Gå til innhold

Pollen allergi, hvor bør man bo?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kraftig pollen allergi mot alt. Og i dag sitter jeg inne i varmen, med alle vinduer lukket, da plenen ble klippet i borettslaget, og det er bjørk pollen ute, mange bjørke trær i kort nærhet til boligen min. Jeg har tatt så mye medisiner jeg bare kan ta, men øynene klør og renner, snørrete, sliten og tett hals, hadde jeg gått ut, hadde jeg slitt mye mer. Nå bor jeg i rekkehus relativt landlig til, så mye skog i nærheten. 

Hadde det vært bedre for meg å bo i byen, hvor det er mest asfalt, eller ved havet? Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 8cae8...e46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gresspollensesongen starter vel ikke før om en måneds tid? For meg har det hjulpet å bosette meg så nærme kysten som mulig, det hjelper en del for en sterkt plaget sjel. 

Anonymkode: 906c9...57c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kraftig pollen allergi mot alt. Og i dag sitter jeg inne i varmen, med alle vinduer lukket, da plenen ble klippet i borettslaget, og det er bjørk pollen ute, mange bjørke trær i kort nærhet til boligen min. Jeg har tatt så mye medisiner jeg bare kan ta, men øynene klør og renner, snørrete, sliten og tett hals, hadde jeg gått ut, hadde jeg slitt mye mer. Nå bor jeg i rekkehus relativt landlig til, så mye skog i nærheten. 

Hadde det vært bedre for meg å bo i byen, hvor det er mest asfalt, eller ved havet? Noen som har erfaringer med dette?

Gresspollen er du ikke dårlig av, for gresset har ikke begynt sin pollenspredning. 

Bjørk er det heller ikke mye i luften av se bare her: http://www.pollenvarslingen.no/forsiden/varsel.aspx

Når allergimedisinene ikke fungerer bedre enn du beskriver, så vil jeg både mene og tro at du er forkjølet derfor er du snørrete med rikelig slimhinneproduksjon av både snørr og tårer. Er du forkjølet så vil du bli tettere av beskjeden mengder pollen forid alt av slimhinner alt er irritert. 

Hvor du skal bo? Over tregrensen i bjørkesesongen og på et sted der grønt gress og åpne jorder finns i mengder. I byene har de også grøntområder og parker. 

Jeg leste en gang et svar fra Professor dr. Med. Kjell Aas. Spørsmålsstilleren lurte på om en allergiker ville bli mindre plaget i toppen av en høyblokk enn nede i første etasje. Svaret var nei, fordi pollenet flyr både høyt og lavt. 

Anonymkode: 16c71...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Svalbard

Anonymkode: 667a7...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bo hvor du vil for min del, men du bør

1) Skifte til andre allergimedisiner, til du finner noe som fungerer bedre. Hvis du er så kraftig plaget så antar jeg at du allerede er klar over at du må ta medisin før pollensesongen starter, og at du ikke bare hat allergitabletter men også nesespray og øyedråper?

2) Begynne med vaksiner mot bjørkepollen og gresspollen når sesongen er over om et par måneder.

Anonymkode: cfd55...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått hjelp på Ullevål og rikshospitalet i så mange år, da som sagt min allergi er ekstremt kraftig, og jeg reagerer på alt. Så går på maks dose allergi medisin året rundt, har testet det som er der ute, og det som fungerer. Dessverre så er det ikke nok hjelp til oss som er sykest av allergi, da det er veldig få av oss, som er så dårlige. Jeg går på gresspollenvaksine, men det er bare mellom 50-70% som har effekt av det. Jeg reagerer på nyklippet gress, selv om det ikke er gress pollen sesong nå. Og jeg er ikke forkjølet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...