Gå til innhold

Lage blomsterbed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp fra kloke hoder(eller bare hoder generelt?). Jeg har et hjørne av tomten min hvor jeg ønsker å lage et blomsterbed. Jorden her består av fyllmasse og mye stein. 

Jeg har forstått det slik at jeg må grave, men hvor dypt? Og hva gjør jeg videre? Duk(og hvor skal duken? Over? På bunn? Begge?)? Lecakuler? Jord? Bark? Jeg skal hovedsaklig ha et lettstelt bed med noen enkle grønne planter, men litt usikker på hvilke enda. Det blåser en del der og er mye sol og jeg aner ikke hvilke planter som trenger hva. Her skal jeg sikkert klare å lese meg opp, men kom gjerne med tips her også.

Anonymkode: 5edb6...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor dypt avhenger av blomstene, noen liker det dypt, andre grunt. Hva med et steinbed?

Vil anbefale noen store stauder som blomstrer lenge utover sesongen og bunndekkere. Da slipper du mye luking og bark. Spør på ditt lokale hagesenter om hvilken H-verdi du må ha på blomster. Husk at det kan være stor variasjon i din egen hage, en lun og sørvendt krok er mye varmere enn et forblåst sted på nordsiden av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...