Gå til innhold

Venninne gjennomgått slankeoperasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med venner som har gjennomgått slankeoperasjon. Først vil jeg si at jeg er glad for at hun har gått ned mange kilo (2 år siden operasjon nå), det reddet nok livet hennes. Hun har nå gått ned rundt 60 kg, og så litt opp igjen uten at det gjør noe. 

Men der det før var ei jordnær dame med humor og fornuft, handler nå absolutt alt om vekt (nå har jeg gått ned-xx), utseende, sminke, hvordan menn ser på henne osv. Det er forsåvidt også greit, men problemet nå er jo at vi ikke har noe til felles lenger. Jeg er normalvektig og liker å se ok ut, men å sitte å snakke om neglelakk, klær, konstant shopping osv, det er ikke min greie. Jeg har sagt dette til henne, men får noe sånt tilbake som at jeg ikke unner henne/er sjalu/misunnelig. Hvordan parere det? Nå er det sånn at jeg bare trekker meg unna, dessverre. Noen med erfaring rundt dette? Er redd jeg har mistet en god venn. 

Anonymkode: 547cd...7af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok bare ha latt denne relasjonen dø ut.

Anonymkode: f63c6...d3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel «funnet seg selv» eller noe sånt. Det får du ikke fjort mye med uten at de tar det som en grov fornærmelse, «tenk at du ikke vil unne meg et sånt liv når jeg endelig føler meg fin nok» osv, de får det til å høres ut som at det er du som er problemet. 

Jeg hadde latt det dø ut, å hadde hun spurt hvorfor du ikke lenger tar kontakt så si det som det er at selv om du syns hun har blitt så flott så orker du ikke å bare sitte å snakke om klær og sminke lenger.

Anonymkode: 0282e...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg forstår deg godt, jeg er IKKE en jentejente som kan sitte å snakke klær og sminke i timesvis *grøss* 

Anonymkode: 0282e...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi det tid. Klart hun er opptatt av å se best mulig ut nå som hun er slank. Det er en fase. Gi det tid og du skal se den hun er under dette kommer fram igjen. 

Bare si at du er glad på hennes vegne men at du savner å prate om andre ting slik som før. Si at hun betyr mer for deg enn sminke og negler.

Anonymkode: 980eb...c63

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har vel «funnet seg selv» eller noe sånt. Det får du ikke fjort mye med uten at de tar det som en grov fornærmelse, «tenk at du ikke vil unne meg et sånt liv når jeg endelig føler meg fin nok» osv, de får det til å høres ut som at det er du som er problemet. 

Jeg hadde latt det dø ut, å hadde hun spurt hvorfor du ikke lenger tar kontakt så si det som det er at selv om du syns hun har blitt så flott så orker du ikke å bare sitte å snakke om klær og sminke lenger.

Anonymkode: 0282e...40c

Funnet seg selv i å bli leketøy for menn? :P 

Anonymkode: ff721...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funnet seg selv i å bli leketøy for menn? :P 

Anonymkode: ff721...a18

Så at vi pynter oss er for å være leketøy for menn? Spar deg 

Anonymkode: 0282e...40c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mister sin gamle personlighet etter en slankeoperasjon eller drastisk vektnedgang. Har sett det så mange ganger, mer hos kvinner enn hos menn. Det er også en av grunnene til at jeg aldri ville tatt en sånn operasjon selv. Ekteskap og forhold ryker over høy hals, og alt dreier seg om utseende og festing, leve livet som de sier. 

Anonymkode: 604df...52c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo kanskje forstå at hun vil utnytte de mulighetene hun ikke hadde før, til å se bra ut, få oppmerksomhet osv. Dette er jo ting som andre jenter har opplevd i mange år og tar for gitt. Men en helt ny verden for venninnen din.

Anonymkode: e4621...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange endrer personlighet etter vektnedgang. Mannen min har en i bekjentskapskretsen hvis mor eide et bakeri. Dette var synlig på ham i hans yngre dager, men så fortok han en livsstilsendring, der han jogger før jobb og trener etterpå. Det handler om kalorier og proteiner, og spiser sjokolade kanskje to ganger i året. Han ser bra ut og vet det selv, og ønsker seg ikke tilbake til den gamle kroppen. Han virker besatt.

Kanskje det bunner ut i en frykt for å bli sitt gamle og kanskje ikke like attraktive jeg, og man på liv og død kjemper mot kiloene?

Jeg er under 30, og er ikke veldig jentete av meg. Jeg trives ikke med det. Det betyr ikke at jeg raper høyt og ikke bryr meg om fett hår, men, vel, dere forstår sikkert. Andre ganger tenker jeg at jeg vil tilbringe mine unge år å se *hot shit* ut, som alle mannfolka snur seg etter, fordi det er jo gøy å være et blikkfang hos andre. Men jeg evner ikke å kjøre hele løpet :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo kanskje forstå at hun vil utnytte de mulighetene hun ikke hadde før, til å se bra ut, få oppmerksomhet osv. Dette er jo ting som andre jenter har opplevd i mange år og tar for gitt. Men en helt ny verden for venninnen din.

Anonymkode: e4621...3e0

Det skjønner jeg jo godt, på en måte. Men det har for det første gått 2 år, og for det andre så har hun for meg allikevel blitt en lite interessant person, vi har ingen av de samtalene jeg setter så pris på lenger. Vi snakker kun om henne og vekt/utseende osv, før snakket vi lite om oss selv men om alt mulig annet. Vil også legge til at hun er midt i 50-årene og har kjæreste (som dyrker det nye utseendet hennes). 

Anonymkode: 547cd...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har erfaring med venner som har gjennomgått slankeoperasjon. Først vil jeg si at jeg er glad for at hun har gått ned mange kilo (2 år siden operasjon nå), det reddet nok livet hennes. Hun har nå gått ned rundt 60 kg, og så litt opp igjen uten at det gjør noe. 

Men der det før var ei jordnær dame med humor og fornuft, handler nå absolutt alt om vekt (nå har jeg gått ned-xx), utseende, sminke, hvordan menn ser på henne osv. Det er forsåvidt også greit, men problemet nå er jo at vi ikke har noe til felles lenger. Jeg er normalvektig og liker å se ok ut, men å sitte å snakke om neglelakk, klær, konstant shopping osv, det er ikke min greie. Jeg har sagt dette til henne, men får noe sånt tilbake som at jeg ikke unner henne/er sjalu/misunnelig. Hvordan parere det? Nå er det sånn at jeg bare trekker meg unna, dessverre. Noen med erfaring rundt dette? Er redd jeg har mistet en god venn. 

Anonymkode: 547cd...7af

Hun har nok aldri følt seg "fin", og nyter nå en periode der hun føler seg vel og at hun passer inn i "rollen". Går nok over. 

Venninnen min hadde samme periode. Så startet hun å date å fikk oppmerksomheten hun fortjente. 

Men jeg syns det var fantastisk. Hun har alltid vært fantastisk, men hadde 50-60 kg for mye. fester i oppveksten o.l ble satt i vennesonen, og selv om jeg ikke merket så mye til det har hun fortalt i ettertid noen kommentarer hun fikk. Ble aldri sjekket opp da vi var ute. Skjønner godt det blir et high når man får føle noe man har lengtet etter. 

Hun holder vekten, men skal fjerne hud og løfte opp litt. Ser smashing ut, virkelig. Hun er mer opptatt av sminke, og å pynte seg. Så en del snakk, men på langt nær så mye som i starten. Samfunnet behandler henne annerledes så tar litt tid før man kommer inn i rollen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har erfaring med venner som har gjennomgått slankeoperasjon. Først vil jeg si at jeg er glad for at hun har gått ned mange kilo (2 år siden operasjon nå), det reddet nok livet hennes. Hun har nå gått ned rundt 60 kg, og så litt opp igjen uten at det gjør noe. 

Men der det før var ei jordnær dame med humor og fornuft, handler nå absolutt alt om vekt (nå har jeg gått ned-xx), utseende, sminke, hvordan menn ser på henne osv. Det er forsåvidt også greit, men problemet nå er jo at vi ikke har noe til felles lenger. Jeg er normalvektig og liker å se ok ut, men å sitte å snakke om neglelakk, klær, konstant shopping osv, det er ikke min greie. Jeg har sagt dette til henne, men får noe sånt tilbake som at jeg ikke unner henne/er sjalu/misunnelig. Hvordan parere det? Nå er det sånn at jeg bare trekker meg unna, dessverre. Noen med erfaring rundt dette? Er redd jeg har mistet en god venn. 

Anonymkode: 547cd...7af

Det er veldig normalt. Dessverre kanskje. Selvtilliten deres øker betraktelig. Hun kommer nok til å ha mer sex enn før og... det må du nesten bare finne deg i... egen erfaringer...

Anonymkode: f9c6c...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har erfaring med venner som har gjennomgått slankeoperasjon. Først vil jeg si at jeg er glad for at hun har gått ned mange kilo (2 år siden operasjon nå), det reddet nok livet hennes. Hun har nå gått ned rundt 60 kg, og så litt opp igjen uten at det gjør noe. 

Men der det før var ei jordnær dame med humor og fornuft, handler nå absolutt alt om vekt (nå har jeg gått ned-xx), utseende, sminke, hvordan menn ser på henne osv. Det er forsåvidt også greit, men problemet nå er jo at vi ikke har noe til felles lenger. Jeg er normalvektig og liker å se ok ut, men å sitte å snakke om neglelakk, klær, konstant shopping osv, det er ikke min greie. Jeg har sagt dette til henne, men får noe sånt tilbake som at jeg ikke unner henne/er sjalu/misunnelig. Hvordan parere det? Nå er det sånn at jeg bare trekker meg unna, dessverre. Noen med erfaring rundt dette? Er redd jeg har mistet en god venn. 

Anonymkode: 547cd...7af

Jeg har en venninne som har tatt slankeoperasjon og gått ned mange kg. Hun har ikke forandret personlighet. Hun er litt opptatt av klær og sko, men hun snakker ikke så mye om det med meg som ikke har de interessene. Vi klarer begge å snakke om ting vi har felles. Den største forskjellen fra tidlgere, er at hun snakker mye om mat. Men det skyldes at det nå er mye hun ikke tåler og at hun må spise lite for ikke å få dumping. Når hun får dumping, så må hun trekke seg unna og gå og legge seg, og det er selvsagt trasig både for henne og de hun er sammen med.

Anonymkode: ceff0...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns du skal unne henne dette. Det er sikkert spennende og uvant å få seksuell oppmerksomhet, og jeg skjønner godt at hun blir mer opptatt av å ta seg bra ut nå. Er jo ikke gøy å kjøpe klær når man er 60 kg overvektig! 

Det er ikke overfladisk å være opptatt av klær og shopping, og hun er nok den samme jordnære, fornuftige personen, bare med en ekstra interesse. Vær støttende, alle venner trenger ikke å være like.

Anonymkode: 81e62...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil parere beskyldningen så kan du jo spørre om hun kan huske om du noen gang har vært interessert i å snakke om sminke, neglelakk, klær og oppmerksomhet fra menn. Du kan ikke endre dine interesser for å matche hennes nye når du genuint ikke bryr deg om dem. Har du sagt at du skjønner at hun har (og unner henne) en ny livsstil, men at du savner de samtalene dere hadde før? Hva sier hun da?

Jeg tror at det er en fase, men den fasen kan være lang. 

Anonymkode: 3b514...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra

Hun har kanskje mye hun ønsker å "ta igjen?" 

Hvis det er 2 år siden operasjonen, så brukte hun vel litt tid på å gå ned disse kiloene også. Gi det litt tid, ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det der selv. Folk som har gått ned og plutselig blir bitch og snakker dritt om overvektige.

Du kan kanskje minne henne på at hun en gang har vært stor? Og at hun fikk en quick fix,men hadde fremdeles vært feit om hun ikke fikk det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2018 at 5:13 PM, AnonymBruker said:

Så at vi pynter oss er for å være leketøy for menn? Spar deg 

Anonymkode: 0282e...40c

Når ts skriver at hun bare snakker om utseende, sminke, hvordan menn ser på henne utseende kombinert med sminke, hvordan menn ser på henne, så høres det slik ut, ja. 

Forskjell på å pynte seg og dolle seg opp til å bli en dukke. Jeg ser på kvinner som sminker og kler seg som dukker som oppmerksomhetssyke og evt mentalt syke

Anonymkode: ff721...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange ikke forstår hvor mye fordømmelse man opplever som overvektig,og derfor heller ikke kan forstå hvor fantastisk det er å bl behandlet som et menneske når vekten er gått ned. Å kunne handle klær der man vil og ikke der de passer, å kunne få hjelp i et parfymeri fremfor nedlatende blikk og tone som sier at du ikke er deres kundegruppe, å kunne gå til negledesigner uten at de finner en annen stol fordi de er redd den vanlige skal knekke (som er bare tull), å kunne spise ute uten at folk kikker over skulderen sin på hva du spiser og hvor mye, å komme i samtale med folk ute og få oppmerksomhet gjør man sjelden i positiv forstand når vekten er stor, osv. Det er nok bare en fase ts, si til henne på en pen måte at du syns hun ser flott ut, men at du ikke har fått noen økt interesse for sminke og klær, så nå må dere snakke om noe annet. 

Anonymkode: 8436b...5cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...