Gå til innhold

Ansatte i butikk og kundeklubber/fordelsprogram


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe. Før jeg fikk coop-kort selv oppdaget jeg at det enkelte ganger var sånn at de som satt i kassen scannet et coop-kort når jeg handlet. Nå kan jeg ikke være sikker på om det var deres eget eller noe de fikk beskjed om å gjøre av sjefen, men jeg tenker at dersom man gjør dette jevnt med kunder som ikke har eget coop-kort, så må det jo bli en veldig god avkastning. 

Nå har det også skjedd to ganger med meg at ei på nille ikke spør om jeg er medlem i nilleklubben, men når jeg får kvitteringer står det et medlemsnummer nederst. Og siden jeg ikke kjenner henne tviler jeg på at hun kan søke meg opp i systemet uten å spørre om telefonnummer slik alle andre gjør. Og dermed er det vel sannsynlig at hun samler opp for å få slike bonussjekker. 

Så hvordan er det med ansatte i slike butikker og fordelsprogrammer. Kan det få konsekvenser for dem dersom dette blir oppdaget? Eller er det greit for disse kjedene at ansatte gjør dette? 

Anonymkode: 9b523...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på noe. Før jeg fikk coop-kort selv oppdaget jeg at det enkelte ganger var sånn at de som satt i kassen scannet et coop-kort når jeg handlet. Nå kan jeg ikke være sikker på om det var deres eget eller noe de fikk beskjed om å gjøre av sjefen, men jeg tenker at dersom man gjør dette jevnt med kunder som ikke har eget coop-kort, så må det jo bli en veldig god avkastning. 

Nå har det også skjedd to ganger med meg at ei på nille ikke spør om jeg er medlem i nilleklubben, men når jeg får kvitteringer står det et medlemsnummer nederst. Og siden jeg ikke kjenner henne tviler jeg på at hun kan søke meg opp i systemet uten å spørre om telefonnummer slik alle andre gjør. Og dermed er det vel sannsynlig at hun samler opp for å få slike bonussjekker. 

Så hvordan er det med ansatte i slike butikker og fordelsprogrammer. Kan det få konsekvenser for dem dersom dette blir oppdaget? Eller er det greit for disse kjedene at ansatte gjør dette? 

Anonymkode: 9b523...468

Vet om Kiwi-ansatte som har fått sparken pga. dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JackNapier skrev:

Vet om Kiwi-ansatte som har fått sparken pga. dette!

Gjelder alle i NorgesGruppen. Vet om folk i både Joker og Spar som har blitt sparka.

Jeg ville ha sendt mail til hovedkontoret med kopi av kvitteringen.

Anonymkode: 19056...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste butikker skriver inn i kontraktene med sine ansatte at dette ikke er greit. For kjeden er det jo ikke akkurat særlig bra - ansatte samler opp poeng som "skikkelige" kunder ikke ville ha. Det er en form for svindel, og en kan miste jobben sin pga. det. Jeg har aldri opplevd det selv i Norge, men opplevde en gang i USA at det ble påført et medlemsnummer på kvitteringen selv om jeg ikke var medlem. Da jeg kontaktet kjeden sentralt fikk jeg beskjed om at det "var en glipp", men regner med at de som jeg skjønte hva som foregikk.

Anonymkode: 8e320...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er oppsigelsesgrunn, absolutt ikke ok i noen kjeder. 

Anonymkode: db27d...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis finner de ut av det selv, da systemet begynner å lure når en konto har hundre transaksjoner om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder alle i NorgesGruppen. Vet om folk i både Joker og Spar som har blitt sparka.

Jeg ville ha sendt mail til hovedkontoret med kopi av kvitteringen.

Anonymkode: 19056...b99

Vet ikke om jeg har så veldig behov for å få noen sparket pga. dette. Det er evt. snakk om noen få kroner i sånne bonuskuponger som man uansett må bruke hos Nille. Var mer nysjerrig på om hvordan sånt ble håndtert. Sist gang trodde jeg at det kanskje var en feil, men to ganger med samme dame var vel ganske avslørende. 

Anonymkode: 9b523...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste dette så tenkte jeg først at det kunne ha vært snakk om et returkort som man må bruke dersom man ønsker å slette en vare man har scannet for mange av (disse er lyseblå og det står coop på dem), men hvis du er sikker på at det er et medlemskort (mørkeblått) så gjør den ansatte en grov overtredelse som kan gi dem sparken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nille er det sikkert ditt medlemsnr dersom du har betalt med kort... går automatisk. 

Anonymkode: 6ccfd...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NumberSix skrev:

Når jeg leste dette så tenkte jeg først at det kunne ha vært snakk om et returkort som man må bruke dersom man ønsker å slette en vare man har scannet for mange av (disse er lyseblå og det står coop på dem), men hvis du er sikker på at det er et medlemskort (mørkeblått) så gjør den ansatte en grov overtredelse som kan gi dem sparken. 

Dette med coop er noen år siden, så jeg kan ikke huske hvilke personer det var snakk om. Grunnen til at jeg husker det er at jeg opplevde at jeg fikk avslag på en var pga. medlemstilbud og jeg var ikke kunde. De siste årene har jeg vært coop-medlem, så da har jeg jo scannet mitt eget. 

 

Anonymkode: 9b523...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Nille er det sikkert ditt medlemsnr dersom du har betalt med kort... går automatisk. 

Anonymkode: 6ccfd...70f

Men hvorfor spør alle andre om jeg er medlem og om telefonnummeret mitt da? 

Anonymkode: 9b523...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba i Nille før, og det er veldig forskjell fra butikk til butikk om de spør om kundene er medlem. 
Mange har medlemskapet sitt koblet opp mot bankkortet sitt (både bevisst og ubevisst) og da får man poengene sine uten at vi i kassa trenger å skrive inn tlf nummer. Og om det er årsaken, så er det ikke så vanlig å bemerke kunden om dette (siden det går automatisk og at antageligvis kunden allerede vet om dette).

Neste gang du er å handler der kan du spørre om medlemskapet er knyttet til bankkortet ditt. Og hvis det er og du ikke vil ha det knyttet opp så fjerner de det ved et tastetrykk. Om det er et medlemskap på deg som du ikke visste om så kan de også slette deg.


 

Anonymkode: 9e392...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jobba i Nille før, og det er veldig forskjell fra butikk til butikk om de spør om kundene er medlem. 
Mange har medlemskapet sitt koblet opp mot bankkortet sitt (både bevisst og ubevisst) og da får man poengene sine uten at vi i kassa trenger å skrive inn tlf nummer. Og om det er årsaken, så er det ikke så vanlig å bemerke kunden om dette (siden det går automatisk og at antageligvis kunden allerede vet om dette).

Neste gang du er å handler der kan du spørre om medlemskapet er knyttet til bankkortet ditt. Og hvis det er og du ikke vil ha det knyttet opp så fjerner de det ved et tastetrykk. Om det er et medlemskap på deg som du ikke visste om så kan de også slette deg.


 

Anonymkode: 9e392...5aa

Takk for svar. Jeg kan ikke huske å ha blitt spurt om å knytte medlemskapet til bankkortet mitt, men det kan jo hende det er det som har skjedd. 

Anonymkode: 9b523...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på noe. Før jeg fikk coop-kort selv oppdaget jeg at det enkelte ganger var sånn at de som satt i kassen scannet et coop-kort når jeg handlet. Nå kan jeg ikke være sikker på om det var deres eget eller noe de fikk beskjed om å gjøre av sjefen, men jeg tenker at dersom man gjør dette jevnt med kunder som ikke har eget coop-kort, så må det jo bli en veldig god avkastning. 

Nå har det også skjedd to ganger med meg at ei på nille ikke spør om jeg er medlem i nilleklubben, men når jeg får kvitteringer står det et medlemsnummer nederst. Og siden jeg ikke kjenner henne tviler jeg på at hun kan søke meg opp i systemet uten å spørre om telefonnummer slik alle andre gjør. Og dermed er det vel sannsynlig at hun samler opp for å få slike bonussjekker. 

Så hvordan er det med ansatte i slike butikker og fordelsprogrammer. Kan det få konsekvenser for dem dersom dette blir oppdaget? Eller er det greit for disse kjedene at ansatte gjør dette? 

Anonymkode: 9b523...468

Hos nille legger de inn medlemsnummeret ditt i kortet du bruker når du betaler. Og de scanner sitt id kort for å logge seg inn i kassen ikke for å få medlemsfordeler av kundenes kjøp. Hadde du sett på medlemsnummeret på kvitteringen din og i Nilleklubbennså hadde du ikke trengt å lage denne tråden. 

Hva de gjør hos coop vet jeg ikke. Men coop ansatte blir grundig kontrollert både på medlemskort og andre måter for å unngå svindel og lurerier. 

Hvorfor spør du ikke der og da? 

 

Anonymkode: 3291e...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos nille legger de inn medlemsnummeret ditt i kortet du bruker når du betaler. Og de scanner sitt id kort for å logge seg inn i kassen ikke for å få medlemsfordeler av kundenes kjøp. Hadde du sett på medlemsnummeret på kvitteringen din og i Nilleklubbennså hadde du ikke trengt å lage denne tråden. 

Hva de gjør hos coop vet jeg ikke. Men coop ansatte blir grundig kontrollert både på medlemskort og andre måter for å unngå svindel og lurerier. 

Hvorfor spør du ikke der og da? 

 

Anonymkode: 3291e...489

Vei, folk i NG har fått sparken for det, så å tro at det samme ikke skjer i andre kjeder er naivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i coop for mange år siden var det en ansatt som gjorde dette, vi fikk 5% kjøpeutbytte istedet for 2%, så med mye handling, så utgjorde det jo litt. Denne ansatte gjorde dette helt til en kunde reagerte på at det sto et medlemsnummer på hans kvittering, og han var ikke medlem. Var jo en smal sak å få sjekket opp hvem som eide kortet, og vedkommende ble sparket samme dag. 

De hadde vel antakelig merket dette når de ekstra prosentene skulle utbetales ved årsslutt uansett. Er jo litt merkelig om en skulle ha handlet for en halv million gjennom året liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...