AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #1 Skrevet 23. mai 2018 Er det arvelig? Jeg har nemlig litt angst, pga at jeg tror min mor er veldig lett å manipulere. Jeg har jo blitt voksen, og ser ting jeg ikke så så lett som barn. Da trodde jeg jo som barn flest, at foreldre har rett i alt. Men jeg har sett og skjønt i ettertid at min mor er en person det er lett å påvirke. Vil ikke gå for mye i detalj, men jeg er nesten litt redd det er arvelig. Jeg sliter en del med de samme tingene hun sliter med. Å ta store valg, for eksempel. Anonymkode: 87c88...a62
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #2 Skrevet 23. mai 2018 Trekkene kan vel være arvelige, men du bestemmer jo selv om du skal la deg manipulere eller ikke. Anonymkode: 18858...a8f
Drakan Skrevet 23. mai 2018 #3 Skrevet 23. mai 2018 man kan plukke opp oppførsel fra foreldre, men om du er oppmerksom kan du unngå å sette deg selv i lignende situasjoner. Du er ikke dine foreldre, men det er klart du kan ha noen vanner du har blitt vant til.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #4 Skrevet 23. mai 2018 Angst er arvelig - både biologisk og miljømessig. At du faktisk tenker over dette er et godt tegn da. Da tror jeg du har kommet et steg lenger enn din mor iallefall. Hvis din angst står i veien for deg og ditt beste (unngår å ta store valg), så må du søke hjelp. Det finnes også mange gode bøker å lese om kognitiv terapi og angst. Jeg kan anbefale "sjef i eget liv" av Ingvard Wilhelmsen. Anonymkode: a027b...9e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå