Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg vet at basert på trådtittel er svaret ''Nei'': men la oss si du er i posisjon hvor du MÅ ta opp forbrukslån?

Jeg vet om medstudenter med 3 jobber og fullt stipend/lån, + forbrukslån: og det går så vidt rundt.

Kanskje med gode nedbetalingsplaner (altså tidsbasert langt frem i tid) gjør det nyttig: hvis du her og nå ikke engang har råd til First Price?

Og hva tenker dere om å ta opp forbrukslån og spekulere de heftige i risikofylte aksjer? :)

Anonymkode: f46e4...fcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg vet at basert på trådtittel er svaret ''Nei'': men la oss si du er i posisjon hvor du MÅ ta opp forbrukslån?

Jeg vet om medstudenter med 3 jobber og fullt stipend/lån, + forbrukslån: og det går så vidt rundt.

Kanskje med gode nedbetalingsplaner (altså tidsbasert langt frem i tid) gjør det nyttig: hvis du her og nå ikke engang har råd til First Price?

Og hva tenker dere om å ta opp forbrukslån og spekulere de heftige i risikofylte aksjer? :)

Ingen absolutt ingen må ta opp et forbrukslån, uansett situasjon. 

Hva som nytter når økonomien ikke går rundt? Jo, å skru ned på forbruket. Som student er det faktisk meningen at du skal både kunne bo og overleve i studietiden på Lånekassens ordninger. 

Anonymkode: 563fc...33f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At den lærepengen kan komme til å bli sur å betale på.

Å låne for å spekulere med penger du ikke har råd til å tape er ikke smart.

Det kan gå bra, men det er det ingen garanti for.

Anonymkode: 89207...a3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forbrukslån er kun nyttig som en nødløsning om du av en eller annen grunn får en plutselig utgift som du må ha penger til, men har god inntekt slik at du kan betale ned lånet veldig fort.

Jeg brukte en gang selv kredittkort(orket ikke styret med å søke forbrukslån, men kunne like gjerne tatt det) for å kjøpe en billig bil og til å betale depositum på en liten leilighet i en akutt krisesituasjon etter et samlivsbrudd. Jeg betalte det ned på noen få måneder.

Å ta opp forbrukslån til daglig bruk fordi man sliter med å få endene til å møtes i det daglige er ren og skjær idioti.

Anonymkode: 714a3...9b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva i alle dager er det studentene bruker penger på, tenker jeg. Jeg har én jobb, jobber ca 60 timer i mnd i butikk i snitt + Lånekassen.

Jeg klarer meg 100% selv og syns jeg har god råd.... 

Tenker at å ta opp forbrukslån er som å spekulere i egen atferd, noe som er enda verre enn å spekulere i aksjer. Hvis pengene dine allerede ikke strekker til, så er man ganske teit hvis man tror lånte dyre penger skal løse problemene dine. Du vet jo at du kommer til å tape penger, liksom. Å spekulere i risikofylte aksjer kan jo faktis gi deg gevinst - men det burde jo være temmelig klart at egen atferd ikke kommer til å gi deg gevinst....

Anonymkode: ae8d2...c03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta opp forbrukslån, og helst ikke kredittkortgjeld, ikke vurdér det engang! Ender sjeldent godt og hvertfall ikke noe du burde gjøre forhastet.. Jobb heller for å finne andre løsninger, den renta blir fort det dobbelte av hva du låner.

Hvertfall ikke satse på høyrisiko aksjer med penger du ikke eier, der vet du jo selv at konsekvensene er brutale om du ikke helgarderer deg. 

Anonymkode: 034d1...765

Skrevet

Ingen ved sine fulle fem tar opp kredittkortgjeld for å kjøpe aksjer

• Liker 7
Skrevet

Hvis man ikke klarer seg med 3 jobber og stipend, så må man skru ned forbruket. Å ta forbrukslån gjør det jo bare enda vanskeligere å klare seg, det skal jo det betales ned med den samme lønna som ikke strakk til fra før av og så sliter du enda mer.

Autosvaret er jo at det aldri er lurt å ta forbrukslån uansett, men dette er vel den situasjonen hvor svaret er så soleklart nei som det kan få blitt. Samme med å ta det opp for å investere i aksjer, du må jo få en helt vill avkastning bare for å dekke rentene. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Som student er det faktisk meningen at du skal både kunne bo og overleve i studietiden på Lånekassens ordninger. 

Anonymkode: 563fc...33f

Det er det vel individe meninger om, da.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Forbrukslån er kun nyttig som en nødløsning om du av en eller annen grunn får en plutselig utgift som du må ha penger til, men har god inntekt slik at du kan betale ned lånet veldig fort.

Jeg brukte en gang selv kredittkort(orket ikke styret med å søke forbrukslån, men kunne like gjerne tatt det) for å kjøpe en billig bil og til å betale depositum på en liten leilighet i en akutt krisesituasjon etter et samlivsbrudd. Jeg betalte det ned på noen få måneder.

Å ta opp forbrukslån til daglig bruk fordi man sliter med å få endene til å møtes i det daglige er ren og skjær idioti.

Hva om man allerede har det laveste forbruket som fins?

Hva i alle dager er det studentene bruker penger på, tenker jeg. Jeg har én jobb, jobber ca 60 timer i mnd i butikk i snitt + Lånekassen.

Ja. Jeg vet ikke ''hvordan'': men det er tydeligvis slik status er da.

(...)

Anonymkode: ae8d2...c03

Ikke ta opp forbrukslån, og helst ikke kredittkortgjeld, ikke vurdér det engang!

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 034d1...765

4 hours ago, Cuntzilla said:

Hvis man ikke klarer seg med 3 jobber og stipend, så må man skru ned forbruket. Å ta forbrukslån gjør det jo bare enda vanskeligere å klare seg, det skal jo det betales ned med den samme lønna som ikke strakk til fra før av og så sliter du enda mer.

Men dette er caset:

En venninne har 3 jobber. Hun studerer 100 %. Hun har fullt Lånekassen.

Pengene strekker ikke til. Pengene strekker bare ikke til: = Forbrukslån for å dekke Faste Kostnader.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

God sjanse til å gå på en dobbel smell. Vanskelig nok å slå aksjemarkedet, men nå du skal slå det pluss slå 20-30 prosent rente i tillegg. Forget it ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe galt i det, såfremt du har råd til å evt tape alt og betale tilbake med de rentene som til enhver tid gjelder for lånet ditt. 

Endret av Missfitness
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Gullik said:

God sjanse til å gå på en dobbel smell. Vanskelig nok å slå aksjemarkedet, men nå du skal slå det pluss slå 20-30 prosent rente i tillegg. Forget it ;)

Husk at jo mer forbrukslån du tar, jo høyere mulig avkastning vil det gi fordi du investerer høyere summer!

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Men dette er caset:

Pengene strekker ikke til. Pengene strekker bare ikke til: = Forbrukslån for å dekke Faste Kostnader.

hvis pengene ikke strekker til med 8000/mnd + 3 jobber, da er løsningen å PRIORITERE faste kostnader istedenfor å vente med dem til etter pengene er brukt på moro. Husleie, strøm, mobil og forsikring skal først i køen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man allerede har det laveste forbruket som fins?

Om man allerede har det laveste forbruket som  fins og likevel sliter med å få endene til å møtes er det i hvert fall helt sinnsykt å ta opp forbrukslån og på den måten pådra seg enda høyere utgifter.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at jo mer forbrukslån du tar, jo høyere mulig avkastning vil det gi fordi du investerer høyere summer!

Troller du? Jo høyere forbrukslån du tar, desto mer må du betale i renter. Sjansen for å klare 20% + ved å spekulere i aksjer er svært lav. Selv ikke profesjonelle aksjespekulanter er oppe i de summene. 

• Liker 2
Skrevet

Å kjøpe aksjer er risikofullt, hvis du skal gjøre det må du ha råd til å tape pengene.

Tar du opp forbrukslån for å kjøpe aksjer har du rett og slett ikke råd til å investere!

Konklusjon: ikke ta opp forbrukslån for å kjøpe aksjer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som skulle ha trengt forbrukslån. Sånn egentlig. På samme måte som at hjemløse finnes ikke i Norge. Snakker om "ekte" nordmenn, de med oppholdstillatelse. Et ord; NAV. Om man f.eks kaster bort pengene på unødvendig dritt, så er det ens egen feil. Ingen trenger nye klær hver måned. Ingen trenger sminke. Ingen trenger dyr frisørsjampo. Ingen på reise til syden 3 ganger i året. Vi har gode tilbud på forbruksvarer i Norge. Det å betale fullpris for ost f.eks er helt tullete. Fordi det er alltid på tilbud, hver bidige uke. Vi har gode busstilbud i Norge, så bil er ikke nødvendig for de som bor i byene. 

Er det krise så har du finn.no hvor du nesten får hvitevarer kastet etter deg. Så det å kjøpe en ny vaksemaskin til 11.000 kr når du ikke har penger er idotisk. 
Når du som til stadig søker nødhjelp hos NAV, handler inn for uken på Meny. Da er du enten tilbakestående eller veldig, veldig økonomisk-umoden. 

De som havner på gaten er rusmisbrukere. Fordi de velger rusen fremfor alt annet. De bruker pengene de får fra NAV til rus og ikke til livsopphold. Selv de får ekstra tilbud som friske mennesker ikke får. Du har også Kar i og Ola som begge er ufør, men har valgt å få 7 barn. De lever på fattiggrensen og det er deres egen feil. De må ta ansvar for sine egne valg. 

Det er svært få som virkelig må ta opp forbrukslån.  

Anonymkode: 50d6f...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, FrittgåendeBurugle said:

Troller du? Jo høyere forbrukslån du tar, desto mer må du betale i renter. Sjansen for å klare 20% + ved å spekulere i aksjer er svært lav. Selv ikke profesjonelle aksjespekulanter er oppe i de summene. 

Ja: dette forstår jeg så utrolig, utrolig bra! Helt utrolig enig! Men du forsto ikke:

Ja: med høyere forbrukslån = høyere rente.

Men MITT svar mer av typen: jo høyere investeringssum, jo høyere avkastning!

1 % av 1000 kr. er 100 kr. 1 % av 10.000 er 1000 kr. 1 % av 100.000 er 10.000, og slik kan man fortsette!

3 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Det er svært få som virkelig må ta opp forbrukslån.  

Anonymkode: 50d6f...c66

Ja, men noen MÅ. MÅ.

Skrevet

Hun venninnen din bør heller se på hva hun bruker penger på. For dyr husleie? Flytt i billig kollektiv. For mye penger på mat? Kutt restaurant og bar-besøk, 7-11, kaffekjøp på kaffebar. Kjøp relativt billig mat på matbutikk. Går det mye penger i klær og sminke og fasade? Kutt kutt kutt. 

Studenter skal ikke gå rundt med kliss nye superfancy dyre olabukser. De skal bruke til det er slitt, så lappe og bruke mer. Klippe seg selv om man ikke har penger til frisør.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er caset:

Da må hun kutte de faste kostnadene. Flytte, selge bil, si opp netflix, spare på strømmen. Du sier hun har verdens minste forbruk, da må hun ha en stor utgift i leie eller andre faste kostnader (sikkert forbruksgjeld fra før) siden hun ikke klarer å leve på en sum som svært mange andre klarer.

Poenget er uansett at dersom problemene hennes er at de faste kostnadene er for store sånn at pengene ikke strekker til, så løser man det ikke med å ØKE de faste kostnadene. Det er omtrent like glupt som å prøve å slukke et bål med bensin.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...