Gå til innhold

Alkoholproblem vs alkoholisme?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en mann. Dvs har datet han, men tar nå ikke kontakt med han grunnet hans enorme alkoholinntak. Har kjent han flere mnd og har sett hvor mye han drikker på en helt vanlig tirsdag liksom. Faktisk har han promilleblåser hjemme i skuffa og bruker den av og til. Han jobber dagtid og tar gjerne kontordag hjemme om det ble for sent dagen etterpå.

I helgene er han ute med kompiser og drikker nok enda mer. Men jeg tror ikke de vet at han drikker i ukedager i tillegg..vanlig konsum er gjerne bortimot en flaske vin hver kveld. Eller minst 3-4 glass etter hva jeg har sett. Dritings blir han direkte usmakelig, må bare si det!

Jeg trur med hånda på hjertet han har drukket hver dag denne uka og vært 2 dager på byen i tillegg. Mannen er nesten 40 år. Er han per def alkoholiker? Eller er det "kun" når det går utover jobb, sosiale relasjoner ++? Han greier jo gå på jobb. Han har venner, men tror ikke de vet hvor ille inntaket hans er. Jeg har gått lei, så han mister meg hverfall. 

Anonymkode: e0bcb...006

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det du skriver kan vi konstatere at han har ett skadelig høyt alkoholforbruk som går utover helsa og relasjoner (med deg værtfall) økonomi?, om han ikke vil innrømme det eller gjøre noe med problemet må du gå for å beskytte deg selv er mitt råd. WHO har satt grensa for skadelig alkoholforbruk på 21 enheter i uka, han er langt over. Vil han gjøre noe med det er det en annen sak.

Anonymkode: 6fbc9...450

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker alkoholproblemer..

Anonymkode: 3494e...d50

AnonymBruker
Skrevet

Mange med rusproblemer som har selvkontroll nok til å stå i jobb og har mange venner, så akkurat det betyr ingenting. I mange tilfeller er det bare partneren misbruket går ut over. Bare glem han og vær glad til. Forhold med noen som misbruker noe leder aldri til noe bra. 

Anonymkode: 2757c...528

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker han er det som kalles fungerende alkoholiker/periodedranker.

Anonymkode: 9ca6f...46a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tenker han er det som kalles fungerende alkoholiker/periodedranker.

Anonymkode: 9ca6f...46a

Det samme tror jeg, og det er urovekkende mange av dem i alderen 40+. De fester hardt hver helg, forsyner seg godt av vinkartongen på ukedagene, tar "en" øl etter jobben, og benytter enhver anledning til å ta seg et glass. De kan vel ikke ikke være alkoholikere når de har drukket så mye over flere tiår? Men de fungerer likevel brukbart i arbeidslivet og går derfor under radaren.

Anonymkode: d46cf...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...