Gå til innhold

Mentalt syk nabo - hvor melder jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i denne leiligheten nå i 2 år. Ca de siste 6 mnd har det vært voldsom aktivitet fra naboen. Det er en eldre dame som tydelig ikke har det bra. Hun står i vinduet og skriker masse rart ut av det, både når det er folk utenfor og ikke. Til alle døgnets tider, hver dag. Har hørt litt rundt i nabolaget og folk sier hun har vært sånn i alle år, har visst også flere ganger kastet ting på folk som går under vinduet hennes (hun er i 2. etg.) For noen mnd siden holdt hun på hele natten og til slutt ringte jeg politiet på morgenkvisten, de sa de hadde vært der før og skulle følge det opp. Har ikke merket noe bedring siden. Jeg sendte også en mail til kommunelegen, men fikk et automatisk svar om at hun var på ferie. Har heller ikke hørt noe mer. Er det noen andre som har noen forslag? Det er selvfølgelig rimelig slitsomt for meg (veggen mellom oss er veldig tynn), men tenker også at det ikke er noe bra for henne. 

Anonymkode: 1dbf9...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å kontakte familien til naboen ? Får hun aldri besøk av noen ? 

Anonymkode: 9e15e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke som jeg har sett. Har googlet navnet hennes og sånt men finner ikke ut av noe spesielt.
- TS

Anonymkode: 1dbf9...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i denne leiligheten nå i 2 år. Ca de siste 6 mnd har det vært voldsom aktivitet fra naboen. Det er en eldre dame som tydelig ikke har det bra. Hun står i vinduet og skriker masse rart ut av det, både når det er folk utenfor og ikke. Til alle døgnets tider, hver dag. Har hørt litt rundt i nabolaget og folk sier hun har vært sånn i alle år, har visst også flere ganger kastet ting på folk som går under vinduet hennes (hun er i 2. etg.) For noen mnd siden holdt hun på hele natten og til slutt ringte jeg politiet på morgenkvisten, de sa de hadde vært der før og skulle følge det opp. Har ikke merket noe bedring siden. Jeg sendte også en mail til kommunelegen, men fikk et automatisk svar om at hun var på ferie. Har heller ikke hørt noe mer. Er det noen andre som har noen forslag? Det er selvfølgelig rimelig slitsomt for meg (veggen mellom oss er veldig tynn), men tenker også at det ikke er noe bra for henne. 

Anonymkode: 1dbf9...11b

Om du oppfatter situasjonen som behov for akutt hjelp så ville jeg ringt kommunen og bedt om å få snakke med den som har kommunelegens oppgaver mens hun er på ferie.

Hvis de ikke har det, så henvender du deg til kommuneoverlegen med bekymringen din. Husk å nevne at politiet bekreftet at de hadde vært hos damen ved tidligere anledning. Med andre ord er ikke situasjonen av helt ny dato, og behovet for å få satt inn hjelpetiltak (først besøk av en ergoterapeut tenker jeg) er litt overmodent nå.

Anonymkode: aa4c9...219

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig politiet. Når du har ringt dem mange nok ganger og de har vært der mange ganger så vil de sende bekymring til kommunen. Men jeg vet ikke hvor dette sendes, om det kan gjøres av private. 

Men det er jo ikke noe i veien ved å kontakte kommuneoverlegen igjen. 

Anonymkode: 55a0d...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i denne leiligheten nå i 2 år. Ca de siste 6 mnd har det vært voldsom aktivitet fra naboen. Det er en eldre dame som tydelig ikke har det bra. Hun står i vinduet og skriker masse rart ut av det, både når det er folk utenfor og ikke. Til alle døgnets tider, hver dag. Har hørt litt rundt i nabolaget og folk sier hun har vært sånn i alle år, har visst også flere ganger kastet ting på folk som går under vinduet hennes (hun er i 2. etg.) For noen mnd siden holdt hun på hele natten og til slutt ringte jeg politiet på morgenkvisten, de sa de hadde vært der før og skulle følge det opp. Har ikke merket noe bedring siden. Jeg sendte også en mail til kommunelegen, men fikk et automatisk svar om at hun var på ferie. Har heller ikke hørt noe mer. Er det noen andre som har noen forslag? Det er selvfølgelig rimelig slitsomt for meg (veggen mellom oss er veldig tynn), men tenker også at det ikke er noe bra for henne. 

Anonymkode: 1dbf9...11b

Politiet har taushetsplikt uansett om de har vært der 100 ganger før så skal de svare slik de har gjort.

Du kan melde fra til hvem du vil i form av bekymringsmeldinger, det skjer ingenting. Det eneste som nytter er å tilkalle politiet når ting står på, eller klage til gårdeier.

Anonymkode: 01d87...35b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Politiet har taushetsplikt uansett om de har vært der 100 ganger før så skal de svare slik de har gjort.

Du kan melde fra til hvem du vil i form av bekymringsmeldinger, det skjer ingenting. Det eneste som nytter er å tilkalle politiet når ting står på, eller klage til gårdeier.

Anonymkode: 01d87...35b

Hun eier huset selv. Får prøve kommuneoverlegen igjen tenker jeg. 
- TS

Anonymkode: 1dbf9...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet har taushetsplikt uansett om de har vært der 100 ganger før så skal de svare slik de har gjort.

Du kan melde fra til hvem du vil i form av bekymringsmeldinger, det skjer ingenting. Det eneste som nytter er å tilkalle politiet når ting står på, eller klage til gårdeier.

Anonymkode: 01d87...35b

Hva baserer du påstanden om at "det skjer ingenting" på? 

Anonymkode: aa4c9...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tilfeldigvis i Stavanger dette?

Anonymkode: b9433...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du påstanden om at "det skjer ingenting" på? 

Anonymkode: aa4c9...219

Vanskelig å forstå? Erfaring, erfaring og enda mer erfaring, fra jobb.

Anonymkode: 01d87...35b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun eier huset selv. Får prøve kommuneoverlegen igjen tenker jeg. 
- TS

Anonymkode: 1dbf9...11b

Man kan jo ikke kaste ut noen fra sitt eget hjem! Hvor skal hun bo da mener du? 

Anonymkode: 71d83...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en bekymringsmelding til Pleie og Omsorg i kommunen din

Anonymkode: b8fcc...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke kaste ut noen fra sitt eget hjem! Hvor skal hun bo da mener du? 

Anonymkode: 71d83...e7f

Nå har jeg ikke inntrykk av at ts vil ha kastet damen ut, men sørge for at hun får hjelp. 

Anonymkode: 5ec90...741

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å forstå? Erfaring, erfaring og enda mer erfaring, fra jobb.

Anonymkode: 01d87...35b

Er ikke så sikker på at jeg tror deg gitt.

Du vet vel "fra jobb" at ting kan ta litt tid, men det betyr ikke at saken er kastet i bosset.

Anonymkode: aa4c9...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke inntrykk av at ts vil ha kastet damen ut, men sørge for at hun får hjelp. 

Anonymkode: 5ec90...741

:Nikke: 

Og da er det kommuneoverlegen som er korrekt adresse siden damen i leiligheten/huset sannsynligvis har begynt å få redusert boevne.

Anonymkode: aa4c9...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kontakten hjemmesykepleien jeg.Ring til den bydelen/sonen dere hører inn under og forklar situasjonen så skal du se at det blir en ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det begynner å bli relativt akutt, så kontakter du legevakt. Jeg har selv vært borti en lignende sak, og der var politiet liten hjelp. De kom kanskje innom hvis det var mye bråk for å få naboen til å roe seg, men de kunne ikke gjøre noe utover det før vedkommende gjorde noe straffbart. Når da den samme naboen begynte å blogge om behandlingen vedkommende tidligere hadde fått hos psykiatrien, med navngitt behandler og behandlingssted ringte jeg direkte dit for å informere, da fikk jeg endelig et svar om at man ringer legevakt i slike tilfeller, men siden de hadde personen som pasient fra tidligere tok de tak i det raskt. 3 timer senere kom det en legevaktbil med politieskorte for å legge inn naboen min. Synd at politiet ikke informerte om dette når vi ringte de for N'te gang da....

Anonymkode: b9ff6...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke inntrykk av at ts vil ha kastet damen ut, men sørge for at hun får hjelp. 

Anonymkode: 5ec90...741

Hun kan bare få hjelp dersom hun vil det selv. Man skal være svært psykotisk for å bli tvangsinnlagt. Det er jeg ganske sikker på. Jeg har ringt på en nabo der jeg bodde før og han ble innlagt, ringte da legevakten og ba om hjelp. Men denne naboen var i psykose og fullstendig virkelighetsfjern. Han gjorde ingen noe men kunne ikke gjøre rede for seg. Godt mulig han sa en innleggelse var greit når de kom for å snakke med han, det ve t jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke i Stavanger. Og nei, jeg vil selvfølgelig ikke kaste henne ut fra hennes eget hjem, herregud. Det har jeg aldri sagt. Hun trenger hjelp, jeg vet jo ikke om hun får i seg mat eller eventuelle medisiner eller noen ting. Som sagt er det først de siste 6-7 mnd jeg i det hele tatt har hørt noe fra henne, så mistenker at tilstanden hennes har forverret seg i løpet av denne tiden.

- TS 

Anonymkode: 1dbf9...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ringe fylkesmannen sitt kontor. Mulig avd heter helse/omsorg. De får ofte mld, og da skjer det noe på kommunenivå, når det kommer derifra. 

Vi hadde selv en nabo med store problemer. Vi kontaktet sosialkontor, hjemmesykepleie. Det nyttet ikke. Desverre fikk damen hjelp... Altfor sent

Anonymkode: 40b5a...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...