AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Har du et spørsmål du tenker er teit eller som du alltid har lurt på? Har litt tid til overs, så svarer gjerne på spørsmål Er det mulig å leve uten å spise dyr og dyreprodukter? Ja! Man må lære noen nye oppskrifter, men om du noengang har lært et nytt fag, nytt språk, ny dans, ny broderioppskrift så klarer du å lære noen nye oppskirfter på mat! :-) Burde vi bry oss om dyr? Når de smaker godt så burde vi spise dem ?! Kanskje vi kan spise god mat uten å drepe dyr? Kanskje vi ikke trenger å drepe lam for å ha en god påske? Kanskje vi kan leve godt og sunt på planter og la dyr leve? Kanskje kan vi ha en fremtid der vi ikke trenger drepe andre dyr? Høres det ikke ganske fint ut med en verden der ingen dyr trenger å dø for at vi skal få spise? Anonymkode: 1f4de...4b5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 Hvor mange har du fortalt om veganismen din hittil i dag? Anonymkode: dea4d...2e2 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor mange har du fortalt om veganismen din hittil i dag? Anonymkode: dea4d...2e2 Ingen. Hvordan det? Mener du at et argument er dårligere om man sier det flere ganger? Om jeg sier gud ikke eksisterer 3 ganger, betyr det at jeg tar feil fordi jeg har sagt det så mange ganger? Anonymkode: 1f4de...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Er det viktigere å spare dyrene enn å tenke på miljøet og menneskenes helse? Veganere er sunnere enn gjennomsnitts-alteteren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Veganere drikker mindre, røyker mindre, trener mer enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Det forskyver resultatet slik at veganere totalt er sunnere enn gjennomsnittlig kjøttspiser. Når disse faktorene tas bort derimot, så har veganere dårligere helse enn kjøttspisere. Og veganisme er jo ikke bærekraftig i Norge... Kun 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk. Vi har veldig begrenset produksjon av mat til veganere med andre ord. Det er veldig skadelig for miljøet å basere seg på et langreist kosthold. Vi må allerede importere store mengder frukt og grønt, og det er med størstedelen av befolkningen som kjøttspisere. En langt større prosent av Norges areal kan brukes til beiter. Områder som er for kuperte og for fulle av stein. Og dyrene kan beite mellom trærne, mens jordbruk vil meie ned all vegetasjon. Jordbruk stjeler næring fra toppjorda mens beitedyr tilfører næring til toppjorda. Monokultur er forferdelig skadelig for toppjorda. Til og med når man veksler mellom planter og lar den ligge brakk, så senkes kvaliteten på toppjorda og den har en begrenset periode den kan brukes før den er helt tom for næring. Jordbruk krever mer vann enn beitedyr. Som du sikkert har fått med deg så er det lite vann mange steder i verden. Det er en grunn til at de bare har noen geiter eller noen kyr i tørre områder og ikke driver med jordbruk. Vi trenger flere beitedyr for å bekjempe ørkenifisering. Økt jordbruk vil gi mer ørken. Pløying og klargjøring av jorda til jordbruk dreper store kolonier med insekter og gnagere som kan gi en farlig ringvirkning. Pløying slipper enorme mengder drivhusgasser ut i atmosfæren og øker den globale oppvarmingen. Beiting derimot gjør at gresset vokser seg sterkere og binder mer drivhusgasser. Anonymkode: e9f82...a02 9
Roci Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du et spørsmål du tenker er teit eller som du alltid har lurt på? Har litt tid til overs, så svarer gjerne på spørsmål Er det mulig å leve uten å spise dyr og dyreprodukter? Ja! Man må lære noen nye oppskrifter, men om du noengang har lært et nytt fag, nytt språk, ny dans, ny broderioppskrift så klarer du å lære noen nye oppskirfter på mat! :-) Burde vi bry oss om dyr? Når de smaker godt så burde vi spise dem ?! Kanskje vi kan spise god mat uten å drepe dyr? Kanskje vi ikke trenger å drepe lam for å ha en god påske? Kanskje vi kan leve godt og sunt på planter og la dyr leve? Kanskje kan vi ha en fremtid der vi ikke trenger drepe andre dyr? Høres det ikke ganske fint ut med en verden der ingen dyr trenger å dø for at vi skal få spise? Anonymkode: 1f4de...4b5 Jeg tror du må bruke en litt annen type argumenter hvis du skal vinne fram med synspunktene dine. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Veganere er sunnere enn gjennomsnitts-alteteren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Veganere drikker mindre, røyker mindre, trener mer enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Det forskyver resultatet slik at veganere totalt er sunnere enn gjennomsnittlig kjøttspiser. Når disse faktorene tas bort derimot, så har veganere dårligere helse enn kjøttspisere. Nei, det stemmer ikke, man ser at plantebasert kosthold hjelper også når man sjekker for BMI og livsstil. En større studie har sammenlignet kostholdet til adventister som generelt har god helse, og de finner at de som spiser plantekost har bedre helse enn de som spiser kjøtt. Adventister har generelt bedre helse enn amerikanere, dette er ikke en usunn folkegruppe som helhet https://en.wikipedia.org/wiki/Adventist_Health_Studies The 5-unit BMI difference between vegans and nonvegetarians indicates a substantial potential of vegetarianism to protect against obesity. Increased conformity to vegetarian diets protected against risk of type 2 diabetes after lifestyle characteristics and BMI were taken into account. Pesco- and semi-vegetarian diets afforded intermediate protection. Significant associations with vegetarian diets were detected for cardiovascular mortality, noncardiovascular noncancer mortality, renal mortality, and endocrine mortality. Associations in men were larger and more often significant than were those in women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4191896/ 3 hours ago, AnonymBruker said: Og veganisme er jo ikke bærekraftig i Norge... Kun 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk. Vi har veldig begrenset produksjon av mat til veganere med andre ord. Det er veldig skadelig for miljøet å basere seg på et langreist kosthold. Vi må allerede importere store mengder frukt og grønt, og det er med størstedelen av befolkningen som kjøttspisere. En langt større prosent av Norges areal kan brukes til beiter. Områder som er for kuperte og for fulle av stein. Og dyrene kan beite mellom trærne, mens jordbruk vil meie ned all vegetasjon. Norge kan faktisk produsere mye mer bønner enn det man gjør idag. https://forskning.no/mat-biologi-okologi/2016/10/proteinrike-belgvekster-til-folk-og-dyr Vi har kapasitet til å endre om mye av landbruket til mer plantebasert produksjon. Vi bruker vel ca 3%, men vi kan selvsagt bruke mye mer. Vi har mange områder i Norge der det ikke bor mennesker, så tror du må ha misforstått den prosenten, eller så har noen misinformert deg Du må også tenke på at maten vi forer dyra med kan være langreist- og om den ikke er det kan vi bruke jorden som vi dyrker dyremat til menneskemat. Vi har mye landeområder vi kan dyrke mat på, vi har også mange nedlagte gårdsbruk som kan startes opp igjen. Akkurat det vil ikke være et problem. I noen tilfeller kan vi nok også dyrke i "høyden" der man har egne bygg for dyrking av noen type planter Noen planter kan også dyrkes under jorden, denne gartneren dyrker ruccola i et bomberom i Molde https://www.nrk.no/mr/xl/urban-bonde-brukar-bomberom-som-gartneri-1.13858169 3 hours ago, AnonymBruker said: Jordbruk stjeler næring fra toppjorda mens beitedyr tilfører næring til toppjorda. Monokultur er forferdelig skadelig for toppjorda. Til og med når man veksler mellom planter og lar den ligge brakk, så senkes kvaliteten på toppjorda og den har en begrenset periode den kan brukes før den er helt tom for næring. Hvordan mener du at vi klarer dyrke grønt i det hele tatt idag? Du får det til å høres ut som man ikke kan dyrke grønnsaker, men vi gjør jo det i store mengder per idag.Som sagt har vi mye jord og ta av- og denne type problemstilling er uansett noe man finner en løsning på. Om man faktisk ønsker å dyrke mer grønt, tror du virkelig alle mennesker hadde stanset opp og sagt "vi har reist til månen, oppfunnet datamaskin og biler- men å finne ut hvordan dyrke mer grønt klarer vi ikke! Der går grensen for hva et menneske er i stand til !" Erter og åkerbønner er aktuelle kulturer i vekstskifte med korn. Et prosjekt i regi av NIBIO har vist at de har god effekt på sykdomssanering og jordstruktur i et vekstskifte med bygg og hvete. (samme link som lenger oppe, som du ser gjøres det mye research på dyrking av mer grønt https://forskning.no/mat-biologi-okologi/2016/10/proteinrike-belgvekster-til-folk-og-dyr ) 3 hours ago, AnonymBruker said: Jordbruk krever mer vann enn beitedyr. Som du sikkert har fått med deg så er det lite vann mange steder i verden. Det er en grunn til at de bare har noen geiter eller noen kyr i tørre områder og ikke driver med jordbruk. Hvordan får du det til å stemme? Man må vanne både maten man forer dyra med + vann til selve dyrene. Det regnestykket går ikke opp i kjøttproduksjonens favør. Man har forresten noen type linser som tåler varme godt. I noen av disse områdene har man ikke tilgang til kjøtt og linser er derfor en av de viktigste kildene til næring. https://www.youtube.com/watch?v=ztNKrvr3hzQ&t= 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi trenger flere beitedyr for å bekjempe ørkenifisering. Økt jordbruk vil gi mer ørken. Man kan fortsatt ha beitedyr som man ikke spiser. Samt at man har også sett at mark gror igjen ved dyrking av linser som i filmen ovenfor. Men akkurat nå snakker vi ikke om hardt rammede områder der mennesker kanskje er fattige- vi snakker om nordmenn som til og med kan bli mer selvforsørgende om vi dyrket mer bønner innlands. 3 hours ago, AnonymBruker said: Pløying og klargjøring av jorda til jordbruk dreper store kolonier med insekter og gnagere som kan gi en farlig ringvirkning. Pløying slipper enorme mengder drivhusgasser ut i atmosfæren og øker den globale oppvarmingen. Beiting derimot gjør at gresset vokser seg sterkere og binder mer drivhusgasser. Anonymkode: e9f82...a02 Som sagt, vi bruker allerede mye områder til å lage mat til oss og husdyr, problemet blir ikke større enn det det er. Anonymkode: 1f4de...4b5 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 Ever vurdert å spise kjøtt?(: Anonymkode: a0521...32e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ever vurdert å spise kjøtt?(: Anonymkode: a0521...32e Jeg pleide jo gjøre det som de fleste veganere har gjort. Men etter at det gikk opp for meg at vi faktisk dreper og bidrar til lidelse hos dyr, så forstod jeg at det vi drev med var galt. Det var ikke noe jeg egentlig hadde tenkt over, men det slo meg ganske raskt som mer logisk å gå over til plantebasert, for å drepe uskyldige dyr når vi ikke må er egentlig galskap. Etter jeg forstod at jeg faktisk spiser lidelse og død så har jeg ikke hatt lyst eller vurdert spise kjøtt igjen, om det var det du mente. Blir heller trist når jeg ser andre spise dyr, for jeg empatiserer med dyrene og synes det er en trist greie at vi dreper dem i hopetall for å spise burgere og annet junk food som bidrar til dårlig helse og tidlig død. De fleste dødsfall i rike land som Norge er grunnet livsstil. Ikke bare spiser vi døde dyr, vi spiser oss selv ihjel. Anonymkode: 1f4de...4b5 2
Roci Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleide jo gjøre det som de fleste veganere har gjort. Men etter at det gikk opp for meg at vi faktisk dreper og bidrar til lidelse hos dyr, så forstod jeg at det vi drev med var galt. Det var ikke noe jeg egentlig hadde tenkt over, men det slo meg ganske raskt som mer logisk å gå over til plantebasert, for å drepe uskyldige dyr når vi ikke må er egentlig galskap. Etter jeg forstod at jeg faktisk spiser lidelse og død så har jeg ikke hatt lyst eller vurdert spise kjøtt igjen, om det var det du mente. Blir heller trist når jeg ser andre spise dyr, for jeg empatiserer med dyrene og synes det er en trist greie at vi dreper dem i hopetall for å spise burgere og annet junk food som bidrar til dårlig helse og tidlig død. De fleste dødsfall i rike land som Norge er grunnet livsstil. Ikke bare spiser vi døde dyr, vi spiser oss selv ihjel. Anonymkode: 1f4de...4b5 Jeg ser at veganisme kan ha mye for seg sett fra et etisk perspektiv, men å fronte alt kjøtt som junkfood synes jeg virkelig er litt drøyt. Hva med vilt, f.eks.? Det er bl.a. slike påstander/holdninger som gjør at folk får imot veganere eller ikke tar dem på alvor. En litt mer nyansert debatt er nok det som skal til dersom dere ønsker å "rekruttere". 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #10 Skrevet 24. mai 2018 Insekter kan bli en matkilde i fremtiden. Hvordan ser veganere på det? Anonymkode: 2a182...724 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #11 Skrevet 24. mai 2018 5 minutter siden, Roci said: Jeg ser at veganisme kan ha mye for seg sett fra et etisk perspektiv, men å fronte alt kjøtt som junkfood synes jeg virkelig er litt drøyt. Hva med vilt, f.eks.? Det er bl.a. slike påstander/holdninger som gjør at folk får imot veganere eller ikke tar dem på alvor. Jeg skrev burgere og annen junk food, skrev ikke at kjøtt var junk food. Men selv om jeg hadde gjort det synes jeg at det er noe irrasjonelt å avfeie alle veganere og en livsstil basert på at en veganer sa en setning man ikke likte. Det blir litt som at religiøse aldri vil høre på ateister fordi en ateist sa noe de ikke likte en gang. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Insekter kan bli en matkilde i fremtiden. Hvordan ser veganere på det? Anonymkode: 2a182...724 Varierer nok fra person til person. Personlig har jeg ingenting imot det, da jeg ikke anser insekt for å ha en type bevissthet der de er i stand til å lide på samme betydelige nivå som dyr. Mulig at jeg tar feil, og da endrer jeg gjerne mening. Men basert på det lille jeg vet om insekter så virker det ok. Anonymkode: 1f4de...4b5
Roci Skrevet 24. mai 2018 #12 Skrevet 24. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev burgere og annen junk food, skrev ikke at kjøtt var junk food. Men selv om jeg hadde gjort det synes jeg at det er noe irrasjonelt å avfeie alle veganere og en livsstil basert på at en veganer sa en setning man ikke likte. Det blir litt som at religiøse aldri vil høre på ateister fordi en ateist sa noe de ikke likte en gang. Anonymkode: 1f4de...4b5 Det er ikke snakk om å avfeie alle veganer og livsstil basert på hva èn enkelt person har sagt èn gang. Jeg er i utgangspunktet positiv til mye av ideologien bak veganisme, men så er det noe med den holdningen jeg - og mange andre - opplever fra veganere som gjør at vi blir mindre positivt innstilte og mer kritiske. Det er snakk om en "jeg er et bedre menneske en deg" - holdning og tildels ensidige, ekstreme og militante synspunkter som rett og slett blir for mye å svelge. Jeg synes f.eks. ikke at en setning som "Kanskje vi ikke trenger å drepe lam for å ha en god påske?" danner grunnlag for saklig og informativ debatt rundt veganisme. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #13 Skrevet 24. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det viktigere å spare dyrene enn å tenke på miljøet og menneskenes helse? Veganere er sunnere enn gjennomsnitts-alteteren, men det er til tross for mangelen på kjøtt, ikke på grunn av. Veganere drikker mindre, røyker mindre, trener mer enn den gjennomsnittlige kjøttspiseren. Det forskyver resultatet slik at veganere totalt er sunnere enn gjennomsnittlig kjøttspiser. Når disse faktorene tas bort derimot, så har veganere dårligere helse enn kjøttspisere. Og veganisme er jo ikke bærekraftig i Norge... Kun 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk. Vi har veldig begrenset produksjon av mat til veganere med andre ord. Det er veldig skadelig for miljøet å basere seg på et langreist kosthold. Vi må allerede importere store mengder frukt og grønt, og det er med størstedelen av befolkningen som kjøttspisere. En langt større prosent av Norges areal kan brukes til beiter. Områder som er for kuperte og for fulle av stein. Og dyrene kan beite mellom trærne, mens jordbruk vil meie ned all vegetasjon. Jordbruk stjeler næring fra toppjorda mens beitedyr tilfører næring til toppjorda. Monokultur er forferdelig skadelig for toppjorda. Til og med når man veksler mellom planter og lar den ligge brakk, så senkes kvaliteten på toppjorda og den har en begrenset periode den kan brukes før den er helt tom for næring. Jordbruk krever mer vann enn beitedyr. Som du sikkert har fått med deg så er det lite vann mange steder i verden. Det er en grunn til at de bare har noen geiter eller noen kyr i tørre områder og ikke driver med jordbruk. Vi trenger flere beitedyr for å bekjempe ørkenifisering. Økt jordbruk vil gi mer ørken. Pløying og klargjøring av jorda til jordbruk dreper store kolonier med insekter og gnagere som kan gi en farlig ringvirkning. Pløying slipper enorme mengder drivhusgasser ut i atmosfæren og øker den globale oppvarmingen. Beiting derimot gjør at gresset vokser seg sterkere og binder mer drivhusgasser. Anonymkode: e9f82...a02 Mye rart det var her. Her argumenterer du om et jordbruket slik man gjorde det før i tiden . De færreste dyr som brukes til matproduksjon går å beiter. De spiser grønnsaker og annet som dyrkes frem i jordbruket. Vi bruker enormt mye mer vann ved kjøttproduksjon - ikke mindre. I dag er det et enormt problem at vi spiser så mye kjøtt som vi gjør. Både i henhold til matmangel, miljø, sykdommer, dyrevelferd osv. Klimautslippene for kjøtt og dyr produksjon står vel for omtrent 20% av verdens klimautslipp. Visste du at dyreproduksjon tar mer plass enn å dyrke frukt og grønt? At den maten vi gir til dyrene må transporteres, i tillegg til grønt og frukt mennesker spiser? At vis vi alle blir veganere så vil det være nok mat til alle på jorden? The list goes on..... Om man ikke ønsker å kutte helt ut kjøtt kan man jo også kutte litt ned på det, og kanskje være litt mer kritisk til kjøttet man spiser. Både i forhold til sin egen helse, miljøet osv. Spise viltkjøtt, økologisk og ha en kjøttfri dag eller fler i uken. Jeg tror mange veganere blir veldig engasjert da de som regel har satt seg veldig inn i hvordan dyr blir behandlet før og når de slaktes. Det er mildt sagt helt jævelig, også flere plasser her i Norge. Det er en ond sirkel der mennesker spiser bare mer og mer kjøtt, og bøndene må finne mer effektive måter å avle opp dyr til matproduksjon som gir flere dyr og mindre kostnader. Flere bønder orker ikke å fortsette med matproduksjonen, da det rett og slett er uetisk både ovenfor dyrene og menneskene. Anonymkode: 2f0be...e4d 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #14 Skrevet 24. mai 2018 Kunne du vært veganer dersom du brydde deg mindre om dyr? Føler du at du ofrer mye? Jeg klarer ikke være så motivert som jeg skulle ønske og er i tillegg veldig glad i søtsaker, baking god mat osv, føler at jeg går «glipp» av så mye av å bli det (vet det er egoistisk) men føles litt som å gi halve lønnen min i måneden til veldedighet feks. Noe som hadde hjulpet kjempemange og som mange vet, men ikke er villig til å ofre. vet ikke om det ga helt mening? Men alt i alt savner du hverdagen før? Alt du kunne spise Anonymkode: ee269...91e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #15 Skrevet 24. mai 2018 Jeg skjønner ikke dette med vegansk mat, hva er forskjellen? Det er jo ikke kjøtt i ost eller i egg, så hvorfor spiser ikke veganere det? Anonymkode: ffddb...fcf
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #16 Skrevet 24. mai 2018 Hvilke kosttilskudd tar du? Hvor lenge har du vært veganer (skadevirkningene oppstår ikke før etter år). Hva syns du om foreldre som fostrer opp barna på veganer mat der ungene er levende nok men har synlig svært oppblåste mager i forhold til andre barn og må ta ulike tilskudd i motsetning til andre barn. Er det mer ok å plage barna sine enn å spise dyr for veganere? Anonymkode: e785b...07b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #17 Skrevet 24. mai 2018 Hva pleier du å spise til middag? Hvordan får du i deg de proteinene kroppen din trenger? Og hvor mye proteiner trenger egentlig ett menneske? Må du ta B12 sprøyter? Anonymkode: 23f5d...304 1
Simmis Skrevet 24. mai 2018 #18 Skrevet 24. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette med vegansk mat, hva er forskjellen? Det er jo ikke kjøtt i ost eller i egg, så hvorfor spiser ikke veganere det? Anonymkode: ffddb...fcf Ikke TS, men det ost, egg osv er laget/ kommer fra dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #19 Skrevet 24. mai 2018 Hei, er ikke veganer. Men spiser mest mulig vegansk, og av kjøtt kun kylling og fisk. Jeg synes pålegg er vanskelig. Har du noen gode forslag? Helst kjapt, enkelt og kjøpt i butikk. Anonymkode: 69b6f...b83
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2018 #20 Skrevet 24. mai 2018 2 minutter siden, Simmis skrev: Ikke TS, men det ost, egg osv er laget/ kommer fra dyr. Ja men har det noe å si da? Det er jo ikke kjøtt? Inger dyr som drepes når man lager melkeprodukter lissom.. Anonymkode: ffddb...fcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå