Gå til innhold

Kollega som kun snakker om seg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ny kollega i vår. Hun er veldig hyggelig, men hun snakker kun om seg selv. Hun kan bryte inn i samtaler for å fortelle noe om seg selv, som hun gjerne har fortalt mange ganger før. Hun er tydelig veldig stolt av utdanningen hun tar ved siden av jobb nå, men i vårt yrke er det ikke noe særlig spesielt med den utdanningen. Vi er flere som har samme utdanningen uten at vi kjenner på et behov for å skryte av det i hver bidige samtale. Det er tydeligvis veldig status for henne. Vi andre må gjerne gjenta ting vi har fortalt henne før, fordi hun ikke følger med når noen av oss andre prater. Det oppleves som om hun sitter og venter på at samtalen skal dreie seg om henne. 

Er det greit å si noe til henne? Hvordan kan det da eventuelt gjøres? Det begynner å bli veldig slitsomt og irriterende. 

Anonymkode: 487df...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke greit å si noe til henne. Hun må få lov til å være seg selv, i alle fall innen rimelighetens grenser. Man korrigerer ikke voksne mennesker med mindre vedkommende har absolutt uakseptabel oppførsel. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit å si noe til henne. Noen mennesker er bare sånn, og det må du som voksen klare å forholde deg til

Anonymkode: f3e2c...4ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som er helt lik. Du ser at hun sitter og kverner hele tiden om hvordan hun kan dreie samtalen inn på seg selv. Har bestemora di dødd kan du banne på at hun klarer å dreie også det inn på seg selv. Jeg måtte kutte kontakten til et minimum. Men skjønner at det er vanskelig for deg siden dere er kolleger.

Anonymkode: 6e930...80f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en ny kollega i vår. Hun er veldig hyggelig, men hun snakker kun om seg selv. Hun kan bryte inn i samtaler for å fortelle noe om seg selv, som hun gjerne har fortalt mange ganger før. Hun er tydelig veldig stolt av utdanningen hun tar ved siden av jobb nå, men i vårt yrke er det ikke noe særlig spesielt med den utdanningen. Vi er flere som har samme utdanningen uten at vi kjenner på et behov for å skryte av det i hver bidige samtale. Det er tydeligvis veldig status for henne. Vi andre må gjerne gjenta ting vi har fortalt henne før, fordi hun ikke følger med når noen av oss andre prater. Det oppleves som om hun sitter og venter på at samtalen skal dreie seg om henne. 

Er det greit å si noe til henne? Hvordan kan det da eventuelt gjøres? Det begynner å bli veldig slitsomt og irriterende. 

Anonymkode: 487df...e7b

Gi henne nok bekreftelse et par ganger så er hun nok ferdig med det.

Anonymkode: 2357e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort noe med dette her. Dette er en kollega som du kun trenger å tolerere i arbeidstiden. Dette er nok en del av personligheten til vedkommende. Selfølgelig kan det være slitsomt til tider kan jeg tenke meg men så lenge hun ikke er ufin og skaper utrolig dårlig stemning er det nok ikke noe å ta opp. Tror det faktisk ville gjort det verre og sagt noe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setningen "Ja, det husker jeg du fortalte sist uke" sagt i en vennlig toneleie pleier jeg å ta. Da blir den som repeterer alt i det uendelige "arrestert" på en skånsom måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun begynte nå i vår er hun jo ganske ny. Da vil jeg tro at føler mer behov for å fortelle om seg selv ettersom dere enda ikke kjenner hverandre så godt.

Anonymkode: 8efae...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun begynte nå i vår er hun jo ganske ny. Da vil jeg tro at føler mer behov for å fortelle om seg selv ettersom dere enda ikke kjenner hverandre så godt.

Anonymkode: 8efae...e0f

Problemet er at hun kun snakker om de samme tingene om igjen og om igjen. Skal alltid hevde seg og skryte veldig av seg selv og den utdanningen hun tar. Aldri spurt noen av oss andre hvilken utdanning/bakgrunn vi har, og ble sjokkert når hun skjønte at vi er flere med høyere utdanning enn henne. Det er konstant selvskryt. Og så snakker hun om at hun ikke kommer til å bli værende hos oss når hun er ferdig utdannet. Då må hun jo noen hakk høyere...

Hvis hun hadde fortalt andre ting om seg selv, så hadde jo det gjerne vært interessant for oss andre å høre om. Jeg er nok en person som blir over gjennomsnittet irritert av folk som aldri hører etter og bruker en hver anledning til å føre samtaler over på seg selv. 

Får nok bare la det ligge tenker jeg.

Anonymkode: 487df...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hun kun snakker om de samme tingene om igjen og om igjen. Skal alltid hevde seg og skryte veldig av seg selv og den utdanningen hun tar. Aldri spurt noen av oss andre hvilken utdanning/bakgrunn vi har, og ble sjokkert når hun skjønte at vi er flere med høyere utdanning enn henne. Det er konstant selvskryt. Og så snakker hun om at hun ikke kommer til å bli værende hos oss når hun er ferdig utdannet. Då må hun jo noen hakk høyere...

Hvis hun hadde fortalt andre ting om seg selv, så hadde jo det gjerne vært interessant for oss andre å høre om. Jeg er nok en person som blir over gjennomsnittet irritert av folk som aldri hører etter og bruker en hver anledning til å føre samtaler over på seg selv. 

Får nok bare la det ligge tenker jeg.

Anonymkode: 487df...e7b

Vel, da synes jeg faktisk det er helt innafor å si i fra til henne. Hun høres jo rett og slett ufordragelig ut og hadde trengt å jekke seg fem hakk ned.

Anonymkode: 6e930...80f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hun kun snakker om de samme tingene om igjen og om igjen. Skal alltid hevde seg og skryte veldig av seg selv og den utdanningen hun tar. Aldri spurt noen av oss andre hvilken utdanning/bakgrunn vi har, og ble sjokkert når hun skjønte at vi er flere med høyere utdanning enn henne. Det er konstant selvskryt. Og så snakker hun om at hun ikke kommer til å bli værende hos oss når hun er ferdig utdannet. Då må hun jo noen hakk høyere...

Hvis hun hadde fortalt andre ting om seg selv, så hadde jo det gjerne vært interessant for oss andre å høre om. Jeg er nok en person som blir over gjennomsnittet irritert av folk som aldri hører etter og bruker en hver anledning til å føre samtaler over på seg selv. 

Får nok bare la det ligge tenker jeg.

Anonymkode: 487df...e7b

Kunne vært en idé å tatt en samtale med henne.  Det kan hende hun merker noe er galt, men ikke forstår hva det er. Hvis du klarer å ta en samtale en dag du selv ikke er for oppgitt over oppførselen, slik at samtalen blir "vennelig" og oppriktig, så gjør du henne mest sannsynlig en tjeneste med tanke på relasjoner til fremtidige kollegaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hun kun snakker om de samme tingene om igjen og om igjen. Skal alltid hevde seg og skryte veldig av seg selv og den utdanningen hun tar. Aldri spurt noen av oss andre hvilken utdanning/bakgrunn vi har, og ble sjokkert når hun skjønte at vi er flere med høyere utdanning enn henne. Det er konstant selvskryt. Og så snakker hun om at hun ikke kommer til å bli værende hos oss når hun er ferdig utdannet. Då må hun jo noen hakk høyere...

Hvis hun hadde fortalt andre ting om seg selv, så hadde jo det gjerne vært interessant for oss andre å høre om. Jeg er nok en person som blir over gjennomsnittet irritert av folk som aldri hører etter og bruker en hver anledning til å føre samtaler over på seg selv. 

Får nok bare la det ligge tenker jeg.

Anonymkode: 487df...e7b

Jeg er litt dårlig på å spørre andre selv, er selv vant med folk som kaster seg ut i samtaler om egne ting. Hvis hun forteller nok en gang om egen utdannelse så får du legge ut om din da vet du. 

Anonymkode: 2357e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2018 at 12:36 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk en ny kollega i vår. Hun er veldig hyggelig, men hun snakker kun om seg selv. Hun kan bryte inn i samtaler for å fortelle noe om seg selv, som hun gjerne har fortalt mange ganger før. Hun er tydelig veldig stolt av utdanningen hun tar ved siden av jobb nå, men i vårt yrke er det ikke noe særlig spesielt med den utdanningen. Vi er flere som har samme utdanningen uten at vi kjenner på et behov for å skryte av det i hver bidige samtale. Det er tydeligvis veldig status for henne. Vi andre må gjerne gjenta ting vi har fortalt henne før, fordi hun ikke følger med når noen av oss andre prater. Det oppleves som om hun sitter og venter på at samtalen skal dreie seg om henne. 

Er det greit å si noe til henne? Hvordan kan det da eventuelt gjøres? Det begynner å bli veldig slitsomt og irriterende. 

Anonymkode: 487df...e7b

Kanskje hun har adhd? Man skal selvfølgelig si i fra hvis noen oppfører seg uakseptabelt

Anonymkode: 5b618...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser selv at når jeg er litt sånn i beita for ting å snakke om, så prøver jeg å fortelle om relevante hendelser/ting fra min egen erfaring/liv som er relevant til temaet det snakkes om.

Jeg har aldri tenkt over at det kan oppfattes som å være selvopptatt, jeg prøver bare å snakke om ting jeg føler er relevant i forhold til det overordnede temaet, eller ting jeg assosierer med det, og egne erfaringer er jo det eneste jeg har å basere meg på.

Men så er jeg også for tiden under utredning for adhd, som noen nevnte over her, og jeg ser på ingen måte bort i fra at dette kan ha sammenheng 😁

Anonymkode: f7dce...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være bedre at hun snakker om seg selv, enn om andre? 

"Ja. Det husker jeg du fortalte" er et fint svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...