Gå til innhold

Ramadan, vektnedgang/økning og regler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at noen her vet hva Ramadan egentlig er, og kan forklare meg hvordan det foregår. Er det en viss tid på døgnet en kan spise? Jeg hadde noen muslimske kollegaer en gang, og de spiste jo under Ramadan, men da bare fried Chips. Er det noe med HVA du spiser og?

raser ikke kroppen ned i vekt under denne tiden, og går den i sultemodus slik at den legger fortere på seg igjen? 

Jeg prøver, for jeg synes det er fint for å sette seg inn i situasjonen til de fattige. Men jeg vil ikke rote til forbrenningen til kroppen min heller

Anonymkode: a4882...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, under Ramadan kan muslimer bare spise og drikke mens det er mørkt. 

Etter min oppfatning er det mange problemer med matrutinene under Ramadan, men du roter ikke til forbrenningen din ved å bare spise når det er mørkt. Sultmodus er ikke noe du trenger å bekymre deg over, for det eksisterer ikke. Som du har observert, går det mye i kosemat, og kosemat er både deilig og kaloritett, det er derfor mange muslimer legger på seg litt ekstra for hvert år. Dette virker å være imot hensikten, å vise respekt for Gud, indre styrke og moral, og medfølelse med de fattige. 

Hvis du spiser mindre enn kroppen din bruker, kommer du til å gå ned i vekt. Hvis du spiser mye mindre, raser du ned i vekt. Men du kommer helt sikkert til å legge på deg fort igjen, fordi det er ubehagelig å gå sulten, og deilig å spise, og vi kan spise masse hvis vi vil.

Hvis du spiser akkurat så mye som kroppen din trenger, og normal mat, burde ikke Ramadan være noe problem. Du kan tenke på det som en form for "periodisk faste" - faste måltider, men med et tullete navn - som er blitt veldig populært i det siste, det er samme prinsipp, man spiser til faste tider og innenfor en viss tid på døgnet, bare på en litt uvanlig tid på døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sultemodus er som sagt her bare tull. Faktisk vant en japaner nobelprisen i medisin i 2016 fordi han kunne bevise at fasting er med på å rense kroppen, det ved at celler spiser gamle og defekte celler. Såkalt autophagy.

I tillegg øker veksthormoner i kroppen ved faste slik at muskler blir bevart og feytforbrenningen øker. 

Det kan hjelpe mot en hel mengde sykdommer og bedre over all helse. :)

Ramadan er en god tradisjon. 

https://lifespa.com/fasting-research-wins-nobel-prize-medicine-right/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at noen her vet hva Ramadan egentlig er, og kan forklare meg hvordan det foregår. Er det en viss tid på døgnet en kan spise? Jeg hadde noen muslimske kollegaer en gang, og de spiste jo under Ramadan, men da bare fried Chips. Er det noe med HVA du spiser og?

raser ikke kroppen ned i vekt under denne tiden, og går den i sultemodus slik at den legger fortere på seg igjen? 

Jeg prøver, for jeg synes det er fint for å sette seg inn i situasjonen til de fattige. Men jeg vil ikke rote til forbrenningen til kroppen min heller

Anonymkode: a4882...7b3

Ramadan er religiøst og har ingenting med fattigdom å gjøre. Kan ikke se helt hvorfor du gjør det om du ikke er muslim. Uansett vil ikke kroppen din gå inn i noe sultemodus. Så en dokumentar om en fyr som spiste 1 gang om dagen, i en time på kveldstid, han vant en styrkeløft konkurranse. Man kan visst «dope» seg naturlig ved å spise slik, benytte kroppens egen produksjon av feks testosteron for å bygge muskler eller øke forbrenningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Inwe skrev:

Ramadan er religiøst og har ingenting med fattigdom å gjøre. Kan ikke se helt hvorfor du gjør det om du ikke er muslim. Uansett vil ikke kroppen din gå inn i noe sultemodus. Så en dokumentar om en fyr som spiste 1 gang om dagen, i en time på kveldstid, han vant en styrkeløft konkurranse. Man kan visst «dope» seg naturlig ved å spise slik, benytte kroppens egen produksjon av feks testosteron for å bygge muskler eller øke forbrenningen.

Det er en del av grunnen til at muslimer gjør dette. Pga de fattige 

Anonymkode: a4882...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man faster fordi det er en del av islams fem søyler. (Bønn, pilegrimsreise, almisser, trosbekjennelse og faste). Allah har pålagt de troende som er friske å faste. De som er syke eller på reise trenger ikke faste. 

Ved å faste oppnår du styrke i din tro, tilbedelse og tålmodighet. 

Men du burde spise sunt og ordentlig. Bryte fasten med vann og dadler er slik profeten vår (fred være med ham) gjorde det. Overspising er ikke veldig fordelaktig. 

Man kan spise hva man vil, men siden tiden er såpass knapp, burde man prioritere sunnere mat. Hvis man overspiser, blir det vanskeligere på dagen. 

Noen går ned i vekt, men hva du spiser har veldig mye å si. 

Jeg har ikke gått ned i vekt. Men nå er jeg undervektig og tenker ikke mye på det. Jeg spiser relativt sunt, for jeg orker ikke tanken på fritert mat. Blir dadler og middag, og yoghurt til frokost. 

Anonymkode: f027c...9b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del av grunnen til at muslimer gjør dette. Pga de fattige 

Anonymkode: a4882...7b3

 Nei, det har ingenting med fattigdom å gjøre. Både rike og fattige muslimer faster. De har også et festmåltid etterpå som koster endel. De spiser foresten gjennom fasten også. Du skal ikke spise eller drikke når solen er oppe under ramadan (nå i dag er det ofte mellom tidspunkter da solen går opp og ned forskjellig i forhold til hvor du bor) så de sparer nok ikke så mye på maten gitt. 

Du er klar over at det finnes faste i kristendommen også? Og i flere regligioner. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inwe skrev:

 Nei, det har ingenting med fattigdom å gjøre. Både rike og fattige muslimer faster. De har også et festmåltid etterpå som koster endel. De spiser foresten gjennom fasten også. Du skal ikke spise eller drikke når solen er oppe under ramadan (nå i dag er det ofte mellom tidspunkter da solen går opp og ned forskjellig i forhold til hvor du bor) så de sparer nok ikke så mye på maten gitt. 

Du er klar over at det finnes faste i kristendommen også? Og i flere regligioner. 

Jo, det har det. En av grunnene til at de faster er jo for å få større forståelse og medlidenhet med feks fattige. 

Anonymkode: 1eaf4...593

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hvor mye 1 mnd med fasting har å si. Og de fleste spiser for mye når de først spiser. Mange som er kritiske til at det blir for mye fokus på mat og for lite fokus på gud.

Ramadan blir jo mye forskjellig da. Stor forskjell på om det kommer rundt st. hans eller rundt juletider.

Fra en ateist som bare tilfeldigvis kjenner mange muslimer godt. 😋

Anonymkode: fac4e...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Jo, det har det. En av grunnene til at de faster er jo for å få større forståelse og medlidenhet med feks fattige. 

Anonymkode: 1eaf4...593

Kanskje du skal lese litt mere om faste før du uttaler deg. Nei, det har ingenting med fattige å gjøre. Profeten Mohammed skrev Koranen. Han skrev dette om dagen og mens han skrev hverken spiste eller drakk han.faste gjør at sanser og inteligens blir skjerpet.Dette foregikk i 30 dager og har i ettertid blitt kalt fastemnd. Muslimer faster for å hedre det han har gjort, pga helsen for å rense systemet og for å kjenne på hvordan det var for ham å gjennomføre dette.

Du kan spise hva du vil s lenge sola ikke er oppe, mensom nevnt over så anbefales sunn mat for helsas skyld. ramadan hos muslimer er en hellig mnd og en mnd hvor det er vanlig å samles mere som familie og venner. dette gjøres på kvelden når det spises og kalles iftar. derfor er det mange som spiser nok mere en de bør, for det er godt kjent at det spises mere i sosialt samvær.

Det er ingenting som ødelegges i kroppen i løpet av fasten, heller tvert imot, det renser og styrker kroppen. Det har blitt forsket mye på ikke religiøs faste de siste årene og det finnes mye dokumentasjon på hvor bra dette er for kroppen. Min man som har/hadde høyt blodtrykk begynte med periodisk faste for 5 mnd siden og er nå kvitt blodtrykksmedisiner, har aldri følt seg bedre og er kvitt noen kilo også. Men i ikke religiør faste er det tillat med kalorifri drikke, noe det ikke er i religiøs faste.

Anonymkode: 82c49...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 14.08, mlifjeld skrev:

Sultemodus er som sagt her bare tull. Faktisk vant en japaner nobelprisen i medisin i 2016 fordi han kunne bevise at fasting er med på å rense kroppen, det ved at celler spiser gamle og defekte celler. Såkalt autophagy.

I tillegg øker veksthormoner i kroppen ved faste slik at muskler blir bevart og feytforbrenningen øker. 

Det kan hjelpe mot en hel mengde sykdommer og bedre over all helse. :)

Ramadan er en god tradisjon. 

https://lifespa.com/fasting-research-wins-nobel-prize-medicine-right/

Sultmodus eksisterer. Har jo erfart dette selv. Spiser du så og si ingeting si i 3 måneder, for så å spise normalt bare 1 dag, legge rdu på deg nesten alt du gikk ned med en eneste gang! det er fordi forbrenninga settes ned drastisk!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SnoopyBoy skrev:

Sultmodus eksisterer. Har jo erfart dette selv. Spiser du så og si ingeting si i 3 måneder, for så å spise normalt bare 1 dag, legge rdu på deg nesten alt du gikk ned med en eneste gang! det er fordi forbrenninga settes ned drastisk!...

Jeg han du snakker om mener periodisk faste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SnoopyBoy skrev:

Sultmodus eksisterer. Har jo erfart dette selv. Spiser du så og si ingeting si i 3 måneder, for så å spise normalt bare 1 dag, legge rdu på deg nesten alt du gikk ned med en eneste gang! det er fordi forbrenninga settes ned drastisk!...

3 måneder med faste i strekk er jo ekstremt! Normalt har man jo bare 1 mnd med lagrede fettlagre på kroppen. Den type faste jeg snakker om er en faste som varer fra 24-72 timer. Hvor man passer på å spise nok før og etter. 

Med bare lavkaloridiett. Altså at man spiser minimalt, men konstant over en lengre periode gjør nok at du legger på deg igjen i tillegg til at det er nesten tortur for du blir sulten hele tiden (i løpet av korte faster blir sulten nedsatt). Når du har spiser lite men ikke faster så blir ikke veksthormonene frigjort (de som bevarer muskler) du vil da også bryte ned muskelmasse. Kanskje det er det du mener med sultemodus.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.5.2018 den 0.14, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at noen her vet hva Ramadan egentlig er, og kan forklare meg hvordan det foregår. Er det en viss tid på døgnet en kan spise? Jeg hadde noen muslimske kollegaer en gang, og de spiste jo under Ramadan, men da bare fried Chips. Er det noe med HVA du spiser og?

raser ikke kroppen ned i vekt under denne tiden, og går den i sultemodus slik at den legger fortere på seg igjen? 

Jeg prøver, for jeg synes det er fint for å sette seg inn i situasjonen til de fattige. Men jeg vil ikke rote til forbrenningen til kroppen min heller

Anonymkode: a4882...7b3

Ramadan er faste fra soloppgang til solnedgang.  Ergo kan det spises og drikkes etter solnedgang og før solen står opp. 

Man raser ikke ned i vekt når man kan spise om natten, men natten er kort på denne tiden av året, så ramadan om sommeren er langt vanskelogere enn når ramadan faller om vinteren. 

Anonymkode: 7d5ed...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SnoopyBoy said:

Sultmodus eksisterer. Har jo erfart dette selv. Spiser du så og si ingeting si i 3 måneder, for så å spise normalt bare 1 dag, legge rdu på deg nesten alt du gikk ned med en eneste gang! det er fordi forbrenninga settes ned drastisk!...

Nei... Om du sulter deg selv i 3 mnd vil du gå ned mange kilo, og du går ikke opp 7kg på et måltid, det er fysisk umulig. At man føler at man legger på seg igjen av et måltid, betyr ikke at man faktisk gjør det... 

Anonymkode: 889de...3fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått så er ramadan en festmåned for muslimer og måltidene de spiser etter solnedgang er rene festmåltid 😛 Mye fritert mat, søtsaker, og generelt mat som er full av kalorier. Blir som å vente med å spise ribbe, pinnekjøtt, poteter, saus, riskrem, julekaker, tørket frukt og nøtter til etter midnatt og forvente at man går ned i vekt av dette siden man "sultet" seg gjennom resten av dagen 

Anonymkode: 4b59e...284

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt off topic, men må bare spørre. Hvis man er muslim i nord-Norge, hvordan funker fasten da? Sola går jo aldri ned på sommeren.....😅

Anonymkode: 67519...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎05‎.‎2018 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal lese litt mere om faste før du uttaler deg. Nei, det har ingenting med fattige å gjøre. Profeten Mohammed skrev Koranen. Han skrev dette om dagen og mens han skrev hverken spiste eller drakk han.faste gjør at sanser og inteligens blir skjerpet.Dette foregikk i 30 dager og har i ettertid blitt kalt fastemnd. Muslimer faster for å hedre det han har gjort, pga helsen for å rense systemet og for å kjenne på hvordan det var for ham å gjennomføre dette.

Du kan spise hva du vil s lenge sola ikke er oppe, mensom nevnt over så anbefales sunn mat for helsas skyld. ramadan hos muslimer er en hellig mnd og en mnd hvor det er vanlig å samles mere som familie og venner. dette gjøres på kvelden når det spises og kalles iftar. derfor er det mange som spiser nok mere en de bør, for det er godt kjent at det spises mere i sosialt samvær.

Det er ingenting som ødelegges i kroppen i løpet av fasten, heller tvert imot, det renser og styrker kroppen. Det har blitt forsket mye på ikke religiøs faste de siste årene og det finnes mye dokumentasjon på hvor bra dette er for kroppen. Min man som har/hadde høyt blodtrykk begynte med periodisk faste for 5 mnd siden og er nå kvitt blodtrykksmedisiner, har aldri følt seg bedre og er kvitt noen kilo også. Men i ikke religiør faste er det tillat med kalorifri drikke, noe det ikke er i religiøs faste.

Anonymkode: 82c49...8bc

Nå skal jeg være varsom med å bruke Wikipedia som kilde men..."Blant andre formål med fasten kan nevnes at man ved å faste erfarer sultfølelsen hos de fattige, og at rik og fattig settes på samme trinn."

Ellers har vel zakat al-Fitr med fattigdom å gjøre?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei... Om du sulter deg selv i 3 mnd vil du gå ned mange kilo, og du går ikke opp 7kg på et måltid, det er fysisk umulig. At man føler at man legger på seg igjen av et måltid, betyr ikke at man faktisk gjør det... 

Anonymkode: 889de...3fb

Jo, man gjør det. Test det heller ut selv. Gidder ikke å diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men må bare spørre. Hvis man er muslim i nord-Norge, hvordan funker fasten da? Sola går jo aldri ned på sommeren.....😅

Anonymkode: 67519...bd6

 

1 minutt siden, SnoopyBoy skrev:

Jo, man gjør det. Test det heller ut selv. Gidder ikke å diskutere. 

Vi har vel 3 timer med mørke? Man rekker å få spist litt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...