Gå til innhold

Overvektig; andre regner med at jeg bare spiser snop

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er overvektig pga en stoffskiftefeil. Det som er trist er at jeg automatisk blir tatt for å være usunn, også av helsepersonell. F eks er jeg nå gravid og på første møte med jordmor begynte hun med en gang å snakke om at det var viktig for meg å tenke kosthold. Hun sa faktisk at jeg måtte kutte ut daglig inntak av godteri og brus uten i det hele tatt å spørre om dette var tilfelle. Jeg ble litt irritert og sa at jeg har en stoffskiftesykdom og i tillegg har diabetea, så jeg spiser faktisk svært lite sukker og at jeg derfor ikke kan noe for at jeg er stor. Hun ble litt flau, da ja. Dette er ikke en enestående episode. Hos tannlegen har jeg fått beskjed om å kutte ut brusdrikking, siden dette har etset ned tennene mine. Saken er at jeg ikke drikker brus, men at tannlegen tror det siden jeg i tillegg er stor. Hos biopat har jeg fått tilbud om å delta på slankekurs, uten å ha bedt om det selv.

Jeg blir faktisk litt såret over at man automatisk tror jeg er usunn fordi jeg er stor. Jeg synes også det er rart at helsepersonell automatisk tar denne holdningen uten å spørre seg for først.

Dette er vel egentlig ingen debatt, jeg ville bare komme med et lite hjertesukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skammelig at helsepersonell ikke vet bedre..!

Det skjer forresten andre vei også. Jeg er tynn, og det er mange som antar at jeg "aldri" spiser. Riktignok ingen leger eller liknende, men vanlige mennesker. Gjerne gutter..

Når det gjelder fordommer er det bare opplysning som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke om det er noen trøst men det er minst like slitsom å være riktig slank som jeg er. Leger ol. spør hele tiden om spisevanene mine og ikke minst maset fra familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig at helsepersonell ikke vet bedre..!

Enig!

Det skjer forresten andre vei også. Jeg er tynn' date=' og det er mange som antar at jeg "aldri" spiser. Riktignok ingen leger eller liknende, men vanlige mennesker. Gjerne gutter.. [/quote']

Kjenner meg igjen her. Har fått kommentarer som 'Unnskyld meg men.. mat ruler!'. :evil:

Blir utrolig forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan være en trøst,men. Jeg tror de fleste jordmødre sier dette på svangerskapskontrollene. Det var noe av det første jordmor snakket om til meg, og jeg har helt normal vekt. Faktisk synes jeg det er en viktig del av jobben hennes å bevisstgjøre gravide om riktig kosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...