Gå til innhold

Hva gjør du med linser?


Gjest boblebrist

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrist

Inspirert av tråden om matvarer vi ikke skjønner at er poppis, så lurer jeg på hva du gjør med linser?

Selv synes jeg linser er greit, men er ikke så kreativ med dem. Å koke linser i grønnsaksbuljong og toppe det med parmesan hørtes f.eks. både lettvint og digg ut, og jeg vil gjerne høre flere sånne smarte tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker røde løinser med brokkoli, blpmkål + salt og pepper. Elsker det. 

Finnes mange typer linser, da

Vet noen fattige områder er avhengige av linser for å få i seg alt de trenger av proteiner og næring da de ikke har tilgang til kjøtt

 

Anonymkode: 283df...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det etiopiske kjøkken er eksperter på linser :ninuskapus: Bare å google "ethiopian lentils" og det kommer opp masse forskjellige oppskrifter med både røde, grønne og gule linser med flere forskjellige smakskombinasjoner. 

Dersom du har en god (viktig at den har fornøyde gjester) etiopisk restaurant i nærheten av deg anbefaler jeg å ta en tur. Gådjå i Stavanger er helt fantastisk og har fått det etiopiske kjøkkenet til å rangere over både det greske, italienske og indiske kjøkkenet hos meg! 

Anonymkode: 4bdc7...460

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg tråden handlet om hvor man gjør av brukte kontaktlinser, og jeg følte meg litt stolt og skulle si at jeg putter dem i søppeldunken på badet og den tømmes i restavfallet. Linsene kastes absolutt ikke i do.  

Og det var feil, feil, feil :fnise: 

Linser (røde, grønne eller brune) bruker jeg i gryteretter, i supper, - og i salater.

Når folk rynker på nesen over "linsesalat" så serverer jeg dem en linsesalat som damen bak oppskriften har kalt Sexy lentil salad.

Det pleier overbevise de fleste om at linser er mye mer enn de ferdigkokte, litt smakløse sakene på boks ;) 

 

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Jeg bruker det mye i supper eller gryter. Har flere oppskrifter på ulike linsesupper. Bruker det og i en kylling og linsesuppe, og sammen med masse grønnsaker som lapskaus. Veldig glad i indisk mat, og der bruker de mye linser og dal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker det som proteinkilde i både salater, lasagne, taco, pastasaus, gryter og supper. Liker best å bruke tørkede linser. De holder seg bedre i både farge og konsistens under tilbereding, og de trekker til seg mye mer smak enn de som ferdigkokte.

Jeg bruker mest grønne, gule og røde linser. Min erfaring er at de grønne holder seg mer faste i konsistensen og passer derfor veldig godt f.eks i salater, mens gule og røde linser blir lett "mosete" i konsistens og passer derfor godt i sauser og supper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker linser i lasagne, supper, daal, gryter, salater og Buddha bowls. 

Elsker linser! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Nå tenkte jeg tråden handlet om hvor man gjør av brukte kontaktlinser, og jeg følte meg litt stolt og skulle si at jeg putter dem i søppeldunken på badet og den tømmes i restavfallet. Linsene kastes absolutt ikke i do.  

Og det var feil, feil, feil :fnise: 

Linser (røde, grønne eller brune) bruker jeg i gryteretter, i supper, - og i salater.

Når folk rynker på nesen over "linsesalat" så serverer jeg dem en linsesalat som damen bak oppskriften har kalt Sexy lentil salad.

Det pleier overbevise de fleste om at linser er mye mer enn de ferdigkokte, litt smakløse sakene på boks ;) 

 

Jeg og :laugh: Om kontaktlinser altså. Mat-linser har jeg null peil på. 

Anonymkode: fa48d...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78
8 minutter siden, FantasDick skrev:

Bruker linser i lasagne, supper, daal, gryter, salater og Buddha bowls. 

Elsker linser! 

Har du en lett oppskrift på buddha bowl?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og :laugh: Om kontaktlinser altså. Mat-linser har jeg null peil på. 

Anonymkode: fa48d...be2

Mat-linse og kikert forbruket mitt har gått himmelhøyt med en kvalitetsbevisst asiabutikk i nabolaget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde linser lager jeg kjempegod suppe av! Med passe mye chilli så den sparker litt. Super mat å ha i porsjonspakker i fryseren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Har du en lett oppskrift på buddha bowl?

 

Jeg bruker aldri oppskrifter, men bare legger oppi det jeg har lyst på. En gjenganger er quinoa, grønne linser, gulrøtter, stekt tofu, grønnkål og soyasaus. Snadder! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco kjøtt erstatning

Anonymkode: fab6c...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78
2 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg bruker aldri oppskrifter, men bare legger oppi det jeg har lyst på. En gjenganger er quinoa, grønne linser, gulrøtter, stekt tofu, grønnkål og soyasaus. Snadder! 

Bruker du noe dressing av noe slag på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Bruker du noe dressing av noe slag på?

Bruker jo soyasaus, men hvis du vil ha litt mer kan jeg varmt anbefale sriracha! Synes du den blir for sterk er den veldig god blandet med majones. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, blomstre skrev:

Røde linser lager jeg kjempegod suppe av! Med passe mye chilli så den sparker litt. Super mat å ha i porsjonspakker i fryseren!

Hva annet har du i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander det ofte med karbonadedeig til f.eks taco, lasagne, pizza osv. Ungene merker ikke forskjell :P 

Anonymkode: 91a7f...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Bruker du noe dressing av noe slag på?

Tahini er også veldig godt sammen med buddha bowls :) 

Anonymkode: 4bdc7...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...