Gå til innhold

Naboen fra helvete del 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere postet om at vi har en nabo som ikke liker folk. Vi bor i tomannsbolig, så vi deler husvegg med disse folkene
De vil bestemme alt vi skal kunne gjøre på vår side av huset. 
I disse varme dagene har vi grillet hver dag, vi liker å lage mat ute, være ut og ja alt ute. Så derfor grilling. 
Nå har de to dager på rad kommet og klaget på grillingen vår, for det kommer stekos inn på soverommet deres. Vi står langt fra rett under soverommet, men vi er på den siden av huset det er sol. De mente at vi måtte stille oss på parkeringsplassen å grille, for da seg det ikke inn til dem. Det vil da si at vi er ikke i nærheten av vårt hus, og må da bære maten et godt stykke. 

Er det så vanskelig for dem å lukke vinduet?
De mente at det kunne de ikke gjøre forde det var så varmt nå, men de må da kunne lukke når vi griller om det plager dem så mye, så åpne det igjen etterpå?

Vi sa at de måtte lukke vinduet dag 1, nå dag 2 er de tilbake og klager igjen. De sier det er så varmt at de ikke kan lukke vinduet. 
Jeg ble jo sur, men de mente at dette måtte det jo være åpent til dialog for. Jeg kan ikke se at det er en dialog å holde i det hele tatt. 

I tillegg har vi ønske om å bygge platting, men den kommer til å bli høyere en 1.5 meter noen steder pga hellende terreng. Derfor må vi søke og få tillatelse fra naboen. Dette slo de deg så klart vrang på, for da trodde de vi ble å sitte der så mye. Dette er nært deres tomtegrense. 
Det vil ikke være til sjenanse for dem på noen måte, for det er på et annet hjørne en av der de blir å sitte. 
Her har de jo alt på sin side, så det får vi ikke gjort noe med. Men det er bare toppen av alt, når de skal bestemme hva vi får lov til å gjøre på egen tomt og ikke lar oss få bruke huset vårt. 

Så spørsmålet er, hvordan får de dem til å flytte :fnise:

Anonymkode: ab24d...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så er det jo fint å prøve å ta hensyn. Men uten at det går ut over dere. Så hvis det er slik at dere vil grille der det er sol, så er det helt ok!

Hvorfor de skal ha et problem med den plattingen skjønner jeg ikke. Hvis det er på andre siden av hvor de er? Det ville vel bare være en fordel for dem? Så kan dere grille der i stedet? 

Når de har valgt å bo så tett på andre så må man tåle at dere lever normalt. Altså man skal jo ta hensyn, men det er helt innafor å grille og spise ute! 

Jeg ville bare fortsatt som før. Ikke hør på dem. Kanskje de flytter? Evt kan du jo dra det opp et par hakk... anbefaler ikke det egentlig da.

 

Kan du linke til den andre tråden?

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig irriterende, føler med deg. Klarer du å finne flere fordeler for dem ved å bygge den plattingen så du kan selge det inn? Kjøpslå om noe? Kan dere bygge på en måte som ikke krever nabovarsel?

Ang grillingen så kan du egentlig grille der du vil, så fremst det ikke foreligger regler for et evt. sameie. Men hvis du ønsker deg platting så kanskje dere skal vise litt velvilje og grille en annen plass? 

Anonymkode: fa4d9...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi vet vi ikke gjør noe "galt" med å grille ute. 
Men kjenner det er irriterende at de skal komme å "kjefte" hver gang vi setter oss til bords. Vi spiser litt sent, sånn i 19-20 tiden. Dette er tydeligvis litt for sent for dem, de legger seg rundt kl 22 tror jeg, og da blir det for tett oppi deres sovetid. 

Jeg skrev et innlegg tidligere om å sette opp boblebad i nærheten av soverommet til naboen. I forhold til regler, vi kommer ikke til å sette opp noe boblebad. Og dette har vi aldri spurt naboen om i forholdt il å sette det på platten vi ikke får lov til å bygge. Men det er jo sånne ting som går en liten f... i meg som gjør at jeg får lyst til å sette opp det boblebadet, bare så det kan stå der å bråke. Når vi ikke får lov til noen ting...

Jeg føler vi er hensynsfulle så langt det lar seg gjøre. Når de har besøk av sine barn med småbarn, setter vi f.eks bilen et stykke unna. Så de alle kan parker nært, de bort et stykke unna og har med seg masse ting til overnatting. Nå har dette blitt en selvfølge for naboene at vi parkerer langt unna når de får besøk. Føler ikke vi får noe "goder" på det. 
Vi har aldri hatt fest eller høy musikk, ja vi bor i huset og det blir så klart noe lyder. Men ikke noe mer en om man bor i en flermannsbolig. 

Kjenner bare at jeg er så lei, og det toppet seg som sagt nå med grillklagingen

Anonymkode: ab24d...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å bygge plattingen på noen måte uten at den er over 1.5meter. For er det mulig, hadde jeg gjort det på ren trass 😂

Hadde også svart tilbake når de kommer å kjefter. Hadde sagt rett ut: Du vi sitter å spiser nå, og du er meget uhøfligelig som kommer på denne måten. Med mindre røyken går rett inn vinduet deres da. For der er ufint.

Slutt også å parkere langt unna når de får besøk. De vil kun ha og ha, men gir ikke noe selv. Så da hadde ikke jeg vært grei med de heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissPierce said:

Er det ikke mulig å bygge plattingen på noen måte uten at den er over 1.5meter. For er det mulig, hadde jeg gjort det på ren trass 😂

Hadde også svart tilbake når de kommer å kjefter. Hadde sagt rett ut: Du vi sitter å spiser nå, og du er meget uhøfligelig som kommer på denne måten. Med mindre røyken går rett inn vinduet deres da. For der er ufint.

Slutt også å parkere langt unna når de får besøk. De vil kun ha og ha, men gir ikke noe selv. Så da hadde ikke jeg vært grei med de heller. 

Ja løsningen er å fylle ut masse jord for å flate det ut, det leste jeg på kommunesiden at var lov. 
tro meg, jeg har vurdert det også :fnise:

Ellers tror jeg bare ikke de vil ha den platten der for det blir kant i kant med deres tomt. 
De er vel redd noe skal ramle over på andre siden???
De har satt opp et høyt gjerde der, så det er faktisk ikke mulig å se over eller noe. Eneste vi har fått beskjed om er at vi ikke kan spikre eller henge noe på gjerdet, for det er deres. Selv om det er på vår side, så kan vi ikke male, henge noe eller bruke den delen på noe måte :P 
Det er forresten helt greit, ikke noe jeg orker å henge meg opp i. Men jeg lurer litt på at om vi tar en finmåling, at kankje noe av det er over på vår side. 

Anonymkode: ab24d...fe5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja løsningen er å fylle ut masse jord for å flate det ut, det leste jeg på kommunesiden at var lov. 
tro meg, jeg har vurdert det også :fnise:

Ellers tror jeg bare ikke de vil ha den platten der for det blir kant i kant med deres tomt. 
De er vel redd noe skal ramle over på andre siden???
De har satt opp et høyt gjerde der, så det er faktisk ikke mulig å se over eller noe. Eneste vi har fått beskjed om er at vi ikke kan spikre eller henge noe på gjerdet, for det er deres. Selv om det er på vår side, så kan vi ikke male, henge noe eller bruke den delen på noe måte :P 
Det er forresten helt greit, ikke noe jeg orker å henge meg opp i. Men jeg lurer litt på at om vi tar en finmåling, at kankje noe av det er over på vår side. 

Anonymkode: ab24d...fe5

Hadde jeg jammen gjort da 😂

Hadde lett tatt den fin målingen også 😂

Jeg er verdens greieste å ha med og gjøre når folk oppfører seg pent, men hadde jeg vært naboen deres så hadde de fått høre det for lenge siden. 

Endret av MissPierce
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til naboen at jeg hadde grillet under soveromsvinduet deres hver eneste dag dersom de nektet å la meg bygge platting. Dog kun én gang så de ikke kunne tatt opptak ved en senere anledning og brukt det i mot deg.

Hva annet kan man gjøre når en nabo slår seg vrang? Kan kommunen si ja og så får man lov? Man burde jo kunne få gjort det meste på egen eiendom, innen rimelighetens grenser selvsagt.

Anonymkode: dc9f1...2e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok grillet et annet sted. Det er dere som griller, og da kan dere ta hensyn. Andre skal ikke være nødt til å lukke vinduet sitt pga deres matlaging. Andres stekeos rett inn i huset er ikke så gøy. 

