Gå til innhold

Når er det innafor å sende e-poster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk en kommentar i dag på at jeg hadde sendt en e-post til en person på kveldstid (20.34) og at vedkommende trodde det var veldig dramatisk ettersom det var sent. 

Da jeg var liten lærte jeg at man kunne ringe til folk mellom 10-22, og har vel egentlig tenkt at det er innafor.

Slik som det er nå har jeg flere jobber, og veldig mye å gjøre. Det medfører at hvis jeg skal rekke å gå gjennom/sende/svare på mailer så må jeg noen ganger gjøre det på kveldstid/natt om jeg skal få gjort det. Som regel mellom 22-01 har jeg sendt senest.

Hva tenker dere? Er det ok å sende mail sent?

Jeg får ofte det selv, så tenkte kanskje ikke det var så stort problem, men hvis folk syns det er dumt må jeg kanskje si fra meg noe så jeg slipper det... 

Anonymkode: 9514e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cocosa

Jeg tenker at man kan sende e-post når man vil. Man ringer hvis det haster. E-post er noe jeg bruker hvis svaret kan vente 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cocosa skrev:

Jeg tenker at man kan sende e-post når man vil. Man ringer hvis det haster. E-post er noe jeg bruker hvis svaret kan vente 🙄

Hm, bra, håper flere tenker sånn, ellers har jeg nok mange hatere der ute :P
Prøver jo fortrinnsvis å sende på dagtid, men har ikke mulighet til å sende e-poster i arbeidstiden og når jeg kommer hjem trenger barna meg, det skal lages mat, hund skal luftes etc, og så jobber jeg gjerne igjen, og så er det plutselig sent... 

Anonymkode: 9514e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det må være noe veldig viktig om jeg får jobbmail sent. Kan du ikke stille den inn til sending kl 10 neste morgen om det ikke haster?

Anonymkode: 8dd11...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail kan man sende til alle døgnets tider. Man sender mail om noe ikke haster. Om det haster ringer man.

Anonymkode: 8e3f0...e70

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at det må være noe veldig viktig om jeg får jobbmail sent. Kan du ikke stille den inn til sending kl 10 neste morgen om det ikke haster?

Anonymkode: 8dd11...b95

Det er ikke nødvendigvis jobbmail, det kan dreie seg om f. eks. prisforespørsler på arbeid, svar på mail fra andre personer med spørsmål, kundehenvendelser til mitt eget firma, spørsmål til jurist og slike ting.

Hvordan kan man stille inn sending? Finner bare at jeg kan lagre i kladd, men ikke tidsinnstille. Problemet med å lagre i kladd er at jeg da må inn på pc for å få sendt (går ikke å sende kladden fra mobil), så får da uansett ikke gått inn og trykket send.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mail kan man sende til alle døgnets tider. Man sender mail om noe ikke haster. Om det haster ringer man.

Anonymkode: 8e3f0...e70

Takk for svar!

Anonymkode: 9514e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Cocosa skrev:

Jeg tenker at man kan sende e-post når man vil. Man ringer hvis det haster. E-post er noe jeg bruker hvis svaret kan vente 🙄

Det er jeg helt enig i.

Så får det være hver enkelt sitt problem hvis man har satt opp tlf/ipad/data på en slik måte at man blir forstyrret av innkommnde epost.. :) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke varsling på min mail på mobil, fordi e-poster kommer til alle døgnets tider. Sjekker en gang om dagen. Sender selv e-poster sent, fordi det er da jeg har tid. Haster det ringer jeg. Min mann har alltid jobbet mye og vet han sender mange jobbrelaterte mail mellom 22-02. Han kan finne på å ringe folk også mellom 22-00, heldigvis er folket vant til det. Eller han kan ringe å bestille f.eks hotell 3 mnd frem i tid kl 23.30 en vanlig onsdag... de har jo betjent tlf da:)

Anonymkode: 698b6...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail kan man sende hele tiden

Anonymkode: 3cf96...e97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail kan sendes hele døgnet, de krever ikke umiddelbar reaksjon som en telefonopprigning gjør. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele døgnet er ok. Folk må selv klare å regulere hvorvidt de skal la seg forstyrre av mail. Jeg har ikke automatisk synkronisering av jobbmail fordi jeg går rett i jobbmodus hvis jeg leser mail på kvelden, så har funnet ut at for meg så funker det best å bare lese mail om det er noe spesifikt jeg venter på. Hvis det er noe som haster, så får jeg beskjed over telefon/sms, og går da inn og leser mail. Jeg har jobbet mange år som mellomleder i et større selskap, dette er helt uproblematisk. 

Anonymkode: 162e5...578

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Fikk en kommentar i dag på at jeg hadde sendt en e-post til en person på kveldstid (20.34) og at vedkommende trodde det var veldig dramatisk ettersom det var sent. 

Da jeg var liten lærte jeg at man kunne ringe til folk mellom 10-22, og har vel egentlig tenkt at det er innafor.

Slik som det er nå har jeg flere jobber, og veldig mye å gjøre. Det medfører at hvis jeg skal rekke å gå gjennom/sende/svare på mailer så må jeg noen ganger gjøre det på kveldstid/natt om jeg skal få gjort det. Som regel mellom 22-01 har jeg sendt senest.

Hva tenker dere? Er det ok å sende mail sent?

Jeg får ofte det selv, så tenkte kanskje ikke det var så stort problem, men hvis folk syns det er dumt må jeg kanskje si fra meg noe så jeg slipper det... 

Anonymkode: 9514e...0b9

Det er selvsagt greit å sende e-post når som helst på døgnet.

Folk er i ulike livssituasjoner (barn, jobb, sykdom, er på reise, etc.) 

Anonymkode: 31e07...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange firmaer sender ut epost i løpet av natta. Slik at det er det første man ser neste morgen. 

Med smarttelefonene er dette med tilgjengelighet flyttet over på den enkelte. Man må selv vurdere når man vil ha fred og handle deretter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mail kan man sende hele døgnet. Det fine med mail er jo at man leser og svarer når det passer. SMS bør man bare sende på tidspunkter man også kunne ringt. 

Anonymkode: 54e61...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken relasjon har du til personen du sendte mail til, når personen reagerte så kraftig? 

Anonymkode: dfb7e...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må lære seg til å sette tlf på lydløs når de ikke ønsker å bli forstyrret med beskjed om mail og meldinger. Og slå av WiFi.

 

Anonymkode: bc726...6f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmålet man bør stille seg selv er alltid (uansett om det gjelder telefon, melding eller mail, eller andre former for kommunikasjon): Kan det vente? 

For jeg er ikke ubetinget enig i at det alltid er greit å sende mail. I noen bransjer er det slik at enhver hendelse gjerne haster, slik at det er ganske forstyrrende om folk sender mail sent, dersom man egentlig kan vente til neste dag. Det er heller ikke så enkelt at "så får enhver av oss velge når vi vil svare" - nei. Mange jobber har en pålagt responstid og kan derfor ikke velge å svare når de vil, som i en del tilfeller kan være ned i 10-15 minutter. Når man da sitter med 100+ mail per dag, så betyr det at mange da i praksis må være på jobb 24/7. For mye kommunikasjon og misbruk av hva som "haster" er et stort problem i mange bedrifter, siden dette med å behandle e-poster fort tar mye tid. 

Anonymkode: d0e2d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken relasjon har du til personen du sendte mail til, når personen reagerte så kraftig? 

Anonymkode: dfb7e...58c

Jeg er leder for en organisasjon vedkommende er medlem av. Det var bare et spørsmål om vedkommendes bil (om det var denne bilen som hadde stått feilparkert). Dette er informert om mange ganger, så hadde vedkommende parkert bilen som den skulle hadde forsåvidt hele mailen vært unødvendig.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet man bør stille seg selv er alltid (uansett om det gjelder telefon, melding eller mail, eller andre former for kommunikasjon): Kan det vente? 

For jeg er ikke ubetinget enig i at det alltid er greit å sende mail. I noen bransjer er det slik at enhver hendelse gjerne haster, slik at det er ganske forstyrrende om folk sender mail sent, dersom man egentlig kan vente til neste dag. Det er heller ikke så enkelt at "så får enhver av oss velge når vi vil svare" - nei. Mange jobber har en pålagt responstid og kan derfor ikke velge å svare når de vil, som i en del tilfeller kan være ned i 10-15 minutter. Når man da sitter med 100+ mail per dag, så betyr det at mange da i praksis må være på jobb 24/7. For mye kommunikasjon og misbruk av hva som "haster" er et stort problem i mange bedrifter, siden dette med å behandle e-poster fort tar mye tid. 

Anonymkode: d0e2d...13d

Jeg sender aldri ut noe som haster, og det tror jeg folk vet. Det er ikke noe i det jeg driver med som haster, det er mer sånn prisforespørsler, informasjon, små spørsmål, organisering av møter etc. Er det noe som haster pleier jeg å skrive "bør ha svar innen onsdag" f. eks. bak eller "haster litt" eller lignende, men det forekommer svært sjelden.

Anonymkode: 9514e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Godt det virker som jeg bare var uheldig med akkurat dette vedkommendet :) 

Anonymkode: 9514e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle søke om en ledig stilling hos en annen bedrift, så fikk jeg faktisk kommentar iløpet av jobb-intervjuet om at den e-posten jeg hadde sendt til dem hadde blitt sendt midt på dagen. Så de lurte faktisk på om jeg brukte arbeidsdsgen min på å surfe på Internett istden for å arbeide. Så jeg måtte forklare at dette var noe jeg drev med i lunsj-pausen, og aldri gikk utover arbeidet mitt. Jeg drev selvfølgelig aldri med noe unødvendig tull, isteden for å gjøre de arbeidsoppgavene jeg har fått... 

Anonymkode: 4f871...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...