Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #21 Skrevet 17. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det var sykt billig kunne jeg vurdert det. Prisen burde veie opp for at man bor med et par Anonymkode: 1229b...630 Hvor billig er sykt billig? Ser at på en tilsvarende leilighet i området, bare i 1. etasje, uten terasse, ikke oppusset og rett med trafikert vei koster det minste soverommet på 9 kvm (vi tenker å leie ut det mellomste på ca 12 kvm) leies ut til 6000 kr med strøm. Vi har vel egentlig ikke lyst til å gå over den prisen, siden vi ønsker oss en student som kanskje kan leve av studielånet sitt ved å bo hos oss uten å jobbe. Vi er studenter selv, men han har en 100% jobb og studerer "for å ha noe å gjøre på fritiden". Jeg har nok med å studere..
Supernova17 Skrevet 17. mai 2018 #22 Skrevet 17. mai 2018 Hvis det hadde vært aktuelt for meg å bo hos noen andre, hadde jeg ikke hatt noe problem med å velge et par. Men etter å ha lest gjennom denne tråden, ser jeg det kan hende jeg hadde ombestemt meg etter en stund. Men det kommer helt an på hvordan paret er, synes jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #23 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, Tran09 said: Hvor billig er sykt billig? Ser at på en tilsvarende leilighet i området, bare i 1. etasje, uten terasse, ikke oppusset og rett med trafikert vei koster det minste soverommet på 9 kvm (vi tenker å leie ut det mellomste på ca 12 kvm) leies ut til 6000 kr med strøm. Vi har vel egentlig ikke lyst til å gå over den prisen, siden vi ønsker oss en student som kanskje kan leve av studielånet sitt ved å bo hos oss uten å jobbe. Vi er studenter selv, men han har en 100% jobb og studerer "for å ha noe å gjøre på fritiden". Jeg har nok med å studere.. 3000. Halv pris av vanlig pris som kompensasjon for den ekstra personen. Anonymkode: 1229b...630 15
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #24 Skrevet 17. mai 2018 1 minutt siden, Supernova17 skrev: Hvis det hadde vært aktuelt for meg å bo hos noen andre, hadde jeg ikke hatt noe problem med å velge et par. Men etter å ha lest gjennom denne tråden, ser jeg det kan hende jeg hadde ombestemt meg etter en stund. Men det kommer helt an på hvordan paret er, synes jeg. Hvorfor hadde du vurdert å ombestemme deg basert på denne tråden? Har du noen tips til hvordan vi som par kan ta hensyn og "opptre", sånn sett fra utsiden? Jeg har selv bodd med kjærestepar da jeg studerte vekke fra kjæresten min, og syntes ikke at de gjorde noe utav seg. Jeg ble god venn med dama og vanlig venn emd mannen, og vi prates enda. Vet ikke om dette er normalt eller ikke jeg, så jeg spørr Takk for svaret ditt
Supernova17 Skrevet 17. mai 2018 #25 Skrevet 17. mai 2018 22 minutter siden, Tran09 skrev: Hvorfor hadde du vurdert å ombestemme deg basert på denne tråden? Har du noen tips til hvordan vi som par kan ta hensyn og "opptre", sånn sett fra utsiden? Jeg har selv bodd med kjærestepar da jeg studerte vekke fra kjæresten min, og syntes ikke at de gjorde noe utav seg. Jeg ble god venn med dama og vanlig venn emd mannen, og vi prates enda. Vet ikke om dette er normalt eller ikke jeg, så jeg spørr Takk for svaret ditt Siden du tenker at en student skal flytte inn, ville jeg som student muligens ha følt meg utenfor hos et par. Og ikke minst svært ukomfortabel under krangler. Skriv i annonsen at dere gjerne ønsker en student, er inkluderende og liker godt å bli kjent med nye mennesker. Da kan det hende at den som flytter inn blir like heldig som det du var ;-) 5
annebanane Skrevet 18. mai 2018 #26 Skrevet 18. mai 2018 37 minutter siden, Tran09 skrev: Tusen takk for gode utfyllende svar og masse fine tips! Skal jeg definitivt ta med meg videre Ser at dere også er studenter. Ville ha informert om det i tillegg til at dere er et par, bor i boligen og eier. Da er det lettere å få inn andre studenter. 6000kr for et rom synest jeg også høres ut som mye med den avstanden til sentrum. Hadde det vært inkludert alle kostnader kan det stilles annerledes, men ville nok lagt det 1000kr lavere siden dere virker å ha grei råd ellers. Kan jo se på det litt som at rommet skal dekke ca 1/3 av kostnadene rundt lånet. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #27 Skrevet 18. mai 2018 Jeg hadde aldri flyttet inn til et par, og i alle fall ikke der de eier leiligheten. Den kleine dynamikken som gjør at leietakeren føler de må gå på tå hev og invaderer andres liv, nei det hadde jeg ikke orket, må kunne føle meg vel og hjemme der jeg bort. Anonymkode: add5b...413 13
Gjest Sisti Skrevet 18. mai 2018 #28 Skrevet 18. mai 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Spiller ingen rolle, man merker jo når det er "sex i lufta" før og etter, og det gjør det ubehagelig og understreker at man ikke kan føle seg ordentlig hjemme om man leier der. Ja nemlig, der sier du det jo selv dere vil leie ut rom kun for å tjene penger, og bryr dere ikke om at stedet også skal være et hjem for tredjepersonen. Ganske sleipt å få noen andre til å nedbetale lånet deres, bare fordi dere absolutt skulle ha en litt for stor leilighet for dere selv. Anonymkode: 35a05...17d Alle utleiere leier jo ut av økonomiske årsaker. Når to venner går inn for å leie leilighet og vil leie ut soverom 3 også slik at det blir et kollektiv, så er det jo av økonomiske årsaker. Det er sånn leiemarkedet funker. Det betyr jo ikke at man ikke samtidig kan bry seg om at leietaker også trives og føler seg hjemme. Men det er naivt å tro at det finnes utleiere som KUN tenker på det. Da får du flytter til et telt i skogen, hvis det er så viktig for deg at ingen skal bevisst tjene penger på deg. TS: Jeg aner ikke om det hadde vært aktuelt, kommer helt an på pris og min økonomiske situasjon. Men alle kollektiv jeg har bodd i har endt opp med at minst ett kjærestepar har endt opp boende sammen i kollektivet. Så argumenter om sex osv er helt tullete, for bor man i kollektiv risikerer man at det oppholder seg et kjærestepar der mye av tiden, enkelt og greit. Men det er annerledes å være den eneste som ikke er i et par... Jeg syns dere bare skal legge ut rommet for leie, så ser dere kjapt hvordan markedet responderer. Er det lite respons senker dere prisen. Alternativt kan dere vurdere AirBnB, eller utleiebyrå, leie til et firma som trenger rom for ukependlere? Mulighetene er mange, og at et par leier ut et rom i leiligheten sin er overhodet ikke uvanlig.
Atea Skrevet 18. mai 2018 #29 Skrevet 18. mai 2018 9 hours ago, Tran09 said: TS her. 7. Hadde situasjonen vært bedre om vi hadde påpekt at det er greit for ett annet samboerpar å leie rom? Samme pris og villkår selvsagt. Kanskje. Det dere da kan risikere er å få et nyforelsket par som etter hvert krangler mye eller dere kan være heldige. Men som den over meg skrev, hva med å leie ut til ukependler? Da har dere helgene for dere selv. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #30 Skrevet 18. mai 2018 Vi gjorde dette i 1 år. Leide ut til3 studenter, imens vi som kjærestepar bodde på det 4. Rommet. Det var noen som var skeptiske, men vi fikk leid ut. Dette var sentralt i Oslo, tror vi tok ca 5500 per rom. Deæa det året var omme hadde vi råd til å kjøpe oss oppover. Det var litt tungt til tider, men vi angrer jo ikke i dag Anonymkode: f4710...e53
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #31 Skrevet 18. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi gjorde dette i 1 år. Leide ut til3 studenter, imens vi som kjærestepar bodde på det 4. Rommet. Det var noen som var skeptiske, men vi fikk leid ut. Dette var sentralt i Oslo, tror vi tok ca 5500 per rom. Deæa det året var omme hadde vi råd til å kjøpe oss oppover. Det var litt tungt til tider, men vi angrer jo ikke i dag Anonymkode: f4710...e53 Det er enorm forskjell på at et par leier ut til tre andre og til en annen, forstår du virkelig ikke det? Anonymkode: add5b...413 11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #32 Skrevet 18. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er enorm forskjell på at et par leier ut til tre andre og til en annen, forstår du virkelig ikke det? Anonymkode: add5b...413 Tja, det er jo øynene som ser. De bodde i en leilighet sammen med et kjærestepar som også Eide leiligheten, det er jo ganske sammenlignbart... Anonymkode: f4710...e53 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #33 Skrevet 18. mai 2018 Jeg hadde aldri flyttet inn alene hos et par og særlig ikke om de var eiere og bodde der selv. Jeg ville ikke ønsket å være i mindretall og måtte føye meg til alle slags regler og ønsker dere måtte finne på og jeg vil slippe sexlyder fra soverommet og klining i sofaen når jeg vil se på TV. Tror nok også jeg hadde følt meg ganske utenfor. Jeg hadde heller valgt et kollektiv hvor alle stiller på lik linje. Og dere skal selvsagt ikke holde skjult at dere selv bor i leiligheten. Anonymkode: 83dd6...552 5
altflyter Skrevet 18. mai 2018 #34 Skrevet 18. mai 2018 Ser du sier at leietakeren vil ha 33% bestemmelsesrett, men hva er den bestemmelsesretten verdt når dere som en enhet gjerne alltid er enige? Da vil jo leietakeren alltid være nedstemt uansett 15
Felidays Skrevet 19. mai 2018 #35 Skrevet 19. mai 2018 Hvis dere er sympatisk, kunne jeg godt tenke meg å bo sammen med dere i deres leilighet. Men ja, opplys om det i annonsen. Hvordan føles der at alt på fellesareal er deres men deles med en til? Hva hvis ynglingsting blir skadet? Hvor mye kan leietaker påvirke fellesområdet? Pris som vanlig.
Rosalie Skrevet 19. mai 2018 #36 Skrevet 19. mai 2018 Svarer helt generelt: Nei, jeg kunne ikke tenkt meg å leie hos dere enten jeg vwr student eller i jobb. Jeg har leid i andres leilighet, og det ble aldri mitt hjem, men hjemmet til den/de som eide leiligheten selv om det her også var fagre ord om likeverdighet. Jeg bor heller i et litt slitent bofelleskap hvor alle er likemenn enn i en tipptopp leilighet hvor jeg i praksis er på legd. 9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #37 Skrevet 19. mai 2018 Som student, nei. Jeg betaler selv 5500 kr i måneden nå rett innenfor ring 3 og å spise enda mer havregrøt kun for å betale 500 kr mer og dårligere plassering er virkelig ikke verdt det. Jeg deler kun med en annen person og det er nok for meg. Å bo oppå et par hadde jeg ikke med tanke på å ta i bruk fellesområdene, si ifra dersom jeg synes noe er galt (skjev maktfordeling), og rett og slett skikkelig dårlig beliggenhet for en student. Dersom prisen var rundt 3000-4200 så kunne jeg vurdert det for en kortere periode hvor jeg står uten bolig Anonymkode: bef01...c53 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #38 Skrevet 19. mai 2018 Jeg leier av et par. Ingen problemer. De krangler litt av og til, noen ganger hører jeg det, noen ganger merker jeg kanskje stemningen blir litt laber, men aldri så mye at det er plagsomt eller ubehagelig! Og jeg opplever ikke at de alltid er enige, så det at jeg har 33% bestemmelsesrett fungerer helt utmerket. Noen ganger er hun og jeg enige, andre ganger han og jeg, og ellers blir det dem mot meg. Ville vært det samme om det var to bestevenner. Legg ut en ærlig annonse til en pris dere ønsker og heller senk den dersom ingen biter på! Anonymkode: 48f21...a07
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #39 Skrevet 19. mai 2018 Hadde ikke brydd meg då mye om at dere er et par. Dealbreakeren for meg ville vært at dere eier leiligheten. Kanskje dere kan leie ut innimellom via airbnb istedenfor? Går det eventuelt an å sette opp en vegg for å dele av leiligheten? Så leier har soverom og bad i en egen del, og kun trenger å bruke kjøkkenet deres. Da kunne jeg vært mer interessert. Kunne betalt rundt 4-5000. Anonymkode: 6272e...6e1 1
Lilla-damen Skrevet 19. mai 2018 #40 Skrevet 19. mai 2018 Jeg leide hos et rom hos et ungt ektepar med en liten datter da jeg studerte. Det fungerte helt fint det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå