Gå til innhold

Nærmer jeg meg "hysterisk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var inne i en god treningsflyt og syntes jeg merket det på kroppen. 

Så kom forrige uke som var hektisk med konfirmasjoner, bursdag, 17. mai og eksamenslesing. 

Så ble jeg syk (forkjølet). Hoster tidvis fremdeles, litt smårusk i maskineriet som henger igjen. Har eksamen om en uke og vil egentlig ikke presse kroppen med trening nå før eksamen, særlig med tanke på at jeg ikke er hundre prosent frisk. 

Men jeg føler meg så utrolig dvask og feit nå. Har ikke spist så voldsomt mye den siste uka, derfor blir jeg desto mer stresset nå som matlysten er tilbake og jeg spiser mer igjen. Og det går dessverre ikke bare i salat. 

 

Er jeg hysterisk som stresser med at jeg ikke har tid/anledning (helse) til å trene akkurat nå? Forfaller kroppen så ekstremt som jeg føler at den gjør? Det vil bli cirka tre uker fra sist jeg trenet når jeg ser for meg at jeg kan trene igjen. 

 

 

Er 24 år og normalt bygd, 163 cm høy og passer en small. 

 

 

Dette er helt ektefølt, ikke ute på fisketur om noen skulle få for seg det. 

Anonymkode: 0ab90...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er du, ta det helt med ro noen uker og fokuser på det som er viktig. Ingen krise, du kommer raskt inn i treningstralten igjen etterpå!

Anonymkode: b1f99...00c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var inne i en god treningsflyt og syntes jeg merket det på kroppen. 

Så kom forrige uke som var hektisk med konfirmasjoner, bursdag, 17. mai og eksamenslesing. 

Så ble jeg syk (forkjølet). Hoster tidvis fremdeles, litt smårusk i maskineriet som henger igjen. Har eksamen om en uke og vil egentlig ikke presse kroppen med trening nå før eksamen, særlig med tanke på at jeg ikke er hundre prosent frisk. 

Men jeg føler meg så utrolig dvask og feit nå. Har ikke spist så voldsomt mye den siste uka, derfor blir jeg desto mer stresset nå som matlysten er tilbake og jeg spiser mer igjen. Og det går dessverre ikke bare i salat. 

 

Er jeg hysterisk som stresser med at jeg ikke har tid/anledning (helse) til å trene akkurat nå? Forfaller kroppen så ekstremt som jeg føler at den gjør? Det vil bli cirka tre uker fra sist jeg trenet når jeg ser for meg at jeg kan trene igjen. 

 

 

Er 24 år og normalt bygd, 163 cm høy og passer en small. 

 

 

Dette er helt ektefølt, ikke ute på fisketur om noen skulle få for seg det. 

Anonymkode: 0ab90...c8f

Vel, å trene en gang hver tredje uke vil jo i utgangspunktet ikke gi noen effekt. Hvor mye trener du til vanlig når du ikke er syk eller opptatt med helligdager kan være greit å vite. Om du trener flere ganger i uken vil du lett trene deg tilbake til der du var for tre uker siden f eks.

Anonymkode: c782c...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er du. Jeg begynte sånn som det der og ble helt KOKO etterhvert. Ikke bra. 

Anonymkode: f2f4e...bdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er du, ta det helt med ro noen uker og fokuser på det som er viktig. Ingen krise, du kommer raskt inn i treningstralten igjen etterpå!

Anonymkode: b1f99...00c

Ja, jeg var hos legen i dag og fikk påvist en infeksjon.. Jeg føler meg bare så dvask :( 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, å trene en gang hver tredje uke vil jo i utgangspunktet ikke gi noen effekt. Hvor mye trener du til vanlig når du ikke er syk eller opptatt med helligdager kan være greit å vite. Om du trener flere ganger i uken vil du lett trene deg tilbake til der du var for tre uker siden f eks.

Anonymkode: c782c...492

Trener normalt 3-4 ganger i uken i tillegg til en aktiv hverdag på annet vis.

 

Anonymkode: 0ab90...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke bør "stresse med" mangel på trening pga sykdom og forpliktelser.  Men det går jo an å bevege seg, skvise inn noen turer i det fine været, gjøre noen kjappe øvelser på stuegulvet hjemme. Om dette er noe du faktisk gjør så er du jo i aktivitet, og trenger ikke bekymre deg for at "kroppen forfaller"

Anonymkode: 8e85f...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/24/2018 at 11:39 PM, AnonymBruker said:

Jeg var inne i en god treningsflyt og syntes jeg merket det på kroppen. 

Så kom forrige uke som var hektisk med konfirmasjoner, bursdag, 17. mai og eksamenslesing. 

Så ble jeg syk (forkjølet). Hoster tidvis fremdeles, litt smårusk i maskineriet som henger igjen. Har eksamen om en uke og vil egentlig ikke presse kroppen med trening nå før eksamen, særlig med tanke på at jeg ikke er hundre prosent frisk. 

