Gå til innhold

Strikke mønster på erme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal starte på en kofte som har mønster på ermene, ser mange bruker enten en eller to vrange masker i bunnfargen for å vise hvor ny runde starter, er det noen grunn til dette annet at det kan være litt enklere å øke på rett sted? (Strikker også på magic loop, så ser tydelig hva som er siste og første masken på runden).

Lurer også på om man må øke på hver side av "merket", eller om man kan øke bare en gang per runde (og heller øke en gang per 2 cm istedetfor 2 ganger per 4cm), eller er det en grunn til at det er f.eks 2 økninger på en runde per 2,5 cm(eller andre mål)?

Synes det er mye penere om man begynner rett på ny runde, og bruker maskemarkører eller en tråd for å vise overgangen, men er nybegynner så kan hende de legger til en maske av en annen grunn?

Håper noen erfarne strikkere kan hjelpe meg :)

Anonymkode: 38106...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ofte en vrangmaske fordi det den blir usynlig og gir fine økninger. Grunnen til at man øker 2 masker på en runde er pga symmetrien i mønstret slik at det. begynner/slutter likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal starte på en kofte som har mønster på ermene, ser mange bruker enten en eller to vrange masker i bunnfargen for å vise hvor ny runde starter, er det noen grunn til dette annet at det kan være litt enklere å øke på rett sted? (Strikker også på magic loop, så ser tydelig hva som er siste og første masken på runden).

Lurer også på om man må øke på hver side av "merket", eller om man kan øke bare en gang per runde (og heller øke en gang per 2 cm istedetfor 2 ganger per 4cm), eller er det en grunn til at det er f.eks 2 økninger på en runde per 2,5 cm(eller andre mål)?

Synes det er mye penere om man begynner rett på ny runde, og bruker maskemarkører eller en tråd for å vise overgangen, men er nybegynner så kan hende de legger til en maske av en annen grunn?

Håper noen erfarne strikkere kan hjelpe meg :)

Anonymkode: 38106...553

Skal armen bli behagelig i bruk, bør du øke en gang på hver side av en eller to masker. 

Jeg har strikket noen armer på magic loop. Det jeg nå gjør er å ha begynnelsen på ny omgang med en maskemarkør nede på armen. Da vet jeg hvilken arm som er først på ny omgang. Så strikker jeg første maske pg plukker opp engen tråden mellom maskene fra forrige omgang, eller srikker opp masken fra forrige omgang når jeg øker. Strikker rundt første halvdel av armen øker på neste arms begynnelse, før jeg kommer til siste siden av armen på økeomgangen. 

Da ser jeg hvordan tingene og økningen paseer inn i mønsteret. Enten øker jeg da før siste maske og strikker siste maske, eller så øker jeg mellom siste maske og første maske på neste omgang. 

Du må se hvordan økningen passer inn. Å strikke en maske vrangt slik enkete gjør synes jeg blir stygt. Strikking er å finne løsninger og tilpasninger en selv synes er ok, uansett hva oppskriften sier. 

Maskemarkører på økningene blir ikke pent, det blir lett en lengre tråd der markøren har hengt. Jeg bruker en bomullstråd som jeg setter mellom tråden jeg strikker med på den omgangen jeg øker. Jeg er også nøye på at jeg øker med like mange omganger mellom. Det viser i ettertid at man er nøyaktig og systematisk i sitt strikkearbeid. 

Anonymkode: 7404d...ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jeg har strikket noen armer på magic loop. Det jeg nå gjør er å ha begynnelsen på ny omgang med en maskemarkør nede på armen. Da vet jeg hvilken arm som er først på ny omgang. Så strikker jeg første maske pg plukker opp engen tråden mellom maskene fra forrige omgang, eller srikker opp masken fra forrige omgang når jeg øker. Strikker rundt første halvdel av armen øker på neste arms begynnelse, før jeg kommer til siste siden av armen på økeomgangen. 

Tusen takk, det er slik jeg har gjort det på ensfargede ermer - så da er det greit å kunne bruke det videre med mønster også. Jeg bruker ikke markør nederst men lar halen henge igjen (fra da jeg la opp). Har sett på noen videoer og funnet ut hvordan mønsteret kan tilpasses når man øker, og det så veldig greit ut (tegne på kopi av rapporten og telle oppover og så en til høyre hver gang man skal øke).

Quote

Maskemarkører på økningene blir ikke pent, det blir lett en lengre tråd der markøren har hengt. Jeg bruker en bomullstråd som jeg setter mellom tråden jeg strikker med på den omgangen jeg øker. Jeg er også nøye på at jeg øker med like mange omganger mellom. Det viser i ettertid at man er nøyaktig og systematisk i sitt strikkearbeid.

Jeg strikker veldig stramt (opp en hel størrelse i pinne), så det vistes ikke etter damping og vask sist - men skal prøve med en tråd, er bare livredd for at den skal bli trekt ut! Har også tenkt å regne ut slik at økningene blir helt jevnt fordelt, tenkte også å strikke begge ermene samtidig nå, har tidligere bare tatt et om gangen.

Tusen takk for svarene dine, da tror jeg jeg er klar til å starte!

Anonymkode: 38106...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...