Gå til innhold

Depresjon? Hva skjer med meg??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn for 15 mnd siden, og hadde i 7-8 mnd etter fødselen en veldig tøff tid. Gikk til psykolog men fikk aldri ordentlig svar på om det var angst, depresjon, tilpassingsvansker, hormoner eller en god blanding av alt. (Jeg tror det siste) 

Utover høsten 2017 ble ting gradvis litt bedre, og jeg opplevde for første gang flere gode dager på rad. Så opplevde jeg en hel uke med gode dager og så flere uker etter hverandre med god periode. Dette var ufattelig deilig, og jeg klarte for første gang å kjenne på gleden av å ha fått barn. Hvor ufattelig glad jeg er i den lille klumpen min og generelt orket å gjøre mer. 

Det som er problemet nå er at psyken min fremdeles går i bølger. Jeg har lettere angst som kommer og går litt, noe som forsåvidt er helt greit. Men så har jeg også noen skikkelige nedturer hvor jeg blir så nedstemt, alt virker håpløst, og jeg har mest lyst til å gråte hele tiden. 

Forrige gang dette skjedde var i februar. Det varte ca.2 uker. 

Så har jeg hatt 3 (!!!) Fine mnd hvor humøret og psyken stort sett har vært bra hele tiden. Noen små svingninger men ikke noe mer enn at jeg takler det. 

Nå merker jeg at jeg er på vei inn i en ny nedtur hvor alt igjen virker tungt og håpløst. 

Hvordan er dette mulig??? Jeg blir så lei, og forstår ikke om jeg er på vei til å bli bedre, om dette er slik en depresjon oppfører seg når man er på vei ut..  om jeg kommer til å ha det slik for alltid, med disse nedturene med gjevne mellomrom?? 

Er det noen andre som har opplevd eller kan noe om slike ting som vil komme med sin erfaring? 

Ps. Jeg er fremdeles i kontakt med psykolog, men går kun når jeg føler behov for det 

Anonymkode: 14c95...34c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si hva det kan være, men tror (uten å vite sikkert, spør psykologen) det finnes bipolar lidelse der man kun har det depressive og ikke det maniske. 

Anonymkode: d0e62...4e8

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å si hva det kan være, men tror (uten å vite sikkert, spør psykologen) det finnes bipolar lidelse der man kun har det depressive og ikke det maniske. 

Anonymkode: d0e62...4e8

Da er det tilbakevendende depressiv lidelse, og ikke bipolar lidelse. Bipolar lidelse krever minst en hypomani på i hvert fall 4 dager. 

Skrevet

Har ikke så mange svar egentlig, men kanskje en tur til en eller annen terapaut kunne vært greit, om ikke annet for å få litt roen og betryggelse på hva det kan være? Håper det ordner seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er livet, det går opp og ned. Når du merker dette så noter ned om det er noe som skjer/foregår da(økonomi, jobb, bekymringer, føler  deg "fanget""...?)

Er du alene med barnet? I såfall tenker jeg det henger litt der. Om ikke du er alene får du snakke med barnefaren og komme deg ut med venner, gjør det som gleder deg. Snakk med familie og venner.

Anonymkode: 836bd...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...