AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Hei! Skriver dette i håp om at noen av dere har slitt med store blødninger under menstruasjon og funnet en «løsning» på dette som ikke innebærer p-piller, p-stav, spiral og så videre. Jeg sliter med store blødninger. Er nødt til å bruke tampong OG bind, og må ofte på toalettet for å bytte. Til og med om nettene, ellers går det galt. Jeg har blitt sjekket grundig og det er ingen infeksjoner, knuter og så videre som gjør at jeg blør så mye. Som ung fikk jeg resept på p-piller for å slippe dette, men etter hvert som tiden gikk forsto jeg hvordan pillene påvirket meg. Ene slaget gjorde at jeg gikk opp i vekt og svettet som en gris, et annet slag gjorde meg rett og slett deppa. Vil ikke lenger dytte kroppen full av p-piller og finne meg i bivirkningene. Og det er noe i meg som hyler når jeg tenker på å sette inn et fremmedlegeme i kroppen min. Jo eldre jeg har blitt, jo mer har jeg innsett hvor absurd det er å stappe i seg alle disse hormonene. Hvert fall for min del når det virker som at kroppen min får sjokk. Så... Må jeg bare leve med disse blødningene? Vil jo en gang ha barn, så er jo uaktuelt med operasjon. Er så desperat at jeg nå gjerne tar i mot kjerringråd Det er såpass «ille» og plagsomt at jobben min kommenterte dobesøkene. Er for tiden student, fått en relativt ny jobb på et sentralbord hvor man gjerne må avtale dopauser og hele tiden sørge for at vi er nok folk på linja, og de mistenkte meg rett og slett for å ta unødvendige pauser da jeg løp på do for å bytte/forsikre meg om at det ikke hadde skjedd et uhell. Og jeg forstår det, for de aller fleste går på do i lunsjen sin og klarer seg med det... Hjelp! Og forresten; legen min sa forrige gang at han ville teste ut p-stav og snakket om hvor flott den var. Jeg får følelsen av at alle legene jeg har vært borti bare vil ha meg på prevensjon og at bivirkningene snakkes bort... Anonymkode: e68d5...1c1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Prøvd tabletter? Eller spiral. Jeg fikk operasjon og har ikke blødd på 6 uker. Herlig, men jeg er ferdig å få barn. Anonymkode: 79f91...3ea
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Har du blitt sjekket for lav blodprosent? Kroppen er så rart skrudd sammen at når man begynner å gå tom for røde blodceller, så peiser den på med sterkere og mer langvarige blødninger. Som igjen gir lavere blodprosent. En skikkelig ond sirkel. Anonymkode: e972b...023
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Sannsynligvis er ikke dette aktuelt for deg, men jeg ble kvitt sterke og langvarige blødninger, sterke smerter og PMS da jeg fant ut hva jeg var allergisk mot og kuttet det ut av kosten. Ingenting jeg prøvde gjorde noen forskjell før det. Anonymkode: 053fc...c42
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #5 Skrevet 25. mai 2018 Grunnen til at legene foreslår forskjellige typer prevensjon er vel fordi det er det "eneste" som de vet hjelper mange. Kanskje du bør prøve noe uten hormoner, som for eksempel kobberspiral. Du sier du ikke vil bruke prevensjon eller putte et fremmedlege inn i kroppen, men sorry, du kan ikke få i både pose og sekk. Anonymkode: cbfda...450 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #6 Skrevet 25. mai 2018 Lenge siden du ble sjekket for muskelknuter? Myomer på livmora gir ekstreme blødninger. Anonymkode: efc4c...928
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #7 Skrevet 25. mai 2018 Be om å få resept på Cyclokapron. Jeg blør fryktelig mye og er livredd hver gang jeg reiser meg opp. Men hvis jeg kommer igang med denne før mensen setter inn for alvor har jeg "vanlig" mens. Litt dyrt, men verdt det. Anonymkode: 810e9...8a6 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. mai 2018 #8 Skrevet 25. mai 2018 Hormonspiral. Det gir mye mindre bivirkninger enn p-piller, og spiralen hjelper mye mer på blødningene. Mange mister mensen helt. Jeg har hatt hormonspiral i 3 år, siste 1,5 året har jeg ikke hatt blødning i det hele tatt. Hormonspiral beskytter også mot kreft i underlivet. Om du får noen små bivirkninger fra prevensjon må det være bedre enn å leve med så store blødninger? Jeg pleide også å blø mye, og jernlagrene var nær null. Man blir sliten av det. I tillegg hadde jeg mye smerter. Heller litt humørsvingninger da, spør du meg... Men hvis ikke du kan leve med noen som helst bivirkninger, så er det jo ditt valg. Da må du leve med blødningene til du blir 50+. Sånn er livet... Man kan ikke alltid få i pose og sekk.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #9 Skrevet 25. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Skriver dette i håp om at noen av dere har slitt med store blødninger under menstruasjon og funnet en «løsning» på dette som ikke innebærer p-piller, p-stav, spiral og så videre. Jeg sliter med store blødninger. Er nødt til å bruke tampong OG bind, og må ofte på toalettet for å bytte. Til og med om nettene, ellers går det galt. Jeg har blitt sjekket grundig og det er ingen infeksjoner, knuter og så videre som gjør at jeg blør så mye. Som ung fikk jeg resept på p-piller for å slippe dette, men etter hvert som tiden gikk forsto jeg hvordan pillene påvirket meg. Ene slaget gjorde at jeg gikk opp i vekt og svettet som en gris, et annet slag gjorde meg rett og slett deppa. Vil ikke lenger dytte kroppen full av p-piller og finne meg i bivirkningene. Og det er noe i meg som hyler når jeg tenker på å sette inn et fremmedlegeme i kroppen min. Jo eldre jeg har blitt, jo mer har jeg innsett hvor absurd det er å stappe i seg alle disse hormonene. Hvert fall for min del når det virker som at kroppen min får sjokk. Så... Må jeg bare leve med disse blødningene? Vil jo en gang ha barn, så er jo uaktuelt med operasjon. Er så desperat at jeg nå gjerne tar i mot kjerringråd Det er såpass «ille» og plagsomt at jobben min kommenterte dobesøkene. Er for tiden student, fått en relativt ny jobb på et sentralbord hvor man gjerne må avtale dopauser og hele tiden sørge for at vi er nok folk på linja, og de mistenkte meg rett og slett for å ta unødvendige pauser da jeg løp på do for å bytte/forsikre meg om at det ikke hadde skjedd et uhell. Og jeg forstår det, for de aller fleste går på do i lunsjen sin og klarer seg med det... Hjelp! Og forresten; legen min sa forrige gang at han ville teste ut p-stav og snakket om hvor flott den var. Jeg får følelsen av at alle legene jeg har vært borti bare vil ha meg på prevensjon og at bivirkningene snakkes bort... Anonymkode: e68d5...1c1 Har du fått utelukket adenomyose? Har du gode/fulle jernlagre? Bruker du granateple, Tranebær eller Grapefrukt? Disse tre kan gi større blødninger både vaginalt og ved annen blødning da de er blodfortynnende. Hvorfor ikke prøve en hormonspiral, der virker hormonene lokat og ikke systemisk. Anonymkode: 81ac3...690
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #10 Skrevet 25. mai 2018 Har du prøvd menskopp? Kanskje det kan gjøre dobesøkene litt sjeldnere? Menskopp + bind i tilfelle det blir fullt? Anonymkode: 108ca...4ba
Tibbie Skrevet 25. mai 2018 #11 Skrevet 25. mai 2018 Bruker du riktig størrelse på tampongene, da? Det burde jo vært unødvendig å må på do hele tiden for å tømme. Forstår godt at det er frustrerende. Man blir jo helt låst inne når man er avhengig av å bruke toalettet hver time. Selv bruker jeg rosa OB for ekstra sikkerhet. Det eneste større er vel grønn? Evt., så finner du kanskje noe på internett. AB over her sitt forslag om menskopp kan kanskje også fungere? Har aldri prøvd det selv, men er det kanskje mulig med både kopp og tampong?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #12 Skrevet 25. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at legene foreslår forskjellige typer prevensjon er vel fordi det er det "eneste" som de vet hjelper mange. Kanskje du bør prøve noe uten hormoner, som for eksempel kobberspiral. Du sier du ikke vil bruke prevensjon eller putte et fremmedlege inn i kroppen, men sorry, du kan ikke få i både pose og sekk. Anonymkode: cbfda...450 Kobberspiral er kjent for å gi store blødninger så ville ikke ha anbefalt det. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Lenge siden du ble sjekket for muskelknuter? Myomer på livmora gir ekstreme blødninger. Anonymkode: efc4c...928 For det første skrev ts i første innlegg at hun hadde blitt sjekket for knuter og alt sånt, og for det andre er det faktisk ikke sånn at myomer på livmora nødvendigvis gir ekstreme blødninger. Jeg hadde en gedigen muskelknute (nesten 16 cm) men hadde ikke ekstreme blødninger. Eneste symptom var at jeg fikk vondt i ryggen når den vokste seg veldig stor. Knuten ble oppdaget helt tilfeldig og ikke fordi jeg hadde noen symptomer (ryggvondtet kom senere). Anonymkode: e972b...023
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #13 Skrevet 25. mai 2018 Jeg fikk mindre blødninger og smerter med kobberspiralen. Dessverre ble den utstøtt etter noen måneder. Jeg prøvde hormonspiral og den var utmerket, blødningene forsvant og jeg tålte hormonene men så ville ikke kroppen ha den heller. Nå bruker jeg cerazette og den er perfekt. Jeg tåler ikke vanlige p-piller, jeg blir suicidal av de men cerazette har andre hormoner enn vanlige. Anonymkode: 87a3d...265
Lavendela Skrevet 26. mai 2018 #14 Skrevet 26. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk mindre blødninger og smerter med kobberspiralen. Dessverre ble den utstøtt etter noen måneder. Jeg prøvde hormonspiral og den var utmerket, blødningene forsvant og jeg tålte hormonene men så ville ikke kroppen ha den heller. Nå bruker jeg cerazette og den er perfekt. Jeg tåler ikke vanlige p-piller, jeg blir suicidal av de men cerazette har andre hormoner enn vanlige. Anonymkode: 87a3d...265 Nei. Vanlige p-piller inneholder østrogen og progesteron. Cerazette er en minipille og inneholder bare progesteron som de fleste minipiller gjør. Det er allikevel ett hormon man tilfører kroppen og ønsker man ikke det, er ikke mini pille ett alternativ. Som en over her sa, få resept på cyclokapron. Den er dyr, men verdt det. Selv tar jeg 6 piller i 3 dager fra mensen starter. Jeg har kraftige blødninger, og blør lenge. ( Blør ut grønn tampong på ca 1 time) Blødningsmengden min er blitt litt mindre etter at jeg begynte å ta cyclokapron. Så nå får jeg handlet melk og kjørt til jobb før jeg trenger ett toalett 😂👍
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå