Gå til innhold

Bloggere og krisekommunikasjon


Juliewk

Anbefalte innlegg

Heisann, beklager om dette ikke passer inn her. Jeg er ny til kvinneguiden <3

Jeg holder på med en semesteroppgaven som skal handle om bloggere og krisekommunikasjon. Tanken er at jeg skal analysere to bloggerrelaterte kriser som har skjedd i løpet av de siste fem årene. Krisen kan være alt fra at en blogger har fått lekket nakenbilder av seg selv, til at det har blitt oppdaget at produktene de har promotert har vist seg å ha være svindel (for eksempel).

Skal skrive om to slike kriser, en som endte med at bloggeren klare å ”redde” seg inn igjen, og en der dette ikke skjedde. Med andre ord: en bloggerkrise som endte positivt (eller nøytralt: image forble det samme), og en krise som endte negativt.

Jeg synes dette er et veldig interessant og spennende tema, men jeg har dessverre ikke lest my blogg før. Derfor lurte jeg på om noen av dere kanskje hadde noen forslag til slike kriser jeg kunne titte på nærmere på? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sophie elise opererte rumpa, og latet som hun ikke hadde gjort det. Men hun inrømte det til slutt. 

Ellet mamman til Michelle som har 3 barn med 3 forskjellige menn og er 22 år gammel tror jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cornflakes skrev:

Da sophie elise opererte rumpa, og latet som hun ikke hadde gjort det. Men hun inrømte det til slutt. 

Ellet mamman til Michelle som har 3 barn med 3 forskjellige menn og er 22 år gammel tror jeg. 

Takk for så raskt svar :D Notert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sraads reklamering for reisebyrå (husker ikke navnet). Står mye om det på Bloggomtoppbloggere. Vet ikke om det faller helt innenfor oppgaven, men se også deres innlegg om Vixen Blog Awards (BOTB altså).

Sophie Elise sin reklame for skincare når hun har brukt isotrenine roaccutane (?).
Sophie Elise nakenbilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, masekopp skrev:

Sraads reklamering for reisebyrå (husker ikke navnet). Står mye om det på Bloggomtoppbloggere. Vet ikke om det faller helt innenfor oppgaven, men se også deres innlegg om Vixen Blog Awards (BOTB altså).

Sophie Elise sin reklame for skincare når hun har brukt isotrenine roaccutane (?).
Sophie Elise nakenbilder.

Skal sjekke det ut. Takk for svar! ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med @Asti vedrørende Caroline Berg Eriksens fotomanipulering og kommentarjuks! Masse å ta av og mye god dokumentasjon!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Rubella skrev:

Hør med @Asti vedrørende Caroline Berg Eriksens fotomanipulering og kommentarjuks! Masse å ta av og mye god dokumentasjon!

Takk for tipset! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
3 timer siden, Juliewk skrev:

Heheh, dette blir spennende for sensor å sitte og lese om. Men takk igjen, alt kommer godt med ^^

Tror ikke du skal ta alt for god fisk......

Den største utfordringen i en slik oppgave er nok å måle hva som skjer med imaget. 

Caroline Berg Eriksens redigerings- og kommentarfelt krise er det mye stoff om. I tillegg er hennes «salg av bokomtale» sak godt dokumentert også i media forøvrig. Litt sv problemet er at mye foregår bare på blogg, og der slettes beviser og dårlig håndtering raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CecilieX skrev:

Tror ikke du skal ta alt for god fisk......

Den største utfordringen i en slik oppgave er nok å måle hva som skjer med imaget. 

Caroline Berg Eriksens redigerings- og kommentarfelt krise er det mye stoff om. I tillegg er hennes «salg av bokomtale» sak godt dokumentert også i media forøvrig. Litt sv problemet er at mye foregår bare på blogg, og der slettes beviser og dårlig håndtering raskt. 

Nei såklart. Alt må vurderes, men setter pris på alle tips selv om ikke alle kanskje er det som passer best til oppgaven min :) Og ja, det er har du helt rett i!

Takk for et supert tips! Det er viktig å få dokumentere krisen, men jeg tror ikke jeg trenger å gå så nøye til verks. Handler generelt bare om at en blogger har blitt utsatt for en krise, og å da se på hvordan de har taklet denne krisen. Selv om beviset allerede er slettet, eksisterer jo krisen enda sånn sett ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn samt svar til dette.

Edie, mod.

Edit: Ryddet for kommentar til moderering og svar til dette. Edie, mod.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellii

Krisekommunikasjon er vel når det blir røpet noe om CBE eller SE, (bilderedigering, skyhøye priser på annonsering, operasjoner, sexy bilder etter fødsel) og det som blir kommunisert ut er stort sett at de setter selv seg i en offerrolle. Da er det ikke bedriften som svarer, men privatpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ellii skrev:

Krisekommunikasjon er vel når det blir røpet noe om CBE eller SE, (bilderedigering, skyhøye priser på annonsering, operasjoner, sexy bilder etter fødsel) og det som blir kommunisert ut er stort sett at de setter selv seg i en offerrolle. Da er det ikke bedriften som svarer, men privatpersonen.

Det er det som er så spennende med krisekommunikasjon og bloggere, for det er ikke alltid like lett å skille mellom bloggeren og bedriften i slike situasjoner, pluss at handlingen fra den ene parten fort kan påvirke den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede tema for oppgave, legg gjerne ut link til den når den er ferdig. Jeg anbefaler å sjekke ut Caroline Berg Eriksens innlegg for Natural Cycles. Det virker å være midt i blinken for en bloggerkrise som har slått negativt ut for bloggeren. Hun reklamerte for en naturlig form for prevensjon som lovet å være like sikkert som p-piller. Det er det ikke, og hun fikk mye berettiget kritikk i kommentarfeltet.  Legg merke til at de eneste kommentarene hun svarer på angår hvor mange som leser bloggen som er under 18 år. Det har kommet mye konstruktiv kritikk fra mennesker som virker å ha langt mer kompetanse på området. Det svarer hun ikke på. 

Kommentarfeltet på innlegget gir mye informasjon både om hvordan bloggeren håndterer krisen og hvordan det slår negativt ut (mange skriver at de vil slutte å lese bloggen og at hun med dette vil miste all troverdighet). 

Hun oppdaterte innlegget etter all kritikken og skrev: «Natural Cycles er utviklet av leger og fysikere fra bl.a CERN, og forsket på sammen med Karolinska Institutt i Sverige, noe som gjorde at jeg fant påstandene om produktet til å fremstå veldig troverdig. Produsenten hevder at produktet er så mye som 99,9 prosent sikkert, og når det kom fra personer med slik faglig tyngde, så jeg ingen grunn til å tvile på det. » 

Det er i følge CBE ingen grunn til å tvile på produsenten av et produkt, en produsent som naturlig nok ønsker å tjene mest mulig penger på dette produktet. Det er nok den dårligste unnskyldningen jeg har hørt. Hun lever av markedsføring og opplever helt sikkert ofte annonsører som lover mer en produktene kan holde. Men hun så ingen grunn til å tvile. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...