Gå til innhold

Kjøpe utleieobjekt (og bo der selv)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen erfaring med å kjøpe hus eller leilighet (tenker spesielt på dette) - der man bor i leiligheten og leier ut et eller flere soverom? Enten som soverom med tilgang på alle leilighetens fasiliteterer, eller at man setter inn kjøkken osv i soverommene, slik at kun bad er felles.

Jeg vurderer å gjøre dette, men det er jo fristende å bare kjøpe en stor leilighet til meg selv også. Har en liten drøm om å bygge opp økonomien min litt på hobbybasis i tillegg til jobb (forstår det høres rart ut, men tipper mange ville valgt livskvalitet over dette).

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt akkurat som deg! Men, kan jeg spørre om hva du lurer på rundt det?🙂

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt akkurat som deg! Men, kan jeg spørre om hva du lurer på rundt det?🙂

Anonymkode: 2040a...e9b

Lurer på om noen har erfaring med å feks bo i en 4 roms, der man leier ut 2 soverom, og bor i 1 selv. Hvordan var det, var det enkelt å leie ut, hvordan trivdes du. Osv.
Eller andre type løsninger.

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Lurer på om noen har erfaring med å feks bo i en 4 roms, der man leier ut 2 soverom, og bor i 1 selv. Hvordan var det, var det enkelt å leie ut, hvordan trivdes du. Osv.
Eller andre type løsninger.

Anonymkode: 0320d...482

Jeg gjorde dette i studietiden. Økonomisk ofte sosialt sett meget hyggelig. Merket dog etterhvert at det var tungt å bo sammen med flere over tid.. er noe med at man ikke får følelsen av å være herre i eget hus.

Det er selvfølgelig mulig å leie ut til pendlere og andre - slik at man får mer alenetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg gjorde dette i studietiden. Økonomisk ofte sosialt sett meget hyggelig. Merket dog etterhvert at det var tungt å bo sammen med flere over tid.. er noe med at man ikke får følelsen av å være herre i eget hus.

Det er selvfølgelig mulig å leie ut til pendlere og andre - slik at man får mer alenetid.

Takk dor tips! Pendlere er kanskje en god ide

Anonymkode: 0320d...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tenker du kjøpe, TS?🙂 Mitt beste tips er: kjøp sentralt

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tenker du kjøpe, TS?🙂 Mitt beste tips er: kjøp sentralt

Anonymkode: 2040a...e9b

Tenker enebolig i Østfold eller leilighet i Oslo. Og hvis Oslo så blir det sentralt.

har du gjort noe lignende?

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker enebolig i Østfold eller leilighet i Oslo. Og hvis Oslo så blir det sentralt.

har du gjort noe lignende?

Anonymkode: 0320d...482

Jeg skal gjøre det samme, men har ikke gjort det enda. Jeg for min del har tre kriterier som må oppfylles dersom jeg skal kjøpe: soverommet mitt skal være såpass stort at jeg kan ha plass til sofa(er veldig sosial av meg, leiligheten skal ha minimum 4 soverom. - Og sist men ikke minst skal det være sentralt, for å sikre at videre salg vil lønne seg/sikre leietakere dersom leiemarkedet går dundras. Jeg tror det viktigste er at du selv kan trives der + sentralt. Oslo er kanskje litt safere enn Østfold? En sånn leilighet vil nok stige i pris når 40% EK på sekundærbolig faller bort!:)

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det samme, men har ikke gjort det enda. Jeg for min del har tre kriterier som må oppfylles dersom jeg skal kjøpe: soverommet mitt skal være såpass stort at jeg kan ha plass til sofa(er veldig sosial av meg, leiligheten skal ha minimum 4 soverom. - Og sist men ikke minst skal det være sentralt, for å sikre at videre salg vil lønne seg/sikre leietakere dersom leiemarkedet går dundras. Jeg tror det viktigste er at du selv kan trives der + sentralt. Oslo er kanskje litt safere enn Østfold? En sånn leilighet vil nok stige i pris når 40% EK på sekundærbolig faller bort!:)

Anonymkode: 2040a...e9b

Du skal kjøpe en 5 roms sentralt i Oslo? Oi, hvordan er budsjettet ditt? Jeg har ca 4,4, så jeg tenker å kjøpe noe til rundt 400 og bruke resten på oppussing/deling av rom, osv.

Anonymkode: 0320d...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøpe en 5 roms sentralt i Oslo? Oi, hvordan er budsjettet ditt? Jeg har ca 4,4, så jeg tenker å kjøpe noe til rundt 400 og bruke resten på oppussing/deling av rom, osv.

Anonymkode: 0320d...482

Du bør følge mer med hvis du tror det ikke går, ble nylig solgt en 5-rett ved St.haugen til rundt budsjettet ditt

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du forresten?

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør følge mer med hvis du tror det ikke går, ble nylig solgt en 5-rett ved St.haugen til rundt budsjettet ditt

Anonymkode: 2040a...e9b

Okey, jeg følger ganske greit med. Hva er ditt budsjett?

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey, jeg følger ganske greit med. Hva er ditt budsjett?

Anonymkode: 0320d...482

Har opptil ca. 5 mill, men prøver å finne noe under. Kanskje vi havner i samme buderunde hehe!:) Eier du noe fra før av?

Anonymkode: 2040a...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2018 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Du skal kjøpe en 5 roms sentralt i Oslo? Oi, hvordan er budsjettet ditt? Jeg har ca 4,4, så jeg tenker å kjøpe noe til rundt 400 og bruke resten på oppussing/deling av rom, osv.

Anonymkode: 0320d...482

Det hørtes litt vel ambisiøst ut. Et enkelt søk på finn på de mest sentrumsnære områdene gav meg hele én leilighet til den prisen. Den hadde ingen stua da den var blitt gjort om til to soverom.

Anonymkode: 46afb...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt en mindre leilighet kun til meg selv i et lukrativt område, enn å måtte dele en større leilighet i et mindre attraktivt område. Både av personlige hensyn (særdeles lite villig til å dele med fremmede som kan være et styr å forholde seg til) og fordi det som selger er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. En liten leilighet på Frogner vil du alltids få solgt, men en 4/5-roms på Stovner kan du slite mer med om markedet skulle snu. Fortjenesten vil nok også bli større på Frognerleiligheten.

Anonymkode: db733...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller kjøpt en mindre leilighet kun til meg selv i et lukrativt område, enn å måtte dele en større leilighet i et mindre attraktivt område. Både av personlige hensyn (særdeles lite villig til å dele med fremmede som kan være et styr å forholde seg til) og fordi det som selger er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. En liten leilighet på Frogner vil du alltids få solgt, men en 4/5-roms på Stovner kan du slite mer med om markedet skulle snu. Fortjenesten vil nok også bli større på Frognerleiligheten.

Anonymkode: db733...5ba

Hei. Forstår det godt. Selv så skal jeg ikke kjøpe noe utenfor ring 2 uansett, om jeg skal leie ut. Men skal innrømme at det står mellom en liten og fin leilighet til bare meg, med lite lån, eller en 3/4 roms på Løkka/Grønland/Tøyen/St. hanshaugen, der 1 til 2 rom leies ut.

ikke funnet noe optimalt enda.

TS

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg noe kun for deg selv. Utleie er slitsomt, det er alltid noe og du får aldri privatliv og fred til å senke skuldrene.

Anonymkode: 80bb1...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Velg noe kun for deg selv. Utleie er slitsomt, det er alltid noe og du får aldri privatliv og fred til å senke skuldrene.

Anonymkode: 80bb1...238

Det lander brått på det.

Anonymkode: 0320d...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Hei. Forstår det godt. Selv så skal jeg ikke kjøpe noe utenfor ring 2 uansett, om jeg skal leie ut. Men skal innrømme at det står mellom en liten og fin leilighet til bare meg, med lite lån, eller en 3/4 roms på Løkka/Grønland/Tøyen/St. hanshaugen, der 1 til 2 rom leies ut.

ikke funnet noe optimalt enda.

TS

Anonymkode: 0320d...482

3/4 roms på Løkka, Grønland, Tøyen eller St. Hanshaugen regnes som rimelig sentrale leiligheter, så du vil nok neppe oppleve problemer med å få solgt der heller. Som regel også veldig greie områder å leie ut i.

Anonymkode: 9e6bc...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...