Gå til innhold

Valgordningen bør endres


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/meninger/janpettersissener/valgordningen-br-endres/3423489014.html

 

Jeg er så enig med trådens og artikkelens tittel. Jeg har sittet selv med lignende tanker i noen år nå og lurt på hvorfor egentlig får utlendinger lov å stemme uten å ha norsk statsborgerskap. Jeg er enig at det er positivt hvis de kan påvirke miljøet de selv lever i, MEN dette er omtrent det eneste som kan i noen tilfeller være positivt. Det kan også slå helt feil ut slik Sissener gir eksempler på.

Valgordningen bør endres før neste kommunevalg. Stemmerett bør være kun for norske statsborgere (for å sette det litt på spissen - kun for utelukkende norske statsborgere).

Hva tenker dere?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I prinsippet enig om at for kun statsborgere skal ha stemmerett, også når det gjelder kommunevalg.

Men kan dette endres direkte? Må det ikke foreslåes nå, så må det være et stortingsvalg før det kan vedtas? 

Å endre valgordningen bør ikke være for lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at utlendinger som bor her, har lov til å stemme ved kommunevalg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

I prinsippet enig om at for kun statsborgere skal ha stemmerett, også når det gjelder kommunevalg.

Men kan dette endres direkte? Må det ikke foreslåes nå, så må det være et stortingsvalg før det kan vedtas? 

Å endre valgordningen bør ikke være for lett.

Jeg antar at noe så alvorlig som valgordning avgjøres ved folkeavstemning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Jeg antar at noe så alvorlig som valgordning avgjøres ved folkeavstemning

Nei. Men det er endel lover som krever to Storting for å kunne vedtas. Folkeavstemninger er kun veiledende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zikkzakk skrev:

Jeg antar at noe så alvorlig som valgordning avgjøres ved folkeavstemning

Du antar feil. Norge har ikke demokrati som Sveits, så ingenting avgjøres ved folkeavstemning. Det er politikerne på Stortinget som vi later som representerer våre interesser. Egentlig er det bare vi selv som gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, stan skrev:

I prinsippet enig om at for kun statsborgere skal ha stemmerett, også når det gjelder kommunevalg.

Men kan dette endres direkte? Må det ikke foreslåes nå, så må det være et stortingsvalg før det kan vedtas? 

Å endre valgordningen bør ikke være for lett.

Enig at det ikke bør være for lett, men er usikker på reglene rundt dette. Eventuelt at 2/3 av stortingsrepresentantene stemmer for slik jeg tror det er for Grunnloven? Men da ser vi at sosialistene og partiene på venstresiden generelt taper enormt av å støtte et sånt forslag og det er tvilsomt de vil gi fra seg denne makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Du antar feil. Norge har ikke demokrati som Sveits, så ingenting avgjøres ved folkeavstemning. Det er politikerne på Stortinget som vi later som representerer våre interesser. Egentlig er det bare vi selv som gjør det.

Rådgivende folkeavstemning spiller særdeles sterkt inn på hva stortinget bestemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Zikkzakk skrev:

Rådgivende folkeavstemning spiller særdeles sterkt inn på hva stortinget bestemmer

Er det derfor folkeavstemning brukes så sjeldent? Det er kun ett land som kan hevde å ha demokrati og det er Sveits. Mange andre land leker demokrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Drizzt skrev:

Er det derfor folkeavstemning brukes så sjeldent? Det er kun ett land som kan hevde å ha demokrati og det er Sveits. Mange andre land leker demokrati.

Norge er nok litt mer variert land en feks Sveits, som jeg bla annet vil gjette har en jevnere bosetning en Norge, her vil Oslo distriktet få for stor makt ved en folkeavstemning. Ellers enig at virkeligheten har forandret seg siden 1983 og at valgloven bør forandres slik at igjen en må være norsk statsborger for og stemme ved kommune og fylkestingsvalg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Apis skrev:

Norge er nok litt mer variert land en feks Sveits, som jeg bla annet vil gjette har en jevnere bosetning en Norge, her vil Oslo distriktet få for stor makt ved en folkeavstemning. Ellers enig at virkeligheten har forandret seg siden 1983 og at valgloven bør forandres slik at igjen en må være norsk statsborger for og stemme ved kommune og fylkestingsvalg  

Tja, folkeavstemninger som gjelder lokale forhold bør fortrinnsvis utføres lokalt. Nordlige deler av Norge har lite å gjøre med lokale saker i sør og omvendt. Men saker av nasjonal interesse bør ha nasjonal folkeavstemning. Noe som påvirker hele landet som for eksempel liberal asylpolitikk og masseinnvandring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Drizzt skrev:

Enig at det ikke bør være for lett, men er usikker på reglene rundt dette. Eventuelt at 2/3 av stortingsrepresentantene stemmer for slik jeg tror det er for Grunnloven? 

Ja. Det stemmer. Det står i Grunnloven § 121.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_1-3#KAPITTEL_1-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Drizzt skrev:

Tja, folkeavstemninger som gjelder lokale forhold bør fortrinnsvis utføres lokalt. Nordlige deler av Norge har lite å gjøre med lokale saker i sør og omvendt. Men saker av nasjonal interesse bør ha nasjonal folkeavstemning. Noe som påvirker hele landet som for eksempel liberal asylpolitikk og masseinnvandring.

Alt henger sammen med alt som Erna sier, Skal en bygge vei i Nord Norge påvirker det pengesekken til Solvik-Olsen like mye som i Oslo regionen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...