Gå til innhold

Bake rundstykker i morgen! Men.... søren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei og hå! Tenkte jeg skulle bake rundstykker i morgen. Jeg ser nå at hvetemelet jeg skal bruke gikk ut på dato i slutten av februar.

Okei, det er ikke så lenge siden. Jeg er ikke redd for at det har blitt dårlig - fordi mel er jo ... MEL. Tre måneder for gammelt mel kan da umulig gjøre meg syk? Håper noen kan bekrefte den delen.

Det jeg egentlig lurer på er om det vil ødelegge kvaliteten på baksten? At melet er litt halvgammelt altså....

Jeg har kjøpt inn sammalt rugmel finmalt, og nå ser jeg jo i oppskriften at jeg burde ha kjøpt sammalt hvetemel.... *facepalm*  har dette også noe å si? Jeg kan ikke noe om de forskjellige meltypene, jeg har ikke bakt hvetebakst på maaange år og føler meg ganske nybegynner.

Håper noen flinke KG-ere kan hjelpe meg :)

Anonymkode: c87a7...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis melet er lagret tørt og ved normal romtemperatur så er det ingen fare. Det brytes ikke ned til noen farlige kjemikalier. 

Søk på nettet etter oppskrift med rugmel. 

AnonymBruker
Skrevet

Haha, aldri hørt om noen som sjekker datostempling på mel! Du blir naturlig nok ikke syk av det. 

Anonymkode: 46002...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Det kan komme biller i melet når det er gått ut på dato. Men litt protein i baksten har vel aldri skada noen? 

Anonymkode: 75c58...51a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan komme biller i melet når det er gått ut på dato. Men litt protein i baksten har vel aldri skada noen? 

Anonymkode: 75c58...51a

Det kan komme biller i melet om du har melbiller i huset. Melbiller venter ikke på at holdbarhetsdatoen skal gå ut før de slår til, og de oppstår heller ikke fra intet etter at melet har gått ut på dato. 

Anonymkode: 7ece4...ef8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan komme biller i melet om du har melbiller i huset. Melbiller venter ikke på at holdbarhetsdatoen skal gå ut før de slår til, og de oppstår heller ikke fra intet etter at melet har gått ut på dato. 

Jeg glemte å si: Mel som har gått ut på dato kan komme til å smake "gammelt" etter hvert, men dette tar tid. Det tørker også fremdeles mens det står i skapet, så gammelt mel kan kreve litt mer væske i baksten. (Merkes nok best ved store deiger.)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:laugh:Det er en gjeng som sitter og kjeder seg og bare venter på dagen, haha!

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, visp skrev:

:laugh:Det er en gjeng som sitter og kjeder seg og bare venter på dagen, haha!

Wheeeee! Hei gutter! Nå går rugmelet ut på dato! Party! :skaal:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...