Gå til innhold

Redd for å ikke komme inn (studie)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder førstevalget mitt. På samordna seg jeg at poenggrensen gikk opp 2,2 fra 2015-1016 og 1,3 poeng fra 2016-2017. Jeg ville kommet inn på fjorårets poenggrense, men den kan maks gå opp 2 poeng for at jeg skal komme inn. Det er så lenge til jeg får svar og jeg er allerede et nervevrak. Er det noen muligheter for å finne ut hvor mange som søker eller om et studie kommer til å være mer populært i år, eller må jeg bare vente på søknadssvar?

Anonymkode: 11289...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www2.samordnaopptak.no/tall/2018/studier/lærested/rangert/april

Her kan du se antall førstevalgssøkere fra april. Om det er noe vits å spekulere er en annen sak, da det er mye som påvirker hva grensen blir. Dersom studiet ditt er et nokså populært studium, skal det mye til for at grensen hopper voldsomt opp. Er det et studium med få søkere kan det være nesten umulig å forutsi hva grensen blir, siden det kan være et år med mange gode søkere, eller et år med mange dårlige søkere. 

Anonymkode: b62e6...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggrensene står jo når du søker på studiet, så sjekker du bare om du har høy nok skår :) Hvor gammel er du? Er det første gang du søker deg inn på høyere utdanning? Husk at du får alderspoeng fra du er fylt 20 og kan få andre tilleggspoeng - sjekk på samordna opptak :) Ellers finnes det jo ventelister dersom du ikke kommer inn, det er flere steder der folk ikke møter opp til studiet og det blir dermed flere plasser.

Lykke til!

Anonymkode: 9ba76...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenggrensene står jo når du søker på studiet, så sjekker du bare om du har høy nok skår :) Hvor gammel er du? Er det første gang du søker deg inn på høyere utdanning? Husk at du får alderspoeng fra du er fylt 20 og kan få andre tilleggspoeng - sjekk på samordna opptak :) Ellers finnes det jo ventelister dersom du ikke kommer inn, det er flere steder der folk ikke møter opp til studiet og det blir dermed flere plasser.

Lykke til!

Anonymkode: 9ba76...111

Det er jo poenggerensene fra i fjor, og det er ikke sikkert de blir det samme i år. 

Anonymkode: db869...2a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo poenggerensene fra i fjor, og det er ikke sikkert de blir det samme i år. 

Anonymkode: db869...2a2

Ops, her har jeg bommet. Da er det vel egentlig ikke så mye å gjøre enn å vente og krysse fingrene tenker jeg. Likevel ikke krise om du ikke kommer inn på førstevalget ditt. Jeg har flere venner som ikke har kommet inn ved opptak, men som likevel har fått plass for de sto på venteliste :)

Anonymkode: 9ba76...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www2.samordnaopptak.no/tall/2018/studier/lærested/rangert/april

Her kan du se antall førstevalgssøkere fra april. Om det er noe vits å spekulere er en annen sak, da det er mye som påvirker hva grensen blir. Dersom studiet ditt er et nokså populært studium, skal det mye til for at grensen hopper voldsomt opp. Er det et studium med få søkere kan det være nesten umulig å forutsi hva grensen blir, siden det kan være et år med mange gode søkere, eller et år med mange dårlige søkere. 

Anonymkode: b62e6...b9c

Takk for link. Er det noe sted jeg kan se statistikken på dette fra i fjor? På linken står det 200 søkere til mitt førstevalg, mens de har 66 plasser...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ops, her har jeg bommet. Da er det vel egentlig ikke så mye å gjøre enn å vente og krysse fingrene tenker jeg. Likevel ikke krise om du ikke kommer inn på førstevalget ditt. Jeg har flere venner som ikke har kommet inn ved opptak, men som likevel har fått plass for de sto på venteliste :)

Anonymkode: 9ba76...111

Det føles ut som krise. Teller ikke de som kom inn gjennom venteliste på poenggrensen fra i fjor? Altså at det i utgangspunktet var høyere, men så har de justert ned etter den siste som kom inn inkludert venteliste? Er student nå men har søkt til et annet studie, studiet jeg studerer nå kom jeg inn på førstevalget så vet ikke helt hvordan ventelistene fungerer. Skal prøve å lese meg opp når nervene roer seg.

Anonymkode: 11289...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det føles ut som krise. Teller ikke de som kom inn gjennom venteliste på poenggrensen fra i fjor? Altså at det i utgangspunktet var høyere, men så har de justert ned etter den siste som kom inn inkludert venteliste? Er student nå men har søkt til et annet studie, studiet jeg studerer nå kom jeg inn på førstevalget så vet ikke helt hvordan ventelistene fungerer. Skal prøve å lese meg opp når nervene roer seg.

Anonymkode: 11289...c89

Skjønner. Helt ærlig har jeg ikke helt peiling på hvordan verken poenggrensene blir satt eller hvordan ventelistene fungerer. Siden du allerede er student nå, regner jeg med at du kanskje er over 20? Da får du i alle fall alderspoeng, så det kan kanskje roe nervene littegranne. Men andrevalget ditt da? Er det langt fra der du ønsker å studere?

Anonymkode: 9ba76...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant statistikken for søkere fra tidligere år. 

Fra 2015 til 2016 var det 33 flere søkere, poenggrensen gikk opp 2,2. 

Fra 2016 til 2017 var det 3 færre søkere, poenggrensen gikk opp 1,3.

I år er det 22 flere søkere og om poenggrensen går opp mer enn 2 så kommer jeg ikke inn. 

 

Er det noen som vet om ventelisten blir regnet med i poenggrensen? 

Anonymkode: 11289...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Helt ærlig har jeg ikke helt peiling på hvordan verken poenggrensene blir satt eller hvordan ventelistene fungerer. Siden du allerede er student nå, regner jeg med at du kanskje er over 20? Da får du i alle fall alderspoeng, så det kan kanskje roe nervene littegranne. Men andrevalget ditt da? Er det langt fra der du ønsker å studere?

Anonymkode: 9ba76...111

Jeg får alderspoeng, men de har jeg regnet med i poengene mine. Andrevalget er langt unna, men det gjør ikke noe. Jeg har bare veldig lyst til å komme inn på dette studiet. 

Anonymkode: 11289...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får alderspoeng, men de har jeg regnet med i poengene mine. Andrevalget er langt unna, men det gjør ikke noe. Jeg har bare veldig lyst til å komme inn på dette studiet. 

Anonymkode: 11289...c89

Det ordner seg nok. Hold ut! Krysser fingrer og tær for deg :) 

Anonymkode: 9ba76...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedopptaket inkluderer bare sistemann som fikk opptak. De som havner på venteliste har like høy eller lavere poengsum.  

Anonymkode: b62e6...b9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Hovedopptaket inkluderer bare sistemann som fikk opptak. De som havner på venteliste har like høy eller lavere poengsum.  

Anonymkode: b62e6...b9c

Jeg tenkte på poenggrensen som oppgis på samordna - om den reguleres etter de som kommer inn gjennom venteliste?

Anonymkode: 11289...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på poenggrensen som oppgis på samordna - om den reguleres etter de som kommer inn gjennom venteliste?

Anonymkode: 11289...c89

Skolene gjennomfører opptak i flere runder: hovedopptak, suppleringsopptak og eventuelle etterfyllingsopptak. De laveste  poengsummene som står på Samordna opptak er poengsummen når de har foretatt suppleringsopptaket (det er jo etter venteliste, det også). Hvis de etterfyller med studenter fra ventelisten ETTER suppleringsopptaket, så blir ikke disse karakterene med i noen statistikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2018 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Jeg fant statistikken for søkere fra tidligere år. 

Fra 2015 til 2016 var det 33 flere søkere, poenggrensen gikk opp 2,2. 

Fra 2016 til 2017 var det 3 færre søkere, poenggrensen gikk opp 1,3.

I år er det 22 flere søkere og om poenggrensen går opp mer enn 2 så kommer jeg ikke inn. 

 

Er det noen som vet om ventelisten blir regnet med i poenggrensen? 

Anonymkode: 11289...c89

Ja, de som tas inn etter vebteliste teller med i poenggrensen.

Anonymkode: 25d7e...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Takk for link. Er det noe sted jeg kan se statistikken på dette fra i fjor? På linken står det 200 søkere til mitt førstevalg, mens de har 66 plasser...

Det føles ut som krise. Teller ikke de som kom inn gjennom venteliste på poenggrensen fra i fjor? Altså at det i utgangspunktet var høyere, men så har de justert ned etter den siste som kom inn inkludert venteliste? Er student nå men har søkt til et annet studie, studiet jeg studerer nå kom jeg inn på førstevalget så vet ikke helt hvordan ventelistene fungerer. Skal prøve å lese meg opp når nervene roer seg.

Anonymkode: 11289...c89

Ikke for de som kommer inn etter skolestart. 

Anonymkode: 53121...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie er dette? Litt enklere å spekulere om vi vet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, millennial skrev:

Hvilket studie er dette? Litt enklere å spekulere om vi vet det...

Utfra de opplysningene som er gitt var detektivarbeidet inne på Samordna opptak rimelig enkelt. Det kan ikke være noe annet enn optometri bachelor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle om min skrekkhistorie fra fjorårets opptak. Jeg sjekket tidligere års poenggrense, og antok at poenggrensen gikk opp I snitt 1-2 poeng per år, og jeg hadde 4 poeng over forrige poenggrense. Med dette var jeg trygg hele tiden på at jeg kom inn på førstevalget den sommeren. Så kom førsteopptaket, og jeg fikk ikke plass fordi poenggrensen steg med hele 5 POENG!!! Jeg ble skikkelig nedstemt og lei meg, og visste ikke hva jeg skulle gjøre videre for jeg hadde ikke plan B. Men så kom suppleringsopptaket og jeg kom heldigvis inn.

Merk deg dette: Du kan ikke forutse dette I det hele tatt med mindre du er veldig overlegen med snittet ditt kontra poenggrensen fra I fjor! Finn på noe mer fornuftig denne sommeren enn å analysere data fra samordna opptak.

Anonymkode: 10e9d...ded

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...