Gå til innhold

Er Norge arrogant? Sport, ski, osv.


Drakan

Er Norge arrogant eller ikke? Sport  

6 stemmer

  1. 1. Det sies at Norge fremstår arrogant innen sport. Vil du si deg enig? Si gjerne noe om hvorfor du velger svaret.

    • Ja
    • Nei
      0
    • Bryr meg ikke
    • Vet ikke
      0
  2. 2. Mener du de fleste Norske overser kritikkverdig oppførsel av utøvere fordi de representerer Norge? F.eks dopping som Johaug.



Anbefalte innlegg

Leste en artikkel og det er noe jeg har tenkt på en stund selv.
https://www.vg.no/sport/i/gPGprL/eksperter-om-vm-tapet-norge-er-mektig-upopulaer-og-arrogant

Jeg er ikke uenig om hva noen kan mene om Norge, da jeg har oppfattet våre utøvere og de i toppen til tider arrogante i respons.
F.eks er det episoder hvor man kan lese om utøvere som begynner å gråte og klager på andre plass, i stede for å være gode tapere. 
Sport er jo tross alt om prestasjoner, og blir ofte flau av å lese reaksjonene til utøvere som ikke får første plass. 

I stede for å si "De var bedre en oss, men de fortjener det. Til neste år skal vi gi en bedre kamp". 


Jeg har dessverre ikke link til saker med slike kommentarer om hvor kjipt det er med andre plass og slikt, det er sånt jeg bare fanger opp av og til. Men selv uten det kan man se hva man kan utrykke som arroganse i saker som f.eks Johaug saken. 
"hun er jo Norsk, hun mente jo ikke å gjøre noe galt", men det skjer for flere en henne, og loven er rimelig streng. Skal man gjøre unntak fordi de er norsk? Blir litt feil synes jeg, og kan skjønne reaksjoner i utlandet. Ikke bare om Johaug. 

Jeg synes så klart det er fint med gode representanter og slikt, men føler det ofte er skuffende. 



Tenker å høre hva folk mener, og hva dere syns om artikkelen, og eventuelt årsaken til dine valg. 

Også, jeg kan forstå at folk har sterke meninger, men utvis respekt om noen utviser meninger du er uenig i, og forklar da hvorfor du er uenig i stede for barnslig oppførsel man til tider ser her på kg.


Er mest nysgjerrig hva folk egentlig mener om sportsånden i Norge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MajaKaja

Synes det er helt naturlig å bli skuffa over andreplass, hvis man har potensialet til å vinne. Vinnerintstinkt er viktig :) Det jeg ikke liker er når utøvere systematisk skylder på andre ting enn seg selv. Her er det særlig noen langrennsløpere som burde slutte å syte, men heller innse at de ikke var best den dagen.

Ellers har jeg fulgte mye med på sakene om Norges Idrettsforbund (NIF), idrettspresident Tom Tvedt og tidligere generelsekretær i NIF, Inge Andersen som fikk sparken til slutt. Her skal VG ha kred for sin gravejournalistikk vedrørende forbundet. Spesielt journalist Leif Welhaven fortjener honnør.

Det er skrevet titalls artikler, men her er et par av de:

https://www.vg.no/sport/i/8w6nGr/vg-sportens-kommentator-dette-gaar-ikke-lenger-idretten-trenger-ny-ledelse

https://www.vg.no/sport/i/122xG/vg-sportens-nyhetsleder-kommenterer-tid-for-naadeloes-aapenhet-overalt

Ellers er jeg helt enig i kritikken av Norges Skiforbund (NSF), med Erik Røste i spissen. Det gjelder ekstremt dårlig mediehåndtering, behandlingen av Northug i enkelte episoder, samt hvordan de håndterte dopingsakene til Johaug og Sundby. Særlig dopingsakene er jeg veldig kritisk til. Igjen må jeg trekke frem Welhaven og si meg enig: https://www.vg.no/sport/i/ejE9R/vg-sportens-kommentator-johaug-dommen-er-en-kjempesmell-for-norsk-naivitet

I Norge har vi hatt portrettert oss som en dopingfri og ren skinasjon. Vi har ropt høyt om strenge straffer for dopede utøvere. Når vi får 2 dopingsaker med to meget profilerte utøvere, så burde det vises mer ydmykhet. Men neida. Her klages det på CAS, FIS og media som skriver kritisk om sakene. De stiller seg 100% bak de dopingstraffede utøverene og betaler millioner i advokatregninger.

Skiforbundet er arrogante og mangler selvinnsikt. Derfor er det heller ikke overraskende at de tapte VM-søknaden om Trondheim. De tar alt som en selvfølge fordi vi er skinasjonen Norge og at vi skal særbehandles. Tror ikke Løfshus' utsagn hjalp så veldig heller: https://www.vg.no/sport/i/QljLLJ/loefshus-med-voldsomt-angrep-paa-johaug-utestengelsen-en-skam :P

Elsker norsk idrett og særlig vintersport. Derfor blir jeg så irritert på ledelsen av forbundene. Håper det blir et skifte etterhvert med mer jordnære og ordentlige folk på toppen. Vi har jo mange flotte idrettsutøvere som sikkert kan gjøre en god jobb  :)

En bonus på slutten er Dagsrevyen-intervjuet med Tom Tvedt, som egentlig oppsummerer og symboliserer hele arrogansen blant enkelte i toppen av norsk idrett:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Norges og Johaugs arroganse fratok henne muligheten til å delta i OL. Jeg er ikke i tvil om at FIS ble fryktelig provoserte over at Johaug og forbundet ikke tok et gram ansvar for dopingsaken, og skylte på legen og alt annet. Derfor tror jeg FIS anket dommen til CAS og lyktes i å få henne utestengt fra OL. Det kan Johaug og Norges Skiforbund takke seg selv for.

Vi ser på oss selv som Kongen av skisport, og provoserer med våre dopinganklager mot andre nasjoner. Kommer kjørende med en smørebuss på størrelse med en liten by.....

I en sport de færreste utenfor Skandinavia og mellomeuropa har hørt om.....

Så ja, jeg skjønner svært godt at Norge blir oppfattet som arrogant. Vi så det igjen når Trondheim ikke fikk VM. En hel delegasjon i bunader og klar for full fest. Herregud så flaut.

Og da er ikke alkohol-skandalen nevnt....

Endret av Inspektøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...