Tran09 Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Kjappe spørsmål til dere brukere av KG Vi er ett kjærestepar (mann og dame) som har kjøpt første leilighet sammen. En t-bane, ca 25 min unna oslo (ca 9 km sykling til majorstuen). Veldig veldig trivelig strøk og rolige naboer. Suveren plassering av leilighet og heis i bygning. Leiligheten er stor og har flere soverom. Vi tenker bare å bruke to av soverommene selv for øyebliket og vil leie ut det siste rommet. Det siste rommet er ca 12 kvm, og man vil selvsagt få tilgang til hele den nyopppussede, lyse leiligheten med to bad, stue og kjøkken, pluss rikelig med bodplass og godt internett++. Spørsmålene er som følger : 1. Ville du ha leid hos oss? Er du student, i jobb evt annet? 2. Hvor mye ville du vært villig til å betale for dette ca? 3. Er det negativt at vi er kjærester som tar inn en ekstra person i leilighet vs. om vi bare hadde vært venner som leide ut - og derfor brukt hvert vårt soverom? 4. Tenker du at det er negativt at vi er eierene av leiligheten og er i "flertall" fremfor leietaker? Tenker at leietaker skal ha 33% bestemmelsesrett av f.eks rydderutiner og være likeverdig i det aller meste på lik linje som om vi alle tre hadde leid leiligheten. 5. Burde vi unngå å informere om at vi som eiere skal bo i leiligheten sammen med leietaker, vs. at leietaker vet at h*n bor sammen med to andre studenter? 6. Hvordan er lovverket med å bestemme hvem man skal ha som leietaker? Kan jeg velge (uten å utelukke) en i samme aldersklasse vs. en som er mye eldre? Eller kan jeg unnlate å leie ut til en tilsynelatende alkoholiker f.eks? Takk for svar og innsikt i deres tanker
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #2 Skrevet 17. mai 2018 Kan legge til at stue og kjøkken vil være fellesområder for alle, og at personen som leier selvsagt skal bruke dette fritt
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 Tenker at dere kan leie ut til akkurat den dere vil. Jeg hadde vært villig til og betalt 4000. Anonymkode: 5b12a...9c6 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 Populært innlegg #4 Skrevet 17. mai 2018 Bo i leiligheten til et kjærestepar..? Nei takk! Stort minus. Hvorfor i alle dager vil dere leie ut ? Hadde det ikke vært bedre med en mindre leilighet og mer privatliv? Artig å sitte på stua en lørdagskveld når det blir hanky-panky tid mellom utleierne... 🙄 Anonymkode: 9b609...40f 65
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #5 Skrevet 17. mai 2018 Jeg hadde ikke gjort det. Selv om måten du legger det frem på høres veldig skikkelig ut og på alle måter flott, så hadde jeg ikke likt å være + 1 hos et par. Så hadde det vært skjev maktfordeling, siden jeg ville vært eneste i leiligheten uten "noe å si". Men bare fordi jeg ikke vil betyr det ikke at noen andre ikke vil, så legg ut en annonse og prøv Anonymkode: 24043...ad7 33
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 Nei, det er helt uaktuelt for meg å leie hos et par. Skal ikke ligge å måtte høre noen ha sex hver kveld og risikere å møte på nakne folk i gangen. Bare den intimiteten mellom et par hjemme hos seg selv, for eksempel å støte på de lage middag sammen på kjøkkenet og drive å kysse eller flørte, eller se på tv i stua med de i armkrok i andre enden av sofaen. Nei takk. Helt ærlig så kan jeg ikke skjønne hva par tenker når de ønsker å leie ut et rom. Syns det er litt sånn ekkelt for å være ærlig, og virker som de bare er opptatt av en ekstra inntekt og ikke å faktisk være et godt hjem for den tredje personen. Hvorfor kjøpe leilighet om man ikke har råd til å bo der uten å leie ut rom? Du kan ikke unnlate å skrive i annonsen at dere er et par, du kan ikke late som dere er to vennestudenter for det er ganske vesentlig informasjon. Blir som å unnlate å skrive i annonsen at man også har barn og skal dele bolig med et barn, som jeg også har sett noen annonser på. Klart det har mye å si for dynamikken i hjemmet. Begge deler hadde vært uaktuelt for meg. Anonymkode: 35a05...17d 31
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bo i leiligheten til et kjærestepar..? Nei takk! Stort minus. Hvorfor i alle dager vil dere leie ut ? Hadde det ikke vært bedre med en mindre leilighet og mer privatliv? Artig å sitte på stua en lørdagskveld når det blir hanky-panky tid mellom utleierne... 🙄 Anonymkode: 9b609...40f Vi er vant til å bo med venner så kanky panky på sofaen blir nok ikke den største hindringen. Vi er ikke i forelskelses-fasen for å si det slik. Vært sammen i snart 10 år, og sexen kan fint holdes på soveromet. Selve privatlivet er jo ett spørsmål vi har pratet om oss imellom. Vi har vel egentlig konkludert med at å bo i bofelleskap (som vi har gjort i flere år, med 8 stk i hus) er "verre" enn å bo 3 stk i leiligheten vår. Leiligheten vår er større enn huset vi hadde før.. Men jeg kan forstå at folk ville vært skeptisk. Hadde jeg vært selv. Men igjen hadde jeg ville bodd med ett kjærestepar som oss om jeg hadde visst "retningslinjene" mellom leietaker og utleier.
