Gå til innhold

Tørketrommel spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg holder på vaske vinterjakken til mannen min. Tror det er dunjakke. På vaskesymbol står det at den tørkes i tørketrommel men på lav varme. Hva vil det si? Skal jeg sette den på lett tørt som står på høyre side. Legger ved bilde

20180522_115631.jpg

Anonymkode: 68d84...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må greie å finne ut om det er dun eller ikke. Er det ikke dun kan du like gjerne lufttørre så slipper du å være nervøs. Dunjakker kjører jeg på normal innstilling (velg lett tørr) med tre tennisballer i trommelen for å fordele dunen. Uten ballene vil dunen bli liggende i klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt å lufttørke den. Sjekk merking om den skal tørkes flatt eller evt. kan henges.

Anonymkode: 52fd4...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge ved bilde av vaskelappen på jakken. Jeg har bare to tennisballer. Holder det eller må jeg ha 3?

ts

Anonymkode: 68d84...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 er bedre enn ingen.Jeg ville ikke lufttørret dun. Du kan jo se hvordan dunene ligger når du tar den ut av vaskemaskinen så ser du hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer vaskelapppen

20180522_123937.jpg

20180522_124025.jpg

Anonymkode: 68d84...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørketromle på lavest varme med tennisballer ja. Jeg tror jeg kjørte programmet 2-3 ganger før den var tørr og som før (ble som ny faktisk). 

Anonymkode: 46928...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten tørkeprogram spesifisert for syntetisk på min maskin. Valgte det. 

Anonymkode: 46928...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret

 

Anonymkode: 68d84...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem tennisballer! Det gjorde jeg, jakken ble veldig klumpete ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta jakken ut av tørketrommelen og rist den kraftig flere ganger i  løpet av tørketromlingen, for å unngå at duna klumper seg. Du må beregne MANGE TIMER med tørketromling for å få all duna tørr.

Anonymkode: ef13a...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert for sent, men til en annen gang: Maskinen din har en knapp som er merket "SKÅNE". Om du trykker den inn får du et skåneprogram, altså tørking ved lavere varme, og det er beregnet på ting som ikke tåler så tøff behandling. Som for eksempel dunjakker. :) 

Innstillingen "lett tørr" vil jeg tro bare betyr at maskinen stopper å tørke før jakka er skikkelig tørr, noe som er en helt ubrukelig innstilling for dunjakker. De må bli helt tørre for at duna skal bli luftig og fin. Så kombinasjonen "Ekstra tørr" og "skåne" er tingen, evt. etterfulgt av noen ekstra runder på tidsinnstilling (også dette med skåneprogram) hvis sensorene i maskinen tror jakka er tørr før den er det. 

Anonymkode: 8d302...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sikkert for sent, men til en annen gang: Maskinen din har en knapp som er merket "SKÅNE". Om du trykker den inn får du et skåneprogram, altså tørking ved lavere varme, og det er beregnet på ting som ikke tåler så tøff behandling. Som for eksempel dunjakker. :) 

Innstillingen "lett tørr" vil jeg tro bare betyr at maskinen stopper å tørke før jakka er skikkelig tørr, noe som er en helt ubrukelig innstilling for dunjakker. De må bli helt tørre for at duna skal bli luftig og fin. Så kombinasjonen "Ekstra tørr" og "skåne" er tingen, evt. etterfulgt av noen ekstra runder på tidsinnstilling (også dette med skåneprogram) hvis sensorene i maskinen tror jakka er tørr før den er det. 

Anonymkode: 8d302...c63

Takk for råd til neste gang 😊

Jeg tok den på lett tørt. Den var fortsatt litt våt. Så tok den enda en gang på lett tørt da var den fortsatt bitte litt kald på kantene. Så tok jeg den på "lufte 60 min" og etter det ble den ordentlig tørr og duna hadde fordelt seg fint 😊

 

Ts

Anonymkode: 68d84...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...