Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har den siste uken ''meditert''. Jeg sier meditert med gåseøyne fordi jeg føler jeg ikke får det helt til. Jeg starter og tenke på pusten 'inn ut. inn ut' men så sniker andre tanker seg til. Så dytter jeg de bort 'inn ut, inn ut' men så kommer de tilbake. Og sånn er det gjennom hele ''meditasjonen''

Er det noen som mediterer her? Som kanskje har noen tips eller triks? Jeg holder ikke på så lenge, 15 min ca om dagen. Men jeg håper jo selvfølgelig at jeg kan øke den tiden etterhvert som jeg blir bedre på å ikke tenke!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Emblja skrev:

Hei,

Jeg har den siste uken ''meditert''. Jeg sier meditert med gåseøyne fordi jeg føler jeg ikke får det helt til. Jeg starter og tenke på pusten 'inn ut. inn ut' men så sniker andre tanker seg til. Så dytter jeg de bort 'inn ut, inn ut' men så kommer de tilbake. Og sånn er det gjennom hele ''meditasjonen''

Er det noen som mediterer her? Som kanskje har noen tips eller triks? Jeg holder ikke på så lenge, 15 min ca om dagen. Men jeg håper jo selvfølgelig at jeg kan øke den tiden etterhvert som jeg blir bedre på å ikke tenke!

Når man mediterer skal man observere uten å dømme. Det kan lett tolkes (av oss vestlige) som at man skal observere tanker og omgivelser uten å tenke i retning riktig eller galt, men med «dømme» i denne sammenheng, snakker vi mer om de innlærte tankemønstrene. Hvis du setter deg ned og har et tørkestativ stående foran deg, vil den automatiske tanken være tørkestativets funksjon og alt vi forbinder med det, men hvis man ikke dømmer, lar man observasjonen bare være der uten disse innlærte assosiasjonene, og opplever verden kanskje mer som et spedbarn. Hvis du forsøker å dytte bort de påtrengende tankene, er det fordi du har dømt dem på en eller annen måte, gitt dem en etikett eller en innpakning, og det er det motsatte av hva du vil oppnå. Tankene skal flyte gjennom deg, men du skal bare gi litt f i at de er der og studere dem uten å dømme. Tenk deg at de er fisk i et akvarium, og at du er et barn som står utenfor og ser på dem. 

Anonymkode: 1ceab...c5b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man mediterer skal man observere uten å dømme. Det kan lett tolkes (av oss vestlige) som at man skal observere tanker og omgivelser uten å tenke i retning riktig eller galt, men med «dømme» i denne sammenheng, snakker vi mer om de innlærte tankemønstrene. Hvis du setter deg ned og har et tørkestativ stående foran deg, vil den automatiske tanken være tørkestativets funksjon og alt vi forbinder med det, men hvis man ikke dømmer, lar man observasjonen bare være der uten disse innlærte assosiasjonene, og opplever verden kanskje mer som et spedbarn. Hvis du forsøker å dytte bort de påtrengende tankene, er det fordi du har dømt dem på en eller annen måte, gitt dem en etikett eller en innpakning, og det er det motsatte av hva du vil oppnå. Tankene skal flyte gjennom deg, men du skal bare gi litt f i at de er der og studere dem uten å dømme. Tenk deg at de er fisk i et akvarium, og at du er et barn som står utenfor og ser på dem. 

Oi, takk for det. Det du sier hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hadde skjønt det sånn at man skulle dytte bort tankene når de kom og kun fokusere på ..ingenting. 

Nå har ikke jeg lest så mye om meditasjon, men det lille jeg har fått med meg er at man ikke skal tenke. Men da kan man tenke, bare ikke tenke over at man tenker..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Emblja skrev:

Oi, takk for det. Det du sier hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hadde skjønt det sånn at man skulle dytte bort tankene når de kom og kun fokusere på ..ingenting. 

Nå har ikke jeg lest så mye om meditasjon, men det lille jeg har fått med meg er at man ikke skal tenke. Men da kan man tenke, bare ikke tenke over at man tenker..

Da er etiketten til de påtrengende tankene at «dette er jo ikke meditasjon», men det er altså ikke sånn det fungerer. Man kan jo si at målet er å ikke tenke, bare sanse, men for å komme dit, må man la alt som foregår bare foregå. Tanker inkludert :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært at man skal anerkjenne tanken og la den gå. Ikke tvinge den bort men på en måte se for seg at den seiler forbi. 

Anonymkode: 58720...9f3

• Liker 2
Skrevet

Hei, det tar litt tid å komme inn i det :) Ikke gi opp. Begynn med konkrete bilder du forestiller deg, feks en appelsin. Studer den i ditt indre bilde. Kommer det brudd med tanker som flyter inn så er det helt normalt, spesielt i oppstart. Ikke la deg stresse av det. Observer det, å la det forsvinne av seg selv, så tilbake til til hva du skal fokusere på. Veldig enkle teknikker. Finnes mye bra meditasjon på nett gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, så bra, ikke gi opp! Det kan ta laaang tid før teknikken sitter og man lærer å skru av løpende tanker. Fremgang starter med at du greier det for et sekund eller tre av gangen. Ikke tenk "åh søren nå klarte jeg det ikke lenger". Det er en treningssak og hjernen er ekstra vanskelig å stilne for vi har jo gjennom hele livet og spesielt etter smarttelefon og internett kom vært stimulert i hjernen til enhver tid og bare vi kjører bil , trener eller noe annet hører vi gjerne på musikk så hjernen blir bombardert med stimuli. 

Meditasjon er fantastisk når teknikken begynner å sitte men det kan ta lang tid. For mange flere år men klarer du noen sekunder av gangen her og der så vil du merke bare det hjelper på livs kvaliteten og ditt åndelige liv. 

Et godt tips som hjalp meg er å fokusere fullstendig på nuet ved å "føle" på at luften går inn det ene neseboret og ut av det andre. Kjenne hver milimeter "vinden" går gjennom neseborene. Etter ti minutter skifter man nesebor, altså føler på at luften går inn motsatt av det i stad og ut det andre. I den "runden" av luft kan man etterhvert trekke fokuset ned mot brystet og magen og se for seg luften trekke ned som en strek langs brystet og ned til setet og ut igjen, se da for deg at du puster inn energi og ut energi. 

Etterhvert vil det dukke opp en slags flekk av lys mellom øynene dine. "Se" på denne flekken mens du holder samme pustemønster. Ikke analyser, bare pust og observer, føl nuet. 

Veldig god meditasjonsteknikk :)

Hvis du sliter med løpende tanker går en annen god teknikk ut på å telle. Etter å ha fått en fin, avslappet og naturlig flow i pusten så begyn å tell. En.... To.... Tre.... Fire.... Og for hver eneste gang det kommer en annen tanke så teller du på nytt. Ofte vil det se sånn her ut i starten : En, to, tre, en, to, en, en, en, to, tre, en, to, en, to, tre, fire, fem, en, osvosv

Lærte denne teknikken av en buddhist munk og det er for å disiplinere hjernen til å ha ETT fokus og ikke multitanker sånn vi er vant med (feks skriver skoleoppgave mens vi hører musikk og tenker på sangteksten, eller vasker og prater samtidig osv). Ved ett fokus stilner hjernen mye mer og etterhvert som teknikken sitter vil man seile avgårde i en transe. 

Kan også tipse om at guided meditations er et nyttig hjelpemiddel for mange. Du finner en del på youtube, lytt til noen der stemmen er behagelig og ikke de robotstemmene eller med dårlig lydkvalitet som også ligger blant de på youtube. Finnes også meditasjonsapper. 

Lykke til og ikke gi opp :)

Anonymkode: fa3ca...224

• Liker 1
Skrevet

Mange gode tips allerede i tråden, jeg vil bare slenge inn et tips om appen Calm! Den har lært meg utrolig mye og vært veldig nyttig. Jeg trengte å bruke guidede meditasjoner i rundt et år før jeg følte jeg klarte å meditere ordentlig uten. Så det er definitivt øvelse som gjelder her, jeg tror ingen føler de får det til så godt i starten. 

Lykke til! Meditasjon har beriket livet mitt enormt masse. :hjerte:

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, blåtimen skrev:

Mange gode tips allerede i tråden, jeg vil bare slenge inn et tips om appen Calm! Den har lært meg utrolig mye og vært veldig nyttig. Jeg trengte å bruke guidede meditasjoner i rundt et år før jeg følte jeg klarte å meditere ordentlig uten. Så det er definitivt øvelse som gjelder her, jeg tror ingen føler de får det til så godt i starten. 

Lykke til! Meditasjon har beriket livet mitt enormt masse. :hjerte:

:) Blir glad at flere bruker meditasjon som et verktøy. Det er jo ikke skummelt eller vanskelig som mange tror.

Fikk super fokus før presentasjoner/møter og slike ting når jeg var godt inn i det. Kunne gå på toalettet et min å meditere lynraskt, for så å komme ut klar, våken og mindre nervøs. Skikkelig synd jeg ikke kunne denne teknikken under studie! 

Skrevet
27 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

:) Blir glad at flere bruker meditasjon som et verktøy. Det er jo ikke skummelt eller vanskelig som mange tror.

Fikk super fokus før presentasjoner/møter og slike ting når jeg var godt inn i det. Kunne gå på toalettet et min å meditere lynraskt, for så å komme ut klar, våken og mindre nervøs. Skikkelig synd jeg ikke kunne denne teknikken under studie! 

Ja, ikke sant! Syns nesten meditasjon skulle vært pensum i grunnskolen, det er en utrolig nyttig greie å kunne.

Jeg føler generelt at jeg har en mye større ro i livet mitt og det er så deilig. Jeg har godtatt at jeg ikke klarer å være perfekt og at livet handler om så mye mer enn å gjøre alt rett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...