AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Jepp, det er sannheten. Jeg trodde at jeg var i øvre normalvektområdet (bmi 24), og at jeg hadde 5 komfortkilo å bli kvitt hvis jeg ville, men at det ikke var nødvendig. Så avdekker en undersøkelse at ikke bare veier jeg litt mer enn vekten min hjemme viser, og ville hatt en bmi på 25 med den gamle høyden min, men når jeg har krympet nesten 5 cm,har jeg fått en bmi på 27. Nå har jeg blitt satt på slankekur. . (Må gå ned 5 kilo, helst 10). Så nå blir det striskjorte og havrelefse fremover. Jeg har god kontroll på kaloriinntak, det viser den stabile vekten jeg har hatt i mange år, men vil gjerne få noen tips om hva som er lurt, og ikke lurt, å gjøre nå som jeg må gjøre forandringer. Jeg drikker ingen kalorier, spiser normal bondekost. Spiser en del grønnsaker, med sikkert ikke nok. Anonymkode: 7501f...cac
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Du har ikke krympet helt ut av det blå. Du har heller målt deg feil, tidligere. Det er vanlig å være 1cm høyere om morgenen, enn om kvelden. Anonymkode: c94f6...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Ja, jeg har krympet 5 cm, og det skyldes ikke feilmålinger, men beinskjørhet. Anonymkode: 7501f...cac
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har krympet 5 cm, og det skyldes ikke feilmålinger, men beinskjørhet. Anonymkode: 7501f...cac Å ja, den infoen glemte du i hi..! Anonymkode: c94f6...e4a 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å ja, den infoen glemte du i hi..! Anonymkode: c94f6...e4a Fordi den opplysningen var ikke relevant for problemstillingen. Anonymkode: 7501f...cac 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi den opplysningen var ikke relevant for problemstillingen. Anonymkode: 7501f...cac Jo, for det er ikke vanlig å krympe akkurat... Anonymkode: 98577...005 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi den opplysningen var ikke relevant for problemstillingen. Anonymkode: 7501f...cac Jo, faktisk. Men du trenger ikke å se deg blind på en bmi kalkulator. Anonymkode: c94f6...e4a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 En annen ting jeg kan nevne er vekten. Da jeg veide meg for 20 år siden var jeg 60 kg. For ca 10 år siden merket jeg at jeg hadde lagt på meg litt, og kjøpte badevekt. Den har vist 64 (+- 2 kg) de siste 10 årene, inkludert i morges, og derfor sier jeg at jeg har hatt en stabil vekt. Det er bare det at jeg oppdaget i dag at vekten min har vist noen kilo for lite sammenlignet med den på sykehuset, som jeg antar er den mest korrekte vekten. Anonymkode: 7501f...cac
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #10 Skrevet 24. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting jeg kan nevne er vekten. Da jeg veide meg for 20 år siden var jeg 60 kg. For ca 10 år siden merket jeg at jeg hadde lagt på meg litt, og kjøpte badevekt. Den har vist 64 (+- 2 kg) de siste 10 årene, inkludert i morges, og derfor sier jeg at jeg har hatt en stabil vekt. Det er bare det at jeg oppdaget i dag at vekten min har vist noen kilo for lite sammenlignet med den på sykehuset, som jeg antar er den mest korrekte vekten. Anonymkode: 7501f...cac En kvinnes kropp forandrer seg gjennom hele livet. Det er ikke unormalt å veie litt med når man er eldre. Kan du mosjonere når du er beinskjør? Gå tur, for eksempel? Tenke over hva du spiser, og spise mer grønt? Anonymkode: c94f6...e4a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #11 Skrevet 24. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke fjernet sitatboksen. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du trenger ikke å se deg blind på en bmi kalkulator. Anonymkode: c94f6...e4a Legen har satt meg på slankekur, så der har jeg nok ikke så mye valg. Anonymkode: 7501f...cac
WCKD Skrevet 24. mai 2018 #12 Skrevet 24. mai 2018 Forstår ikke hvorfor folk klamrer seg til denne BMIen, det er jo bare svada. Det er langt mer interessant å sjekke fett- og muskelprosent.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #13 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En kvinnes kropp forandrer seg gjennom hele livet. Det er ikke unormalt å veie litt med når man er eldre. Kan du mosjonere når du er beinskjør? Gå tur, for eksempel? Tenke over hva du spiser, og spise mer grønt? Anonymkode: c94f6...e4a Jeg trener 3 dager i uken, og går tur hver dag, så det er nok maten jeg må gjøre endringer på. Anonymkode: 7501f...cac
WCKD Skrevet 24. mai 2018 #14 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke fjernet sitatboksen. Legen har satt meg på slankekur, så der har jeg nok ikke så mye valg. Anonymkode: 7501f...cac Og legen din bruker BMI som indikator? Tror jeg hadde byttet lege!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #15 Skrevet 24. mai 2018 Setter legen deg på slankekur når du veier 64 kilo? Du skal være ganske lav for at det skal være en superusunn overvekt! Anonymkode: 98577...005
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #16 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, JackNapier skrev: Og legen din bruker BMI som indikator? Tror jeg hadde byttet lege! Det hadde jeg gjort, også! 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener 3 dager i uken, og går tur hver dag, så det er nok maten jeg må gjøre endringer på. Anonymkode: 7501f...cac Flott! Det er bare å sette i gang. 👍🏻 Anonymkode: c94f6...e4a
Pringle Skrevet 24. mai 2018 #17 Skrevet 24. mai 2018 Det er kjemperelevant at du er kortere pga beinskjørhet og ikke har blitt målt feil tidligere. Fordi det er vanskelig å avgjøre om du skal regne BMI ut fra den opprinnelige høyden din, og det er i grunnen nok å lide av beinskjørhet, om du ikke skal bekymre deg over om du er overvektig også.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #18 Skrevet 24. mai 2018 3 minutter siden, JackNapier said: Og legen din bruker BMI som indikator? Tror jeg hadde byttet lege! Legen har mest sannsynlig undersøkt TS. Jeg synes det er rimelig å anta at han har kommet med denne anbefalingen basert på mer enn kun BMI-score. TS er ikke uenig i legens vurdering, heller. TS, jeg tror jeg ville bedt legen om henvisning til ernæringsfysiolog. Da får du en ny vurdering der, i tillegg til at du vil få god hjelp med hvilke endringer du eventuelt må gjøre. Anonymkode: a641f...535 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #19 Skrevet 24. mai 2018 53 minutter siden, JackNapier skrev: Og legen din bruker BMI som indikator? Tror jeg hadde byttet lege! Det er vel lke mye pga benskjørheten som BMI at TS må slanke seg. Selv fikk jeg beskjed om å slanke meg når jeg hadde en BMI på 24 av helsemessige grunner. En skjelettskade gjør at jeg har mindre smerter som tynn enn som normalvektig/smårund. Anonymkode: 3f092...3f5 1
WCKD Skrevet 24. mai 2018 #20 Skrevet 24. mai 2018 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel lke mye pga benskjørheten som BMI at TS må slanke seg. Selv fikk jeg beskjed om å slanke meg når jeg hadde en BMI på 24 av helsemessige grunner. En skjelettskade gjør at jeg har mindre smerter som tynn enn som normalvektig/smårund. Anonymkode: 3f092...3f5 Men BMI er jo bare noe svada. Jeg har BMI på over 26, og jeg er ikke i nærheten av å være overvektig. Endret 24. mai 2018 av JackNapier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå