Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt virker så vanskelig nå. Jeg har hatt angst i perioder og det var for et år siden det ble bekreftet av legen min.Ting har vært bra siden jul, men så kommer helvete igjen. Jeg har ikke så mye anfaller, jeg har for det meste kontroll over angsten. men jeg er drit lei av å kjenne på en frykt hele tiden. Jeg er redd HELE tiden. Redd for å sove alene, redd for om noe skal skje. Jeg føler meg ikke trygg i denne verden. Og uansett hvor jeg drar om jeg skal koble meg ut så føler jeg meg ikke trygg. Verden er en vond sted å leve. Angsten min går ut på at jeg er redd for å dø brutalt og dette går jeg å tenker på mye. Mest om kvelden. Jeg er ikke redd for å bli syk eller noe, men bare å dø brutalt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har gått til terapi før, men jeg er så lei av å gå til terapier. Jeg vil bare være frisk og slippe å måtte få hjelp. 

Jeg måtte bare få dette ut 

Anonymkode: 6cb64...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hender også jeg blir litt borte i meg selv. Der jeg kan stirre ut av vinduet og holde blikket helt fast 

AnonymBruker
Skrevet

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt virker så vanskelig nå. Jeg har hatt angst i perioder og det var for et år siden det ble bekreftet av legen min.Ting har vært bra siden jul, men så kommer helvete igjen. Jeg har ikke så mye anfaller, jeg har for det meste kontroll over angsten. men jeg er drit lei av å kjenne på en frykt hele tiden. Jeg er redd HELE tiden. Redd for å sove alene, redd for om noe skal skje. Jeg føler meg ikke trygg i denne verden. Og uansett hvor jeg drar om jeg skal koble meg ut så føler jeg meg ikke trygg. Verden er en vond sted å leve. Angsten min går ut på at jeg er redd for å dø brutalt og dette går jeg å tenker på mye. Mest om kvelden. Jeg er ikke redd for å bli syk eller noe, men bare å dø brutalt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har gått til terapi før, men jeg er så lei av å gå til terapier. Jeg vil bare være frisk og slippe å måtte få hjelp. 

Jeg måtte bare få dette ut 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender også jeg blir litt borte i meg selv. Der jeg kan stirre ut av vinduet og holde blikket helt fast 

Hei.  Hvilken type terapi har du fått? Ble du utredet, slik at du  vet hvilke(n) diagnose(r) du har? Det  siste du skrev, er dette også noe du tidligere har tatt opp  med psykolog?

Kognitiv terapi er effektivt for å få snudd tanker. Det finnes en bok, "Livet er et usikkert prosjekt" skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen, som er beregnet til egenterapi (kognitiv terapi) for depresjon og angst. Du kan lese den her https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt på Nasjonalbibliotekets sider. Selv om man ikke føler deg deprimert eller har angst, kan man ha god hjelp av å lese og å bruke denne boken. I tillegg til å lese, er det oppgaver i boken som man skal gjøre for å få snudd tankene. Etter å ha gjort noen øvelser med å snu tankene, har jeg selv erfart at tankene begynte å snu seg automatisk fra negative  tanker og bekymringstanker til positive tanker.

Mange har erfart å få det bedre ved hjelp av  den boken. Også andre psykiatere har anbefalt den boken til egenterapi; bl.a. psykiater Nils Håvard Dahl på Doktoronline.no.

Les gjerne også innleggene til psykiater Nils Håvard Dahl her, i forbindelse med boken: https://forum.doktoronline.no/topic/224360-pessimidtopptimist-og-levealder/

Han anbefaler bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Bla "Sjef i eget liv", "Livet - et usikkert prosjekt", "Kongen anbefaler". https://forum.doktoronline.no/topic/315464-bok-om-kognitiv-terapi/

Anonymkode: 4ee0c...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en bok som heter tenk positivt, den er bra i tillegg til terapi 💗👍

Anonymkode: b6873...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...