AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Jeg brakk lårbeinet for 3 uker siden i forb. med et fal, og er nå under opptrening. Men jeg er utålmodig. Leste et sted at det tok minst 3 mnd før mam kan kjøre bil eller gå i trapper. Er dette sant? Hvilke øvelser er bra for å styrke de musklene som løfter foten? Må jeg bruke krykker og rullestol for alltid? Føles sånn nå. Jeg klarer å løfte foten litt, men ikke uten støtte Det er spesielt trappegåing som bekymrer meg. Nå har jeg flyttet ned til kjellerstua. Klarer å stå uten støtte. men ikke å gå. Anonymkode: 859f1...5e3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 Brudd i underkroppen bruker lengre tid for å gro enn brudd i overkroppen, i underkroppen tar det ca 4 mnd, så det du har hørt om 3 stemmer nok ganske bra. Hvorvidt du klarer å gå i trapper før det kan jeg ikke si noe om, men bilkjøring er nok ganske utelukket frem til bruddet er grodd og du har god funksjon i beinet. Hvis du er på opptrening trener du vel med fysioterapeut? Da kan denne fortelle deg om øvelser du trenger å gjøre, samt hjelpemidler. Det tar tid å trene seg opp, men det er nok ikke umulig. Lykke til med opptrening!! Anonymkode: ad6ab...4fc
Monky6 Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Antar du har blitt operert og går jevnlig til fysio? Det tar tid før beinet begynner å gro, og i mellomtiden må du opprettholde musklaturen som er i det friske beinet og forsiktig trene det som er brukket. Har aldri tatt låret, men lårhalsen og ankel (8uker) og venstre leggbein (tibia/fibia 3mnd). Jeg har trent godt undervegs, og alltid vært før skjema, men som du har hørt så er det de tyngste belastningene (trappegåing) som krever at beinet er nærsagt grodd. Tipper du kan kaste den ene krykken en god stund før nr 2, men fokuser heller på hvor viktig det er at rehabiliteringen blir optimal, fremfor hvor raskt du når målet. Opptreningen er alfa omega for at beinet skal funke livet ut. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #4 Skrevet 21. mai 2018 Jeg syns jeg har blitt overlatt mye til meg selv her. Fått et skjema med noen øvelser jeg skal gjøre noem ganger daglig, og så går jeg en tur med sykepleier eller fysio 1 til 3 ganger daglig. Det skulle egentlig værr 3 ganger daglig. men fysio er her kun 1 gang i uka og pleierne har det travelt. Anonymkode: 859f1...5e3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #5 Skrevet 21. mai 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns jeg har blitt overlatt mye til meg selv her. Fått et skjema med noen øvelser jeg skal gjøre noem ganger daglig, og så går jeg en tur med sykepleier eller fysio 1 til 3 ganger daglig. Det skulle egentlig værr 3 ganger daglig. men fysio er her kun 1 gang i uka og pleierne har det travelt. Anonymkode: 859f1...5e3 Da etterspør du alternativer du kan gjøre alene, og tilpasser deg situasjonen det er uansett ingen som kan gjøre arbeidet for deg Anonymkode: 91b88...ea0
Monky6 Skrevet 21. mai 2018 #6 Skrevet 21. mai 2018 Høres veldig lite ut - jeg har vært til fysio 3ganger i uken (fra dag 2 etter operasjonen) i 3 mnd ved alle bruddene. Du har nok krav på det i 6 mnd. Ring fysiosenter i nærheten som har kontrakt på offentlige henvisninger (få en nu henvisning fra legen din), du har også krav på å få dekket pasientransport slik at du kommer deg frem/ tilbake. Ta en telefon til fastlegen din i morgen, slik at hun/ han kan fortelle deg hvor du skal henvende deg. Det har tydeligvis gått fort i svingen, og de har gitt deg lite info. Du har krav på dette, så stå på krava. For meg har det vært herlig å ha en trening å gå til 3 ganger i uken, da det var lite jeg ellers fikk foretatt meg utenom egenøvelsene jeg skulle gjøre hver dag. Jeg var fullstendig arbeidsufør frem til full rehabilitering, da jeg trenger å bruke beina i yrket mitt, og det blir en lang veg å gå 9m du er overlatt til deg selv.
Monky6 Skrevet 21. mai 2018 #7 Skrevet 21. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da etterspør du alternativer du kan gjøre alene, og tilpasser deg situasjonen det er uansett ingen som kan gjøre arbeidet for deg Anonymkode: 91b88...ea0 Når man ikke har vært igjennom dette, kan man ikke vite hva man har krav på, hvis ingen har fortalt deg det. Helsevesenet tar vare på de som roper høyest, det er ingen automatikk i dette, om man ikke sier ifra selv. Har du ikke gått fra å være velfungerende til fullstendig immobil på minuttet, så er det vanskelig å forstå TS situasjon. Man er helt utkjørt de første 2 ukene etter fall, sykehusopphold, operasjon, og av smertene og påkjenningen, og det er lett å bli oversett av helsevesenet. Man får ikke det man har krav på, med mindre man maser seg til det.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #8 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns jeg har blitt overlatt mye til meg selv her. Fått et skjema med noen øvelser jeg skal gjøre noem ganger daglig, og så går jeg en tur med sykepleier eller fysio 1 til 3 ganger daglig. Det skulle egentlig værr 3 ganger daglig. men fysio er her kun 1 gang i uka og pleierne har det travelt. Anonymkode: 859f1...5e3 Jeg gikk til fysio to ganger i uken, resten gjorde jeg selv. Hoppet på krykker i 3 måneder. Gjør alle øvelsene dine og etter at krykkene er borte er treningsstudio/ sykling bra for å bygge opp musklene. Du må rett og slett være litt tålmodig. Anonymkode: 1dee3...8d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå