Gå til innhold

Strikker kofte - lengde på armene


aghj

Anbefalte innlegg

Hvor langt opp skal armene strikkes? Det er rundfelling på koften.  Jeg lurer på om armen skal strikkes helt inn i armhulen eller om jeg skal stoppe lenger ned på armen? Redd armen skal bli for bli for lang eller for kort.  Noen erfarne strikkere her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste tipset jeg kan gi deg er å regne ut hvor langt det er fra der du skal strikke inn ermene og OPP til halsringingen. Det står som regel i oppskriften hvor lang koften er totalt, og hvor langt du skal strikke før du skal montere på ermene. Du tar det største tallet minus det minste. Når du har funnet svaret: ta fram målebåndet og mål deg selv fra halsen og NED mot armhulen (hold armen strakt på skrå nedover når du måler). Da vil du se hvor langt opp på armen din du må strikke ermet. 

Kofter er jo oftest ganske tettsittende, både i kroppen og ermene, så som regel på kofter skal ermet nesten opp til armhulen men ikke helt. 

Håper forklaringen var sånn noenlunde forståelig... 

Anonymkode: c424b...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste tipset jeg kan gi deg er å regne ut hvor langt det er fra der du skal strikke inn ermene og OPP til halsringingen. Det står som regel i oppskriften hvor lang koften er totalt, og hvor langt du skal strikke før du skal montere på ermene. Du tar det største tallet minus det minste. Når du har funnet svaret: ta fram målebåndet og mål deg selv fra halsen og NED mot armhulen (hold armen strakt på skrå nedover når du måler). Da vil du se hvor langt opp på armen din du må strikke ermet. 

Kofter er jo oftest ganske tettsittende, både i kroppen og ermene, så som regel på kofter skal ermet nesten opp til armhulen men ikke helt. 

Håper forklaringen var sånn noenlunde forståelig... 

Anonymkode: c424b...95c

Takk for forklaringen! 😊 Skal regne på det i morgen og se om jeg blir enig med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler bare fra armkroken og ned, liker å ha litt lange ermer som jeg kan putte hendene inni mens jeg venter på bussen, så bruker å prøve de på underveis også :)

Om den er til deg selv anbefaler jeg å prøve etterhvert når du er ferdig med å øke.

Anonymkode: a5082...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en genser du liker godt, og mål fra sømmen i armhulen. Da ser du hvor lang armen må være. Jeg liker lange armer, og strikker alltid 49 cm til meg selv uansett hva oppskriften sier. 

Jeg synes egentlig vidden er enda viktigere. Jeg liker ikke å øke mye hele veien, jeg vil gjerne ha de litt strammere rundt underarmen, så jeg venter heller noen cm før jeg begynner å øke. Noen oppskrifter ville gitt skikkelige flaggermusarmer, så jeg har flere ganger strikket ermer i en annen størrelse enn bolen. Så lenge maskeantallet går opp med mønsterrapporten, kan man jo regulere som man vil med antall masker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Trampe skrev (På 25.5.2018 den 23.08):

Bruk en genser du liker godt, og mål fra sømmen i armhulen. Da ser du hvor lang armen må være. Jeg liker lange armer, og strikker alltid 49 cm til meg selv uansett hva oppskriften sier. 

Jeg synes egentlig vidden er enda viktigere. Jeg liker ikke å øke mye hele veien, jeg vil gjerne ha de litt strammere rundt underarmen, så jeg venter heller noen cm før jeg begynner å øke. Noen oppskrifter ville gitt skikkelige flaggermusarmer, så jeg har flere ganger strikket ermer i en annen størrelse enn bolen. Så lenge maskeantallet går opp med mønsterrapporten, kan man jo regulere som man vil med antall masker. 

Hvor lang er du?

Anonymkode: af606...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri

Mitt beste tips er å prøve mange ganger mens du strikker. Det er bedre å rekke opp noe enn å ende opp med et strikkeplagg du ikke bruker fordi  ermene er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (9 minutter siden):

Mitt beste tips er å prøve mange ganger mens du strikker. Det er bedre å rekke opp noe enn å ende opp med et strikkeplagg du ikke bruker fordi  ermene er for lang.

Håper da at ts har fått strikket koften ferdig etter at tråden ble laget i 2018..

Anonymkode: f8f82...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper da at ts har fått strikket koften ferdig etter at tråden ble laget i 2018..

Anonymkode: f8f82...fb2

Så ikke at de var en gammel tråd som plutselig dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...