Anonymkode: 868bd...7a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok grillet et annet sted. Det er dere som griller, og da kan dere ta hensyn. Andre skal ikke være nødt til å lukke vinduet sitt pga deres matlaging. Andres stekeos rett inn i huset er ikke så gøy. 

Anonymkode: 868bd...7a9

De griller da ikke i 5 timer av gangen. Naboen dør ikke av å ha lukket vindu i 2 timer mens de griller, de har fortsatt 22 timer å lufte på per døgn.

Anonymkode: dc9f1...2e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere postet om at vi har en nabo som ikke liker folk. Vi bor i tomannsbolig, så vi deler husvegg med disse folkene
De vil bestemme alt vi skal kunne gjøre på vår side av huset. 
I disse varme dagene har vi grillet hver dag, vi liker å lage mat ute, være ut og ja alt ute. Så derfor grilling. 
Nå har de to dager på rad kommet og klaget på grillingen vår, for det kommer stekos inn på soverommet deres. Vi står langt fra rett under soverommet, men vi er på den siden av huset det er sol. De mente at vi måtte stille oss på parkeringsplassen å grille, for da seg det ikke inn til dem. Det vil da si at vi er ikke i nærheten av vårt hus, og må da bære maten et godt stykke. 

Er det så vanskelig for dem å lukke vinduet?
De mente at det kunne de ikke gjøre forde det var så varmt nå, men de må da kunne lukke når vi griller om det plager dem så mye, så åpne det igjen etterpå?

Vi sa at de måtte lukke vinduet dag 1, nå dag 2 er de tilbake og klager igjen. De sier det er så varmt at de ikke kan lukke vinduet. 
Jeg ble jo sur, men de mente at dette måtte det jo være åpent til dialog for. Jeg kan ikke se at det er en dialog å holde i det hele tatt. 

I tillegg har vi ønske om å bygge platting, men den kommer til å bli høyere en 1.5 meter noen steder pga hellende terreng. Derfor må vi søke og få tillatelse fra naboen. Dette slo de deg så klart vrang på, for da trodde de vi ble å sitte der så mye. Dette er nært deres tomtegrense. 
Det vil ikke være til sjenanse for dem på noen måte, for det er på et annet hjørne en av der de blir å sitte. 
Her har de jo alt på sin side, så det får vi ikke gjort noe med. Men det er bare toppen av alt, når de skal bestemme hva vi får lov til å gjøre på egen tomt og ikke lar oss få bruke huset vårt. 

Så spørsmålet er, hvordan får de dem til å flytte :fnise:

Anonymkode: ab24d...fe5

Hvilken nabo er det som er fra en viss plass? Den naboen som beskrives igjen og igjen i innlegg lett gjenkjennelig etterhvert eller den naboen som til stadighet legger ut på nettet omtale av andre mennesker? 

Anonymkode: 7d79c...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk godt at naboen ikke vil ha stekeos inn på soverommet sitt, OM det faktisk siver inn dit? 

Greit at man kan lukke det kun akkurat i det ts griller. Men da må man vite på forhånd når det er. Dessuten. Om vinduet er midt i sola og ts griller rett før de legger seg, så blir det varmt! 

Klart det er irriterende! 

Om det er noe man kan klage på er en annen sak. 

Anonymkode: 4a3f2...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvem det er som er naboen fra helvete? 

Er det deg eller er det dine naboer? 

Hvis du griller fra klokken 20 og griller i to timer, og naboen din legger seg kl22, betyr det at de ikke får luftet før de legger seg. Skjønner du ikke at det er ukult??

Anonymkode: 0e5b2...f7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvem det er som er naboen fra helvete? 

Er det deg eller er det dine naboer? 

Hvis du griller fra klokken 20 og griller i to timer, og naboen din legger seg kl22, betyr det at de ikke får luftet før de legger seg. Skjønner du ikke at det er ukult??

Anonymkode: 0e5b2...f7a

Og så? Det er da helt normalt å grille på terrassen på tidlig kveld. Det er et typisk eksempel på hva man faktisk bare må finne seg i når man bor så tett. Klarer man ikke det så må man bo et annet sted. Ja, forstår at det kan være irriterende, men sånn er det bare. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem kjøpe seg ei vifte. Problem solved.

Anonymkode: 2d433...1c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne naboen vært grei ellers, så hadde nok TS vist hensyn. Men de gnåler jo om noe hele tiden, og de krever og krever, men gir 0 tilbake selv. Da frister det ikke særlig å være hyggelig tilbake. 

I blokker og bygårder er det som oftest ikke lov med kullgrill, kun med gass eller elektrisk grill. Nettopp på grunn av røyken. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gjør det vi kan for å være gode naboer, sager ned trær som tar sola for naboen, rydder og klipper vår hekk som vokser gjennom gjerdet til naboen osv., tar en hyggelig prat når vi møtes, kort sagt oppfører oss slik som vi ønsker at andre skal oppføre seg. 

Men vi har også naboer som klager på at vi griller, og vi griller to ganger i snitt hver sommer. Da er det brøling, slåing med dører osv. Enkelte burde bo langt ute i skogen, men da hadde de ikke hatt noen å klage på.

Må sies at de griller selv, men det er visst ikke til sjenanse for noen 😊

Anonymkode: 82d1d...fa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi vet vi ikke gjør noe "galt" med å grille ute. 
Men kjenner det er irriterende at de skal komme å "kjefte" hver gang vi setter oss til bords. Vi spiser litt sent, sånn i 19-20 tiden. Dette er tydeligvis litt for sent for dem, de legger seg rundt kl 22 tror jeg, og da blir det for tett oppi deres sovetid. 

Jeg skrev et innlegg tidligere om å sette opp boblebad i nærheten av soverommet til naboen. I forhold til regler, vi kommer ikke til å sette opp noe boblebad. Og dette har vi aldri spurt naboen om i forholdt il å sette det på platten vi ikke får lov til å bygge. Men det er jo sånne ting som går en liten f... i meg som gjør at jeg får lyst til å sette opp det boblebadet, bare så det kan stå der å bråke. Når vi ikke får lov til noen ting...

Jeg føler vi er hensynsfulle så langt det lar seg gjøre. Når de har besøk av sine barn med småbarn, setter vi f.eks bilen et stykke unna. Så de alle kan parker nært, de bort et stykke unna og har med seg masse ting til overnatting. Nå har dette blitt en selvfølge for naboene at vi parkerer langt unna når de får besøk. Føler ikke vi får noe "goder" på det. 
Vi har aldri hatt fest eller høy musikk, ja vi bor i huset og det blir så klart noe lyder. Men ikke noe mer en om man bor i en flermannsbolig. 

Kjenner bare at jeg er så lei, og det toppet seg som sagt nå med grillklagingen

Anonymkode: ab24d...fe5

Overhør dem og overse dem når de kommer, så kan de stå der og kjefte for døve ører

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De griller da ikke i 5 timer av gangen. Naboen dør ikke av å ha lukket vindu i 2 timer mens de griller, de har fortsatt 22 timer å lufte på per døgn.

Anonymkode: dc9f1...2e2

Så når de ikke er hjemme, er det greit å komme hjem til et soverom fult av grillos? De kan jo jobbe, være borte osv. De kan jo ikke vite når naboen griller, og det betyr at de ikke kan ha vinduet åpent når de enten jobber eller er borte.

Misstenker av ts har kullgrill, de oser noe helt forferdelig og trekker inn. 

Har du ikke gassgrill ts så kjøp en.

Jeg synes det må være mulig å ta hensyn hvis det plager naboen. 

Det med plattingen forsto jeg ikke helt hvorfor skulle plage naboen.

 

Anonymkode: bb69a...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja løsningen er å fylle ut masse jord for å flate det ut, det leste jeg på kommunesiden at var lov. 
tro meg, jeg har vurdert det også :fnise:

Ellers tror jeg bare ikke de vil ha den platten der for det blir kant i kant med deres tomt. 
De er vel redd noe skal ramle over på andre siden???
De har satt opp et høyt gjerde der, så det er faktisk ikke mulig å se over eller noe. Eneste vi har fått beskjed om er at vi ikke kan spikre eller henge noe på gjerdet, for det er deres. Selv om det er på vår side, så kan vi ikke male, henge noe eller bruke den delen på noe måte :P 
Det er forresten helt greit, ikke noe jeg orker å henge meg opp i. Men jeg lurer litt på at om vi tar en finmåling, at kankje noe av det er over på vår side. 

Anonymkode: ab24d...fe5

Siden som er på deres side er deres. Her hadde jeg spikret og hengt opp så mye jeg kunne!

Anonymkode: 80bcf...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...