Gå til innhold

Hestefolk se hit!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å gå rett på sak så har jeg en 16 år gammel ridehest som er veldig nervøs av seg. Samme hvor lenge han får kikke på ting og snuse så er han like redd neste gang vi går forbi. Han er spesielt engstelig på tur både alene og sammen med andre. Fikk tips om at nervøsitet ofte er et symptom på for lite magnesium i kosten. Er det noen som har erfaring å dele rundt dette? Som har opplevd at det har hjulpet i noen grad med tilskudd av magnesium? 

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god erfaring både med magnesium og Blue Hors relax produktene til min hoppe. 

Anonymkode: d580e...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd. Har en ardener hingst, han er verdens roligste gamp så lenge han ikke får havre og melasse. 

Anonymkode: 60d05...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardenner, mente jeg. 

Anonymkode: 60d05...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har god erfaring både med magnesium og Blue Hors relax produktene til min hoppe. 

Anonymkode: d580e...b6a

Hvordan var hun før kontra etter du startet med tilskudd? 

Har selvsagt undersøkt min hest fysisk og det er ingenting som plager han sånn sett. Har også prøvd meg på et kurs med parelli natural horsemanship men han er jo redd for TAUET🙄 Han går aktivt i feltritt og kikker ikke på hinderne i det hele tatt, stopper aldri heller med mindre piloten feilkalkulerer, men så fort vi bare skritter forbi så er det livsfarlig 

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er DU som rytter? Er du spent? Venter du på at hesten skal reagere? Jeg antar du vet hvor jeg vil... ;) Forventer du det så vil det skje...

Og når du først er i situasjonen, hvordan løser du den? Du sier hesten får lukte og se på det som er skummelt, det kan være en god ting... men, det kan også virke mot sin hensikt. Jeg antar at du da også roser hesten når den da er flink og står i ro, og siden går videre? Det man da ubevisst gjør er ofte å fortelle hesten at du er flink som står stille... siden dette jo er farlig!! 

Har du forsøkt å ri forbi og late som ingenting? Ta det som en selvfølge at ikke noe skjer og bare be hesten gå videre når den vegrer seg, som om ikke noe er der? Ikke noe la stå å se, ikke noe ros og heller ikke noe kjeft? Stille hesten vekk fra det som er skummelt så den ser en annen vei som om det er helt naturlig å se den veien?

Min erfaring er at jo mer man gjør ut av en situasjon, jo mer vil det også bli ut av den. Jo mer du tar ting som en selvfølge, jo mer vil hesten også ta som en selvfølge. Se en leder i en flokk, den nøler ikke om den leder flokken sin fremover... nøler lederen betyr det for flokken at den ser en fare... det er du som skal være denne lederen. Den går dit den vil lede flokken sin, og den roser aldri de andre for å følge på...

Og misforstå meg rett, du skal selvfølgelig rose hesten din. Positiv forsterkning er jo beste verktøy. Men ikke i enhver situasjon!

Laster jeg f eks en hest som er redd så får den masse ros, men ikke før den har gått på. Da kan jeg rose den skamfull og la den forspise seg på gulrøtter... er en hest redd vaskespiltet, vel, da leies den inn der, og jeg spyler forsiktig med svak stråle f eks på ett ben etc så den ser det ikke er skummelt, mem gjør det som den største selvfølge. Når vi så er ferdige og skal gå, da får den masse ros! Skjønner?

Det er sånn jeg tenker hvertfall 😁

Personlig har jeg ikke noen gode erfaringer med magnesium mot slike problemer. Har brukt det på flere hester, men da for muskelproblemer. Noen har det hjulpet på, andre ikke. Men ingen av de har endret adferd ift nerver på noen måte. Vit også at magnesium på mennesker brukes målrettet mot utmattelsessyndrom med godt hell... mao, mange får mer energi av det. Og det har jeg også opplevd med hester... Og vi vet jo godt at en sprek hest gjerne later som den ser mer spøkelser enn en bedagelig hest 🙈 Men det skader ikke å prøve, så vil du prøve, gjør det. Hester er forskjellige de også! Har hesten nok Magnesium i kroppen går det bare rett igjennom uansett uten å bli tatt opp i nevneverdig grad

Endret av DrueSmoothie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kaldblods på 18 år, har hatt han nå i over 10 år (fikk han når jeg var 12 år). Han har alltid vært kikke/skvette hest. Hjemme på gården er han null problem, og som regel ikke redd noen ting(av omgivelsene). Kan ri trygt på jordet i grime og leietau, og han er bare en engel.

Hender han blir redd småting, som akebrett, bøtter som bråker osv. I såfall har jeg konfrontert frykten hans der og da (tar med gjenstanden inn til han og jobber fra bakken, helt til jeg kan strigle han med gjenstanden mens han er avslappet).

På tur er det litt annerledes. En sølepytt kan en dag være ufarlig, mens samme pytten neste dag er kjempeskummel. Når han opplever "skumle" ting kan han enten kikke og bli stressa, eller rett og slett bare skvette til ved å bykse til side før faren er over. Han var også slik hos forrige eier da jeg reiste for å hilse på han, bare MYE VERRE. Forbedret han mye de første årene med bakkearbeid, hvor han gjorde store fremskritt. Nå, selv om han fortsatt er litt skvetten, kunne jegikke byttet han ut mot noen som helst annen hest!

 

Når det er sagt, så kunne jeg sikkert blitt kvitt mye av de resterende "problemene" ved hjelp av mer miljøtrening. (Vi er racere på bakkearbeid med parelli-metoder hjemme), men har istedet godtatt at det er slik han her. 

 

Bakkearbeidet har gjennom årene gitt oss et svært sterkt bond, så her har det ingenting å gjøre med at han ikke stoler på rytter osv. Når "de skumle" monentene oppstår på tur, Spesielt de hvor han kikker, går jeg av og leier han forbi. Han roer seg med en gang jeg tar tak i han og leier han videre. For han er trygg på meg, og stoler på meg som flokkleder, men han får ikke samme følelse av det med meg på ryggen. 

Forhørt meg med fagfolk om dette, og det er salgsagt mulig å jobbe bort, men synes da det tar bort endel av sjarmen hans.

NB: Ønsker ingen negative kommentarer rundt dette. 

Han har tilsynelatende veldig sterke innstinkt (har også seperasjonsangst), og er derfor en følsom hest. Kanskje dette er tilgeller med din også, og som bærer med seg slik oppførsel? Dog ville jeg aldri kallet det for en problemhest. 

Alt rundt helsa er ellers i orden, ingen mangler. 

Ergo, jeg har godtatt han for den han er. Han er på ingen måte ulykkelig eller stressa (med unntak av når "skumle" moment oppstår selvfølgelig), og å ta bort dette ved å sette han på noe som kanskje gjør han roligere har jeg ingen behov for.

Dersom jeg ville hatt bukt med dette som mange ser på som et "problem", ville jeg heller jobber fysisk med det. Å bare sette han på noe for å ta bort "problemet" påvirker i mine øyne hans helhetlige personlighet, som jeg bare elsker!! (Dette er gitt at problemet ikke blir påvirket av helse) 

 

Men, by all means, har full forståelse av at det er lettere sagt enn gjort, og at det krever masse arbeid for å fysisk fjerne denne uønskede oppførselen. Og selvsagt, nå sier ikke jeg at du ikke skal sette han på noe tilskudd, selvsagt er det lurt dersom han har mangler! Kjempebra dersom det virker. Men tenk over om det bare er slik hesten er, eller som du har nevnt at han lider av noe sekundært som fører til denne oppførselen, som feks en mangel i helseperspektiv. 

Masse lykke til! 

Endret av Eireng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg har hatt han siden han var tolv år gammel, og ser selvfølgelig den at det er en del av personligheten hans. Men det er da det blir et problem ved håndtering fra andre enn meg selv. Ansatte på stallen har kommet til skade ved utslipp/innslipp fordi han har blitt redd og hoppet til side, trødd på de eller gått de ned. Jeg som kjenner han og har et sterkere bånd med han enn de fleste gjør ikke noe av det lengre. Jeg bryr meg heller ikke lengre når jeg rir, fordi jeg har blitt så vant til det at jeg klarer å slappe av. Men jeg tenker at det er ganske rart allikevel. Han har stått på samme stall med samme miljø, gjenstander osv i mange år, og allikevel så er han like engstelig som første gang han så de. Han står ikke på gress, hvor de får magnesium fra gresset naturlig så derfor tenkte jeg at det kanskje ikke hørtes så dumt ut at han hadde mangel på dette  

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. da blir det selvsagt annerledes likevel, for min er trygg og rolig på gården. 

Har egstelsen forandret seg? Dvs har han blitt værre? Eller har det alltid vært sånn? 

Har du prøvd å konfrontere han med elementene som gjør han engstelig? 

Pjusken (kaldblodsen min), var svært engstelig når han kom hit. Ofte stressa på boks, og reagerte på den minste ting. Jeg startet å introdusere han for "skumle" element, og så gradvis en forandring. På den måten har vi skapt en trygg ramme her hjemme, en "safe sone", hehe, hvor han har skjønt at her er ingenting skummelt, og det er ingen grunn til å "jage seg opp". 

nei for all del, det gir jo mening. Og magnesium er jo ikke værste tillskuddet du kan introdusere i kosten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eireng skrev:

hmm.. da blir det selvsagt annerledes likevel, for min er trygg og rolig på gården. 

Har egstelsen forandret seg? Dvs har han blitt værre? Eller har det alltid vært sånn? 

Har du prøvd å konfrontere han med elementene som gjør han engstelig? 

Pjusken (kaldblodsen min), var svært engstelig når han kom hit. Ofte stressa på boks, og reagerte på den minste ting. Jeg startet å introdusere han for "skumle" element, og så gradvis en forandring. På den måten har vi skapt en trygg ramme her hjemme, en "safe sone", hehe, hvor han har skjønt at her er ingenting skummelt, og det er ingen grunn til å "jage seg opp". 

nei for all del, det gir jo mening. Og magnesium er jo ikke værste tillskuddet du kan introdusere i kosten! 

Jeg har prøvd alt føles det ut som på dette punktet, hehe. Som sagt latt han kikke og snuse på skumle hindere, hatt miljøtrening med diverse gjenstander som er fremmed osv men det har stort sett alltid vært det samme. Merke han er roligere på dager hvor det er veldig varmt, men det tror jeg er fordi han er så utmattet og har lite energi nettopp fordi det er så varmt. Føler ikke det har blitt noe verre med årene, men det har helt klart ikke blitt bedre, så det er nok sånn at det har vært det samme hele veien. Tidligere eier hadde han heller ikke på gress bortsett fra et par uker på sommeren. De var aktive, så det sier vel seg selv at ikke han ble satt på beite for da hadde de jo gått glipp av hele sesongen. Grunnen til til jeg vurderte magnesium er rett og slett for å få vite en gang for alle om han bare er slik, eller om det rett og slett ER mangel og at han ikke klarer å regulere de stoffene da som sendes ut når han er redd. Føler jo ikke er er så godt for han heller og gå og være så redd og stresset bestandig

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å bli fustrert av! Hvertfall når det pågår hele tiden, slik du beskriver. Og ja, skjønner at en vil gjøre alt man kan når man ser at hesten har det slik. Det er ikke greit! 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt forsinket til feks skolen, når jeg skulle leie han ut på morgenen og det var et element han var skeptisk på. Med han måtte jeg ta det der og da, ikke ignorere det. Dersom jeg bare trøstet han for så å leie han videre ble bare reasjonen til samme element forsterket til nestegang, samtidig som det smittet over på andre elementer rundt han før ikke var skeptisk på. Dette enkelt og greit fordi han knyttet opp de elementene til engstelsen/frykten han følte for det ene elementet! Dersom jeg drøyet å ta tak til etter skolen, var det mye vanskeligere for han å bli kvitt redselen, fordi da hadde jeg "lært" han å ta i bruk fluktinnstinktet, og ikke aksept ved å bli leid vekk.

Og ikke minst er det viktig å vite når hesten har akseptert gjenstanden. Det er forskjell på å tolerere at vi som håndterere eksponerer de for en ubehagelig situasjon, en annen å akseptere den. 

Slik som når du beskriver at han feks får "hilse" på hindre, tolererer han bare eller aksepterer han? 

Hvis du har prøvd å få bukt med det forgjeves, skjønner jeg godt at magnesium vil være en mulig løsning. Prøv! Enten så funker det, eller så fungerer det ikke. Som du sier, da vet du hvertfall :) og hvis det skulle hjelpe, blir det kanskje enklere å jobbe med engstelsen jeg helt ærlig tror forsatt til være til stede, men i mindre grad pga magnesiumen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hesten aldri ute på beite? Altså, han får aldri gress? Er det sykdom eller annen grunn til dette?

Jeg ville faktisk vurdert det som at det kan være et miljøproblem? Å alltid ha hesten i box/paddock er jo ikke et naturlig hestehold og mange hester blir faktisk ganske stresset av det også. 

Anonymkode: c3380...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eireng skrev:

Det er å bli fustrert av! Hvertfall når det pågår hele tiden, slik du beskriver. Og ja, skjønner at en vil gjøre alt man kan når man ser at hesten har det slik. Det er ikke greit! 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt forsinket til feks skolen, når jeg skulle leie han ut på morgenen og det var et element han var skeptisk på. Med han måtte jeg ta det der og da, ikke ignorere det. Dersom jeg bare trøstet han for så å leie han videre ble bare reasjonen til samme element forsterket til nestegang, samtidig som det smittet over på andre elementer rundt han før ikke var skeptisk på. Dette enkelt og greit fordi han knyttet opp de elementene til engstelsen/frykten han følte for det ene elementet! Dersom jeg drøyet å ta tak til etter skolen, var det mye vanskeligere for han å bli kvitt redselen, fordi da hadde jeg "lært" han å ta i bruk fluktinnstinktet, og ikke aksept ved å bli leid vekk.

Og ikke minst er det viktig å vite når hesten har akseptert gjenstanden. Det er forskjell på å tolerere at vi som håndterere eksponerer de for en ubehagelig situasjon, en annen å akseptere den. 

Slik som når du beskriver at han feks får "hilse" på hindre, tolererer han bare eller aksepterer han? 

Hvis du har prøvd å få bukt med det forgjeves, skjønner jeg godt at magnesium vil være en mulig løsning. Prøv! Enten så funker det, eller så fungerer det ikke. Som du sier, da vet du hvertfall :) og hvis det skulle hjelpe, blir det kanskje enklere å jobbe med engstelsen jeg helt ærlig tror forsatt til være til stede, men i mindre grad pga magnesiumen. 

Han tolererer det vel vil jeg tro. Har under miljøtrening før prøvd å legge en godbit på kassa (terrenghinder) som han var grusomt redd for, og egentlig fortsatt er. Tar litt tid før han tør å gå helt bort og ta på den, jeg må ofte ta på den først for å forsikre han om at ikke den er farlig. Men så er det bare til neste gang vi går forbi akkurat samme gjenstand fra akkurat samme vinkel, så er den skummel igjen 😕

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hesten aldri ute på beite? Altså, han får aldri gress? Er det sykdom eller annen grunn til dette?

Jeg ville faktisk vurdert det som at det kan være et miljøproblem? Å alltid ha hesten i box/paddock er jo ikke et naturlig hestehold og mange hester blir faktisk ganske stresset av det også. 

Anonymkode: c3380...4e0

Jeg har han på beite 4 uker om sommeren, da jeg også er aktiv. Ellers gresser jeg han litt hver dag, alt fra 10 minutter til et par timer. Han er generelt roligere om sommeren, men som sagt så blir han veldig slått ut av varmen. Så tanken min er at det kan enten være varmen som roer han, at han orker ikke rett og slett eller det at han får gress. Men nå har jeg iallefall bestilt magnesium fra blue horse, så får vi se! Han pleier å få litt pavo mash etter trening, så det blir nok der vi prøver å legge til litt mg. Funker det så er jo det supert. Funker det ikke så er han vel bare en nervøs hest. 