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er helt uaktuelt for meg å leie hos et par. Skal ikke ligge å måtte høre noen ha sex hver kveld og risikere å møte på nakne folk i gangen. Bare den intimiteten mellom et par hjemme hos seg selv, for eksempel å støte på de lage middag sammen på kjøkkenet og drive å kysse eller flørte, eller se på tv i stua med de i armkrok i andre enden av sofaen. Nei takk. Helt ærlig så kan jeg ikke skjønne hva par tenker når de ønsker å leie ut et rom. Syns det er litt sånn ekkelt for å være ærlig, og virker som de bare er opptatt av en ekstra inntekt og ikke å faktisk være et godt hjem for den tredje personen. Hvorfor kjøpe leilighet om man ikke har råd til å bo der uten å leie ut rom? Du kan ikke unnlate å skrive i annonsen at dere er et par, du kan ikke late som dere er to vennestudenter for det er ganske vesentlig informasjon. Blir som å unnlate å skrive i annonsen at man også har barn og skal dele bolig med et barn, som jeg også har sett noen annonser på. Klart det har mye å si for dynamikken i hjemmet. Begge deler hadde vært uaktuelt for meg. Anonymkode: 35a05...17d -Soverommene er i forskjellige ender av leiligheten. Sexlyder hadde man ikke hørt om man hadde prøvd -Vi har råd til å holde leiligheten alene. Men en bedre økonimi er ikke å skyve under en stol er hovedgrunnen til å leie ut ekstra rom. Er jo hyggelig å kunne ta seg råd til å betale ekstra ned på lånet samtidig som vi blir kjent med flere folk. Vanlige bofellesskap leier jo også ut rom til "hvemsomhelst", nettopp for å samlet sett kunnebetale mindre på husleia til utleier. -Takk for gode svar
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at dere kan leie ut til akkurat den dere vil. Jeg hadde vært villig til og betalt 4000. Anonymkode: 5b12a...9c6 Takk for svar 1
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 17. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gjort det. Selv om måten du legger det frem på høres veldig skikkelig ut og på alle måter flott, så hadde jeg ikke likt å være + 1 hos et par. Så hadde det vært skjev maktfordeling, siden jeg ville vært eneste i leiligheten uten "noe å si". Men bare fordi jeg ikke vil betyr det ikke at noen andre ikke vil, så legg ut en annonse og prøv Anonymkode: 24043...ad7 Takk for bra svar som ga innsikt i tankerekken din 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #11 Skrevet 17. mai 2018 4 minutter siden, Tran09 skrev: -Soverommene er i forskjellige ender av leiligheten. Sexlyder hadde man ikke hørt om man hadde prøvd -Vi har råd til å holde leiligheten alene. Men en bedre økonimi er ikke å skyve under en stol er hovedgrunnen til å leie ut ekstra rom. Er jo hyggelig å kunne ta seg råd til å betale ekstra ned på lånet samtidig som vi blir kjent med flere folk. Vanlige bofellesskap leier jo også ut rom til "hvemsomhelst", nettopp for å samlet sett kunnebetale mindre på husleia til utleier. -Takk for gode svar Spiller ingen rolle, man merker jo når det er "sex i lufta" før og etter, og det gjør det ubehagelig og understreker at man ikke kan føle seg ordentlig hjemme om man leier der. Ja nemlig, der sier du det jo selv dere vil leie ut rom kun for å tjene penger, og bryr dere ikke om at stedet også skal være et hjem for tredjepersonen. Ganske sleipt å få noen andre til å nedbetale lånet deres, bare fordi dere absolutt skulle ha en litt for stor leilighet for dere selv. Anonymkode: 35a05...17d 13
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #12 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle, man merker jo når det er "sex i lufta" før og etter, og det gjør det ubehagelig og understreker at man ikke kan føle seg ordentlig hjemme om man leier der. Ja nemlig, der sier du det jo selv dere vil leie ut rom kun for å tjene penger, og bryr dere ikke om at stedet også skal være et hjem for tredjepersonen. Ganske sleipt å få noen andre til å nedbetale lånet deres, bare fordi dere absolutt skulle ha en litt for stor leilighet for dere selv. Anonymkode: 35a05...17d Takk for meningen din 2
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #13 Skrevet 17. mai 2018 TS her. 7. Hadde situasjonen vært bedre om vi hadde påpekt at det er greit for ett annet samboerpar å leie rom? Samme pris og villkår selvsagt.
