AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #1 Skrevet 25. mai 2018 Fikk vite for et år siden at jeg har Relasjonstraumer etter en vanskelig barndom. Har prøvd å søke rundt for å finne litt ut om dette, men det kommer liksom bare inn på kompleks ptsd. Er det det samme? Unnskyld for teit spørsmål, men skjønner ingenting. Psykologen sa aldri ordene kompleks ptsd, men en gang sa han at jeg hadde en kompleks traumatisering i forbifarten. Psykologen har sluttet, så kan ikke spørre han. Vil bare forstå. Hilsen forvirra. Anonymkode: 7a545...4d0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #2 Skrevet 25. mai 2018 Kan det være K-ptsd du tenker på. Ptsd og K-ptsd er ikke helt det samme mtp årsakene bak. Anonymkode: d329a...41a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #3 Skrevet 25. mai 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være K-ptsd du tenker på. Ptsd og K-ptsd er ikke helt det samme mtp årsakene bak. Anonymkode: d329a...41a Ja er kompleks ptsd jeg tenker på Anonymkode: 7a545...4d0
Duff Skrevet 25. mai 2018 #4 Skrevet 25. mai 2018 Da bør du lese deg opp på det. Finnes mange artikler på nett
Bonusmammaen Skrevet 25. mai 2018 #6 Skrevet 25. mai 2018 http://legeforeningen.no/PageFiles/239238/130315 Traumerelaterte lidelser Geilo mars 2013.pdf Ts? Hva er diagnosen din egentlig? Har du vært på utredning? Man slenger ingenting ut uten å forklare pasienten. Relasjonstraumer finnes i mange grader og springer ut i ulike felt.
Bonusmammaen Skrevet 25. mai 2018 #7 Skrevet 25. mai 2018 20 minutter siden, Bonusmammaen skrev: http://legeforeningen.no/PageFiles/239238/130315 Traumerelaterte lidelser Geilo mars 2013.pdf Ts? Hva er diagnosen din egentlig? Har du vært på utredning? Man slenger ingenting ut uten å forklare pasienten. Relasjonstraumer finnes i mange grader og springer ut i ulike felt. Med utredning så mener jeg om du har vært på dps eller feks Modum bad der de har spesial felt innen traumer. Man kan ha opplevd traumer uten å få posttraumatisk stress syndrom. Via et skjema som psykolog/psykiater/lege går gjennom, gir det en indikasjon om du har høyt eller lavt skår. Det finnes mange kontraindikasjoner innen sykdommer. Mange har like trekk og krever ekspertise for å skille. Ikke alle psykologer har peiling på traumerealtert sykdom. Har du kompleks posttraumatisk stress syndrom som diagnose omhandler det (så vidt jeg er kjent), en uspesifikk diagnose. Klippet er fra psykologisk tidsskrift: Begrepet «kompleks PTSD» er utvik-let i forbindelse med diskusjonen om hvorvidt diagnosen PTSD fanger opp de reaksjonsmønstrene som mange traumatiserte har. Kompleks PTSD finnes ikke i diagnosemanualer, men symptommøns-teret og implikasjoner for psykoterapi er beskrevet i litteraturen (Ford, 1999; Herman, 1992b; Pelcovitz, 1997; van der Kolk, 2002). Kompleks PTSD brukes synonymt med «Disorders of Extreme Stress Not Otherwise specified» (DESNOS). I ICD-10 finnes diagnosen «personlighetsendring etter katastrofeopplevelse» (World Health Organization, 1992). Denne diagnosen er imidlertid ikke det samme som kompleks PTSD. Kompleks PTSD er forbundet med tidlige mellommenneskelige traumer, og er kjennetegnet ved: forandringer i regulering av affektive impulser, inklusive vansker med modulering av sinne og selvdestruktivitet endringer i oppmerksomhet og bevissthet som fører til amnesi, dissossiative episoder og depersonalisering forandringer i persepsjon av selv, som kronisk følelse av skyld, ansvar og skam forandringer i relasjoner til andre, som problemer med tillit, manglende evne til nærhet somatisering; kroppslige symptomer uten at noen medisinsk forklaring blir funnet forandring i meningssystemer, som tap av grunnleggende tillit, håpløshetsfølelse og desperasjon (Pelkovitz et al., 1997). Uansett.. hvordan er du i dag etter behandling, føler du det hjalp? Fikk du medisiner? Jeg hadde tenkt til å videreutdanne meg i feltet, så er oppriktig interessert på hva som hjelper den enkelte innen terapi og medisiner. Håper du fikser bedre hverdagen i dag.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #8 Skrevet 25. mai 2018 2 timer siden, Bonusmammaen skrev: Med utredning så mener jeg om du har vært på dps eller feks Modum bad der de har spesial felt innen traumer. Man kan ha opplevd traumer uten å få posttraumatisk stress syndrom. Via et skjema som psykolog/psykiater/lege går gjennom, gir det en indikasjon om du har høyt eller lavt skår. Det finnes mange kontraindikasjoner innen sykdommer. Mange har like trekk og krever ekspertise for å skille. Ikke alle psykologer har peiling på traumerealtert sykdom. Har du kompleks posttraumatisk stress syndrom som diagnose omhandler det (så vidt jeg er kjent), en uspesifikk diagnose. Klippet er fra psykologisk tidsskrift: Begrepet «kompleks PTSD» er utvik-let i forbindelse med diskusjonen om hvorvidt diagnosen PTSD fanger opp de reaksjonsmønstrene som mange traumatiserte har. Kompleks PTSD finnes ikke i diagnosemanualer, men symptommøns-teret og implikasjoner for psykoterapi er beskrevet i litteraturen (Ford, 1999; Herman, 1992b; Pelcovitz, 1997; van der Kolk, 2002). Kompleks PTSD brukes synonymt med «Disorders of Extreme Stress Not Otherwise specified» (DESNOS). I ICD-10 finnes diagnosen «personlighetsendring etter katastrofeopplevelse» (World Health Organization, 1992). Denne diagnosen er imidlertid ikke det samme som kompleks PTSD. Kompleks PTSD er forbundet med tidlige mellommenneskelige traumer, og er kjennetegnet ved: forandringer i regulering av affektive impulser, inklusive vansker med modulering av sinne og selvdestruktivitet endringer i oppmerksomhet og bevissthet som fører til amnesi, dissossiative episoder og depersonalisering forandringer i persepsjon av selv, som kronisk følelse av skyld, ansvar og skam forandringer i relasjoner til andre, som problemer med tillit, manglende evne til nærhet somatisering; kroppslige symptomer uten at noen medisinsk forklaring blir funnet forandring i meningssystemer, som tap av grunnleggende tillit, håpløshetsfølelse og desperasjon (Pelkovitz et al., 1997). Uansett.. hvordan er du i dag etter behandling, føler du det hjalp? Fikk du medisiner? Jeg hadde tenkt til å videreutdanne meg i feltet, så er oppriktig interessert på hva som hjelper den enkelte innen terapi og medisiner. Håper du fikser bedre hverdagen i dag. Ser jo at det er meg, jeg fikk en uspesifisert pf diagnose. Anonymkode: d329a...41a
Bonusmammaen Skrevet 25. mai 2018 #9 Skrevet 25. mai 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser jo at det er meg, jeg fikk en uspesifisert pf diagnose. Anonymkode: d329a...41a Pf? Uspesikk personlighetsforstyrrelse er jo ikke det samme som kompleks posttraumatisk stress syndrom. Du har kanskje flere diagnoser da?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #10 Skrevet 25. mai 2018 6 timer siden, Bonusmammaen skrev: Med utredning så mener jeg om du har vært på dps eller feks Modum bad der de har spesial felt innen traumer. Man kan ha opplevd traumer uten å få posttraumatisk stress syndrom. Via et skjema som psykolog/psykiater/lege går gjennom, gir det en indikasjon om du har høyt eller lavt skår. Det finnes mange kontraindikasjoner innen sykdommer. Mange har like trekk og krever ekspertise for å skille. Ikke alle psykologer har peiling på traumerealtert sykdom. Har du kompleks posttraumatisk stress syndrom som diagnose omhandler det (så vidt jeg er kjent), en uspesifikk diagnose. Klippet er fra psykologisk tidsskrift: Begrepet «kompleks PTSD» er utvik-let i forbindelse med diskusjonen om hvorvidt diagnosen PTSD fanger opp de reaksjonsmønstrene som mange traumatiserte har. Kompleks PTSD finnes ikke i diagnosemanualer, men symptommøns-teret og implikasjoner for psykoterapi er beskrevet i litteraturen (Ford, 1999; Herman, 1992b; Pelcovitz, 1997; van der Kolk, 2002). Kompleks PTSD brukes synonymt med «Disorders of Extreme Stress Not Otherwise specified» (DESNOS). I ICD-10 finnes diagnosen «personlighetsendring etter katastrofeopplevelse» (World Health Organization, 1992). Denne diagnosen er imidlertid ikke det samme som kompleks PTSD. Kompleks PTSD er forbundet med tidlige mellommenneskelige traumer, og er kjennetegnet ved: forandringer i regulering av affektive impulser, inklusive vansker med modulering av sinne og selvdestruktivitet endringer i oppmerksomhet og bevissthet som fører til amnesi, dissossiative episoder og depersonalisering forandringer i persepsjon av selv, som kronisk følelse av skyld, ansvar og skam forandringer i relasjoner til andre, som problemer med tillit, manglende evne til nærhet somatisering; kroppslige symptomer uten at noen medisinsk forklaring blir funnet forandring i meningssystemer, som tap av grunnleggende tillit, håpløshetsfølelse og desperasjon (Pelkovitz et al., 1997). Uansett.. hvordan er du i dag etter behandling, føler du det hjalp? Fikk du medisiner? Jeg hadde tenkt til å videreutdanne meg i feltet, så er oppriktig interessert på hva som hjelper den enkelte innen terapi og medisiner. Håper du fikser bedre hverdagen i dag. Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Er ikke enkelt å finne fram i Google-jungelen når man ikke har peiling. Vil bare forstå meg selv. Har hatt utredning på dps, og har noen diagnoser som er satt. Blant annet står det relasjonstraumer i papirene. De andre diagnosene kan jo være en sammenheng, men har som sagt lite peiling. Når jeg leser på modum bad sine sider om relasjonstraumer, kom kompleks ptsd opp, så ble usikker.. jeg har gått i behandling siden tidlige tenåringsår, så har fått mye hjelp :) medisiner har dessverre ikke hjulpet. Ser forresten at det du beskriver i kompleks ptsd kan stemme veldig godt, men har som sagt andre diagnoser som også kan fylle de kriteriene. Takk igjen! ts Anonymkode: 7a545...4d0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #11 Skrevet 25. mai 2018 3 timer siden, Bonusmammaen skrev: Pf? Uspesikk personlighetsforstyrrelse er jo ikke det samme som kompleks posttraumatisk stress syndrom. Du har kanskje flere diagnoser da? Det der er en annen anonym. Ts Anonymkode: 7a545...4d0
Bonusmammaen Skrevet 25. mai 2018 #12 Skrevet 25. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er en annen anonym. Ts Anonymkode: 7a545...4d0 Ah. Fint at terapi hjelper i allefall. Null problem. Synes det er interessant å se hva som hjelper. Ja, det er en jungel der ute av diagnoser som ligner på hverandre. Traumer kan springe ut i alt fra ingen diagnose eller plager til alvorlig dissosiative forstyrrelser. Bare litt nysgjerrig. Har du søvnproblemer, flashbacks og i alarmberedskap i tillegg til de andre symptomene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå