med krummet rygg, er så redd hun har veldig vondt?! Hun har verken drukket eller spist, våkna 1 gang og tisset på seg. 

Fikk med smertestillende av dyrlegen, men når burde jeg gi dette? Hun er som sagt veldig utafor enda, og jeg syns det er litt skummelt å skulle dytte inn noe oralt når hun ikke er ved sine fulle fem. Og kan jeg ikke løfte henne i det hele tatt? Måtte ta av bodyen da hun tisset på seg, men nå er den snart tørr så tenkte å ta den på når hun kvikner litt til, men regner med hun kommer til å gjøre motstand, så må sikkert løfte henne litt. Tusen takk for svar :) hilsen bekymra kattemams

Anonymkode: 1adda...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter kan være forfjamsa i et døgn etter narkose. Begge mine katter har vært relativt godt bedøvd hele dagen, kvikna litt på kvelden, og så sovet gjennom hele natta. Og den pakkinga mellom soveplasser er veldig kjent ;) pass på så hun ligger med frie luftveier, og hun trenger ikke å spise eller drikke før hun er kvikk igjen :)

smertestillende tør jeg ikke svare på, her bør du spørre dyrlege for sikkerhetsskyld. Men jeg har alltid måtte gi dagen etter. 

Rart dyrlegen ikke har gitt deg bedre info? Jeg får alltid med et skriv som forteller hva jeg skal gjøre.  

Pusen din er nok helt fin igjen i morgen tidlig :)

Anonymkode: 218b6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*vaklinga mellom soveplasser, ikke pakkinga 

Anonymkode: 218b6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde utenlands da jeg kastrerte mine katter. Fikk dem tilbake dagen etterpå, dvs. at første døgnet og natta tilbrakte de hos veterinæren. Kattene var i super form da de kom hjem. I årenes løp har vi kastrert 4, to gutter og to jenter. 

Det virker som om du har fått katten tilbake rett etter inngrepet? Er dette vanlig i Norge? 

Anonymkode: a59c7...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrert. Man steriliserer ikke dyr i Norge. 

Anonymkode: 740b7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bodde utenlands da jeg kastrerte mine katter. Fikk dem tilbake dagen etterpå, dvs. at første døgnet og natta tilbrakte de hos veterinæren. Kattene var i super form da de kom hjem. I årenes løp har vi kastrert 4, to gutter og to jenter. 

Det virker som om du har fått katten tilbake rett etter inngrepet? Er dette vanlig i Norge? 

Anonymkode: a59c7...c11

Tror det er det som er vanlig ja 

Anonymkode: 218b6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anthrax

Katten har fått smertestillende hos veterinær, og mest sannsynlig har du fått en smertestillende type som skal gis først imorgen (gis med 24t intervaller så vet har dekket første døgndosen). At katten ikke er helt våken er normalt - det kan gå et par timer eller et par dager for noen å komme seg 100% fra narkose.

Kastrering er selvsagt et stort inngrep og 100% smertefritt er ikke mulig, men katten får nok medisin til at det skal minske så mye som mulig. La henne ligge i sofaen, gjerne med et håndkle under i tilfelle hun tisser igjen. Ikke gi mat eller vann før hun er stødig og du kan forsikre deg om at hun kan svelge uten å svelge feil/sette det fast i halsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter kan være forfjamsa i et døgn etter narkose. Begge mine katter har vært relativt godt bedøvd hele dagen, kvikna litt på kvelden, og så sovet gjennom hele natta. Og den pakkinga mellom soveplasser er veldig kjent ;) pass på så hun ligger med frie luftveier, og hun trenger ikke å spise eller drikke før hun er kvikk igjen :)

smertestillende tør jeg ikke svare på, her bør du spørre dyrlege for sikkerhetsskyld. Men jeg har alltid måtte gi dagen etter. 

Rart dyrlegen ikke har gitt deg bedre info? Jeg får alltid med et skriv som forteller hva jeg skal gjøre.  

Pusen din er nok helt fin igjen i morgen tidlig :)

Anonymkode: 218b6...2a4

Tusen takk for svar :) dyrlegen var veldig stressa, så hun glemte å gi resept på smertestillende. Jeg stussa ikke på det før en stund etter jeg hadde begynt å kjøre hjemover, så måtte bråsnu og spørre. Men fikk ikke så mye mer utfyllende info, så er jo superstressa.. Haha. Men har snakka med dyrlegen nå, så nå har ho fått en dose smertestillende😃 får håpe ho bedrer seg utover kvelden😍 tusen takk for svar!

Anonymkode: 1adda...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du fikk svar på det du trengte. Jeg vil bare legge til at du ikke bør ha henne oppi høyder slik som sofa når hun fortsatt er såpass dopet/trøtt. La henne ligge mykt og godt nede på gulvet. Dersom du overvåker henne konstant er det selvsagt greit at hun ligger sammen med deg i sofa eller seng. Faren er jo at hun sjangler seg ned fra sofa og lander slik at såret får seg et slag.

Anonymkode: c6424...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig at de er litt surrete med en gang de kommer hjem. Tror også det er ganske standard å gi metacam i 4-7 dager etter inngrepet (en dose per dag, 24t).

Anonymkode: cef17...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med pus? Bedre i dag regner jeg med? :)

Anonymkode: 218b6...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Huff jeg kjenner igjen det der fra da jeg kastrerte min pus😂 hu var dritings hele dagen. Men takk Gud for at hu ikke brydde seg om såret! Håper pusen din er bedre i dag ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kastrerte hunnkatten vår så fikk hun en smertestillende hver morgen de første dagene. 

Ordnet også til innpå et gjesterom til henne sånn at hun fikk være i ro og fred. 

Når hun begynte å kvikne til så hatet hun bodyen, uansett hva jeg gjorde så klarte hun å komme ut av den. Og siden hun ikke klarte å la operasjonsåret være i fred så ofret jeg ei strømpebukse som jeg klipte til og dro på henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...