Anonymkode: 96a9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han tolererer det vel vil jeg tro. Har under miljøtrening før prøvd å legge en godbit på kassa (terrenghinder) som han var grusomt redd for, og egentlig fortsatt er. Tar litt tid før han tør å gå helt bort og ta på den, jeg må ofte ta på den først for å forsikre han om at ikke den er farlig. Men så er det bare til neste gang vi går forbi akkurat samme gjenstand fra akkurat samme vinkel, så er den skummel igjen 😕

Anonymkode: 96a9a...cf9

Vel, slik du framlegger det virker det som han fortsatt er redd hindreret når han etter å ha "hilst på" blir ledet vekk. Altså kun tolererer det, som du sier. Det hjelper dessverre ofte lite, for da har hesten fortsatt inntrykket av at den er skummel også nestegang han kommer til hinderet, fordi den er ikke ufarliggjort i hans sinn. Man er dermed tilbake til start. 

som regel, ikke alltid, men som regel vil en hest som blir eksponert for en ubehagelig situsjon helst trekke seg unna fordi de er fluktdyr. Når du introduserer han for et hinder, blir hindret mindre skummelt. Men ikke ufarliggjort. Likevel kan hesten føle en trang for å trekke seg unna. Så blir han ledet vekk, som i hestens hode kan være en overført betydning av flukt. Siden gjenstanden fortsatt er litt skummel når han trekkes vekk blir det på en måte som en fluktsituasjon. Høres det logisk ut? 

Skjer dette igjen og igjen, vil hesten til slutt kun fokusere på å vike fra press, slik hester gjør, fordi den vet du før eller siden vil lede den vekk fra den ubehagelige tingen. I overført betydning kan man si at hestens fokus ikke er på akseptere gjenstanden, men på å bli ledet vekk (flukt). Flukten i seg selv vil forsterke redselen til der den var første gang han fikk "hilse på", og man er derfor i en ond sirkel 

håper det er greit at jeg "tolker" det du skriver! Har en over gjennomsnittet interesse for hesteatferd skjønner du, hehe. 

Men som sagt, prøv magnesium og se! :) Personlig tror ikke jeg det vil hjelpe. Men på en annen side har jeg heller aldri prøvd, fordi jeg ikke har hatt troen. 

Endret av Eireng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har akkurat samme problem som deg, en eldre hest som ikke roer seg. 

Har du tittet litt på det du forer med til hverdag? :) mengde, og hva det inneholder? Jeg styrer unna produkter med høyt havreinnhold, da det får min til å flippe :ler:

Jeg prøver å fore med så mye høy som mulig, og av kraftfôr styrer jeg unna mat med mye stivelse, og kjapp energi. Det har hjulpet noe :) men jeg skal jaggu sjekke opp i dette med magnesium selv, så jeg takker for tips, selv om jeg kanskje ikke kunne hjelpe deg så mye 😕

Anonymkode: 06cc8...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har han på beite 4 uker om sommeren, da jeg også er aktiv. Ellers gresser jeg han litt hver dag, alt fra 10 minutter til et par timer. Han er generelt roligere om sommeren, men som sagt så blir han veldig slått ut av varmen. Så tanken min er at det kan enten være varmen som roer han, at han orker ikke rett og slett eller det at han får gress. Men nå har jeg iallefall bestilt magnesium fra blue horse, så får vi se! Han pleier å få litt pavo mash etter trening, så det blir nok der vi prøver å legge til litt mg. Funker det så er jo det supert. Funker det ikke så er han vel bare en nervøs hest. 

Anonymkode: 96a9a...cf9

Eller det er en kombinasjon av ting, gress, mer utgang og dermed mer bevegelse? Når han er på beite er han vel også i flokk, så det kan også være et beroligende element. 

Anonymkode: c3380...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...