annebanane Skrevet 17. mai 2018 #14 Skrevet 17. mai 2018 1. Ville du ha leid hos oss? Er du student, i jobb evt annet? Er student, og ville ikke leid bolig hos et par uansett om jeg var student eller i arbeid. Synest det er mer enn nok med kjærester som er innom innimellom, men når det er et kjærestepar du bor med får du jo aldri fred fra kjærestedynamikken i boligen (dette inkluderer mer enn intimiteten, for det blir alltid noe annerledes stemning og dynamikk med et par til stede enn bare ene parten). Likevel er det mange som er villig til å leie med et par, så er markedet greit får dere nok noen inn. Spesielt yngre som ikke har like mye kollektiverfaring enda. 2. Hvor mye ville du vært villig til å betale for dette ca? Markedspris sammenlignet med det som blir tatt for et rom i en bolig rundt samme område. 3. Er det negativt at vi er kjærester som tar inn en ekstra person i leilighet vs. om vi bare hadde vært venner som leide ut - og derfor brukt hvert vårt soverom? For min del er det negativt, rett og slett fordi jeg ikke liker å bo med folk som er i forhold. Hadde dere vært venner hadde jeg følt på at det er friere i boligen. Også må jeg si at noe av det verste er når det blir krangling mellom paret. Hvor i all verden skal en gjøre av seg når flere ikke evner å ikke la det gå ut over fellesstemningen. Samtidig ser jeg det positive med å bo med et par i at det ikke flyr nye erobringer innom. Det er jo en viss stabilitet. Likevel - ikke for meg. Har irritert meg for mye av kjærestepar opp gjennom årene 4. Tenker du at det er negativt at vi er eierene av leiligheten og er i "flertall" fremfor leietaker? Tenker at leietaker skal ha 33% bestemmelsesrett av f.eks rydderutiner og være likeverdig i det aller meste på lik linje som om vi alle tre hadde leid leiligheten. Den tredje personen bør jo ha like mye som dere å si i hvordan det skal være hjemme utover det som står i kontrakten. På noen områder (som vask) bør det være 33%-fordeling, men på andre bør det kanskje være 50% siden dere i utgangspunktet står som en enhet som par. Selvsagt er det deres bolig, men tar dere inn en tredje person må han/hun føle seg som en likeverdig part og hjemme. Ikke at han/hun går rundt i noen andre sin bolig. 5. Burde vi unngå å informere om at vi som eiere skal bo i leiligheten sammen med leietaker, vs. at leietaker vet at h*n bor sammen med to andre studenter? Selvsagt skal dere informere om at dere er et par OG dere leier ut rom i boligen dere selv eier og bor i. Dette må jo komme frem på et tidspunkt uansett, for dere skal ikke lure noen inn i et boligforhold heller. Da får dere riktige interessenter i det minste. 6. Hvordan er lovverket med å bestemme hvem man skal ha som leietaker? Kan jeg velge (uten å utelukke) en i samme aldersklasse vs. en som er mye eldre? Eller kan jeg unnlate å leie ut til en tilsynelatende alkoholiker f.eks? Dere velger da selv hvem dere vil leie ut til. 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #15 Skrevet 17. mai 2018 3 minutter siden, Tran09 skrev: TS her. 7. Hadde situasjonen vært bedre om vi hadde påpekt at det er greit for ett annet samboerpar å leie rom? Samme pris og villkår selvsagt. Min mening er at det er spesielt av et par å ville bo med noen andre i det hele tatt, og spesielt av single å ville bo med et par. Når jeg har kjæreste vil jeg kunne ha høylydt sex, tease han å stå i truse å lage frokost, ha sex i dusjen, gå naken fra soverommet til dusjen etter sex osv, ha sex i stua, gni på kuken hans mens vi ser film osv. Ting som ikke passer seg rundt andre og blir ekstremt ubehagelig for den eller de andre som er rundt og får med seg dette. Og det vil de, selvom man gjør ting diskret og ikke lager lyd osv. Tror rett og slett det skal veldig mye til for at dere finner noen som vil bo med dere. Men er jo bare å prøve. Dere kan sikkert skrive i annonsen at rommet leies ut til 1-2 personer. Anonymkode: 35a05...17d 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #16 Skrevet 17. mai 2018 Ikke bare dette med flørting og intimitet og feil maktbalanse ,men tenk hvor kjipt det blir for den tredje når dere f.eks har kranglet og det bare er dårlig stemning hjemme. Nei takk Anonymkode: 35a05...17d 14
Sirah Skrevet 17. mai 2018 #17 Skrevet 17. mai 2018 Jeg hadde leid hos dere om jeg var på utkikk etter en plass og bo 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #18 Skrevet 17. mai 2018 Hvis det var sykt billig kunne jeg vurdert det. Prisen burde veie opp for at man bor med et par Anonymkode: 1229b...630 7
Tran09 Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #19 Skrevet 17. mai 2018 19 minutter siden, Moonwalker skrev: 1. Ville du ha leid hos oss? Er du student, i jobb evt annet? Er student, og ville ikke leid bolig hos et par uansett om jeg var student eller i arbeid. Synest det er mer enn nok med kjærester som er innom innimellom, men når det er et kjærestepar du bor med får du jo aldri fred fra kjærestedynamikken i boligen (dette inkluderer mer enn intimiteten, for det blir alltid noe annerledes stemning og dynamikk med et par til stede enn bare ene parten). Likevel er det mange som er villig til å leie med et par, så er markedet greit får dere nok noen inn. Spesielt yngre som ikke har like mye kollektiverfaring enda. 2. Hvor mye ville du vært villig til å betale for dette ca? Markedspris sammenlignet med det som blir tatt for et rom i en bolig rundt samme område. 3. Er det negativt at vi er kjærester som tar inn en ekstra person i leilighet vs. om vi bare hadde vært venner som leide ut - og derfor brukt hvert vårt soverom? For min del er det negativt, rett og slett fordi jeg ikke liker å bo med folk som er i forhold. Hadde dere vært venner hadde jeg følt på at det er friere i boligen. Også må jeg si at noe av det verste er når det blir krangling mellom paret. Hvor i all verden skal en gjøre av seg når flere ikke evner å ikke la det gå ut over fellesstemningen. Samtidig ser jeg det positive med å bo med et par i at det ikke flyr nye erobringer innom. Det er jo en viss stabilitet. Likevel - ikke for meg. Har irritert meg for mye av kjærestepar opp gjennom årene 4. Tenker du at det er negativt at vi er eierene av leiligheten og er i "flertall" fremfor leietaker? Tenker at leietaker skal ha 33% bestemmelsesrett av f.eks rydderutiner og være likeverdig i det aller meste på lik linje som om vi alle tre hadde leid leiligheten. Den tredje personen bør jo ha like mye som dere å si i hvordan det skal være hjemme utover det som står i kontrakten. På noen områder (som vask) bør det være 33%-fordeling, men på andre bør det kanskje være 50% siden dere i utgangspunktet står som en enhet som par. Selvsagt er det deres bolig, men tar dere inn en tredje person må han/hun føle seg som en likeverdig part og hjemme. Ikke at han/hun går rundt i noen andre sin bolig. 5. Burde vi unngå å informere om at vi som eiere skal bo i leiligheten sammen med leietaker, vs. at leietaker vet at h*n bor sammen med to andre studenter? Selvsagt skal dere informere om at dere er et par OG dere leier ut rom i boligen dere selv eier og bor i. Dette må jo komme frem på et tidspunkt uansett, for dere skal ikke lure noen inn i et boligforhold heller. Da får dere riktige interessenter i det minste. 6. Hvordan er lovverket med å bestemme hvem man skal ha som leietaker? Kan jeg velge (uten å utelukke) en i samme aldersklasse vs. en som er mye eldre? Eller kan jeg unnlate å leie ut til en tilsynelatende alkoholiker f.eks? Dere velger da selv hvem dere vil leie ut til. Tusen takk for gode utfyllende svar og masse fine tips! Skal jeg definitivt ta med meg videre
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #20 Skrevet 17. mai 2018 Som par, kanskje. Som single, nei. Merkelig å bo sammen med et par uansett... Anonymkode: d2d6e...135 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå