Gå til innhold

Katt og sår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget nettopp et sår på den ene foten til katten min. Det er på størrelse med kanskje en vanlig menneskenegl, så det er ikke så stort. Det har i tillegg dannet seg en liten skorpe på såret. Aner ikke når og hvordan han har fått det, og det ser ikke hovent ut, lukter ikke og det kommer ikke ut verk. 

Det jeg lurer på er om det har noe å si at noe av pelsen til katten tilsynelatende har klistret seg fast i skorpen (og mulig såret)? 

Hvor lang tid tar det erfaringsmessig for dere andre katteeiere at et sår på den størrelsen gror? (Forutsatt at jeg klarer å få katten til å ikke slikke såret)

Anonymkode: 4de97...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følg med på såret, om det blir rødt, varmt, hovent, puss osv. 
Følg med på om katten slikker det heller ikke. Usikker på om du burde dra til veterinær og barbere området. 

Anonymkode: 7ddfd...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, følg med på såret.

Min fikk et kutt i foten tidligere i år, hun fikk infeksjon i det og måtte behandles med antibiotika og sårrens (vask såret etter dobesøkene) i litt over en uke. Selv om hun fikk husarrest åpnet såret seg et par ganger når hun hoppet til og fra skapet. Hvis alt går bra, så tar det ikke så lang tid.

Anonymkode: 2ce4a...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Bare hold øye med det. Det gror ganske fort. Viss du har mulighet og pus tillater deg det. Prøv å vask og rense såret.  Viss det hovner opp så dra til dyrlegen for p dyprense det og for å få antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du krage eller sokk på katten for å unngå at den skal slikke eller bite på såret? Min erfaring med sår hos katter, er at det har vanskelig for å gro så lenge katten får mulighet til å slikke på såret. Selv om du prøver å hindre katten i å gjøre det, klarer du ikke passe på 24 timer i døgnet. En annen sak er at slike sår som du beskriver, ofte er dypere og større enn man tror. På overflaten kan såret se lite og uskyldig ut, men under overflaten kan det være infisert og fylt med puss.

For sikkerhets skyld synes jeg du skal ta med deg pus til veterinæren for å få såret undersøkt. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Det er noe beroligende ved å lese andres erfaringer, selv om jeg såklart forstår at dette varierer fra situasjon til situasjon og at jeg må se det an.  

Jeg kommer selvfølgelig til å ta med pus til veterinæren dersom det kommer det minste tegn til infeksjon eller problemer. Men akkurat nå så synes jeg såret ser veldig fint ut, og katten oppfører seg helt som normalt - det eneste jeg bekymrer meg litt for er hårene rundt/på skorpen. Om flere har erfaringer med akkurat dette blir jeg veldig takknemlig for flere kommentarer. Også kommentarer om hvor lang tid det tok for deres katt å få sår til å gro. 

Pus fikk krage på tidligere i dag og jeg følger nøye med og prøver så godt jeg kan å ha desinfiserende over såret i den grad pus tillater det :) 

Anonymkode: 4de97...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjer når man har pels og er ikke noe problem. Krage er ikke nødvendig heller, såret er jo iferd med å gro.

Anonymkode: e0455...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte å gi en oppdatering på hvordan dette gikk! 

Pus klarte ikke holde seg unna såret, så kragen ble beholdt på noen dager så såret fikk være i fred. Er litt usikker på om hun var i dårlig form på grunn av såret eller om hun rett og slett bare var grinete på grunn av kragen. Uansett tok det rundt en dag før hun begynte å gå rundt i huset som normalt med kragen på. 

Fikk skylt av såret med klorhexidin, men fikk ikke lov til å vaske det skikkelig. Såret har grodd fint, og hårene hadde tydeligvis ikke noe å si for akkurat den biten. Hele prosessen tok rundt 5-7 dager. 

Takk for svar alle sammen - konklusjonen min er at når såret ser lite fint ut og allerede er i ferd med å gro, så er det bare å følge med det, lukte og se på det, og skylle såret etter beste evne. Og for all del hold pus inne og unngå at pus slikker på såret for å minske risikoen betraktelig for infeksjoner. 

Om flere har erfaringer med katt og sår, og har tips for fremtiden så kjør på. 

Anonymkode: 4de97...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...