Gå til innhold

Tannstein - den nye gullhøna til dyrleger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det med tannstein på hund, er dette noe dyrleger tjener mye penger på? Hundefrisøren jeg har brukt har mast om dette hver gang og nå sist fikk jeg beskjed om at det var en "lomme" i tannkjøttet som måtte gjøres noe med med én gang. Hun geleidet oss inn på dyrlegekontoret som hun tilfeldigvis deler lokale med, og uten å se på hunden spurte de om når jeg ville ha time. Siden det er en geriatrisk hund måtte den selvfølgelig gjennom en helsesjekk til 2000 kr før de kunne legge den i narkose. Tannsteinfjerning kommer i tillegg. Jeg ble jo selvfølgelig bekymret, men valgte en annen dyrlege til å ta jobben. Han fant ingen lomme, hunden hadde moderat med tannstein og han tok til og med røntgen uten å finne noe som måtte gjøres noe med.

I dag fikk hunden vaksine og jammen hadde han tannstein igjen. 8 uker etter at den fjernet det sist. Da jeg påpekte det var det visst ikke så mye likevel, men litt helt øverst var det! Det er ikke det!

Jeg er lei av å føle meg som en elendig hundeeier som lar hunden min gå rundt med tannproblemer. Jeg får dette fjernet jevnlig. Det er jo ikke bare bare å legge hunden i narkose stadig vekk, heller. Hunden har misfarging på tennene fra naturens side, men man skulle tro at fagmenn så forskjell på det og tannstein? 

Jeg har forøvrig byttet frisør nå, og hun ser ingenting galt. Men så deler hun ikke lokale med en dyrlege, da.

Anonymkode: 931fd...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dyrt for mennesker å gå til tannlegen også. Hvordan hadde du syntes det hadde vært og gått rundt med tannstein i åresvis uten en rens? Som gjerne fører til tannkjøttbetennelser og tenner som faller ut. Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at tannhelse er en del av helsa. Hvorfor begynte du ikke med tannpuss etter forrige rens? Da hadde du sluppet antydning til tannstein allerede 8 uker etter fjerning.

Anonymkode: 84301...215

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt for mennesker å gå til tannlegen også. Hvordan hadde du syntes det hadde vært og gått rundt med tannstein i åresvis uten en rens? Som gjerne fører til tannkjøttbetennelser og tenner som faller ut. Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at tannhelse er en del av helsa. Hvorfor begynte du ikke med tannpuss etter forrige rens? Da hadde du sluppet antydning til tannstein allerede 8 uker etter fjerning.

Anonymkode: 84301...215

Tannstein i årevis? Jeg vet ikke om du leste innlegget mitt, men hunden fjerner tannstein jevnlig, senest for 8 uker siden. Da tok dyrlegen også røntgen av tennene og det er ingenting galt. Forrige gang jeg fikk det fjernet var det også moderat med tannstein og ingenting galt. 

Tennene har jeg pusset siden jeg fikk den som valp.

Anonymkode: 931fd...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tannstein i årevis? Jeg vet ikke om du leste innlegget mitt, men hunden fjerner tannstein jevnlig, senest for 8 uker siden. Da tok dyrlegen også røntgen av tennene og det er ingenting galt. Forrige gang jeg fikk det fjernet var det også moderat med tannstein og ingenting galt. 

Tennene har jeg pusset siden jeg fikk den som valp.

Anonymkode: 931fd...d98

Jeg refererte ikke nødvendigvis til din hund, som du ser så snakket jeg generelt. Og du gjør noe velsig galt om du pusser tennene til hunden din jevnlig og den likevel har rukket å få tannstein på 8 uker.

Anonymkode: 84301...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er først etter at hundene be ti år at de fikk tannsten og må fjerne det årlig her. Pusser ikke tennene men de får griseører å tygge på ofte.

Men ja er dyrt. Dog synes jeg tiden de brukte var grei nok for den prisen de tok, i og med at hunden får lett narkose.

Anonymkode: 99225...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg refererte ikke nødvendigvis til din hund, som du ser så snakket jeg generelt. Og du gjør noe velsig galt om du pusser tennene til hunden din jevnlig og den likevel har rukket å få tannstein på 8 uker.

Anonymkode: 84301...215

Poenget var jo at dyrlegen tok feil, hunden har ikke tannstein. Hun rødmet veldig og prøvde å hente seg inn igjen ved å si at det var litt helt øverst. Men det er ikke det. Selv om jeg steller tennene hans hver dag ble jeg usikker så jeg sjekket når jeg kom hjem, så jeg sjekket med en dental scaler og det er helt glatt på den tannen hun mente var rammet.

Anonymkode: 931fd...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er først etter at hundene be ti år at de fikk tannsten og må fjerne det årlig her. Pusser ikke tennene men de får griseører å tygge på ofte.

Men ja er dyrt. Dog synes jeg tiden de brukte var grei nok for den prisen de tok, i og med at hunden får lett narkose.

Anonymkode: 99225...6f7

Jeg bruker mer penger på hundens tannhelse enn min egen, selv om vi begge har null hull. Og det synes jeg er greit for den må jo, som du sier, legges i narkose. Men det er unødvendig og farlig å gjøre dette hver 8. uke. Når dyrlegen ikke ser forskjell på misfarging og tannstein blir jeg bekymret for hva annet den går glipp av. Derfor håper den sier det for å tjene penger, ikke fordi den er kunnskapsløs. Men det er ikke bare denne gangen jeg reagerer på. Særlig hundefrisøren var veldig slitsom. Jeg orket ikke mer og byttet hundefrisør og denne finner aldri noe galt. Men hun er oppdretter av rasen og kjenner til at enkelte har misfargede tenner.

Anonymkode: 931fd...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du byttet frisør og dyrlege, her virker det jo som de prøvde å lure deg og det er synd å mistenke andre dyrleger for å gjøre det samme.

Anonymkode: fe7a6...00c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget var jo at dyrlegen tok feil, hunden har ikke tannstein. Hun rødmet veldig og prøvde å hente seg inn igjen ved å si at det var litt helt øverst. Men det er ikke det. Selv om jeg steller tennene hans hver dag ble jeg usikker så jeg sjekket når jeg kom hjem, så jeg sjekket med en dental scaler og det er helt glatt på den tannen hun mente var rammet.

Anonymkode: 931fd...d98

Litt tannstein øverst er fortsatt tannstein *facepalm*. Men det betyr ikke nødvendigvis at du må gjøre noe med det når det er såpass lite (ennå). Og du må ikke bruke scaler til å skrape med, det vil bare gjøre vondt verre.

Anonymkode: 84301...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannsteinen på min hund ble borte med frukt i kostholdet. Jeg blander inn epler, blåbær, mango etc. Råforer ellers med kjøtt og grønnsaker.

Anonymkode: 79c70...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiskey hangover

Hunden min hater å pusse tenner, hun hater munnskyllet vet. har anbefalt. Hun må fjerne tannstein hos vet. 2 ganger i året. Og som regel trekke en tann en gang i året. Det er dyrt å ha kjæledyr, men helsen til dyrene er viktig. Og har man dyr må man også ta den kostnaden. Uansett, om det betyr at man (jeg) må spise suppe og havregryn i en uke. Jeg legger av en fast sum penger på  hundens konto hver mnd. Så jeg har en buffer, i tilfelle noe uforutsett skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige her er jo ikke hvor ofte hunden får tannstein, men at den ene dyrlegen sier at hunden har tannstein selv uten å undersøke dyret. 

Jeg har katt selv og opplever at dyrlegene virker litt usikre når det kommer til tannstein. Enkelte har veldig lav terskel for å legge et dyr i narkose, mens andre mener at det er bedre å forebygge og heller komme tilbake på en litt jevnere sjekk og heller ta det når det faktisk har blitt et problem. 

Generelt vil vel det beste være å ha en fast dyrlege som faktisk kan følge opp tannsteinproblemet og som kjenner dyret. 

Anonymkode: a4feb...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...