Gå til innhold

Prøverør 2019, langtidsprøver.


Lolitah Angelique

Anbefalte innlegg

Innstillingen vi hadde først var "det skjer når det skjer". Det skjedde ingenting🤔 og nå har det gått omtrentlig 2 år. Fører en dagbok her slik at andre kanskje ikke føler seg alene i denne prosessen.

Jeg og mannen min er født i 1990👫

Ivf oppstart vår 2019💉🧫

Oppdatering: Begynner med synarela nesespray i slutten av mars. 

Søkte hjelp til assistert befruktning cirka desember 2017. Ble utredet og de fant endometriose. 

Husker ikke hvor langt vi er kommet i den naturlige prøvinga, og ikke orker jeg og telle heller🤔

Endret av Lolitah Angelique
Skrev ikke alt jeg måtte få med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mensen kom i går på syklusdag 28, har til vanlig sykluser på 27-28 dager. Nå er det bare å starte nedtellingen til syklusdag 12 igjen, slik at PP18 kan starte.

Jeg merker at jeg blir mer å mer lei meg for hver gang det ikke klaffer. Eggeløsning har jeg, men blir aldri gravid selv om jeg vet det klaffet. Jeg vet ikke om egglederne er tette ennå, så dette skal undersøkes så snart vi får komme inn til fertilitetsbehandling. Det føles som om tiden går saktere når man venter på noe.

Jeg hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig å få det til, alle andre rundt meg blir gravide og jeg opplever å få mange unødvendige kommentarer. Noen av mine venninner har spurt om hvorfor man ikke kan adoptere, andre sier at "det er vel ikke meningen at du skal ha barn". En person sa at "kroppen din er vel ikke ruttet nok til å tåle en graviditet", denne kommentaren såret meg en del. Min far har sagt at jeg ikke burde få barn fordi det bare er arbeid, men jeg vil jo ha det arbeidet, Jeg vil gå gravid å kjenne kvalme og alt et svangerskap byr på, jeg ønsker bare så sårt å bære frem et barn. Andre kommentarer jeg har fått er "dere trenger ikke få barn" og "du begynner jo å bli for gammel til dette", "du er sent ute, ikke sikkert du kan bli gravid nå vettu" osv. Alle disse kommentarene er sårende å høre og det føles som om ingen har respekt eller medfølelse for vårt ønske. Noen som kjenner seg igjen? 💔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt sjokkert av noen av kommentarene du har fått!:klem: Håper det snart klaffer for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 6.43, Tonio skrev:

Blir litt sjokkert av noen av kommentarene du har fått!:klem: Håper det snart klaffer for dere!

Takker for svar☺ ja vi prøver på egenhånd men tørr ikke ha store forhåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering til den som måtte snuble over denne dagboken 🙂 Er i PP18 nå og venter eggeløsning ila 6 dager.

Forrige syklus hadde jeg eggeløsning og vet at det klaffet. Men jeg har jo denne snylteren på livmoren muskelknute som muligens gjør det vanskelig for egget å feste seg? Har kanskje tette eggledere også. Dette skal sjekkes snart, under utredning.

Neste time hos gynekolog er om 3 uker, da skal det avgjøres om livmoren skal opereres eller ikke med en metode som heter "embolisering". Noen som har operert bort muskelknute på denne måten, eller andre måter?

Jeg føler meg litt overkjørt av legene, fordi jeg har ingen plager pga muskelknuten på 3cm. Jeg leste på nett at en oprasjon ikke er nødvendig viss man ikke har plager i forbindelse med myomer, de er svært vanlige blandt kvinner.

Endret av Lolitah Angelique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering igjen. Er på syklusdag 22 og det er 5 dager igjen til jeg og samboer forhåpentligvis kan ta en graviditetstest! Vi har ennå håpet oppe for at vi skal klare dette på egenhånd💃🏃 Eggeløsningen kom denne mnd også, noe jeg er glad for. Gruer meg til å få sjekket egglederene, de sier det kan være vondt om de er tette.

PP18 - EL05.06 - IKM 20.06

Har snakket med gynekologen forrige uke, og vi får ikke ivf behandling og utredning av mannen nå i sommer som vi først trodde. Vi må desverre vente til høsten pga ferieavvikling og lang kø. Jeg både gruer og gleder meg på en å samme tid. Gruer meg fordi jeg har litt mye menssmerter, spesielt er jeg redd for egguttak og innsettet der de bruker lange nåler/plastrør. Har allerede tatt en biopsi av livmorhulen med en pipette, veldig smertefullt etter min mening da jeg verken fikk smertestillende eller bedøvelse i forbindelse med inngrepet

Endret av Lolitah Angelique
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fikk frøken rød den 20 juni, dermed ble det ingen graviditetstest denne syklusen😩 Har 1 test igjen fra billigtester, håper virkelig jeg får muligheten til å bruke den ila sommerferien (juli).

PP18 Eggeløsning 05.06  -  TR 20.06

Ivf prosessen starter i august, har endelig fått time. Tiden renner fra oss, og jeg begynner virkelig å innse at dette kan være siste sommeren vår som et par uten baby. Jeg har som alle andre prøvere et sterkt ønske om å bli gravid på egenhånd til den tid. Gruer meg veldig til å spise alle disse medisinene, gruer meg til egguttak og alt som har med ivf å gjøre. Jeg får søke klarhet med tankene, det løser seg på et vis, har jo alltid hatt lyst på barn, fra jeg var liten jente og trillet på dukkevognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei kjære prøverdagbok. Nå var det en stund siden sist vi skrev. Mye har skjedd både i prøverlivet og privatlivet. Jeg skal bli student igjen til høsten, og det i en alder av 28🙋 Jeg håper selvsagt at jeg klarer å bli gravid snart og helst i går, ivf prosessen starter på omtrent samme tid som studiet starter opp, hektisk blir vel bare forordet?

Mange er litt negativ til dette studentlivet jeg begir meg ut på NÅ midt opp i alt, men det de ikke forstår er at jeg har ventet hele livet på å få barn, det passet aldri mtp jobb osv.. vi hadde altfor mye å gjøre. Jeg fant til slutt ut at vi må bare gjøre dette, nytter ikke vente når man har endo🙄

Jeg har vært utredet en stund pga sterke menssmerter og de fant adenomyose, adenomyom og endo i/og utenfor muskellaget til livmoren. Har stadige betennelsestilstander i bekkenet pga denne sykdommen, har lett feber ofte og menssmertene føles som en tidstyv, klarer bare ligge på sofaen når det pågår.

Har nylig sluttet i jobben for å stresse ned kroppen, blir som nevnt heltidsstudent til høsten📝✏  Fokuset vil være på studiet og ivf behandlingen, tror også det vil være enklere å kombinere studie med ivf behandlingen. Samboer er i full jobb, så det økonomiske vil forholde seg stabilt uavhengig om jeg er student eller ei.

😇 har ennå håpet om naturlig befruktning inntil videre

B1- PP19 -EL 01.07-  IKM 16.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet innom dagboken din nå, og vil bare si lykke til med både prøving og studier! Jeg ble gravid vha ivf i august i fjor. Du skal nok fint klare å kombinere det med studiene, ivf kan være tøft, men det er allerede tøft med måned etter måned med negative tester. Og så er det litt spennende på samme tid. Og sjansene er gode :)

Og så kjipt med alle kommentarene. Jeg har også hørt flere av de samme. Kroppen din VIL tåle en graviditet, den kommentaren er bare tull, selv om det sårer likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 22.22, Illy skrev:

Jeg snublet innom dagboken din nå, og vil bare si lykke til med både prøving og studier! Jeg ble gravid vha ivf i august i fjor. Du skal nok fint klare å kombinere det med studiene, ivf kan være tøft, men det er allerede tøft med måned etter måned med negative tester. Og så er det litt spennende på samme tid. Og sjansene er gode :)

Og så kjipt med alle kommentarene. Jeg har også hørt flere av de samme. Kroppen din VIL tåle en graviditet, den kommentaren er bare tull, selv om det sårer likevel.

Takk for det, det var hyggelig med tilbakemelding her inne💜 hvor mange forsøk hadde du med ivf? Jeg er kjempe nervøs for egguttak og innsetting.

Jeg er så lei av negative tester at jeg har sluttet å teste meg med graviditetstester😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lolitah Angelique skrev:

Takk for det, det var hyggelig med tilbakemelding her inne💜 hvor mange forsøk hadde du med ivf? Jeg er kjempe nervøs for egguttak og innsetting.

Jeg er så lei av negative tester at jeg har sluttet å teste meg med graviditetstester😔

Det gikk på 3. forsøk 😊 Jeg syns ikke at uttak var ille, man får heldigvis en god del bedøvelse. Innsett gjorde ikke vondt. Det vanskeligste syns jeg var skuffelser når det ble få egg som ble befruktet og delte seg rett, og negative tester igjen. Men alt sammen er veldig verdt det nå. 

Uff ja, jeg orket ikke å teste etter hvert jeg heller. Håper du snart får kjenne følelsen av en test som endelig er positiv! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Illy skrev:

Det gikk på 3. forsøk 😊 Jeg syns ikke at uttak var ille, man får heldigvis en god del bedøvelse. Innsett gjorde ikke vondt. Det vanskeligste syns jeg var skuffelser når det ble få egg som ble befruktet og delte seg rett, og negative tester igjen. Men alt sammen er veldig verdt det nå. 

Uff ja, jeg orket ikke å teste etter hvert jeg heller. Håper du snart får kjenne følelsen av en test som endelig er positiv! 😊

godt å høre at det gikk på 3 forsøk💜 må vært en stor lettelse.

leser stadig prøverhistorier, der kvinner med endometriose eller andre tilstander må ty til alternative behandlingsmetoder i utlandet. Har kjempe lyst på barn, like før jeg begynner å handle inn babyting, man får et enormt stort savn inni seg som kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 20.47, Lolitah Angelique skrev:

godt å høre at det gikk på 3 forsøk💜 må vært en stor lettelse.

leser stadig prøverhistorier, der kvinner med endometriose eller andre tilstander må ty til alternative behandlingsmetoder i utlandet. Har kjempe lyst på barn, like før jeg begynner å handle inn babyting, man får et enormt stort savn inni seg som kvinne.

Det var en veldig stor lettelse, og litt uvirkelig! Jeg hadde begynt å miste motet, og sendte mailer til klinikker i utlandet, i håp om at noen kunne hjelpe (jeg responderte dårlig på medisinene, og fikk ut få egg ved ivf). Skjønner godt at du har lyst til å handle babyting. Savnet kan virkelig være enormt. Og gleden når det går er også enorm :hjerte: Har du sjekket og skylt gjennom egglederne enda? Jeg har hørt om flere som har blitt gravid naturlig i etterkant av det selv om egglederne ikke var tette. Det kan kanskje være gulroten når undersøkelsen i seg selv ikke akkurat er noe særlig fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 14.7.2018 den 23.04, Illy skrev:

Det var en veldig stor lettelse, og litt uvirkelig! Jeg hadde begynt å miste motet, og sendte mailer til klinikker i utlandet, i håp om at noen kunne hjelpe (jeg responderte dårlig på medisinene, og fikk ut få egg ved ivf). Skjønner godt at du har lyst til å handle babyting. Savnet kan virkelig være enormt. Og gleden når det går er også enorm :hjerte: Har du sjekket og skylt gjennom egglederne enda? Jeg har hørt om flere som har blitt gravid naturlig i etterkant av det selv om egglederne ikke var tette. Det kan kanskje være gulroten når undersøkelsen i seg selv ikke akkurat er noe særlig fristende.

Ja det et et stort savn💖 oj gjorde du? Jeg har vurdert å sende inn en slik menstruasjonsprøve til hellas, der sjekker de om kvinnen/mannen har spesielle infeksjoner. Venter ennå på peøverør selv, er visst litt ventetid og prossesen satt på vent. Jeg har ikke klart å bli gravid på egenhånd ennå, men jeg har hatt ferie.

