Gå til innhold

Fedme og typisk norsk junk food


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ikke se videoen på bunnen, men den handler om Kuwait og hvordan de har blitt blant verdens feiteste folkeslag etter at amerikansk junk food har blitt vanlig der (noen tror også at det er lite fysisk aktivitet grunnet ekstrem varme)

Dette fikk meg til å tenke på at vi har egentlig mange usunne matvarer som er normal i typisk, norsk mat. Iskaffe, iste, boller, kake, sjokolademelk, posesuppe, kjøttdeig og pølser er eksempler på matvarer som mange nordmenn spiser veldig mye av (nå kan det være akkurat du personlig ikke har vokst opp med en slik matkultur, men overvekten i Norge kommer ikke av at folk flest spiser mye grønt og fisk). 

Noe som fikk meg til å tenke at det egentlig er galskap at vi har så mye junk food som samlet gjør oss feite og late i et normalt kosthold. Det er faktisk så ille at de fleste nordmenn får mageproblemer når de forsøker spise sunnere. Magene deres er ikke vant til sunn mat, så den går helt i vrange. Og det synes jeg er sykt ! Vi tenker det er helt normalt å spise pølser en dag, kjøttdeig to dager, samt spise en sjokolade her og en iste der. Vi gir barna og ungdommene våre disse vanene og viser dem at det er greit. Og det vi ser er at når de fyller 30 er de fleste rukket å bli lubne og overvektige. Vi lærer dem smaken av dårlig mat, noe som gjør at de synes sunn og helserik mat smaker lite eller dårlig. 

https://www.youtube.com/watch?v=WyMTSvVAtWM

 

Anonymkode: 8588c...740

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fedme er ikke et problem i Norge, men et  konstruert løgnproblem laget av norske myndigheter så de kan ta mer av pengene dine. Og personlig er jeg lei hele sunnhetshysteri. Langt verre enn "kroppspresset". Og blir det ikke kroppsspress når Norge fører en helsefreak-politikk da?

I tilleg tror jeg folk som er litt overvektig vil føle seg bedre når de ser at andre er enda større, og neste er enda større, og enda større og enda større.  Vil man ikke bli feit så lar man vær junk food. Jeg er syltynn, spiser sunt, men er også veldig glad i brus og junk food. Jeg mener det er min menneskerett å kunne få spise denne maten når jeg vil og billig. Min kropp, mitt liv og min rett. Ikke vil jeg bli 140 år heller. Ja spis sunt så blir du 140 år, så sitter man på gamlehjem i 80 år. Gjett hvem som tjener på det?

Det er målet til norske myndigheter. De gir en feit F i helsa de, de vil ha pengene dine.

 

Hvorfor kan slik mat være så billig i usa, var det en som spurte om et sted på nettet.Han fikk til svar "fordi man betaler for det man får". Sånn burde det vært i Norge også i stedenfor å la en vare til en verdig av 10 kr koste 25 bare pga sukkeravgiften.

Anonymkode: 9bfcb...b5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig langev køer på burger king og mc.donalds her vi bor. Ble trafikkaos i hår på 2.pinsedag. Det er mange som ikke lager middag lengre.

Anonymkode: 2573d...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fedme er ikke et problem i Norge, men et  konstruert løgnproblem laget av norske myndigheter så de kan ta mer av pengene dine. Og personlig er jeg lei hele sunnhetshysteri. Langt verre enn "kroppspresset". Og blir det ikke kroppsspress når Norge fører en helsefreak-politikk da?

 

Anonymkode: 9bfcb...b5b

Her tror jeg dessverre du tar feil. Man skal ikke mange tiårene tilbake (2-3 tiår) før man så at i hvert klassetrinn på rundt 100 elever, så var det 1-2 overvektige barn. 3 om man var uheldig. Mens det i dag er opp mot 30-40 av disse som er overvektige. Og jeg snakker ikke litt overvekt, men mye. Det som før var kosemat, som sjokoladepålegg og pizza er nå hverdagsmat. Brusen og godteriet man fikk hver lørdag, stappes nå inn daglig. Det sier seg selv at det ikke er bra i lengden. Jeg tror likevel ikke at noen pølser her og der, eller kjøttdeig her og der er noe stor trussel for folkehelsa eller fedme. Mer alt det andre som kjøres inn. Det er e-stoffer og tilsetningsstoffer i store mengder i alt av ferdigmat. Spiser man normal mat, og har litt grønnsaker til, så kan mye reddes inn selv om man bruker kjøttdeig eller pølser til maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig TS, klart det er ikke bra med all den usunne maten vi spiser. Ikke bare grunnet fedmen, fettet som da ligger rundt organene våre, men også dårlig sammensetning av tarmbakterier og også kroppens celler får ikke næringen de trenger. Klart det blir konsekvenser av det. 

Anonymkode: f7815...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fedme er ikke et problem i Norge, men et  konstruert løgnproblem laget av norske myndigheter

Skulle gått til Specsavers..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken iskaffe eller iste er vel typisk norske matvarer. Ikke er posesuppe og kjøttdeig noe man blir feit av heller (posesuppe inneholder veldig lite kalorier) selv om det ikke nødvendigvis er veldig sunt.

Folk blir ikke feite av vanlig mat som folk har spist i Norge i hundre år. Det er nok heller det samme her som i Kuwait - det er den importerte maten som gjør folk feite, ikke tradisjonsmaten.

Generelt kommer nok fedmeproblemet mer av at folk spiser mye mer enn før. Samme hvor sunn maten er, så blir man feit hvis man spiser for mye. I tillegg kommer at folk spiser mye mer godteri og snacks, og ikke minst alkohol, enn før. Redusér porsjonene og kutt ned på godteri og brus, så tror jeg mye er gjort... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

 

Generelt kommer nok fedmeproblemet mer av at folk spiser mye mer enn før. Samme hvor sunn maten er, så blir man feit hvis man spiser for mye. I tillegg kommer at folk spiser mye mer godteri og snacks, og ikke minst alkohol, enn før. Redusér porsjonene og kutt ned på godteri og brus, så tror jeg mye er gjort... 

Etter å ha sett hvordan størrelsen på porsjonene har økt de siste 50 årene, er jeg helt enig i dette!

Tallerkenstørrelsene har økt, og størrelsen på glass har økt.  Ett glass brus var før 1,5-2 dl, i dag er det 3-5 dl.
For ikke å snakke om størrelsene på godteposer, som har økt fra å romme mindre enn 100 g til å romme mer enn 1000 g.

Det visuelle har mye å si, en halvfull tallerken, et halvfullt glass, eller bare bittelitt godteri i bunnen av en pose, virker lite tilfredsstillende, i stedet fylles det opp.

 

Anonymkode: ff1a2...cde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så "stressa" at vi "ikke har tid" til å lage mat og spise måltider, og vi er blitt livredde for å bli bittelitt sultne, så det har blitt normalt å spise kosemat og mellommåltider når, hvor og så mye som helst. Fokus på enkeltmatvarer er feil fokus, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen begynte å bli litt vel rundt i kantene og jeg så at selv om han bare spiste en porsjon til middag så fylte han opp tallerkenen til randen. Jeg kjøpte nye glass og fat som var mindre enn de vi hadde. I løpet av noen mnd hadde han gått ned 10 kg uten å merke det selv. Det ble utrolig dårlig stemning om jeg tok opp den økende vekta så det var derfor jeg tok det lille grepet. 

Anonymkode: 21dea...7e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Fedme er ikke et problem i Norge, men et  konstruert løgnproblem laget av norske myndigheter så de kan ta mer av pengene dine.

Ja...ok.   Jeg kom til Norge på besøk for første gang for 25 år siden.  Her måte du lette LENGE for å se en eneste overvektig nordmann.   Etter jeg flyttet her for 20 år siden var det fortsatt VELDIG få overvektige, og uten medisinsk grunn, 0 overvektige barn.  Nå per i dag er det utrolig mange feite voksne og barn og jeg ler hver gang dere skylder på amerikanere.  Det er deres egne skyld at dere har begynt å bli feit og barn har begynt å få type 2 diabetes før de er 10 år gammel.  Introduksjon av ferdigmat har tatt helt av i matbutikkene, når før lagde dere mye av maten fra bunn av.  Dette og køene jeg ser på disse kebab/pizza sjappe og Mcern/BK, samt ansikt plantet ned i brett/telefoner har gjort dere feite, ikke amerikanere haha.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonymus Notarius said:

Hverken iskaffe eller iste er vel typisk norske matvarer. Ikke er posesuppe og kjøttdeig noe man blir feit av heller (posesuppe inneholder veldig lite kalorier) selv om det ikke nødvendigvis er veldig sunt.

Folk blir ikke feite av vanlig mat som folk har spist i Norge i hundre år. Det er nok heller det samme her som i Kuwait - det er den importerte maten som gjør folk feite, ikke tradisjonsmaten.

Generelt kommer nok fedmeproblemet mer av at folk spiser mye mer enn før. Samme hvor sunn maten er, så blir man feit hvis man spiser for mye. I tillegg kommer at folk spiser mye mer godteri og snacks, og ikke minst alkohol, enn før. Redusér porsjonene og kutt ned på godteri og brus, så tror jeg mye er gjort... 

Iste og iskaffe har blitt veldig vanlig. Kanskje du personlig ikke drikker det, men det er normalt å drikke blant ungdom. 

Problemet er vel at vi ikke spiser typisk slik vi gjorde for 100 år siden. Vi spsier mer og vi spiser dårligere. Fortidens nordmenn spiste ikke sjokolade og kake flere ganger i uka. De drakk ikke iste og spiste boller hver uke. 

Man har mindre tendens til å bli feit om man spiser mindre junk og mindre søtt. Mans er for eks at veganere er slankere fordi de ikke har tilgang til den junk fooden alle andre har, og fordi de spiser myyyeee mer grønt og sunt. Så man blir ikke automatisk feit uansett hvilket kosthold som er vanlig. Man ser også at enkelte land i asia er slankere enn i Norge, der har de mindre type junk food som vi har mye av her, de spiser mer fisk, ris og grønt 

Så det har faktisk mye å si hva man spiser, det har mye å si for apetitt, vaner og overspising

Anonymkode: 8588c...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Kuwait og andre underutviklede land som f.eks India at den generelle befolkningen har lite kunnskap om hvor kaloririkt og usunt junkfood er i lengden.  Slik sett er de mye større ofre enn mennesker i vestlige land som vet nøyaktig hva slik mat gjør med kroppene våre og hva vi kan spise istedet for.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Peonjenta said:

Problemet i Kuwait og andre underutviklede land som f.eks India at den generelle befolkningen har lite kunnskap om hvor kaloririkt og usunt junkfood er i lengden.  Slik sett er de mye større ofre enn mennesker i vestlige land som vet nøyaktig hva slik mat gjør med kroppene våre og hva vi kan spise istedet for.  

Alle nordmenn som er feite vet at mye og dårlig mat er dårlig, men de er like feite. Tror du virkelig at en beboer i kuwait ikke forstår at junk food er dårlig? I den videoen jeg linket sier til og med en at de føler at de bare må ha mer, selv om de vet det er dårlig

Anonymkode: 8588c...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Peonjenta said:

Problemet i Kuwait og andre underutviklede land som f.eks India at den generelle befolkningen har lite kunnskap om hvor kaloririkt og usunt junkfood er i lengden.  Slik sett er de mye større ofre enn mennesker i vestlige land som vet nøyaktig hva slik mat gjør med kroppene våre og hva vi kan spise istedet for.  

Er Kuwait underutviklet...? Det er jo et steinrikt land med høyt utdanningsnivå hos befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Iste og iskaffe har blitt veldig vanlig. Kanskje du personlig ikke drikker det, men det er normalt å drikke blant ungdom. 

Problemet er vel at vi ikke spiser typisk slik vi gjorde for 100 år siden. Vi spsier mer og vi spiser dårligere. Fortidens nordmenn spiste ikke sjokolade og kake flere ganger i uka. De drakk ikke iste og spiste boller hver uke. 

Man har mindre tendens til å bli feit om man spiser mindre junk og mindre søtt. Mans er for eks at veganere er slankere fordi de ikke har tilgang til den junk fooden alle andre har, og fordi de spiser myyyeee mer grønt og sunt. Så man blir ikke automatisk feit uansett hvilket kosthold som er vanlig. Man ser også at enkelte land i asia er slankere enn i Norge, der har de mindre type junk food som vi har mye av her, de spiser mer fisk, ris og grønt 

Så det har faktisk mye å si hva man spiser, det har mye å si for apetitt, vaner og overspising

Anonymkode: 8588c...740

Joda, men hvor mye man spiser har mye mer å si. At overvekt er mindre av et problem i Sørøst-Asia handler mye om matkulturen der, at man spiser mindre, det er ikke sosialt/kulturelt akseptert å fråtse. Er jo masse usunn asiatisk mat, men de spiser bare ikke så innmari mye. 

Nordmenn spiser veldig mye mer frukt og grønnsaker i dag enn for 100 år siden, likevel er de mye feitere. Det er jo pga den totale mengden. Ikke at folk ikke spiser usunt også, for det gjør de jo, men jeg tror først og fremst mengden mat er problemet.

Og angående søtt - for 50+ år siden var det jo vanlig å ha dessert hver dag, men folk flest var ikke feite likevel. Mengde, mengde, mengde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...