Gå til innhold

Bysykkel vs terrengsykkel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe sykkel i forbindelse med flytting til by, og valget står mellom bysykkel (ny) eller terrengsykkel (brukt, fra en bekjent). 

Sliter litt med valgets kvaler, og håper på svar på hva dere ville valgt. 

 

I favør for terrengsykkel: 

Den er billigere (rundt 2500, vs 3-4000). 

Hvis jeg skulle ønske å begynne med terrengsykling så passer den til det. 

Den har flere gir, som er mer praktisk mtp at jeg har oppoverbakke hele veien hjem fra skolen. 

 

I favør for bysykkel: 

Mer egnet for bysykling, foreløpig den eneste syklingen jeg ser for meg at jeg kommer til å gjøre. 

Praktisk med kurv og bærebrett når jeg sykler med varer fra butikk. 

Utformingen på ramma gjør at jeg kan bruke kjole eller skjørt selv om jeg skal sykle. 

Hvis noe skulle gå galt med sykkelen har jeg en profesjonell part å forholde meg til(XXL eller lignende), ift hvis jeg kjøper brukt fra bekjent. 

 

Hvis dere har flere punkter for eller imot en av de så kom gjerne med det også. :) Takk på forhånd

 

Anonymkode: 4846f...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv ville jeg gått for en hybridsykkel, evt. den rimeligere terrengsykkelen. Eneste fordelen jeg kan se med en bysykkel er at den ser fin ut. Jeg sykler helt fint med både kjole og skjørt på hybridsykkelen min, og den kan ha bagsjebrett (kanskje kurv også, ikke sikker..). Ellers så er bysykler tunge å "få i gang" (etter å ha stoppet for rødt lys, fotgjengere, kantsteiner etc.), tung å sykle med i oppoverbakke og tung å få med seg opp på fortauskanter. Vet ikke om du kan ha piggdekk på de heller, slik at du ikke kan bruke den vinteren igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du flytte til en flat by, f.eks Kristiansand? Da vil jeg anbefale bysykkel.

Hvis ikke vil jeg anbefale en terrengsykkel så du lettere kan håndtere sprukken asfalt, fortauskanter, grus og bakker. Skjermer, kurv, bagasjebrett, skikkelig ringeklokke, støtte, kjededeksel og andre nyttige ting kan ettermonteres dersom du ønsker det. Lavt innsteg er ikke nødvendig, med litt fleksibilitet og trening kan du komme deg opp på sykkelen med skjørt uten å flashe undertøyet, selv med herreramme. Kjolenett har en tendens til å bli full av støv og søle slik at du uansett må binde opp skjørtet for å holde det rent.

XXL er forøvrig ikke kjent for sin gode sykkelservice, så du kan like gjerne handle fra en bekjent. 

Anonymkode: b4585...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler terrengsykkel hvis du kun skal ha en sykkel. Den vil være mer allsidig, og funker jo utmerket i byen som slett ikke bare består av jevn asfalt! ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for bysykkel (eller eventuelt en hybrid).

Jeg har både bysykkel og terrengsykkel. Bruker bare bysykkelen, og den brukes masse i alle slags klær. For meg er det viktig at skjørt og bukse er beskyttet fra kjedet. Skjermene går langt ned over dekkene slik at man ikke får masse sprut på klærne (oppover ryggen) når man sykler i regn eller sølepytter. Det er kjempeviktig at skjermen går langt ned bak.

Jeg har nett over deler av bakdekket slik at skjørt og kjoler ikke kommer borti dekket, noe som er viktig for meg. Kurven er kjempepraktisk og brukes masse.

Jeg har sju gir på min sykkel, og jeg synes det egentlig er nok også i oppoverbakker. Har så langt ikke følt behov for å ha et enda lettere eller tyngre gir. Samboeren har tre gir på sin bysykkel, og det går greit det også, men jeg.er glad jeg har flere slik at det letteste er lettere hos meg enn hos ham. Jeg synes det er stor forskjell på hans tre og mine sju gir.

Jeg har navgir, noe jeg er fornøyd med. Da er giringsmekanismen mer skjult. Giringen fungerer dårlig hvis det er mer enn et par minusgrader, men det kunne jeg sikkert ordnet med spesielalolje eller ved å levere den til service.

Med mindre du planlegger å begynne med terrengsykling, så ville jeg gått for en sykkel som passer best til det du planlegger å bruke den til. Terrengsykkel har bredere dekk, og du bruker da mer energi når du sykler fordi det da er med kontaktflate mot underlaget.

Ikke minst sitter man mye mer komfortabelt på en bysykkel enn på terrengsykkel. Sittestillingen er mer oppreist og dermed mer behagelig (og ser bedre ut, synes jeg) og setet på en bysykkel er vanvittig mye bedre å sitte på. Slike ting er også viktig når man skal bruke sykkelen i hverdagen på brostein, lappede veier, fotgjengerfelt m.m.

Anonymkode: 48878...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...