Gå til innhold

Hjelp, jeg har fått angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde det jeg tror er et angstanfall for ca seks mnd siden. Deretter gikk det noen mnd før det skjedde igjen. Opplever nå at det skjer bare hyppigere og hyppigere.

Det oppstår når jeg må forholde meg til/ treffe et menneske jeg har en konfliktfylt relasjon til. Jeg kan ikke unngå dette mennesket og må forholde meg i flere år fremover da vi har et barn sammen.

 

Trenger råd for hvordan jeg kan forhindre anfallene. Opplever at det kommer veldig raskt, går fra 0- 100 med en gang. Magen snører seg sammen, halsen tetter seg og brystet føles tungt, det gjør vondt og er vanskelig å puste. Får veldig dødsangst. Blir verre hvis jeg fokuserer på det, bedre hvis jeg distraherer meg selv og prøver å puste rolig. Føler meg veldig sliten/ ute av meg selv resten av dagen. Dere med angst, har dere noen råd til meg?

Anonymkode: d69de...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både medisiner og terapi kan virke godt. Kontakt legen Ts. God klem

Anonymkode: d61d7...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet å se grundig på det som gjorde at jeg fikk angst, selv hendelsene og hva jeg ble utsatt for. Etterhvert våknet det et veldig sinne i meg over dette, et sånt sinne som sier: "Dette finner jeg meg f... ikke i lenger, nå er det nok!" En trass mot det som har trykket meg ned. Jeg hadde nådd grensa for å bare ta i mot, og begynte å stå på for å ta best mulig vare på meg selv, sette grenser, si i fra. Det har gjort mye for å bedre angsten min.

Klem til deg, TS :hug:

Anonymkode: 5fc0f...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Var jeg deg ville jeg sørget for å ikke treffe fyren. Avtal at alle hentinger skjer via skolen. På feks byttedag så kan du levere på skole/bhg om morgenen og han hente på ettermiddagen. Er du redd han er det sikkert grunn for det og da best for deg og barnet at møter unngås. Selv om dere har barn sammen så trenger han ikke bare dukke opp uanmeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger råd for hvordan jeg kan forhindre anfallene. Opplever at det kommer veldig raskt, går fra 0- 100 med en gang. Magen snører seg sammen, halsen tetter seg og brystet føles tungt, det gjør vondt og er vanskelig å puste. Får veldig dødsangst. Blir verre hvis jeg fokuserer på det, bedre hvis jeg distraherer meg selv og prøver å puste rolig. Føler meg veldig sliten/ ute av meg selv resten av dagen. Dere med angst, har dere noen råd til meg?

Anonymkode: d69de...130

Ikke tenk på at du skal forhindre anfallene! Ofte blir de verre hvis man prøver å hindre de, det er ihvertfall min erfaring. Jeg merket at det hjalp hvis jeg tenkte at "Ok, bare kom med dette anfallet, jeg vet jo hva det er! Dette er angsten igjen. Og den er ikke farlig, bare veldig ubehagelig!"

Og så er det en stor fordel; du har innsett at det er angst du har! Vil råde deg til å kontakte fastlegen din og be om hjelp. Jeg har selv gått til støttesamtaler pga hos min fastlege, og det har hjulpet masse. Da kan du også evt henvises videre hvis du trenger hjelp fra psykolog eller psykiater.

Masse lykke til! Stor klem fra meg:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...