Gå til innhold

Norske bøker verdt å lese


Muscae

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å forbedre norsken min. Norsk nordmann fra Norge her, men de senere årene har jeg kun brukt engelsk underholdning, og merker at ordforrådet mitt lider under dette. Du vet når man kun kan komme på hva ordet heter på engelsk, og ikke finner et godt norsk ord for det samme? That's my life. ;) 

Så jeg trenger noen norske bøker som er verdt å lese, for å kunne uttrykke meg litt bedre på morsmålet mitt. Det kan være en god norsk bok, eller en bok som har en god norsk oversettelse. Det må også være en moderne bok, med språk vi bruker til daglig i dag, ikke Ibsen og Hamsun og andre klassikere. 

Er det noen som kan anbefale en god bok eller en forfatter som er verdt å lese? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker Karl Ove Knausgård, spesielt En tid for alt, den har jeg lest om igjen et par ganger. Men også Min kamp. Han skriver rett og slett godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja Lunde har fine bøker, anbefaler Bienes historie :) Roy Jacobsen har en fin serie om en familie som bor på en øy i nord, første bok heter De usynlige. Begge disse skriver veldig bra.

Anonymkode: 659bd...11a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knausgård har mye bra. Ville ikke started med "Min kamp", både på grunn av lengden i seg selv og fordi de siste verkene bærer preg av å være litt hastverksarbeid. Liker "En tid for alt", "Sjelens Amerika" og "Ute av verden". 

Lars Saabye Christensen er også fin. Personlig er jeg ingen stor fan av "Beatles" og "Bly", men mange elsker jo disse. Min favoritt er "Halvbroren". 

Nå drar jeg kanskje "språket som brukes i dag" litt vel langt og slenger ut Dag Solstad likevel. ;) Han bruker nok ikke "hverdagsnorsk" med mindre du er litt over gjennomsnittet sær, men han har et veldig rikt ordforråd og selv om han skriver på en litt merkelig måte sammenlignet med andre samtidsforfattere, så er språket hans underlig treffende på sin måte. Han har en veldig spesiell bibliografi og ikke alt er like lett tilgjengelig, men jeg liker "Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige" veldig godt. 

Anonymkode: d2faf...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god idé! Jeg har ikke noen gode forslag nå, men kommer til å følge tråden da jeg "sliter" litt med samme problem. Sånn blir det når mye av det daglige går på engelsk. 

Håper på mange forslag😊

Anonymkode: 29f58...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levi Henriksen: Snø vil falle over snø som har falt, Dagen skal komme med blå vind

Tina Åmodt: Det blir aldri lyst her

Roy Jacobsen: De usynlige 

Helga Flatland: Bli om du kan. Reis hvis du må 

Maren Uthaug: Sånn ble det

Ingeborg Arvola: Neiden 1970

Päivi Laakso: Sanatorium

Per Petterson: Ut å stjæle hester

Liker også Vigdis Hjorth, Selma Lønning Aarø, Line Nyborg, Tove Nilsen, Jo Nesbø, Herbjørg Wassmo m.fl.

Endret av mykemule
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår også Knausgård, jeg liker veldig godt Min Kamp og En tid for alt. 

Hvis du liker krim så kan du pløye deg igjennom Nesbø sine bøker om Harry Hole. Liker også Anne Holt sine krimbøker. 

Andre norske forfattere jeg liker godt er Erlend Loe, Tore Renberg, Lars Saabye Christensen og Ivar Ambjørnsen

Roy Jakobsen sin Seierherrene er veldig bra. 

Er også glad i Edward Hoem (ble det i voksen alder, sverget egentlig på at jeg aldri skulle lese noe av han etter at jeg som ungdom måtte lese Kjærleikens ferjereiser i norskfaget)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 10.01, skruf skrev:

sverget egentlig på at jeg aldri skulle lese noe av han etter at jeg som ungdom måtte lese Kjærleikens ferjereiser i norskfaget)

Høres kjent ut! :ler:

Jeg anbefaler "Svøm med dem som drukner" av Lars Mytting. Ellers har vi jo også mange gode norske krim- og spenningforfattere, for eksempel: Unni Lindell, Gunnar Staalesen, Anne Holt, Karin Fossum og Jon Michelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Nærum- sitt ned og hold kjeft!

Den er så morsom, og han har et godt ordforråd :) Hvertfall litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Erik R ibsskog- Min bok 

Men men. Bare noe jeg tenkte på. 

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramslie - Liten fugl. Mors bok. Sangen om skogen og kornet.

"I en seng på et sykehus i byen ligger en lemlestet kropp. Hit kommer mor på jevnlig visitt, for å sitte ved sengen til den skadde jenta, som var elev på skolen der mor jobber. Ramslie skriver fram et rikt portrett av en kontrollert og fornuftsstyrt kvinne som i glimt lar seg åpne mot en annen virkelighet. Fortellingen om hva som hendte mellom mor og jenta er urovekkende og dragende, og bærer i seg mystiske og overskridende elementer knyttet til natur, vekst og ritualer. Liten fugl. Mors bok. Sangen om skogen og kornet er del av et større verk."

 

Knausgaard -Ute av verden.

"Vi befinner oss på midten av 90-tallet. Ensomme og lett forknytte Henrik Vankel er 26 år og jobber som lærer i grunnskolen, på et lite sted i Nord-Norge. Henrik er en kjekk kar som de unge tenåringsjentene forelsker seg i. Hadde de bare visst at han er forelsket i en av dem: 13-årige Miriam ..."

 

 

 

Anonymkode: a1b59...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alberte-trilogien av Cora Sandel ("Alberte og Jakob", "Alberte og friheten" og "Bare Alberte").

Anonymkode: d267a...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...