Beklager for at jeg ikke har fått svart deg før nå. Jeg har ikke fått sjekket egglederene, kan ikke si at det frister heller, håper jeg kanskje tørr å gjøre det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

PP 25? 

Ja du leste helt riktig, vi trår nå inn i prøvemåned tjueogfem. Helt ubeskrivelige rart egentlig, tenk å vente så lenge. 

Jeg har mest sannsynlig lagt meg ned med spredte ben i en gynekologstol flere ganger enn du har skiftet sokker😂

Herregud hva er det vi holder på med😂

Takk for meg💝 håper du fant skrivingen min interessant. Vi høres igjen når hormonene gjør sitt inntog. 

Endret av Lolitah Angelique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

2 dager til IKM. Dette er nest siste naturlig prøving før ivf oppstart🙄

Jeg har hatt et par måneder det siste året der jeg har gitt opp hele familieplanleggingen, jeg har prøvd å leve mer som normale folk gjør, bare levd litt. Man har jo ofret alt. Jobben ble byttet ut med studier for å ha tid til utredningen og ivf. Sykemeldingene hopet seg opp allerede under utredningen. Jeg vet at egguttak leder til sykemelding, iallefall for meg. Dette mtp sykdomsbildet➡️Myomet i/på livmoren kan føre til tidlig spontanabort, eller redusert fostervekt og jeg må derfor ta det helt med ro. En stressa livmor er ikke en blid livmor sier gynekologen. 

Det høres kanskje litt absurd ut, men vi fant ut at studier var det beste valget for min del. En litt trangere økonomi går i grunn bra, har oppsparte midler på bok. Me har også akkurat flyttet inn i en litt billigere leilighet, solgt bilen og fritidsutstyr. Ting begynner sakte og falle på plass. 

💉🔬🧫🔜🤰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Mensen kom i PP25, vi rekker ikke prøve noe mer da jeg er bortreist når jeg har neste eggløsning. Gynekologen er ennå optimistisk for at vi kan klare det på egenhånd, men vi har prøvd så lenge at ivf er riktig valg. 

Jeg starter på synarela i slutten mars, så går det slag i slag etter det, mine egne hormoner måtte nedreguleres først pga endometriose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til det med langstidsprøving.. Vi var vel kommet til PP22 da vi starta med IVF, om jeg ikke husker alt for feil? 🤔 Det føltes godt at noe faktisk skjedde, noe som faktisk kunne gi resultater. Er mannens prøver normale? 

Jeg har hatt veldig kraftige reaksjoner på IVF, men jeg er visst mer unntaket enn regelen. Så jeg var sykemeldt store deler av 2018, og er nå sykemeldt igjen fordi (sjokkerende nok🙄) kroppen min liker graviditetshormoner like dårlig som IVF-hormoner 😛

Og drit i hva folk sier.. Det er helt utrolig hva de kan få seg til å si til andre mennesker, selv om jeg tror de egentlig mener det godt.. Det har kommet en del sånne hit og, men man må bare ignorere det.. 

Men nå er det håp hvertfall 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 2.49, Lolitah Angelique skrev:

Ja det et et stort savn💖 oj gjorde du? Jeg har vurdert å sende inn en slik menstruasjonsprøve til hellas, der sjekker de om kvinnen/mannen har spesielle infeksjoner. Venter ennå på peøverør selv, er visst litt ventetid og prossesen satt på vent. Jeg har ikke klart å bli gravid på egenhånd ennå, men jeg har hatt ferie.

Beklager for at jeg ikke har fått svart deg før nå. Jeg har ikke fått sjekket egglederene, kan ikke si at det frister heller, håper jeg kanskje tørr å gjøre det snart.

Beklager at jeg ikke har svart før! Masse lykke til med IVF 💜Jeg syns det høres lurt ut med studier, forresten. Det kan gi litt mer fleksibilitet mens dere er i prøverørskarusellen, og så er det jo en investering i framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med oppstart! Jeg taklet hormoner ganske bra. Fikk en ukes sykemelding ifbm uttak (overstimulert), men var klar for å jobbe etter 4 dager. Men viktigste er å lytte til kroppen, dette er tida for å tenke på seg selv❤ lykke til med studier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...