Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags jobb det er snakk om. f,eks en kontorjobb så vil jeg si nei. Men om du jobber ute f.eks en dyrepark så vil jeg si det er greit.

Anonymkode: ef05f...9f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg vel aldri sagt, men man går heller ikke i cityshorts eller chinos på anleggsplass. 

Anonymkode: cdee8...b4a

Da får du formulere deg annerledes. Å hva er cityshorts egentlig? Avklippet olabukse?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Da får du formulere deg annerledes. Å hva er cityshorts egentlig? Avklippet olabukse?

Det ser ut som dressbukse, men med kortere ben 

avklippet olabukse passer ikke på kontor. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som dressbukse, men med kortere ben 

avklippet olabukse passer ikke på kontor. 

Å ja

Joda, avklippet olabukse funker fint på kontor det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, hind skrev:

Fordi det er klær mange forbinder med ferie og fritid og fordi det ser mer respektabelt ut med klær. Tillært eller ei, sånn er det nå. Stiller man i shorts og t-skjorte signaliserer man at bryr seg mer om seg selv og eget velbehag enn om kundene og de andre bedriften er avhengig av å gjøre et godt inntrykk på. Man signaliserer også manglende vilje til å tilpasse seg.

Du sier egentlig bare at "det er slik fordi det alltid har vært slik". Objektivt sett er ikke en lang bukse mer profesjonelt enn en kort en. At man signaliserer manglende vilje til å tilpasse seg? Det er mottager som tolker signalene man sender. Personlig vil jeg tolke en som går i short på jobb som en som forsøker å optimalisere bekledningen slik at han kan gjøre en best mulig jobb. Ser jeg en som svetter i vei i dress i solsteken så vil jeg tenke at han er mer opptatt av å være lydig overfor ledelsen enn å gjøre det så behagelig som mulig for seg slik at han kan utføre en god jobb.

Anonymkode: 0a89f...530

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker folk her på KG om denne saken?

At menn fortsatt har et stykke igjen før likestilling er oppnådd. 

Anonymkode: 1e148...06e

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

At menn fortsatt har et stykke igjen før likestilling er oppnådd. 

Anonymkode: 1e148...06e

Siden mange kvinner må lide i skjørt om vinteren kan man vel unne dem en liten belønning om sommeren? :PTror menn har det ganske greit sammenlignet med kvinner totalt sett. Tenk på alle som må jobbe i skjørt og høye hæler uansett hvor mye de fryser eller har vondt i bena og ryggen. Jeg får nesten vondt bare av å se på flyvertinnene hos enkelte selskap. Tipper at mange av dem gledelig ville ofret en finger for å få jobbe i flate sko.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det spørs hva du jobber med og hva du skal den dagen. 

I går var jeg på et arrangement, som var ganske stivt; dresskledde folk i seriøse yrker som advokat, revisor mm. Det kom en fra et mediebyrå for å ha møte med noen av de dresskledde menneskene, og han kom da i korte shorts og t-skjorte med print. Dersom jeg hadde vært hans sjef ville jeg synes at det var uheldig.

Jeg kler meg ut ifra hvordan arbeidsdagen ser ut. Dersom jeg skal ut på og møte eller ha arrangement med dresskledde mennesker, så passer jeg på å matche kleskoden. 

Anonymkode: 9712c...fd7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De eneste stedene jeg har jobbet eller vet om der menn ikke får ha pene,  knelange shorts (type bank), får heller ikke damene ha knelange skjørt uten strømper. Også på kontor der man kan ha shorts eller bare legger (skjørt) til vanlig, men ikke ved kundemøter og lignende, da må også damene ha strømper for å være formelt kledd. Så kan vel noen ha en pen kjole en varm sommerdag uten at det blir noen skrape, men luftige, pene, formelle bukser ville vel også gått under radaren hvis bare inntrykket var pent. Så jeg vet ikke om problemstillingen din er reell? Har du pene, formelle knelange shorts og blir nektet det av klesreglement noe sted, mens kvinner går med bare legger? Er det uniform, da, at damene har skjørt og kan gå uten strømper, mens mennene har langbukse i uniform?

Anonymkode: 707bf...14a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem har bestemt hva som er formelt og hva som er akseptabelt å ha på seg?

Det er jo alle dere som følger disse "kodene" som er uselvstendige og bare henger dere på "alle andre". Skal vedde på at alle andre på jobben hater å gå i dress også, men ingen tør å være den som sier i mot. 

Anonymkode: 47292...6fe

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo i vinden igjen etter utallige år der dette har blitt diskutert. Jeg havnet selv akkurat i diskusjon med mine foreldre angående bruk av shorts på arbeidsplassen.

Jeg mener at dersom menn ikke skal få gå med shorts på jobb så kan ikke kvinner få gå med knelangt skjørt heller, det vil måtte nå anklene.Dersom kvinner derimot skal få gå med skjørt til knærne er det også rett og rimelig at menn får gå med shorts. Man kan da virkelig ikke diskriminere og kreve at menn skal bli overopphetet bare basert på deres kjønn? Jeg synes det er enormt trangsynt, bakvent og i mot likestilling at menn skal tvinges til å gå med langbukse dersom kvinner på samme arbeidsplass får gå med knelangt skjørt, men da ble foreldrene mine (60+) så forferdet over hva jeg sa og begynte å legge ut om at jeg måtte revurdere mine holdninger og at de ikke hadde hørt på maken. Jeg kjenner at jeg ble skuffet over at foreldrene mine henger så tilbake i tiden og tydeligvis synes det er greit å diskriminere menn bare fordi de er menn. Hva tenker folk her på KG om denne saken?

Mann 27

Anonymkode: 03a36...74c

Hva med bedrifter som pålegger kvinnelige ansatte å bruke (uniforms)skjørt på jobb. Er det noe bedre?

Skrevet
3 timer siden, hind skrev:

Siden mange kvinner må lide i skjørt om vinteren kan man vel unne dem en liten belønning om sommeren? :PTror menn har det ganske greit sammenlignet med kvinner totalt sett. Tenk på alle som må jobbe i skjørt og høye hæler uansett hvor mye de fryser eller har vondt i bena og ryggen. Jeg får nesten vondt bare av å se på flyvertinnene hos enkelte selskap. Tipper at mange av dem gledelig ville ofret en finger for å få jobbe i flate sko.

Dette

AnonymBruker
Skrevet

Folk må tenke litt over hvorfor man har kleskoder. Dress f.eks er egentlig bare en slags uniform. Målet er å skape et homogent samhold på arbeidsplassen med færrest mulige distraksjoner. Når man er på jobb så er man på jobb. I et profesjonelt arbeidsmiljø så viser "uniformen" at man er villig til å følge spillereglene. Det skaper gjensidig respekt, tillit og muligheter. 

Shorts i arbeidssammenheng er 100% uakseptabelt. Skjørt kan ikke sammenlignes med shorts en gang. Skjørt er en del av kvinners uniform i arbeidssammenheng. Å sutre over "likestilling" om sånt er jo bare latterlig. En ting er hvor smålig og kverulant man fremstår, en annen er at det er det minste vi kan unne kvinner som gentlemen. 

Anonymkode: 1964b...31b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Thyra said:

Hva med bedrifter som pålegger kvinnelige ansatte å bruke (uniforms)skjørt på jobb. Er det noe bedre?

Dersom menn også blir pålagt å gå med bukse og bare det, så mener jeg det er rimelig. Da har begge kjønn et fast plagg å forholde seg til. Problemet oppstår når man skal forskjellsbehandle basert på kjønn og si at bare menn skal få velge om de vil gå med bukse eller shorts mens kvinner MÅ gå med skjørt eller bukse og omvendt der menn MÅ gå med bukse mens kvinner kan få velge om de vil gå med skjørt eller bukse.

Anonymkode: 03a36...74c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk må tenke litt over hvorfor man har kleskoder. Dress f.eks er egentlig bare en slags uniform. Målet er å skape et homogent samhold på arbeidsplassen med færrest mulige distraksjoner. Når man er på jobb så er man på jobb. I et profesjonelt arbeidsmiljø så viser "uniformen" at man er villig til å følge spillereglene. Det skaper gjensidig respekt, tillit og muligheter. 

Shorts i arbeidssammenheng er 100% uakseptabelt. Skjørt kan ikke sammenlignes med shorts en gang. Skjørt er en del av kvinners uniform i arbeidssammenheng. Å sutre over "likestilling" om sånt er jo bare latterlig. En ting er hvor smålig og kverulant man fremstår, en annen er at det er det minste vi kan unne kvinner som gentlemen. 

Uansett yrke?

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tøys at man ikke kan gå i shorts på jobb. Så lenge shortsen ikke er uanstendig kort (jeg tenker da på unge kvinner i de fæle kortkorte olashortsene man har sett en stund) så bør det være innafor. Det er jo ikke akkurat så ofte dette er en problemstilling i Norge. 

Anonymkode: b261a...31d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Uansett yrke?

I utgangspunktet vil jeg si det. Men det finnes jo yrker som jordbærplukker f.eks. Jeg sier ikke at de skal plukke jordbær i skreddersydd dress. 

Skrevet

Jeg jobber i butikk, og heldigvis har sjefen forståelse for at når det er varmt nok til det så vil vi kle oss i shorts. Eneste kravet hun setter er at de skal være pene og ikke uanstendig kort. 

AnonymBruker
Skrevet

Short som ser ordentlig ut er Ok for menn, likedan som kvinner kan gå i skjørt, kjoler og capri-bukse. For begge bør det være minst til rett over kneet, ikke hotpants eller miniskjørt. Og absolutt ikke fritids-stil, type hawaii-shorts eller adidas-shorts. 

Anonymkode: 8d030...402

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tøys at man ikke kan gå i shorts på jobb. Så lenge shortsen ikke er uanstendig kort (jeg tenker da på unge kvinner i de fæle kortkorte olashortsene man har sett en stund) så bør det være innafor. Det er jo ikke akkurat så ofte dette er en problemstilling i Norge. 

Anonymkode: b261a...31d

Åh, hadde glemt de olashortsene hvor halve rumpeballene tyter ut :overrasket: 

Som kvinne er det ulekkert, selv om jeg forstår menn kanskje kjenner det nappe litt.

Anonymkode: 8d030...402

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...