Men jeg føler meg så utrolig dvask og feit nå. Har ikke spist så voldsomt mye den siste uka, derfor blir jeg desto mer stresset nå som matlysten er tilbake og jeg spiser mer igjen. Og det går dessverre ikke bare i salat. 

 

Er jeg hysterisk som stresser med at jeg ikke har tid/anledning (helse) til å trene akkurat nå? Forfaller kroppen så ekstremt som jeg føler at den gjør? Det vil bli cirka tre uker fra sist jeg trenet når jeg ser for meg at jeg kan trene igjen. 

 

 

Er 24 år og normalt bygd, 163 cm høy og passer en small. 

 

 

Dette er helt ektefølt, ikke ute på fisketur om noen skulle få for seg det. 

Anonymkode: 0ab90...c8f

Dårlig håndhygiene skyldes jo det da...så kutt ut den slikkinga på fingrene og det der. Koster 20kr å ha med seg en sånn liten antibac flaske i vesken din. 

Når du ikke trener så går insulin følsomheten din ned ..da får du en gradvis høyere fettsyresyntese. Men slapp av du legger kanskje på deg MAKS 0.05kg iløpet av en dag i fett hvis du står på ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt å la treningen og kosten være en livsstil er det plass til både 17 mai, utskeielser og sykdom. Det er ikke som om du forfaller helt av å være syk en uke eller to, og uansett blir jo kroppen trent igjen når du begynner igjen. Formen kommer fortere tilbake hvor bedre form du var i før du ble syk. Akkurat nå tror jeg bare du holder vann, så spiser du bedre og drar tilbake på trening når formen er bra vil du være tilbake på null komma niks. 

Og der er lurt av deg å vente til du føler deg frisk nok, ellers vil du være litt syk ganske lenge og treningen vil selvsagt uansett gå dårligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du føler deg dvask og feit, men det er nok bare en følelse, ikke reelt. Uansett så bør du ikke trene før du er frisk, da risikerer du bare å måtte utsette trening enda lenger. Jeg synes ikke dette er noe å stresse over!

Du sier at matlysten er tilbake, det er ikke negativt å ha matlyst. Da er man frisk og sunn. Det vet du jo, men jeg sa det likevel.

Spiser du både is, brus, sjokolade og potetgull hver dag, eller bare føler du at du spiser usunt fordi du har matlyst og spiser deg mett? Jeg mener ikke å være nedlatende eller noe sånt og jeg tror jeg antagelig forstår hva du mener, men du må være litt forsiktig. Ikke snakk til deg selv på en negativ måte som gjør helt normal og frisk oppførsel til noe unormalt.

Anonymkode: 52c90...1dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 14.29, Xcase33 skrev:

Dårlig håndhygiene skyldes jo det da...så kutt ut den slikkinga på fingrene og det der. Koster 20kr å ha med seg en sånn liten antibac flaske i vesken din. 

Når du ikke trener så går insulin følsomheten din ned ..da får du en gradvis høyere fettsyresyntese. Men slapp av du legger kanskje på deg MAKS 0.05kg iløpet av en dag i fett hvis du står på ;)

 

Det der har du faktisk inget grunnlag til å kunne påstå. 

Anonymkode: 31d1a...ac1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det der har du faktisk inget grunnlag til å kunne påstå. 

Anonymkode: 31d1a...ac1

Hvordan er det da man blir forskjølet sier du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Xcase33 skrev:

Hvordan er det da man blir forskjølet sier du? 

Dråpesmitte. 

Anonymkode: 31d1a...ac1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Dråpesmitte. 

Anonymkode: 31d1a...ac1

Ja og når jeg sier at dårlig håndhygiene da blir grunnen til du blir smittet ...hva får deg til å påstå jeg har dårlig grunnlag for å si det ? :) beklager ..men you`re not making much sense ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Xcase33 skrev:

Ja og når jeg sier at dårlig håndhygiene da blir grunnen til du blir smittet ...hva får deg til å påstå jeg har dårlig grunnlag for å si det ? :) beklager ..men you`re not making much sense ;)

 

Dårlig håndhygiene kan være årsaken, men det kan like godt ikke være det også. 

 

Anonymkode: 31d1a...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Xcase33 skrev:

Ja og når jeg sier at dårlig håndhygiene da blir grunnen til du blir smittet ...hva får deg til å påstå jeg har dårlig grunnlag for å si det ? :) beklager ..men you`re not making much sense ;)

 

Det kan være noen som hoster på jobben, bussen, butikken - dråpesmitte er ikke bare via hender, men via luft. (smitte kan fly flere meter gjenom luften). DERFOR skal folk som er syke holde seg hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dårlig håndhygiene kan være årsaken, men det kan like godt ikke være det også. 

 

Anonymkode: 31d1a...ac1

Hvordan kan det ikke være dårlig håndhygiene? sett at man ikke kysser, slikker på samme gaffel o.l som vedkommende som er syk. (sistnevnte er jo bare tegn på lav IQ og kan ikke gjøres så mye med) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, BlendaSensitive said:

Det kan være noen som hoster på jobben, bussen, butikken - dråpesmitte er ikke bare via hender, men via luft. (smitte kan fly flere meter gjenom luften). DERFOR skal folk som er syke holde seg hjemme.

Noen som hoster på jobben? joda hvis de hoster deg opp i ansiktet så ja den er jeg med på ..men er det vanlig?

Partiklene som er infiserte som flyr igjennom luften må komme i kontakt med slimhinnene dine, for å så feste seg der. 
Har du normalt fuktige slimhinner så skal det mye til at viruset fester seg på den måten. 

Kommer an på hva jobb du har ...jobber man i helsevesenet så bør terskelen være lav for å holde seg hjemme. 
Eller på et kjøkken med mat f.eks. Jobber du som trailersjåfør så er det noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Xcase33 skrev:

Noen som hoster på jobben? joda hvis de hoster deg opp i ansiktet så ja den er jeg med på ..men er det vanlig?

Partiklene som er infiserte som flyr igjennom luften må komme i kontakt med slimhinnene dine, for å så feste seg der. 
Har du normalt fuktige slimhinner så skal det mye til at viruset fester seg på den måten. 

Kommer an på hva jobb du har ...jobber man i helsevesenet så bør terskelen være lav for å holde seg hjemme. 
Eller på et kjøkken med mat f.eks. Jobber du som trailersjåfør så er det noe annet....

Og der fikk man beviset på at du ser firkanta og ikke kan tenke deg at det finnes annen fakta enn din. 

Det holder faktisk at personen vedsiden av deg i det åpne kontorlandskapet hoster. Dråper kan fly flere meter i luften. Det er ikke slik at alle som er forkjøla ikke vasker hendene eller slikker på hendene sine. 

Du diskuterer bare for å kverulere.

Endret av Inwe
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Xcase33 skrev:

Noen som hoster på jobben? joda hvis de hoster deg opp i ansiktet så ja den er jeg med på ..men er det vanlig?

Partiklene som er infiserte som flyr igjennom luften må komme i kontakt med slimhinnene dine, for å så feste seg der. 
Har du normalt fuktige slimhinner så skal det mye til at viruset fester seg på den måten. 

Kommer an på hva jobb du har ...jobber man i helsevesenet så bør terskelen være lav for å holde seg hjemme. 
Eller på et kjøkken med mat f.eks. Jobber du som trailersjåfør så er det noe annet....

Så langt kan smitte fly:

https://www.dagbladet.no/nyheter/forskere-slar-alarm-nar-du-nyser-farer-spyttet-200-ganger-lenger-enn-vi-forst-trodde/61557100

...og ikke bare gjenom host og nysing, så lenge det finns i kroppen er forkjølelse smittsomt, dessuten blir mange smittet gjennom nesa:

https://forskning.no/immunforsvaret-sykdommer-influensa-vaksiner-virus/2009/02/ti-myter-om-influensa-og-forkjolelse

 

Stress kan gjøre at man blir lettere smittet. Og stress kan komme av jobb, familieliv, dårlig økonomi, eller slanking (som mange ikke vet gir stressreaksjon i kroppen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Inwe said:

Og der fikk man beviset på at du ser firkanta og ikke kan tenke deg at det finnes annen fakta enn din. 

Det holder faktisk at personen vedsiden av deg i det åpne kontorlandskapet hoster. Dråper kan fly flere meter i luften. Det er ikke slik at alle som er forkjøla ikke vasker hendene eller slikker på hendene sine. 

Du diskuterer bare for å kverulere.

Som jeg sa ...for at du skal bli smittet av den som hoster ved siden av deg så må du få dråpene inn i slimhinnene dine direkte. 
Noe som betyr at selv om dråper lander på huden\klærene\håret ditt så blir du IKKE smittet. Hvis du tar på overflaten der disse dråpene befinner seg så vil du kunne overføre via hendene smitten ...hendene\fingrene som du slikker på eller whatever. 

Derfor sier jeg at dårlig håndhygiene er årsaken i 95% av tilfellene...hvorfor tror du det er installert antibac dispensere i samtlige kantiner\kontor osv og IKKE munnbind f.eks? svar meg på det. 

Hvordan kan du si jeg kverulerer når jeg peker på den aller største årsaken til du blir forkjølet? mens du hysterisk snakker om dråper som kan fly flere meter i luften...som om at du faktisk blir penetrert av disse dråpene og så smittet? for det er det du snakker om her. Måten du snakker på her er jo bare lavpanna rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...